reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NVIDIA potvrzuje, příjmy z karet pro těžbu kryptoměn vyschly

21.8.2018, Jan Vítek, aktualita
NVIDIA potvrzuje, příjmy z karet pro těžbu kryptoměn vyschly
NVIDIA nám potvrdila, že druhá vlna těžby kryptoměn pomocí grafických karet opravdu skončila, takže ve světě už se (téměř) nekupují herní grafické karty, které by se následně využívaly k vydělávání peněz. 
My jsme přitom mohli očekávat, že díky návratu trhu s herními kartami k normálu a také díky nástupu nové generace karet GeForce budou ceny těch starých klesat. Jenomže to bychom se přepočítali. Nové karty ve hrách, které nepodporují ray tracing, dle očekávání sotva podají takový výkon, který by ospravedlnil navýšení jejich ceny. Je to jednoduchá matematika daná počtem CUDA jader a pracovními takty, z níž zatím vychází, že GPU Pascal do starého železa ještě zdaleka nepatří a nějaký ten pátek patřit nebudou, a tak ani nelze očekávat, že by měly nějak výrazně zlevňovat. Ostatně to ani není v zájmu NVIDIE, na kterou konkurence aktuálně netlačí a sama by si zlevňováním Pascalů řezala větev pod novými Turingy. Nicméně, počkejme si na podrobné testy. 
 
 
Grafické karty generace Turing jsou drahé, a to v podstatě oprávněně, protože to jsou velice velké čipy. Však RTX 1080 Ti má GPU s 18,9 mld. tranzistorů oproti 12 mld. v GTX 1080 Ti s tím, že výrobní proces se až tak moc nezměnil, spíše jen vylepšil. Místo navíc si zde zabrala právě jádra Tensor a RT, takže podpora ray tracingu je tu opravdu stěžejní. NVIDIA by mohla neinovovat a dále poskytnout pro hry jen GPU složená čistě z CUDA jader, ale odhodlala se k pokroku, pro což je ostatně nyní pro ni vhodná doba. Ale zpět k tématu. 
 
Dříve bylo možné těžit i na procesorech a až později se díky masivnímu paralelnímu výkonu prosadily grafické karty. V těžbě kryptoměn přitom platí více než kde jinde, že ten, kdo nemá k dispozici nejefektivnější řešení, prostě nevydělává. Těžbu Bitcoinu na grafikách tak ukončil nástup specializovaných ASIC (konec první vlny), které jsou mnohem efektivnější. Nyní se stalo něco podobného, čili přišly také nové ASIC pro těžbu jiných měn, jež měly být pro takové případy imunní. Ovšem přihodilo se i něco jiného, nastal dlouhodobý sešup hodnoty kryptoměn a máme tu rázem konec druhé vlny. 
 
Dle NVIDIE byly tržby spojené s prodejem GPU pro "těžařské karty" v prvním letošním čtvrtletí téměř 290 milionů dolarů a ty se nyní smrskly na pouhých 18 milionů. Firma navíc nepředpokládá, že by měl v dohledné době přijít jakýkoliv zvrat, takže tržby budou v tomto ohledu velice nízké. 
 
 


reklama