reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

nVidia GeForce FX 5950 a 5700 - skóre vyrovnáno

30.10.2003, Zdeněk Kabát, článek
nVidia GeForce FX 5950 a 5700 - skóre vyrovnáno
Na počátku tohoto týdne vypustila nVidia dva (nové) grafické čipy, které jsou míněny hlavně jako konkurence posledním Radeonům XT. Jde o mainstreamovou GeForce FX 5700 a také hi-endovou GeForce FX 5950, které jsou navíc doplněny novými ovladači ForceWare.
ForceWare 52.16

Další novinkou je vypuštění nové verze ovladačů, které se konečně přehouply přes padesátkovou hranici a při té příležitosti se je nVidia rozhodla přejmenovat. Ode dneška tedy žádné Detonatory, ale ForceWare. Hlavní strategie, se kterou byly nové drivery vyvíjeny, je optimalizovat kód, ale tentokrát zcela regulérní cestou (všichni vzpomínáme na neblahé podvody nVidie v 3DMarku, že?).


Obr. 7 – Nové oficiální logo ovladačů


Kompilátor obsažený v ovladačích dokáže nyní optimalizovat přeložený kód zaslaný z API (např. DirectX či OpenGL) v reálném čase. Tento kompilátor bude zaměřen na architekturu FX tak, aby měla se spouštěním příkazů co nejméně práce. První metodou, kterou již použila společnost ATi, je vhodné uspořádání instrukcí. Např. z prokládaných početních a texturových operací vytvoří kompilátor série (výpočet-textura-výpočet-textura změní na výpočet-výpočet-textura-textura).


Obr. 8 – Princip funkce ForceWare


Další možností je překlad několika krátkých pixel shaderů na menší počet delších programů. Krátké programy by zabraly celkově delší dobu, protože by např. nevyužily všechny renderovací pipeline. Takto je zajištěno rovnoměrnější rozložení výkonu a zkrácení doby provádění. Kompilátor v ovladačích také dokáže omezit používání registrů a shader programy pak mohou být provedeny v menším počtu cyklů.

Ještě jednou diskutovanou otázkou je omezování barevné hloubky v průběhu výpočtů. Na rozdíl od ATi, které si může dovolit udržovat stálou hloubku 24-bit, omezuje nVidia, kde může, neboť se s tím výrazně zvyšuje výkon. Proto může kompilátor po analýze údajů, které od API získá, změnit barevnou hloubku a výpočty tak urychlit. Otázkou je, nakolik bude tento software přesný, aby nedegradoval výslednou kvalitu obrazu.


Obr. 9 – A stylizovaný nápis…


Kladnou zprávou je, že nVidia si u ovladačů ForceWare zadala určité hranice, které nesmí optimalizace překročit a která rozdělují fair-play od podvádění. Změn se u verze 52.16 dočkalo také samotné rozhraní, např. je možné si určit, do jakých oblastí na monitoru se budou maximalizovat a obnovovat okna nebo si zvolit vlastní rozlišení. A tím myslím opravdu libovolné.
reklama