Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

nVidia GeForce Go 6800 - král mobilních GPU

8.11.2004, Zdeněk Kabát, článek
nVidia GeForce Go 6800 - král mobilních GPU
15:00 Jak vidíte, dnešní den skončila hned dvě NDA, a to obou grafických gigantů současnosti. Zatímco ATi představilo nový čipset, nVidia vypustila mobilní verzi grafického čipu GeForce 6. A jedná se o GPU, které v podstatě nemá konkurenci - vysoký výkon je doplněn technologiemi PureVideo, PowerMizer 5.0 či MXM.
Ještě před dvěma lety nebylo pochyb o tom, kdo je králem mobilní grafiky. Společnost ATi byla v podstatě monopolním výrobcem čipů pro mobilní segment (samozřejmě nepočítám integrovaná řešení) a na tuto tradici navazuje dále. Ovšem nVidia v poslední době přitvrzuje a nyní představila grafický čip, který by měl překonat Mobility Radeon 9800 nejen ve výkonu. Podívejme se nyní na GeForce Go 6800.


Obr. 1 - Oficiální logo GeForce Go 6800

GeForce 6 expanduje dále

Vypuštěním grafického čipu GeForce 6800 s fungl novou architekturou se nVidia opět vyhoupla na grafické výsluní. Ve výkonu tato grafická karta ve většině případů překonala konkurenční Radeon X800 a navíc přinesla i různé nové technologie, z níž je nejvíce vyzdvihovaná podpora Shader Modelu 3.0 pro DirectX 9. Na architektuře GeForce 6 staví i nový "Go" od nVidie.

Nejdříve se podívejme na stručné specifikace GeForce Go 6800:
  • Jádro NV41M
  • 130nm proces TSMC s 222 miliony tranzistory
  • 12 pixel pipeline, 5 vertex shaderů
  • Podpora pamětí DDR/GDDR3 (až 256MB)
  • Frekvence 275/300MHz (v závislosti na chlazení)
  • Frekvence DTR verze až 450/600MHz
  • Podpora DirectX 9 Shader Model 3, OpenGL 2.0
  • 64-bitový HDR (High Deifinition Rendering)
  • UltraShadow II, IntelliSample 3.0, DVC 3.0
  • Programovatelný videoprocesor PureVideo
  • Správa spotřeby PowerMizer 5.0
  • Sběrnice PCI Express s podporou MXM

A nyní si jednotlivé parametry rozeberme podrobněji. Jak vidíte, základem GeForce Go 6800 je upravené jádro NV40, které se zde nazývá NV41M. Počet pipeline prozrazuje, že čip odpovídá desktopové GeForce 6800 (non-Ultra) - má vypnutou jednu čtveřici pipeline (quad-pipeline) a jeden vertex shader. Tím převyšuje Mobility Radeon 9800, který obsahuje jen 8 pixel a 4 vertex pipeline (osekaná R420).



Obr. 2 - Schéma nového grafického čipu

Frekvence jsou zatím nejisté. Pro standardní použití v notebooku se počítá se frekvencí jádra 275MHz a výše (lépe chlazené modely si mohou dovolit jít výše) a paměti DDR1 budou taktované na 300MHz. V přehledu jste si mohli všimnout frekvencí pro DTR verzi, což je Desktop Replacement. To je NV41M určená do desktopu, kde může dosáhnout frekvencí až 450/600MHz (paměti GDDR3).

Technologie, které GeForce Go 6800 nabízí jsou:
  • CineFX 3.0: Název mikroarchitektury rodiny GeForce 6 zahrnující podporu DirectX 9 Shader Model 3.0, hardwarový Displacement Mapping (texture fetch ve vertex shaderu), plná podpora větvení kódu, MRT (Multiple Render Targets), desetinné výpočty FP16 a FP32, formát textur sRGB, komprese DXT a S3TC apod.
  • IntelliSample 3.0: Správa optimalizací obrazu - až 16x 128-tap anizotropní filtrování textur, až 8x FSAA (kombinace RGMS a RGSS), Fast Z-clear, komprese Z-bufferu, HCT atd.
  • UltraShadow II: technologie pro vykreslování stínů, využitelná hlavně v Doom 3



Obr. 3 - Technologie UltraShadow II v praxi
Klikněte pro zvětšení

Kromě toho přichází GeForce Go 6800 s úplnou novinkou v oblasti mobilní grafiky. Jedná se o technologii PureVideo, což je název pro plně programovatelný videoprocesor. Jedním z klíčových faktorů je hardwarová akcelerace dekódování HD-MPEG2 a WMV-HD, tedy dvou formátů, od kterých se bude vyvíjet video v budoucnosti. U notebooků byla možnost grafické akcelerace zatím jen u Mobility Radeonu 9800.



Obr. 4 - Příklad účinku technologie PureVideo

Dále obsahuje PureVideo několik technik pro vylepšení obrazu přehrávaného videa - je to pokročilý adaptivní motion de-interlacing, 3:2 pulldown korekce, 3:2 edit korekce, rozšířená podpora barev, HW gamma korekce, LCD overdrive apod. PureVideo je velmi komplexní technologie, kterou si zde kvůli její složitosti nedovolím rozebírat. Vše potřebné naleznete ve whitepaperu na stránkách nVidie.


Obr. 5 - Korekce obrazu na LCD displeji

Další novinkou je PowerMizer 5.0 (zjevně zkratka Power Minimizer), která slouží k omezení spotřeby. Oproti klasické desktopové NV40 umí GeForce Go 6800 regulovat napětí podle vytížení, obsahuje více napěťových mezistupňů, podporuje GDDR3 na 1,8V apod. Regulace napětí a frekvence pracují také na základě termální diody v jádře. SmartDimmer je úzce propojená technologie, která upravuje jas LCD displeje (podsvícení také výrazně ovlivňuje výdrž baterií).

MXM - Mobilní PCI Express Modul

GeForce Go 6800 je první čip nVidie, který podporuje MXM, tedy mobilní modul pro sběrnici PCI Express. V praxi to znamená to, že se bude nový mobilní čip přidávat do moderních notebooků na speciálním modulu s integrovanou pamětí a dalšími podpůrnými obvody a přinese veškeré výhody nové architektury sběrnice. Jak MXM vypadá vidíte na obrázku.



Obr. 6 - MXM s GeForce Go 6800
Klikněte pro zvětšení

Výkon GeForce Go 6800

Závěrem bych se ještě rád zmínil o výkonu, který nVidia sice velmi bohaté líčí ve své prezentaci, ale přeci jen je lepší počkat na nezaujaté testy. GeForce Go 6800 vytvořila rekord notebooku v 3DMarku 03 tím, že dosáhla 7697 bodů na frekvenci 275/300MHz. nVidia dále porovnává GeForce Go 6800 s Mobility Radeonem 9800, kde NV41M vítězí v 3DMarku 03 o cca 2000 bodů (7561 vs. 5527) a v 3DMarku 05 asi o 400 bodů (2724 vs. 2303).



Obr. 7 - Graf s výkonem mobilních čipů (made by nVidia)

Ovšem čím se nVidia pyšní právem je výkon v Doomu 3, který se stal u GeForce 6 pověstný. Podle slov nVidie by měla být tato hra hratelná v rozlišení 800x600 na High Quality, resp. 1024x768 na Medium Quality - na notebook velmi slušné, co říkáte? Opět nechybí srovnání s Radeonem 9800, který dosahuje o 20-30 fps méně.

Závěr a dostupnost

S GeForce Go 6800 to vypadá pro nVidii velmi růžově. Protože tento čip staví na úspěšné architektuře GeForce 6, je velmi dobře připraven nejen výkonnostně, ale i technologicky. Z technologií bych vyzdvihl hlavně PureVideo pro HW akceleraci HD videa a PowerMizer 5.0 pro úsporu energie. Podle všeho by měl být nový mobilní čip dostupný okamžitě, a to od výrobců jako Alienware a Sager. K nám se dostane jako vždy o něco později. A můžeme být také připraveni na velmi vysokou cenu.



Obr. 8 - nVidia GeForce Go 6800

Zdroj: nVidia