Omezuje AMD vývojáře v podpoře DLSS ve hrách, které sponzoruje?
6.7.2023, Karel Polívka, článek
V posledních dnech se více mluví o tom, že v některých velkých herních titulech, které sponzorovalo AMD, chybí podpora DLSS od Nvidie a je k dispozici pouze FSR, což je škoda. Proč k tomu dochází? Co na to říká AMD?
Jako uživatel vždy rád vidím, když dochází k nasazování technologií, které dávají smysl a nějakým způsobem buď vylepší herní zážitek (např. zlepšením grafiky), nebo pomohou zvýšit výkon. A právě o zlepšení výkonu jde v případě technologií jako DLSS od Nvidie, FSR od AMD nebo nejnověji XeSS od Intelu. Největší náskok má v tomto ohledu Nvidia s DLSS (aktuálně již ve třetí verzi s názvem DLSS 3) už jen proto, že s tím přišla na trh jako první, což znamená i více zpětné vazby od uživatelů (hráčů) a herních vývojářů, kteří tak měli více času na získávání zkušeností ohledně implementace. Her s podporou DLSS je tak dnes mnohem více než těch, které by umožňovaly využití FSR nebo XeSS.
DLSS nebo FSR přitom nejsou žhavé novinky, o kterých by se nic nevědělo. Za dobu od jejich příchodu o nich vzniklo už velké množství článků nebo videí a dočkali jsme se i řady různých komentářů od herních vývojářů. Díky tomu lze zjednodušeně říci, že implementace DLSS a zároveň FSR není z hlediska pracnosti něco, co by si mohla dovolit jen ta největší herní studia. Když už se přidává podpora jedné této technologie, podpora té druhé není z hlediska potřebného úsilí něco o tolik pracnějšího, přestože je třeba uvést, že samotná implementace FSR je jednodušší než DLSS a že z DLSS mohou mít přínos jen uživatelé grafických karet Nvidia – zde se dostáváme k otázce, která technologie poskytuje lepší výsledky, na což se už názory mohou rozcházet, ale s ohledem na odlišný princip fungování se zkrátka nedá říci, že by FSR obecně poskytovalo vyšší výkon při srovnatelné nebo dokonce lepší kvalitě obrazu než DLSS (když už, tak spíše naopak). Pokud jde o XeSS od Intelu, to je zatím stále něco relativně nového a navíc nelze říci, že by grafické karty od Intelu nějak uspěly, aby měly mít své místo na trhu jisté.
Dalo by se tak ještě pochopit, že by některé nově vydávané hry podporovaly jen DLSS a nic dalšího právě z důvodu méně zkušeností vývojářů s ostatními technologiemi. Ale nedává moc smysl, aby nově vydávané hry podporovaly jen FSR a už nikoli DLSS. Přitom k tomu dochází ne v nějakých menších hrách, ale naopak u těch velkých i od největších herních vývojářů (AAA produkce), které AMD sponzoruje, viz Far Cry 6 od Ubisoftu z konce roku 2021 nebo Star Wars: Jedi Survivor od EA, což je pouze 2 měsíce stará hra, jež navíc využívá Unreal Engine 5, u kterého by možnost přidání podpory DLSS neměla být nic složitého. A jak takových her přibývá, přitahuje to více pozornosti, viz pár příkladů, kde se to v posledních dnech řeší:
05. 07. 2023: Hardware Unboxed:
20. 06. 2023: wccftech:
21. 06. 2023: Videocardz:
20. 06. 2023: Tweaktown:
AMD sponsored games with FSR don't feature NVIDIA DLSS support, and that's a little strange
AMD sponsored games with FSR don't feature NVIDIA DLSS support, and that's a little strange
30. 06. 2023: Linus Tech Tips:
04. 07. 2023: Digital Foundry:
Ať už si o Nvidii může kdokoli myslet cokoli, faktem je, že jako uživatel nepozoruji, že by docházelo z její strany k nějakému omezování implementace jiných upscaling technologií. Ale naopak vnímám, že u některých velkých her, které si chci užít a kde bych čekal, že budu mít zkrátka k dispozici na výběr z těch nejnovějších technologií, podpora DLSS nelogicky zcela chybí. Přitom je dobře známé, jak intenzivně Nvidia technologii DLSS prosazuje, a to jak v marketingu směrem ke koncovým uživatelům (hráčům), tak směrem k herním vývojářům.
Srovnání sponzorovaných her, zdroj wccftech:
Vydání hry | Název hry | Partner | Podpora FSR | Podpora DLSS |
28. 4. 2023 | Star Wars: Jedi Survivor | AMD | 28. 4. 2023 | - |
21. 4. 2023 | Dead Island 2 | AMD | 21. 4. 2023 | - |
28. 3. 2023 | Last of Us Part 1 | AMD | 28. 3. 2023 | 28. 3. 2023 |
23. 3. 2023 | Resident Evil 4 Remake | AMD | 23. 3. 2023 | - |
24. 1. 2023 | Forspoken | AMD | 24. 1. 2023 | 24. 1. 2023 |
2. 12. 2022 | The Callisto Protocol | AMD | 2. 12. 2022 | - |
19. 10. 2022 | Uncharted: Legacy of Thieves Collection | AMD | 19. 10. 2022 | 19. 10. 2022 |
23. 8. 2022 | Saints Row | AMD | 29. 11. 2022 | - |
25. 5. 2022 | Sniper Elite 5 | AMD | 25. 5. 2022 | - |
15. 11. 2021 | Halo Infinite | AMD | - | - |
7. 10. 2021 | Far Cry 6 | AMD | 7. 10. 2021 | - |
7. 5. 2021 | Resident Evil Village | AMD | 19. 7. 2021 | - |
23. 11. 2020 | World of Warcraft Shadowlands | AMD | - | - |
Vydání hry | Název hry | Partner | Podpora FSR | Podpora DLSS |
2. 5. 2023 | Redfall | Nvidia | 2. 5. 2023 | 2. 5. 2023 |
1. 12. 2022 | Marvel's Midnight Suns | Nvidia |
1. 12. 2022 | 1. 12. 2022 |
30. 11. 2022 | Warhammer 40K Darktide | Nvidia | 30. 11. 2022 | 30. 11. 2022 |
12. 8. 2022 | Marvel's Spiderman Remastered | Nvidia | 12. 8. 2022 | 12. 8. 2022 |
30. 3. 2022 | Death Stranding Directors Cut | Nvidia | 28. 9. 2022 | 30. 3. 2022 |
25. 3. 2022 | Ghostwire Tokyo | Nvidia | 25. 3. 2022 | 25. 3. 2022 |
26. 10. 2021 | Marvel's Guardians of the Galaxy | Nvidia | 11. 2. 2022 | 26. 10. 2021 |
6. 10. 2021 | Battlefield 2042 | Nvidia | - | 6. 10. 2021 |
Srovnání sponzorovaných her, zdroj Hardware Unboxed:
Vydání hry | Název hry | Partner | Podpora FSR | Podpora DLSS |
28. 4. 2023 | Star Wars: Jedi Survivor | AMD | 28. 4. 2023 | - |
21. 4. 2023 | Dead Island 2 | AMD | 21. 4. 2023 | - |
28. 3. 2023 | Last of Us Part 1 | AMD | 28. 3. 2023 | 28. 3. 2023 |
23. 3. 2023 | Resident Evil 4 Remake | AMD | 23. 3. 2023 | - |
24. 1. 2023 | Forspoken | AMD | 24. 1. 2023 | 24. 1. 2023 |
2. 12. 2022 | The Callisto Protocol | AMD | 2. 12. 2022 | - |
19. 10. 2022 | Uncharted: Legacy of Thieves Collection | AMD | 19. 10. 2022 | 19. 10. 2022 |
23. 8. 2022 | Saints Row | AMD | 29. 11. 2022 | - |
25. 5. 2022 | Sniper Elite 5 | AMD | 25. 5. 2022 | - |
15. 11. 2021 | Halo Infinite | AMD | - | - |
14. 10. 2021 | Deathloop | AMD | Ano | Ano |
14. 10. 2021 | The Riftbreaker | AMD | Ano | - |
7. 10. 2021 | Far Cry 6 | AMD | 7. 10. 2021 | - |
7. 5. 2021 | Resident Evil Village | AMD | 19. 7. 2021 | - |
23. 11. 2020 | World of Warcraft Shadowlands | AMD | - | - |
12. 11. 2020 | Godfall | AMD | Ano | - |
10. 11. 2020 | Assassin's Creed Valhalla | AMD | Ano | - |
5. 11. 2020 | Dirt 5 | AMD | Ano | - |
7. 8. 2020 | Horizon Zero Dawn | AMD | Ano | Ano |
16. 4. 2019 | World War Z | AMD | Ano | - |
Vydání hry | Název hry | Partner | Podpora FSR | Podpora DLSS |
6. 6. 2023 | Diablo IV | Nvidia | 6. 6. 2023 | 6. 6. 2023 |
25. 5. 2023 | The Lord of the Rings: Gollum | Nvidia | 25. 5. 2023 | 25. 5. 2023 |
2. 5. 2023 | Redfall | Nvidia | 2. 5. 2023 | 2. 5. 2023 |
20. 2. 2023 | Atomic Heart | Nvidia | 20. 2. 2023 | 20. 2. 2023 |
15. 2. 2023 | Returnal | Nvidia | 15. 2. 2023 | 15. 2. 2023 |
2. 12. 2022 | Need for Speed Unbound | Nvidia | 2. 12. 2022 | 2. 12. 2022 |
1. 12. 2022 | Marvel's Midnight Suns | Nvidia |
1. 12. 2022 | 1. 12. 2022 |
30. 11. 2022 | Warhammer 40K Darktide | Nvidia | 30. 11. 2022 | 30. 11. 2022 |
18. 11. 2022 | Marvel's Spider-Man: Miles Morales | Nvidia | 18. 11. 2022 | 18. 11. 2022 |
3. 11. 2022 | WRC Generations | Nvidia | - | 3. 11. 2022 |
27. 10. 2022 | Sackboy: A Big Adventure | Nvidia | - | 27. 10. 2022 |
18. 10. 2022 | A Plague Tale: Requiem | Nvidia | - | 18. 10. 2022 |
4. 10. 2022 | Dakar Desert Rally | Nvidia | - | 4. 10. 2022 |
8. 9. 2022 | Steelrising | Nvidia | 8. 9. 2022 | 8. 9. 2022 |
30. 8. 2022 | Destroy All Humans! 2 - Reprobed | Nvidia | 30. 8. 2022 | 30. 8. 2022 |
12. 8. 2022 | Marvel's Spiderman Remastered | Nvidia | 12. 8. 2022 | 12. 8. 2022 |
1. 7. 2022 | F1 22 | Nvidia | 1. 7. 2022 | 1. 7. 2022 |
19. 5. 2022 | Vampire: The Masquerade - Swansong | Nvidia | - | 19. 5. 2022 |
13. 5. 2022 | Evil Dead: The Game | Nvidia | - | 13. 5. 2022 |
30. 3. 2022 | Death Stranding Directors Cut | Nvidia | 28. 9. 2022 | 30. 3. 2022 |
25. 3. 2022 | Ghostwire Tokyo | Nvidia | Ano | 25. 3. 2022 |
1. 3. 2022 | Shadow Warrior 3 | Nvidia | Ano | 1. 3. 2022 |
8. 2. 2022 | Sifu | Nvidia | - | 8. 2. 2022 |
4. 2. 2022 | Dying Light 2 Stay Human | Nvidia | Ano | 4. 2. 2022 |
20. 1. 2022 | Tom Clancy's Rainbow Six Extraction | Nvidia | - | 20. 1. 2022 |
22. 11. 2021 | Farming Simulator 22 | Nvidia | Ano | 22. 11. 2021 |
12. 11. 2021 | Bright Memory: Infinite | Nvidia | Ano | 12. 11. 2021 |
9. 11. 2021 | Forza Horizon 5 | Nvidia | Ano | 9. 11. 2021 |
9. 11. 2021 | Jurassic World Evolution 2 | Nvidia | - | 9. 11. 2021 |
26. 10. 2021 | Marvel's Guardians of the Galaxy | Nvidia | 11. 2. 2022 | 26. 10. 2021 |
12. 10. 2021 | Back 4 Blood | Nvidia | Ano | 12. 10. 2021 |
6. 10. 2021 | Battlefield 2042 | Nvidia | - | 6. 10. 2021 |
30. 9. 2021 | Hot Wheels Unleashed | Nvidia | Ano | 30. 9. 2021 |
12. 8. 2021 | Naraka: Bladepoint | Nvidia | - | 12. 8. 2021 |
29. 7. 2021 | The Ascent | Nvidia | - | 29. 7. 2021 |
Novináři z wccftech požádali obě společnosti o vyjádření, zda nějakým způsobem omezují implementaci konkurenčních upscaling technologií u her, které sponzorují.
Odpověď od Nvidie:
NVIDIA does not and will not block, restrict, discourage, or hinder developers from implementing competitor technologies in any way. We provide the support and tools for all game developers to easily integrate DLSS if they choose and even created NVIDIA Streamline to make it easier for game developers to add competitive technologies to their games.
NVIDIA žádným způsobem neblokuje, neomezuje, neodrazuje ani nebude bránit vývojářům v implementaci konkurenčních technologií. Poskytujeme podporu a nástroje všem vývojářům her, aby mohli snadno integrovat DLSS, pokud se rozhodnou, a dokonce jsme vytvořili NVIDIA Streamline, abychom vývojářům her usnadnili přidávání konkurenčních technologií do jejich her.
Odpověď od AMD:
To clarify, there are community sites that track the implementation of upscaling technologies, and these sites indicate that there are a number of games that support only DLSS currently (for example, see link).
AMD FidelityFX Super Resolution is an open-source technology that supports a variety of GPU architectures, including consoles and competitive solutions, and we believe an open approach that is broadly supported on multiple hardware platforms is the best approach that benefits developers and gamers. AMD is committed to doing what is best for game developers and gamers, and we give developers the flexibility to implement FSR into whichever games they choose.
Abychom to objasnili, existují komunitní weby, které sledují implementaci technologií upscalingu, a tyto weby naznačují, že v současné době existuje řada her, které podporují pouze DLSS (například viz odkaz).
AMD FidelityFX Super Resolution je technologie s otevřeným zdrojovým kódem, která podporuje různé architektury GPU, včetně konzolí a konkurenčních řešení, a věříme, že otevřený přístup, který je široce podporován na více hardwarových platformách, je tím nejlepším přístupem, který přináší výhody vývojářům a hráčům. AMD se zavázala dělat to, co je nejlepší pro herní vývojáře a hráče, a vývojářům poskytujeme flexibilitu při implementaci FSR do jakékoli hry, kterou si vyberou.
Takže zatímco Nvidia jasně odmítá, že by jakkoli omezovala podporu konkurenčních technologií, v odpovědi od AMD nic takového nenajdeme. A že existuje řada her, které podporují pouze DLSS? To je logické, ale není to odpověď na danou otázku, což by i podle mého názoru šlo opravdu chápat jako potvrzení toho, že AMD podporu DLSS u jimi sponzorovaných titulů omezuje. Přestože je to pro ně z hlediska PR nepříjemné, samotný fakt, že kolem toho takto tancují, ve výsledku způsobí více škody než užitku. Na tom, že je něco takového pro nás coby uživatele (PC hráče) škoda, se nejspíše všichni shodneme. Otázka tak spíše je, zda tuto taktiku schvalujete. V tom by se už mohly názory rozcházet – můžete se k tomu vyjádřit v připojené anketě.