reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Permedia3 Create!

13.7.1999, Vít Zatloukal, zpráva
Permedia3 Create!
Ve hrách Permedia3 na Voodoo3 nelepí, ale pro práci s grafikou je vynikající.
Permedia3 Create!3Dlabs je firma známá spíše svými grafickými čipy a kartami pro high-end (a) pracovní stanice. Pro obyčejnou (hráčskou) obec jsou určeny čipy Permedia, které se však nikdy příliš neujaly. V současnosti přichází 3Dlabs s třetí generací Permedií prozaicky nazvanou Permedia3 ještě více orientovanou na hry a také www kreativitu. První grafickou kartou s tímto čipem je vlastní Permedia3 Create! s 32MB SDRAM paměti)

Permedi3 podporuje AGP 2x (existuje i v PCI provedení), má 300MHz RAMDAC převodník, díky němuž dosahuje 2D rozlišení až 2048x1536 v pravých barvách (i když jen při 60Hz obnovovací frekvenci). Ovladače jsou optimalizovány pro SSE (Pentium III) i 3DNow! (K6-2/III) a plně podporují DirectX 6.1 i OpenGL 1.2. S pamětí na komunikuje čip Permedia3 po 128-bitové sběrnici, Za pozornost stojí unikátní práce s texturami (multitexturing je samozřejmostí) - Virtual Textures. To je technika, která umožňuje pracovat s texturami až o velikosti 256MB. Textury jsou uloženy v operační paměti, přistupováno je k nim přes AGP nebo PCI sběrnici. Virtuální textury jsou založeny na tom, že většinou není potřeba pracovat s celou texturou,ale jen její částí (tou, která se mění). textury jsou proto rozděleny do 4KB stránek (pages), které jsou uloženy v operační paměti a podle potřeby načítány do paměti na grafické kartě (pokud tam již nejsou uloženy). Jedná se o podobný princip, jako je L2 cache procesoru - pokud nejsou požadovaná data v L2 cache načtou se operační paměti.

Čipy Permedia se vždy vyznačovaly vysokou rychlostí při zpracování 3D scén (Delta geometrie), Permedia3 dokáže zpracovat až 11 milionů trojúhelníků za sekundu. Spolu s výbornou implementací Direct3D a OpenGL to znamená nízké zatížení procesoru hostitelského počítače. Podporovány jsou všechny 3D funkce, na které si vzpomenete: bump-mapping, trilineární filtrování, stencil buffer, 32-bitový Z-buffer, Gouraudovo stínování, alpha blending, fogging, full-scene anti-aliasing,

Permedia3 (stejně jako předchozí Permedie) podporuje hardwarově DVD/MPEG2 přehrávání. Kompenzace pohybu je kompatibilní s microsoftím DirectX Media API rozhraním, což umožňuje přehrávat DVD disky Media Playrem, který je součástí Windows. Ke kartě je přiložen i další přehrávač - PowerDVD od CyberLink. To se ovšem týká pouze Windows 95/98, protože NTčka DVD nepodporují. Když už jsme u toho software, s Permedia3 Create! dostanete i Colorofic od Sonetech pro kalibraci monitoru, Acrobat Reader, Cosmo Player, Macromedia Suite demo, Caligari TrueSpace 4.2 demo a Virtual Friend demo.

Má-li mít Permedia3 Create! úspěch, musí být rychlá hlavně v 3D hrách. Na benchmarkové výsledky se můžete podívat na System Logic. Upřímně řečeno, Voodoo3, TNT2 a spol. se z této strany konkurence obávat nemusejí. Přinejmenším co do rychlosti. Kvalitou obrazu se Permedia3 vyrovná G400, to ovšem hráče asi neuspokojí. Pozornost by ale měli zbystřit "skoro" profesionálové (opravdoví profesionálové se pohybují v poněkud vyšších cenových hladinách), tedy ti, kteří na počítači pracují s grafickými aplikacemi, ale sem tam si zahrají i nějakou tu hru. Kvalita obrazu a vynikající OpenGL ovladače k takovému použití Permedi3 Create! přímo předurčují.
reklama