reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

nVidia GeForce FX 5950 a 5700 - skóre vyrovnáno

30.10.2003, Zdeněk Kabát, článek
nVidia GeForce FX 5950 a 5700 - skóre vyrovnáno
Na počátku tohoto týdne vypustila nVidia dva (nové) grafické čipy, které jsou míněny hlavně jako konkurence posledním Radeonům XT. Jde o mainstreamovou GeForce FX 5700 a také hi-endovou GeForce FX 5950, které jsou navíc doplněny novými ovladači ForceWare.
GeForce FX 5700 Ultra – dobytí ztracené pozice?

Na rozdíl od Radeonu 9800XT a GeForce FX 5950, které jsou vypuštěny jen „aby se neřeklo“, tak v mainstreamu pro nás obě společnosti přichystaly velice sympatická vylepšení, která se dotknou výkonu výrazněji než u strategie +25MHz. Radeon 9600XT přišel s low-k procesem a dovolil tak zvýšit frekvenci na 500MHz. GeForce FX 5700 Ultra jde také cestou větších úprav.


Obr. 4 – GeForce FX 5700 Ultra v plné kráse

Klikněte pro zvětšení


GeForce FX 5700 Ultra s jádrem NV36 je postavena na architektuře NV35 a podle toho se také odvíjí její vlastnosti. Je to hlavně využití architektury CineFX 2.0, z čehož vyplývá lepší práce s pixel a vertex shadery než u předchozí verze (na které byla postavena i GeForce FX 5600 Ultra). NV36 obsahuje 4 renderovací pipeline s jednou TMU na každé a na rozdíl od NV35 a NV38 jsou napevno určeny.

U GeForce FX 5700 Ultra byla frekvence jádra zvýšena výrazněji. Původní model FX 5600 Ultra běžel na 350MHz, později vypuštěná nová revize na 400MHz, ale GeForce FX 5700 Ultra se vyrovnala NV38 a je taktována na 475MHz. Paměťová sběrnice, která je stále jen 128-bitová, podporuje nejen DDR, ale i DDR2 a dokonce se polemizuje o DDR3. Frekvence je 450MHz, tedy 900MHz efektivně, což ústí v propustnost 14,4GB/s (původně jsou použity DDR2).



Obr. 5 – FX 5700 Ultra zepředu

Klikněte pro zvětšení


Ještě bych se rád pozastavil u implementace CineFX 2.0. Důsledkem je hlavně vylepšení algoritmů pro kompresi barev, textur a Z-bufferu. To je důležité pro optimalizace obrazu a používání FSAA či anizotropního filtrování. Dále nelze opomenout přidání dvou vertex pipeline, takže u GeForce FX 5700 nalezneme celkem tři. Optimalizovány by měly být i pixel shadery.

Výhodou je také partnerství pro výrobu se společností IBM. Nejen že IBM zvládá 0,13mikronový proces mistrně, ale navíc dokáže i první revize čipů vyrábět bezchybně. Podle údajů je totiž i úplně první revize v pořádku a bude dodávána do obchodů.


Obr. 6 – Hezky nám ji u IBM vyrobili


Poslední poznámka směřuje k referenčnímu designu, který opět vidíte na obrázcích roztroušených mezi odstavci. Není na něm nic zvláštního, snad jen, že napájecí konektor je umístěn praktičtěji než u GeForce FX 5950 Ultra, vodorovně s PCB. Nemůže tak způsobit problémy se zapojením např. u barebone systémů.

Zde je srovnání s konkurencí a předchůdcem:


Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon 9600XT
nVidia GeForce FX 5600 Ultra
nVidia GeForce FX 5700 Ultra
Grafické jádroRV360NV31NV36
Výrobní proces0,13mikronu0,13 mikronu0,13 mikronu
Počet tranzistorů75 milionů80 milionů82 milionů
Frekvence jádra500MHz400MHz475MHz
Velikost paměti128MB / 256MB128MB128MB / 256MB
Frekvence paměti300MHz (600MHz DDR)400MHz (800MHz DDR)450MHz (900MHz DDR)
Paměťová sběrnice128-bit DDR-I128-bit DDR-I/-II128-bit DDR-I/-II
Propustnost pamětí9,6GB/s12,8 GB/s14,4 GB/s
Pixel fillrate2 Gpixel/s1,6 Gpixel/sek.1,9 Gpixel/sek.
Transformace trojúhelníků 218 MT/sek.neznámá356MT/sek.
Počet pixel pipeline444
TMU na pipeline111
Textur na TMU161616
Vertex enginy213
Podpora DirectX9.09.09.0
Pixel shader2.02.0+2.0+
Vertex shader2.02.02.0
Způsob FSAA6x MultiSampling6x MultiSampling6x MultiSampling
Úspora šířky pásmaHyperZ IIILMA II OptimizedLMA II Optimized
Barevná komprese6:14:14:1
Z-komprese4:1 (24:1 při 6x FSAA)4:14:1
Optimalizace obrazuSmoothVision 2.1IntelliSample, CineFX 1.0IntelliSample, CineFX 2.0
Tab. 2 – Srovnání mainstreamového segmentu
reklama