Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Novinky ve světě GPU - únor 2013

28.2.2013, Petr Štefek, článek
Novinky ve světě GPU - únor 2013
Měsíc uplynul jako voda, a tak zde máme opět malý sumář nejdůležitějších událostí ze světa grafických karet, respektive technologií s nimi spojených. Největším tahákem měsíce února jsou nové bundle AMD a Nvidie, a také uvedení GeForce GTX Titan.
Playstation 3 má na svém čele již poměrně hodně křížků a zraky všech konzolistů se upírají k nové generaci rivalů Xbox a Playstation. Sony pustila do světa některé specifikace svého připravovaného produktu pod označením Playstation 4. Tato konzole bude velmi podobná běžnému PC, což je poněkud zklamáním, ale sbližování platforem s ohledem na náklady se dalo čekat.





Specifikace podle Sony:
  • 8-core x86-64 CPU užívající AMD Jaguar cores (výrobcem je AMD)
  • High-end grafické jádro (výrobcem bude opět AMD) s teoretickým výkonem 1.84TFLOPS
  • Unifikovaná paměť o kapacitě 8 GB (GDDR5) pro CPU a GPU s teoretickou propustností 176 GB/s
  • Pevný disk o velké kapacitě (nejspíše konvenční pevný disk a ne SSD)

Podle informací některých zahraničních webů bude Playstation 4 mít dokonce integrováno APU do AMD založené ne derivátu architektury Piledriver. Poněkud zarážejícím faktem je pro mě využití APU, které sice bude ve své CPU části výkonnější než současný Cell (architektury PowerPC – ARM), ale otázkou je o kolik. Zklamáním je pro mě nepřítomnost CPU od Intelu na základech Ivy Bridge nebo nějakém optimalizovaném derivátu, ale zřejmě AMD nabídlo lepší podmínky a zároveň dokáže dodat špičkové GPU, respektive APU. Otázkou je, jestli a jak moc by konzole profitovala z podstatně výkonnějšího CPU na architektuře Ivy Bridge.





Výkonnostně ale bude zřejmě CPU založené na architektuře Piledriver do AMD dostatečné, ale stejně zde bude zřejmě velký tlak na optimalizaci přesně pro toto speciální APU, aby bylo dosaženo co možná největší efektivity a vytížení 8 malých jader Jaguar.

Zajímavostí zde je, že samotný Jaguár se podle dosavadních informací z AMD bude vyrábět ve 4jádrové variantě Kambini, jako nástupce jádra Bobcat (40nm). Rozdíly mezi oběma CPU jsou ovšem propastné už jen z hlediska 28nm výrobního procesu. Kambini je opravdu miniaturní, a tak integrace 8 jader Jaguar do specializovaného APU pro Playstation 4 by nemusel být žádný problém. Frekvence, na kterých by měl tento čip v případě CPU části operovat, si ani nedovolím odhadovat, ale zřejmě bude stejný nebo nižší než u Kambini. Spotřeba se bude velmi pravděpodobně pohybovat do 40 W, což lze bez problému i v malém šasi konzole uchladit. Ve hře je v případě APU rovněž integrované jádro GPU, které bude ve stejném jádru jako CPU. Zde už může i přes 28nm proces dojít ke značném zvětšení APU z hlediska počtu tranzistorů a logicky s tím související plochy jádra.

Pokud se podíváme na možnosti grafického integrovaného jádra v APU, tak AMD prohlašuje, že jeho teoretický výkon se bude pohybovat někde okolo 1.84 TFLOPS. To je výkon zhruba na úrovni Radeonu HD 7850 a pro grafický výkon konzole několikanásobný výkonnostní bonus oproti současnému jádru GeForce u Playstation 3. Samozřejmostí již bude unifikovaná architektura, která bude pro konzole novinkou (grafické jádro Xenos ATI respektive AMD v Xboxu 360 je sice zdánlivě vybaveno unifikovanými jednotkami, ale kompatibilní s DirectX 10 není). Pokud se podíváme na deklarované výkony a prohlášení Sony, že GPU bude mít k dispozici 18 výpočetních jednotek, tak si lehce odvodíme počet 1152 Stream Procesorů a zřejmě 72 texturovacích jednotek.




Výkonnost grafiky je tedy zajištěna, ač se papírový výkon na úrovní Radeonu HD 7850 nezdá jako nijak „kulervoucí“, tak oproti zmiňovanému RSX založenému na stařičké architektuře Nvidia G70, je to nové GPU jako zjevení. Osobně jsme zvědav, co chce dělat u své další generace konzolí Microsoft, zda také vsadí na osvědčené řešení od AMD nebo přejde k Nvidii či jinému výrobci grafických čipů (to není příliš pravděpodobné). V době, kdy se konzole zabydlí na trhu, bude zřejmě toto GPU v očích PC hráčů zastaralé, ale možnostem další generace her může v případě konzol posloužit velmi dobře.

Poslední vlastností, kterou je třeba v souvislosti s Playstation 4 zmínit, je přítomnost 8GB operační paměti GDDR5, která se bude pyšnit propustností 176 GB/s. To je hodnota, za kterou by se nemusel stydět ani současný high-end na PC. Paměť bude sdílená mezi CPU a GPU, ale netřeba se tohoto konceptu v tomto případě bát, neboť takto rychlou operační paměť na PC nenajdete a obavy z omezení výkonu ze strany sdílené paměti jsou tedy liché. Pevný disk zůstane ve svém klasickém provedení, ale není vyloučeno, že za příplatek se bude dát dokoupit nebo nainstalovat svůj vlastní SSD disk. Krom jiného bude Playstation 4 také schopným přehrávačem médií a zároveň bude schopen fungovat jako herní server. Konzole bude mít zřejmě také možnost nahrávat video záznamy probíhajících klání nebo ukládat screenshoty důležitých okamžiků a okamžitě je (jak jinak) sdílet skrze komunitní portály.

Pokud se chystáte kupovat v následujícím roce 4K televizi, tak můžete být spojeni, protože Playstation bude umět přehrávat video v tomto rozlišení, i když není jasné, jestli dokáže využít upscalingu pro současné Full HD záznamy, nebo budete muset vložit zdrojový disk se záznamem ve 4k. Samotné hry budou ovšem provozovány v rozlišení podstatně nižším a bude se zřejmě jednat o obligátní Full HD (1080p). Když je řeč o přehrávání filmů, pak musíme zmínit přítomnost mechaniky DVD/Bluray, která bude samozřejmě umět pouze číst a nikoli zapisovat. USB 3.0 a Bluetooth jsou dnes již samozřejmostí. To, jaká bude cena této nové mašinky, samozřejmě prozatím nevíme, ale bude se velmi pravděpodobně jednat o částku převyšující v přepočtu 10 tisíc korun a koupit si ji budete moci na letošní Vánoce.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.