Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NVIDIA oficiálně představila GeForce GTX TITAN X

18.3.2015, Jan Vítek, aktualita
NVIDIA oficiálně představila GeForce GTX TITAN X
Karta, která plnila stránky zpravodajských serverů, je konečně tu. Jde o model GeForce GTX TITAN X, nejvýkonnější jednočipovou kartu od společnosti NVIDIA, která nabídne celých 3072 CUDA jader.
Tím o polovinu předčí kartu GeForce GTX 980, která má 2048 CUDA jader a nyní je tedy na společnosti AMD, aby přišla s odpovědí. Tou se má stát karta Radeon R9 390X.





Nový TITAN X je založen na grafickém čipu GM200, a to jako vůbec první karta. Stále jde o 28nm technologii a opravdu velké GPU s 3072 CUDA jádry, 192 TMU a 96 ROP. Karta také využívá širší paměťové rozhraní než slabší GTX 980 a 970, a to 384bitové pro GDDR5 s kapacitou 12 GB a pracovní frekvencí 7 GHz (efektivně).





Výkon karty je 7,1 TFLOPS, což je v porovnání s TITAN Black výrazný pokrok, neboť ta má 5,1 TFLOPS. GeForce GTX TITAN X si přitom zachoval spotřebu 250 W, takže je zřejmé, že je mnohem efektivnější než předchozí generace. Dle očekávání pak dostal cenovku 999 USD, takže jde o velmi drahou kartu s cenovkou cca 32000 Kč s DPH.





NVIDIA také mluvila o budoucnosti, a to konkrétně o další generaci čipů Pascal. Ty mají nabídnou 3D paměti a technologii NVLink a přinést opravdový pokrok týkající se paměťové propustnosti. Evidentně půjde o něco podobného, co se AMD chystá nabídnout v očekávané generaci Radeonů R9 300, čili paměti HBM. Pascal má také nabídnout dvojnásobný výkon v plovoucí řadové čárce oproti Maxwellu a celkový výkon má být prý dokonce až desetinásobný, a to díky zmíněné technologii NVLink pro propojení více GPU. To zatím samozřejmě nelze potvrdit a jedná se o teoretické úvahy, ale jisté je, že v příštích letech by se grafické karty měly hnout výrazně dopředu, a to díky novým typům paměti, pokročilým výrobním procesům, DirectX 12, adaptivní synchronizaci a dalším technologiím.

Zdroj: TZ NVIDIA