reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
7.11.2019, Milan Šurkala, aktualita
Smrtelná nehoda autonomního vozu Uber z jara minulého roku, při které byla usmrcena 49letá žena, nemá stále konce vyšetřování. NTSB tvrdí, že autonomní vozy Uberu měly za 1,5 roku 37 nehod a dostatečně nepočítají s neukázněnými chodci.
potooczech (345) | 8.11.20197:33
Tenhle případ byl extrém a nezabránil by tomu ani člověk za volantem v plné pozornosti. Nicméně třeba tato oblast je něco, kde by si člověk představoval, že autonomní vozy budou vybaveny senzory schopnými tomu zabránit. Protože senzory prostě dokáží vidět i za tmy, kontrolovat komplet všechny úhly a systém vozu je pak schopen reagovat výrazně rychleji něž řidič. Tedy tento případ beru jako promarněnou příležitost, kde mohli vývojáři říct ... hele, náš systém kolizi zabránil nebo zmírnil, paní přežila, s normálním řidičem by neměla šanci ... a zase by to byla pozitivní vizitka pro autonomní vozy.
Zatím mi to ale přijde, že autonomní vozy budou bezpečné pouze tehdy, pokud opravdu veškerý provoz na silnicích bude pouze skrze autonomní vozidla. Ta o sobě budou vědět navzájem, budou znát své trasy, budou schopny se synchronizovat na křižovatkách ... doprava tak bude mnohem plynulejší, kapacita komunikací bude vyšší a nehod bude také podstatně méně.
Ale nevěřím tomu, že bude možné provozovat běžné a autonomní vozy společně. Běžný řidič a autonomní vozidlo mají prostě naprosto rozdílné chování a reakce. A navzájem pro sebe budou nepředvídatelní. Plus pochybuji, že budou všichni lidé ochotni vzdát se své svobody řídit svoje auto nebo budou schopni takové vozidlo pořídit, protože ta cena je někde úplně jinde ­(myslím tím skutečně kvalitní autonomní systémy, ne Tesla a spol.­).
Podle mne se tedy spíše dočkáme většího rozšíření autonomních dopravních prostředků u kolejové dopravy, na silnicích tomu věštím dost trnitou cestu.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4546) | 8.11.201910:20
Tak ony tam byly senzory, které to viděly. Více v odpovědi dole.
Odpovědět0  0
busy (126) | 10.11.20199:37
"nepočítají s neukázněnými chodci­"
"autonomní vozy budou bezpečné pouze tehdy, pokud opravdu veškerý provoz na silnicích bude pouze skrze autonomní vozidla­"

Z toho mi vychadza, ze naozaj beznecno bude az potom, ked aj chodci budu autonomni :­) :D
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 8.11.20194:19
Ani šlověk ani počítač prostě nepočítá s chodcem pmyslným sebevrahem, který potmě, oblečený ve tmavém oděvu vleze před rozjeté auto. A zřejmě se ani nerozhlídne, protože auto na rozdíl od něj svítí a na těch možná 100 metrů ­(a dál patrně nebylo, když tam bába vlezla­) je nepřehlédnutelné.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4546) | 8.11.201910:22
Počítač s tím počítá, záleží který. Volva mají systém zabránění srážce a ačkoli existuje několik testů, kde to nefungovalo úplně dobře, zrovna v tomto to autonomní systémy Volva údajně viděly. Problém byl v tom, že je Uber vypnul, aby nekolidovaly s autonomními systémy Uberu.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 8.11.201912:01
Opravili co opravit nepotřebovalo. Kařdopádně pokud kamera zachytila totéž, co by viděl člověk, tak za mě by paní neměla šanci. Maximálně v okamžiku nevyhnutelné srážky strhnout volant a zabít ještě i sebe.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.