Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

nVidia GeForce 6600 - levná grafika pro Doom 3

13.8.2004, Zdeněk Kabát, článek
nVidia GeForce 6600 - levná grafika pro Doom 3
Společnost nVidia včera vypustila nový grafický čip založený na architektuře NV4x, který by měl ovládnout mainstream a stát se cenově přijatelnou volbou pro nové hry s podporou DirectX 9.0. Mluvím zde o čipu GeForce 6600 (GT), který obsahuje 8 pixel pipeline, 128-bitovou sběrnici a je postaven na GeForce 6800.
Kapitoly článku:
  1. nVidia GeForce 6600 - levná grafika pro Doom 3
  2. SLI, technologie, výkon a cena
reklama
Po vypuštění GeForce 6 můžeme říct, že se nVidia definitivně oklepala z katastrofy, kterou pro ni znamenala zpočátku série GeForce FX a opět chrlí jeden kvalitní čip za druhým. Nová generace GPU s označením NV4x (tzn. Čipy odvozené od NV40) se má nyní stát nástupnickou řadou nVidie a dokázat, že ATi nezůstalo na trhu samo.


Obr. 1, 2 - Loga nových čipů nVidia
Klikněte pro zvětšení

Dosavadní mainstreamový čip GeForce FX 5700 se stal po NV31 velmi dobrou alternativou střední třídy a její výkon šel slušně nahoru. Bohužel jen do doby, kdy došlo na DirectX 9.0 a optimalizace obrazu. Přestože hrubý výkon čipu se rovnal Radeonům řady 9600, při zapnutém FSAA a AF šel rapidně dolů, podobně jako v nejnovějších hrách. Když k tomu připočteme, že nebyl o nic levnější, nebylo příliš důvodů dát GeForce FX 5700 přednost před ATi.

Nyní tomu chce ale nVidia učinit přítrž a jako první vypustila mainstreamový čip postavený na své 6. generaci GPU. Ten by měl přenést všechno dobré od GeForce 6800 na levnější platformu a stát se tak králem své třídy. Protože ATi má v mainstreamu zatím jen Radeon X600, který je postavený na staré architektuře, je nVidia na velmi dobré cestě (minimálně do vypuštění ATi RV410).



Obr. 3 - Rozvrstvení série GeForce 6

Zde vidíte, jak chce nVidia své nové čipy rozdělit. Zatímco v hi-endu již nabízí celou řadu GPU, mainstream byl doposud prázdný. Jen připomenu, že GeForce 6800 Ultra se od GT verze liší vyššími frekvencemi a GeForce 6800 LE je dodávána jen stavitelům systémů, takže není volně k prodeji (ostatně v Česku nejsou volně k prodeji ani GT verze).

GeForce 6600 a GeForce 6600 GT

Úvodem se hodí říci, že GeForce 6600 je určena pro sběrnici PCI Express, a to nativně. Není tedy třeba žádných HSI můstků AGP->PEG, jak tomu bylo u série GeForce PCX. Otázkou ale také je, jestli se nVidia rozhodne nabízet GeForce 6600 i majitelům starších desek s AGP slotem. Opět by to znamenalo přítomnost HSI čipu, který má ale nVidia již v malíčku, že.



Obr. 4 - Grafická karta GeForce 6600
Klikněte pro zvětšení

Nová GeForce 6600 je postavena na jádře NV43 (tentokrát nVidia přeskočila hned dvě čísla) a jedná se v podstatně o rozpůlenou GeForce 6800. Začněme ale od samotného čipu. Ten bude podle informací vyráběn 0,11mikronovým procesem, ale ne u společnosti IBM, ale opět u TSMC. Znamená to, že půjde o jiný čip a nikoliv napůl osekanou NV40.

Zde jsou základní specifikace nových GPU nVidia:


Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon X600 XT
GeForce 6600
GeForce 6600 GT
nVidia GeForce FX 5700 Ultra
Grafické jádro
RV380
NV43
NV36
Výrobní proces
0,13 mikronu
0,11 mikronu, TSMC
0,13 mikronu
Počet tranzistorů
76 milionů (?)
?
82 milionů
Frekvence jádra
500MHz
300MHz
500MHz
475MHz
Frekvence paměti
370MHz (740MHz DDR)
dle výrobce
500MHz (1GHz DDR)
450MHz (900MHz DDR)
Paměťová sběrnice
128-bit DDR/2
128-bit DDR
128-bit DDR3
128-bit DDR/2
Propustnost pamětí
11,8 GB/s
x
16 GB/s
14,4 GB/s
Pixel fillrate
2,0 Gpixel/s
2,4 Gpixel/s
4,0 Gpixel/s
1,9 Gpixel/s
Počet pixel pipeline
4
8
4
Počet vertex pipeline
2
3
3
Podpora DirectX
9.0b
9.0c (Shader Model 3.0)
9.0b
Způsob FSAA
6x SuperSampling
4xRGMS+2xSS
6x MultiSampling
Úspora šířky pásma
HyperZ III+
LMA III
LMA II
Barevná komprese
6:1
?
4:1
Z-komprese
4:1 (24:1 při 6x FSAA)
?
4:1
Optimalizace obrazu
SmoothVision 2.1
IntelliSample 3.0
IntelliSample
Tab. 1 - Srovnání GeForce 6600 se staršími čipy

Co se týče mikroarchitektury, zde je vše jasné. GeForce 6600 obsahuje 8 pixel pipeline, tedy stejně jako minulá generace hi-endových čipů typu Radeon 9800XT či GeForce FX 5950 Ultra. Dále se uvnitř křemíku skrývá trojice vertex pipeline, opět poloviční počet než u NV40. To znamená nejen poloviční fillrate, ale i poloviční množství renderovaných trojúhelníků každý takt. Ve srovnání s Radeon 9800 má GeForce 6600 jen o jeden vertex shader méně.

Paměťová sběrnice je jak jinak než 128-bitová, nic jiného bych zatím u mainstreamového čipu neočekával. Zajímavé ale je, že zatímco GeForce 6600 využije sběrnici typu DDR, "GT" verze bude již podporovat paměti DDR3. Ty jsou dobré hlavně v tom, že mohou dosahovat vyšší frekvence a také částečně odlehčují paměťovému řadiči v GPU. GeForce 6600 bude obsahovat 128MB nebo 256MB paměti.



Obr. 5 - Grafická karta GeForce 6600 GT
Klikněte pro zvětšení

Frekvence jsou u obou verzí odlišné. GeForce 6600 má jádro taktované pouze na 300MHz (což by na druhou stranu mohlo znamenat dobrou naději pro přetaktování), tak GT je taktovaná dokonce na 500MHz, což se výrazně projevuje ve fillrate. Paměti běží u GT verze na 500MHz, klasická verze bude taktovaná podle přání každého AIC výrobce.