Po Amsterdamu budou od příštího roku plout autonomní lodě
22.9.2016, Jáchym Šlik, aktualita
Roboat je projekt samořízených plavidel, které nemají sloužit zdaleka jen k přepravě osob a zboží. K jejich dalším úkolům bude patřit přesun infrastruktury nebo sběr dat například o životním prostředí. Testování těchto lodí začne už v roce 2017.
Před pár měsíci představil svou vizi autonomních lodí Rolls-Royce. V jeho podání má jít o velká nákladní plavidla určená především pro použití na mořích a oceánech. Roboat je proti tomu projekt malých samořízených lodí, které najdou své využití ve městech a řekách. Ne náhodou si tak tvůrci vybrali pro realizaci svého projektu město Amsterdam protkané hustou sítí kanálů. Flotila plavidel bez posádky by se po nizozemské metropoli měla začít prohánět už v příštím roce. Jako hlavní využití asi každého napadne převoz osob a zboží. I to je jeden z cílů projektu, i když zdaleka ne jediný.
Lodě mají sloužit také ke sběru dat, ať už se jedná o kvalitu vody, ovzduší nebo intenzitu hluku. Kromě toho by plavidla mohla pomoct vyřešit problémy s odpadem ve vodních tocích včetně jízdních kol, kterých v amsterdamských kanálech skončí každý rok odhadem na dvanáct tisíc. V předstihu mohou rovněž odhalit různá onemocnění šířící se ve velkých městech. Dále se počítá s využitím autonomních lodí jako přenosné infrastruktury. Například v době konání nějakého městského festivalu mohou lodě vytvořit dočasný most nebo rozšířit břeh v místě, kde je to zrovna potřeba.
Roboat má tedy vyřešit především problémy s dopravou, mobilitou a kvalitou vody. Jedná se o společný projekt Massachusettského technologickýho institutu (MIT) a nizozemských univerzit v Delftu a Wageningenu. Pro první fázi programu, která má trvat pět let, byl vyčleněn rozpočet ve výši 25 milionů eur. Pokud se osvědčí testování v Amsterdamu, rozšíří se projekt i do dalších měst.
Zdroj: Ams-institute.org
Lodě mají sloužit také ke sběru dat, ať už se jedná o kvalitu vody, ovzduší nebo intenzitu hluku. Kromě toho by plavidla mohla pomoct vyřešit problémy s odpadem ve vodních tocích včetně jízdních kol, kterých v amsterdamských kanálech skončí každý rok odhadem na dvanáct tisíc. V předstihu mohou rovněž odhalit různá onemocnění šířící se ve velkých městech. Dále se počítá s využitím autonomních lodí jako přenosné infrastruktury. Například v době konání nějakého městského festivalu mohou lodě vytvořit dočasný most nebo rozšířit břeh v místě, kde je to zrovna potřeba.
Roboat má tedy vyřešit především problémy s dopravou, mobilitou a kvalitou vody. Jedná se o společný projekt Massachusettského technologickýho institutu (MIT) a nizozemských univerzit v Delftu a Wageningenu. Pro první fázi programu, která má trvat pět let, byl vyčleněn rozpočet ve výši 25 milionů eur. Pokud se osvědčí testování v Amsterdamu, rozšíří se projekt i do dalších měst.
Zdroj: Ams-institute.org