reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Podrobnosti o Trident XP4

26.7.2002, Zdeněk Kabát, článek
Podrobnosti o Trident XP4
Před pár dny jsme se velice stručně zmínili o grafické kartě XP4, která oznamuje návrat společnosti Trident na trh s grafickými kartami. Nyní se k tématu vracíme a přinášíme Vám detaily ohledně tohoto zajímavého grafického čipu.
Podpora základních API rozhraní, DirectX a OpenGL, je jedním z hlavních požadavků pro grafické čipy současnosti i budoucnosti. ATi Radeon 9700 a 3DLabs P10 jsou již vybaveny podporou DirectX 9.0 a OpenGL 2.0, Matrox Parhelia je již velice blízko a nVidia NV30 se objeví na trhu za pár týdnů. Starší verze, DirectX 8.0, je již obsazena čipy Radeon 8500 / 9000 (PRO) a GeForce4 Ti, brzy přibude i SiS Xabre. A s podporou DirectX 8 přijde i nový grafický čip od Tridentu, XP4.

Čip Blade XP4, který oznámila společnost Trident v dubnu, byl původně určen pro levné počítače a notebooky. V oficiálním prohlášení společnosti stálo, že tento nový čip bude zaměřen převážně na mobilní segment. Ale časem pravděpodobně v Tridentu změnili názor a podle posledních zpráv se společnost chystá vypustit příští měsíc grafické jádro určeně pro mainstream v desktopovém segmentu. Neoficiální zdroje uvádějí, že Trident XP4 bude za cenu kolem $70 poskytovat výkon rovnající se posledním produktům střední kategorie od nVidie a ATI, které jsou ale nyní k dostání za cenu cca $100.

Hlavní jsou ale specifikace čipu Trident XP4:
  • 4 renderovací pipeline se dvěma TMU na každé
  • Frekvence jádra - 250MHz
  • Frekvence paměti – 667MHz, 64-/128-bitová DDR
  • Plná hardwarová podpora DirectX 8.1, včetně Pixel a Vertex Shaderů
  • Hardwarová podpora pro DirectX VA s Motion Compensation a IDTC (Inverse Discrete Cosine Transform)
  • 0,13mikornový výrobní proces
  • Spotřeba energie nižší než 3W
  • Technologie CoolPower (softwarové a hardwarové metody pro minimalizaci spotřeby energie při zachování výkonu a kvality obrazu)
  • Výstupy na čtyři displeje: TFT, DVI, CRT & TV-Out. TFT může ovládat všechny LCD monitory přes interní Dual-Channel LVDS, zatímco DVI (pro DVI displeje) obsahuje interní TMDS vysílač. Maximální rozlišení pro monitory je QXGA (2048x1536) a TV-Out zvládá XGA (1024x768)
  • Počet tranzistorů je asi poloviční než u GeForce 3 a Radeonu 8500, tedy kolem 30 milionů

Specifikace jsou na $70-dolarový grafický čip velice slušné. Nezapomeňme ale na všeobecné rozrušení okolo SiS Xabre, který nakonec zaostává v absenci podpory Vertex Shaderů, výkon také není oslňující a ovladače jsou přinejmenším nedokonalé (na první pokus nemůže vše vyjít :-). Takže tu sice máme řádku slušných specifikací, ale nikdo vám samozřejmě předem neoznámí absenci důležité funkce či technologie, nebo neoptimalizované ovladače.

Trh s grafickými čipy se nám tedy velice rychle zaplňuje a máme tu rázem sedm výrobců: nVidia, ATi, Matrox, 3DLabs, SiS, Trident a VIA/S3. Na druhou stranu, absolutní špičku tvoří první dvě společnosti (ATi, nVidia), širší kvalitu ještě zastupují 3DLabs a SiS a pro zbylé dva výrobce nezůstane pravděpodobně na trhu příliš místa.


reklama