
Aby bylo nové API OpenGL ES 2.0 schopno co nejlépe pracovat s mobilními zařízeními, bylo potřeba jej co nejvíce zmenšit. Toho bylo dosaženo eliminací starých funkcí, které lze nahradit shadery. Byly odstraněny tzv. "fixed functions", charakteristické pro původní OpenGL. Jakmile byly přidány programovatelné shadery, programátorům se otevřely mnohem širší možnosti vytváření efektů.
Dále byly odstraněny high-end funkce, které mobilní zařízení nepoužijí a dále funkce nadbytečné. Odstranění některých funkcí ale také znamená, že není zpětně kompatibilní se staršími verzemi 1.0 a 1.1 To dále umožňuje díky nižší náročnosti snížit náklady i spotřebu elektrické energie.
OpenGL přišlo na svět v roce 1992, je přední knihovnou pro systémy Linux, přičemž záhy se prodrala i na systémy Microsoft Windows, kde koexistovala spolu s Microsoft DirectX. Požadavek multiplatformní knihovny skvěle splňuje OpenGL, které je na platformě nezávislé s otevřeným standardem.
Poněvadž OpenGL ES 2.0 je určeno pro mobilní zařízení, bylo třeba jej také upravit pro použití s 16 bitovými a 8 bitovými procesory místo původních 32 bitových. Na vývoji nového standardu velmi úzce spolupracovala také firma ATi.
Schéma API OpenGL ES 1.x

Schéma API OpenGL ES 2.0

Zdroj: www.ati.com, www.tomshardware.com, www.opengl.org