reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
7.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Vědci z Tokyo Institute of Technology zapracovali na solid-state baterích, které by měly v příštím desetiletí nahradit nynější Li-Ion technologie s tekutým elektrolytem. Vyřešeno bylo především jejich pomalé nabíjení.
doug (104) | 7.8.201815:01
uz len vymysliet, ako dostat to obrovske mnozstvo prudu na stanicu kde si bude X ludi rychlonabijat elektromobily.
Odpovědět2  2
Milan Šurkala (4353) | 7.8.201815:19
Vzhledem k tomu, že ty rychlonabíjecí stanice jsou obvykle vybaveny velkými bateriemi ­(aby to nesosaly nárazově přímo ze sítě­), neviděl bych to jako nepřekonatelný problém. Navíc, protože elektromobilita umožňuje pomalé nabíjení na mnoha různých dalších místech ­(obchodní centra, doma,...­), o to méně častější bude potřeba rychlonabíjení. Tesla to řeší např. i tak, že mnohé Superchargery si dělají elektřinu ­(zčásti nebo úplně­) vlastní pomocí solárních panelů.
Odpovědět3  3
kuban (123) | 7.8.201816:30
to by asi nereflektovalo realitu ­(navíc víme, jak je to se solárníma panelama, že­)
ve chvíli ­(dejme tomu za 15let­), kdy bude v autě ­(těžká­) baterie cca 70kWh a možnost dobít jí za 5min ­-> nikoho nenapadne běžně dobíjet pomalu ­(možná doma přes noc­)

potom se prostě bude jezdit cca 3x­-5x častějc k ­"benzínce­" na dobíjení ­(častějc než kvůli tankování­) .. nechceme jezdit s baterkou na 30­-40%, narozdíl od nádrže, že jo

dobrá, to by bylo snesitelný
ale dobít dejme tomu 50kWh za 5min ­(ve chvíli, kdy jiná možnost než elektromobily nebude­) ­- znamená
1. to už nebude dobíjecí kabel, ale skoro tyč :D ­(pod 30mm² průřezu vodiče to asi nepůjde, to bude víc ... 450A při 400V ­- je to možný? neudělal jsem někde chybu? ... 450A by mohlo odpovídat 50mm² ? ­)
2. co to udělá se sítí ­- viz příspěvek nahoře

nemyslím si, že to nějak zázračně vyřeší baterie ve stanicích ­- ty budou sloužit hlavně k vykrytí špiček ­- ne, že se bude dobíjet půl den ze staničních bateriíí ­(resp. to by bylo drahý pro stanici, mít tolik baterií a ztrát­)

každopádně se naše konta asi prohnou ­- až k tomu dojde, levná elektrika bude historií ­- cesta autem bude stát stejně, jako teď ­- navíc budeme platit draze i za provoz čehokoli doma ­- uvařit si kafe možná bude něco stát, natož trouba ;­)

nebo to vidíte jinak?
Odpovědět1  1
wrah666 (6205) | 7.8.201817:51
Osobák je ještě maličkost, může se dobíjet doma, a i na ­"benzínce­" potřebuje ze stojanu maximálně 80 KWh za zmíněných pár minut. Ovšem náklaďák a kamion jsou veselejší. Jdenak třeba kamiony ­"doma­" moc nebývají, takže možností dobít na základně zas tolik není, dvak když jede, tak opravdu může zastavit jen na pár minut. A za další jeho baterka ši řekne o nějakých 500 či víc KWh, za stejných 5 minut. A teď si vemte, že třeba na takové D1 budete podobných stojanů pro kamiony potřebovat u každé pumpy několik. Jelikož zmíněná baterka patrně vydrží 350­-400 km maximálně, kdežto dneska nabere naftu alespoň na 1000.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4353) | 7.8.201822:53
Moc nerozumím tomu, proč by kamion měl nabíjet 500 kWh za 5 minut, když řidič musí mít po 4,5 hodinách alespoň 45minutovou pauzu. Po 4,5 hodinách akorát tak skoro vybije baterku a pak musí tři čtvrtě hodiny čekat a odpočívat. Ideální doba na nabití.
Odpovědět1  1
asip80 (1163) | 8.8.201810:37
Vezmu to trochu vseobecne .. tim ze tu diskutujici bagatelizuji zjevne problemy s masivnim rozsirenim EV znaci bud jejich hrubou neznalost­/kratkozrakost nebo osobni prospech :­) vseobecne rady jak se vyhnout problemum jsou v rozporu z praxi ... uz vidim jak se desitky tisic ridicu vyrazi na vikend ci na dovolenou zaroven ;­) a do toho jeste standardni provoz :­)­)­) to budou rust reaktory jak houby po desti :­)
btw jak u autobusu ci kamionu se mohou stridat takze proc nenabijet za 5minut ?
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4353) | 8.8.201811:59
Základní vtip je ale v tom, že masivní rozšíření elektromobility nás čeká asi za 40­-50 let a do té doby se může stát mnoho věcí. Jak už jsem říkal níže, EV si budou ze začátku ­(prvních 20­-30 let­) pořizovat zejména ti, kteří mají přístup k infrastruktuře. Tedy např. ti, kteří si to mohou nabít v práci, doma. Takoví mohou nezřídka mít např. vlastní solární panely, které částečně sníží potřebu sosat energii ze sítě. A tedy i sníží nutnost dalších reaktorů.

Totéž platí pro tu nákladní dopravu. Dopravce by byl blbec, kdyby si pořizoval elektrický nákladní automobil a nevyplatilo by se mu to ­(tzn. by to nešlo kde a jak rozumně rychle levně nabíjet­). Uvědomte si to pořadí a ekonomiku, která zde funguje. Nechápu, proč vždy všichni vidíte nejprve elektromobil a pak řešení jeho provozu, když ­(pokud se do toho nebude míchat stát­) bude nejprve řešení provozu elektromobilu a teprve až když toto bude vyřešeno, budou si lidé kupovat ty elektromobily. Lidé jsou mnohdy hloupí, ale málokdo si koupí EV, když mu to bude přinášet problémy. To nedává logiku. Nejdřív bude fungující infrastruktura, pak teprve budou EV na cestách ­(jak již bylo řečeno, pokud někoho nenapadne to nesmyslně dotovat­).

Pokud jde o reaktory, osobní dopravu v ČR by vyřešil jeden Temelín navíc, ostatní dopravu pak druhý. https:­/­/www.svetmobilne.cz­/elektromobily­-kolik­-potrebuji­-temelinu­/4808

Během těch 40­-50 let, než elektromobilita začne být něčím obvyklým na silnicích, dojde ke spoustě věcí, které ztlumí tu potřebu rychlonabíjení a nároků na sítě. Bude to hlavně lokální výroba i nabíjení elektřiny a nikoli nabíjení jen a pouze na ­"benzinkách­". Jak už bylo řečeno, v mnoha případech můžeme čekat nabíjení z vlastního soláru, podobně tak lze čekat, že se panely budou častěji objevovat na střechách automobilů pro lehké snížení spotřeby ­(pokrytí střechy u dodávek, autobusů a návěsů by i v ČR mohlo v ideálním případě pokrýt téměř desetinu jejich energetického nároku­) https:­/­/www.svetmobilne.cz­/solarni­-auta­-proc­-je­-jeste­-nemame­/6038

Pracuje se také na indukčním nabíjení. Dnes je to stále docela sci­-fi ­(i když BMW už to má a Renault na tom také pracuje­), ale opravdu za 50 let nebudou některé hlavní tahy vybaveny např. indukčním nabíjením, které opět prodlouží dojezd na baterii o pár jednotek, či u osobních vozů i o desítky procent?

Takže tu za půl století budeme patrně mít relativně běžné nabíjení přes noc ­(na zmodernizovaných parkovištích, garážích, obchodech, v práci,...­), patrně bude indukční nabíjení na hlavních tazích ­(sníží nutnost rychlonabíjení u dálnic, což pomůže především o těch dovolených­), patrně se také více rozmůžou solární panely na autech pro snížení jejich spotřeby ­(na plné pokrytí to nikdy stačit nemůže­) a obecně se dá předpokládat, že některé z těch lokálních malých a pomalých nabíječek si budou řešit elektřinu alespoň zčásti svépomocí, což sníží potřebu budovat velké elektrárny...

Základní problém totiž je, že těch 5,5 milionu osobních elektromobilů a stovky tisíc dalších vozů tu nebudeme mít zítra, ale opravdu za desítky let. A hlavní výhodou EV je to, že ­"tankování­" se dá podstatně více rozmělnit než je tomu u nafty a benzinu, tudíž se hodně změní způsob dodávání energie ve srovnání s dneškem. Není ten Váš názor trochu zavrtaný do 20. století, které je už dávno za námi?
Odpovědět0  2
asip80 (1163) | 8.8.201813:17
Ano je to hodne spatny vtip dva temeliny navic a i tak to nevyresi narazovou spotrebu...to by slo jedine za cenu obrich aku stanic ci kondenzatoru ;­) zase zbytecna financni i ekologicka zatez to same plati i o specialnich indukcnich ci trolejovych trasach ...btw jestli nadi svetovladci nedostanou rozum tak kriticky pocet EV tu mame max za dve tri dekady ;­) takze vidim soucasny trend nejdrive zvysovani nejen NOx emisi na ukor CO2 a pak nasilny prechod na EV ...coz je jeste vetsi masakr i kdyz je ekologicka zatez z vetsi castk pouze lokalniho charakteru...
Typicky priklad Pepo potrebuju jeste zajet do mesta ...Mamo to nejde jeste musim dve hodiny nabijet a nebo vypni troubu a pracku bude to za hodku :­)
Idnukcni nabijeni je sice mozne ale exrremne neefektivni a s energii ktera je potreba i rizikova zalezitost :­) v momente co se to prosadi budeme potrebovat dalsi energii navic coz jeste prohloubi krizovy stav;­) ale zase bude predvidatelnejsi spotreba ..tam uz by ty dva temeliny navic davali smysl ale jen v ramci CR to jsou desitky tun vyhoreleho odpadu navic a samotna vystavba prijde na stovky miliard a kdo to zaplati ? ;­) at zije EV ;­)
Takze tu za pul stoleti budeme mit neco pomaleho, otravneho , problematickeho a mnohem mene pohodlneho :­) a k tomu nutnost aby se rozsirila lokalni vyroba elektriny z obnovitelnych zdroju ...kdyz nebude priroda vstricna tak zase error...
U kamionu to v idealnim případě pokryje max par stovek wattu u osobaku mnohem mene ...ok v kolonach to smysl ma;­) v noci nebo za spatneho pocasi to je taky vyhra ....­( fakt mam pocit ze lide papouskuji promo materiály a hrube jim unika realita ­)

Btw uz ted nejsme schopni postavit normalni silnice a stoji to silene penize tak uz vidim silnice se systemem dobijeni EV :­)­) rikam bud z toho propagatori maji osobni prospech nebo o tom nemaji paru a papouskuji vize ­"prodejcu­" v lepsim pripade snilku .
Rozmelnit se neda kdyz potrebuji aktivne vyuzit svuj automobil ...rozumnejsi reseni bych uz videl s v jednotnem systemu vymeny clanku kus za kus ale to je zase narocnejsi na skladovaci prostory :­)
Soucasny koncept vc.jistych kompenzacnich vizi je naprosto mimo realitu..
Muj nazor je naopak napred budoucnost vidim napr. v palivovych clancich ci nezavislem generatoru energie nezavislem na bateriich ci bezinu a nafte.. soucasny koncept masoveho nasazeni EV je ekologicka i ekonomicka pohroma ­(nepocitam snizeni komfortu atd.­) a zbytecne plytvani vzacnymi zdroji...je fakt ze se ta zatez presune nejspis do ciny ale to neni smerodatne...

Jakych 5,5 milionu kolik ma sakra Evropa obyvatel potazmo cely svet a jezdi u nas jen cesi ? Takovehle malomestactvi fakt miluji ..navic EV mne nuti casteji nabijet a teoreticke dojezdy sice hrube zaostávají za klasickymi ale pri trochu zivejsi jizde jsou jeste kratsi ted si jeste zapnu naplno klimatizaci apod. a mam jistotu ze dojedu max do prace a zpet :­)­))
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4353) | 8.8.201814:25
1, Dva Temelíny platí tehdy, pokud nebude existovat žádná lokální výroba elektřiny ­(což bude­). Takže to může být méně než dva Temelíny

2, Málokdy vyjedeš baterku tak, abys ihned nemohl nikam jet ­(pokud máš prázdnou nádrž na benzin, tak taky nikam nedojedeš­). Elektromobil v letech, o kterých se tu bavíme ­(tj. plus minus 2060­), nebude mít dojezd 300 km jak dnes, ale bude to násobně více ­(hustota baterií v průměru stoupá o 5 % každý rok­). Jak říkám, nevidíš do budoucnosti, protože operuješ s dnešními technologiemi a nikoli technologiemi, které zde budou za půl století.

3, Plocha návěsu má instalovaný výkon cca 6 kW. V našich podmínkách z toho dostaneš průměrně až 17 kWh za den ­(v zimě mnohem méně, v létě více­). To může srazit průměrnou spotřebu o necelých 10 % ­(někdy to bude skoro nula, někdy zase mnohem více­). Takže opět ukrajuješ malinký kousek z nutnosti mít dva Temelíny, když si ten tahač vygeneruje část energie sám. Je to sice číslo pro ideální případ ­(kamion není ve stínu stromů, budov a tak, jenže to se na dálnici zpravidla neděje ­- na druhou stranu za 50 let může být účinnost panelů zas o něco dále než dnes­).

4, Nárazovou spotřebu EV spíše řeší než naopak. Nabíjení EV může probíhat v noci, tedy tehdy, kdy dnes mám problém s nadbytečnou elektřinou ­(tedy snížíš počet lidí, kteří to budou nabíjet přes den ­- jinak řečeno, to, že teď vidíš na čerpacích stanicích hodně lidí, neznamená, že v případě EV tomu bude také tak, když se to tankování z části přesune do nočních hodin­). Za další, baterie nabíječek jako takových mohou být inteligentně řízeny tak, aby tu nárazovou spotřebu vyrovnávaly. To už se umí dnes, nevím, proč by za půl století měl být ten systém blbější než dnes.

5, Silnice s nabíjením bude sice pekelně drahá, ale také to může být velmi výnosný byznys. Rozhodně takovou silnici nebudeš mít na sídlišti, alě u některých hlavních dálnic si to za 50 let představit dokážu.

Pochopitelně se tu bavím o ČR, protože lze snadno operovat známými čísly a mít konkrétnější údaje o proveditelnosti řešení. K poslednímu odstavci... u benzinového či naftového auta se snad při dynamické jízdě a zapnuté klimatizaci spotřeba nezvyšuje?
Odpovědět0  2
asip80 (1163) | 8.8.201815:37
Zas jen nesmyslna obhajoba soucasny koncept je deravy jak reseto
a­) energeticka narocnost i bez EV poroste ­( napr. zvysovani prumerne teploty = narust poctu klimatizaci­)
b­) vyroba energie potrebuje mnoho zdroju a to pozor vc. neuveritelneho mnozstvi vody !
c­) vyroba EV v takovem meritku spolyka take mnoho zdroju a do toho i generuje odpad
1. Ok tak to snizime na 1,75 temelinu­(huu to je vyhra­) jen pro malickou CR ale porad nemame vyresenou narazovou zatez ktera buze byt lokalne i nekolik megawattu= vitejte blackouty ;­)

2. Malokdy nerovna se nikdy ...pokud se mi rozsviti hladove oko dojedu v zavislosti na stylu jizdy cca 40 az 100km mezitim ale potkam nekolik stanic na doplneni paliva ktere zvladnu i se zaplacenim za par minut ;­) kdyz pujdu do detailu mohu mit doma kanystr a misto nekolika hodin cekani vyrazim za par minut na dalsi cestu ;­) az to bude tak to bude same mozna mozna mozna uz dvacet let nam tu slibuji vyzkumne tymy rok co rok prevrat v oblasti baterii i HW a skutek utek ...dost zalezi na slozitosti­/vhodnosti takoveho reseni vc. ekonomicke rentability a i kdyby tak se moc v oblasti ukladani energie nepohneme ...prave technologie sleduji a nepapouskuji slepe neci promo materialy ktere jsou vydavany jen za ucelem uklidneni akcionaru a ziskavani investit ;­) a stale tvrdim ze soucasny koncept EV na ktery tlaci i vlady je holy nesmysl ..a nehodlam ho slepe obhajovat a spolehat na to ze za par desitek let se problemy vyresi samospadem ...uz ted tvrdim ze soucasny koncept EV vc. budocich vizi je slepa ulicka ktera je zbytecne plytvani ...v malem meritku ci prirozenem vyvoji bez umeleho tlaku a dotaci EV samozrejme fandim ..


3. V zavisloti na podminkach v noci urcite parada navic clanky prodrazuji cele EV a casem stejne degraduji rozumnej snizuje se ucinnost ...takze az 17kWh za cely den kdyz jsou idealni podminky ze strany matky prirody i samotneho zarizeni... wow to je tak na max par rozjezdu s nakladem :­)­) to je vyhra :­)­) a zase to mozna za 50 let budeme jinde ...ale to neresi soucasny spatny koncept ....a zbytecne plytvani zdroji i financemi

4. Jak resi narazovou spotrebu v momente prazdnin ci dovolenych nebo predvanocni nakupni horecky atd. Takze jsme u toho potrebujeme k nabijeckam velkokapacitni baterie to je dalsi plytvani drahocennymi zdroji i energii..jasne srovnavat soucasny model s par vozidly vs masove nasazeni EV je trochu kratkozrake ;­) tenhle koncept je vhodny pro lidi kterym nevadi se plne podridit pozadavkum EV a zmenit na zaklade toho i svuj zivotni styl jen aby jsme se vyhli problemum s EV ...kolik takovych lidi bude ?

5. Predstavy jsou krasna vec paradni nejspis indukcni napajeni s nizkou efektivitou pro tisice vozidel na trase brno praha ci elektrifikovat desitky tisic kilometru silnic v EU no mnamka ..a nebo by to slo pasivne s permanetnimi magnety ? Ci dalsi jina utopie ?

Samozrejme ze zvysuje ale neni tam tak vysoka zavislost na ujetych km a doplnovani paliva

Takze porad vidim jen same negativa a mnohem vyraznejsi podrizovani nove technologii EV ma byt sluha ne pan ;­) kdyz to nebude dotovane z penez danovych poplatniku podobne jako solarni baroni tak proti EV nemam namitky ....at si to nadsenci a firmy kupuji


Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4353) | 8.8.201817:45
1, Podívejme se na to takhle. Při dnešním způsobu ­"tankování­" bychom potřebovali 2 Temelíny. Jenže co se může stát do té doby, co sníží nutnost vyrábět tolik elektřiny ­"centrálně­":

- auta mohou mít solární panely, které sníží jejich spotřebu ­(zde pochopitelně nelze čekat žádné zázraky­)
- auta budou nabíjena lokálními zdroji energie ­(solární střecha rodinných domů, depa dopravců, firem­)

Dále to nabíjení, sítě a blackouty. Dnes tankujeme zejména přes den, někdo, když mu dojde celá nádrž, někdo vždycky za ­"dvě kila­",... Většina lidí tedy tankuje na benzinkách přes den. Jenže co se může stát do té doby a co sníží nutnost rychlonabíjení:

- nabíjení vozu přes noc doma ­(mít takovou možnost, tak jsem na benzince naposledy v roce 2015­)
- nabíjení vozu v práci
- nabíjení vozu v obchodních centrech
- nabíjení vozu pomocí vlastního solární panelu
- indukční napájení ve vozovce

Jak je vidět, je zde spousta malých zdrojů, které snižují počet ­"tankování­" na benzince, protože se auto částečně nebo plně dobilo jindy a jinde. Nesníží to na nulu, ale jde tu o to, že tankování na benzince se stane doménou daleko cestujících lidí. A takoví zdaleka nejsou všichni.

2, Jasně, tady souhlasím, že umělá propagace EV je pitomost. Musí to jít přirozeně. A pokud to půjde přirozeně, ty problémy nastávat nebudou, protože lidé si budou EV kupovat, až to pro ně bude mít smysl ­(bude to kde nabíjet, bude to mít pro ně rozumný dojezd, cenu,...­). Hlavně se do toho nesmí nikdo montovat pobídkami. V tom se rozhodně shodneme. Protěžovaný EV je hovadina.

3, Pozor, 17 kWh je průměr na den, nikoli maximum. V létě to klidně může být 40 kWh, v zimě 1 kWh. Jde už o započítaný průměr konvertované energie na plochu dle instalovaného výkonu platného pro ČR ­(tedy už s tím, že taky bývá zamračeno, kolik hodin svítí slunce a tak­). 17 kWh stačí náklaďáku na ujetí takových 15 km. Pokud pojede ve stínu budov, stromů, tak se to samozřejmě sníží, jde o ideální průměrnou hodnotu platnou pro rok 2018. Jenže za 20 let zase může být účinnost a cena panelů někde jinde a může to být už třeba 20­-25 kWh i s tou jízdou ve stínu za den.

4, Jak již bylo řečeno, možnost mít často EV více nabitý ­(ve srovnání se stavem palivové nádrže dnes­) a baterie v rychlonabíječkách sníží tu potřebu sosat rychle elektřinu ze sítě. Když pojedete na dovolenou, tak z domu častěji vyjedete s plnou ­"nádrží­" a nemusíte ­"tankovat­" třeba za 200 km. Jasně, nebude to jednoduché, ale opět, hovoříme tu o stavu za půl století. Vezměte si, jak se posunul svět od roku 1968.

5, Nikdo neříká, že to musí využívat všechna auta, ale opět je to jedna z cest, jak té potřebě rychlonabíjení ulehčit. Každopádně to tu energetickou zátěž rozloží.

Takže ve výsledku se shodujeme a tvrdíme totéž. Když to nebude dotované, tak proti tomu nemáme oba námitky. Já také nechci, aby se to dotovalo, nejsem žádný zastánce EV. Vidím, že dnes to má spoustu problémů ­(hlavně vše spojené s bateriemi, ať už jde o malou kapacitu, velkou hmotnost, pomalé nabíjení, cenu nebo tu ekologii­), sám bych si to dnes nekoupil. Jen tvrdím, že vidíte problémy tam, kde nejsou. Lidé si nebudou kupovat EV, když se jim budou muset podřizovat. Budou si je kupovat až tehdy, když to pro ně bude mít smysl a všechny výše uvedené problémy budou vyřešené. Je k tomu třeba jen jedna věc, aby se do toho nemontoval stát.
Odpovědět0  0
asip80 (1163) | 8.8.201820:32
Solary jsou uplne k nicemu to nejsou ultralehke specialy s jednim ridicem ... tech par procent a vypomoc s napajenim elektroniky nic neresi nema smysl se na to tak upinat ...navic varianty ktere by meli o par procent lepsi dopad budou zbytecne prodrazovat cely vuz ....takze bez dotaci jen pro hornich 10 tisic ... alternativni zdroje nejen ze nezvladnou pokryt spotrebu ale nevyresi narazovou zatez ani situace kdy nebudou do site dodavat energii ..to je proste utopie i s ultra modernimi prototypy ktere jsou velmi nakladne na vyrobu..

Soucasny koncept je vhodny max. na dojizdeni par km do prace pripadne na nakupy pro ridice co jezdi aktivne nebo vetsi vzdalenosti to prinasi mnoho omezeni a problemu i kdyby jsme najednou udelali skok o 30% dopredu tak to proste nebude ono a porad nebude vyresen problem s dobijenim ...i v soucasnosti jsou obcasne blackouty a to je potreba reagovat pouze na predvidatelne spicky domacnosti a fabrik ...a ted si predstavme moune skoky o desitky megawattu v ramci male lokality ...uz vidim jak budou dobijejlci stanice sychronizovane a regulovat vykon dle vytizeni site pripadne kdo driv prijde bude mit moznost rychlonabijeni ...a zas jsme u toho ze to bude trvat mnohem dele ...

Ano lidi co jen popojizdi je hodne ale i taci se v urcitem obdobi sejdou a vyrazi na delsi trasu klidne za hranice v ten moment se cely system spolehajici na pozvolne dobijeni zhrouti ....on se hrouti v cizine i ve vedrech kdyz lide hromadne zapinaji v podstate nenarocne klimatizace ...a EV potrebuji mnohem vice stavy ;­) spousta malych zdroju v praci to jde zase o stovky az tisice aut ktera se budou nabijet soucasne ..to aby mel kazdy obchodak vlastni elektrarnu kdyz uz bez EV maji extremni spotrebu :­) nekdo ty male zdroje stejne musi krmit a solar to urcite neutahne to je sakra naivni predstava ... uz to vidim hmm mam 20% tak jedeme do kina a na nakupy po 4 hodinach se vratim a bude tam 25% tak akorat abych dojel k nejblizsi rychlonabijecce protoze se energie delila mezi zbytek ­"zakazniku­"

2. Na prirozenou cestu uz je pozde lobisti a propagace zajmovych skupin bohuzel udelala sve ...

3. I tak dobijeni v idealnim pripade spravny smer plus sklon silnice a pocasi vystaci doslova na par minut provozu ...takze opet error mozna na ziveny subsystemu ok ci vypomoc pri chlazeni zbozi atd.

4. Na nadrz dojedu treba do chorvatska a za par minut plna i se zaplacenim nabidne mi tenhle komfort EV ?ano svet se posunul to vidim na dalnicich i hranicnich prechodech atd atd vsude kilometrove kolony aut to je idealni prostredi pro EV popojizdet v umornych vedrech se zaplou klimatizaci :­) v takovem prostredi asi publikovane testy EV neprobihaji ze ;­) i problematicky koncept vodikovych palivovych clanku mi dava vetsi smysl nez EV ktere jezdi na baterie ...kdyby treba zabudovali kapacito na 300km do vozidla a pak univerzalni rychle vymenitelny clanek na 200km tak by mi EV daval vetsi smysl ...prave elektromobily jsou od pocatku automobilsmu a jak se posunuli ...vzhledem k tomu jake mame tecnologie tak nic moc ...jsme proste na hrane svych smoznosti jak udelat levne a bezpecne EV se smysluplnymi parametry a to je ten nejmensi problem ..vetsi problem je potrebna infratruktura atd.

5. To nevyresi spicky to je proste utopie .. mame kvalitni a naddimenzovanou energetickou soustavu a i tak dochazi k problemum ...tem vykyvum se proste neda vyhnout .. jediny zpusob jak se s nimi castecne poprat bude ohromna nadspotreba zdroju = zbytecne plytvani ktere bude muset nekdo zaplatit ­(i lide co nejezdi­)

Kdyz to nebude dotovane nebudou na to tlacit zakonodarci tak by ani dnes nejezdilo tolik EV takze by nedoslo k masivnimu rozsireni....soucasny koncept by byl problematicky i s lepsimi technologiemi a efektivnejsi vyrobou elektriny...


Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4353) | 9.8.201812:57
Opět je problém v tom, že se na to díváte optikou roku 2018 a ne optikou roku třeba 2050. Na soláry se neupínám, ale je jasné, že jejich cena za 30 let bude někde jinde než dnes a stejně tak účinnost. Tzn. to, co dnes nedává smysl ­(ano, dneska solární střecha na autě opravdu smysl nedává, to se shodneme­), může dávat smysl v roce 2050, nemyslíte? Pokud tím snížíte spotřebu elektromobilu třeba o 10­-15 % ­(nebo si lokálně vyrobíte třeba 10% elektřiny pro elektromobil­), tak už hned je menší problém s těmi nárazovkami, o kterých pořád mluvíte. Hned se o trochu sníží potřeba výstavby dalších Temelínů.

Jasně, dnešní koncept je vhodný pro dojíždění a ne na velké cestování. A vždyť o tom pořád mluvím a vy ne a ne to pochopit. V dnešní době má EV smysl pro ty, kteří jezdí krátké trasy a mají to kde nabíjet. Člověk, který jezdí dlouhé trasy a nemá to kde nabíjet, si to nebude kupovat, dokud nebude muset. Pokud mu tedy v Německu zakážou v roce 2030 spalovací auta, tak bude mít tendenci těsně před rokem 2030 si koupit poslední takové auto, ať mu to co nejdéle vydrží. Takže se problém odsouvá na rok 2040+.

Nevím, proč by měly vznikat megawattové skoky. To jako, že v 9:42:59 bude benzinka prázdná a 9:43:00 tam přijede 10 elektromobilů najednou? Ta zátěž roste a klesá postupně a jak už bylo mnohokrát řečeno, baterie v čerpačkách tyto nárazy vykrývají. Přes noc ­(nebo malém zatížení­) se mohou nabít do plna a přes den budou dávkovat elektřinu částečně ze sítě a částečně z baterií, aby tu síť co nejméně zatěžovaly. Když se budou nabíjet 2 elektromobily, bude se baterie nabíjet ze sítě, když jich tam o pár minut později bude 5, tak se bude vybíjet + zbytek vezme ze sítě, zatížení sítě pořád podobné. Kde je ten náraz? Jasně, že ta baterie nebude mít desítky MWh, ale jde o to, aby ty potřeby vykrývala. V případě menší obsazenosti benzinky se bude nabíjet baterie, v případě většího obsazení se budou ze sítě nabíjet auta a baterie se bude vybíjet.

V obchoďáku to nepotřebujete ládovat 150 kilowatty do každého auta ­(a i kdyby, tak to také není problém, protože to auto by bylo za pár minut nabité a uvolnilo by tu elektřinu pro někoho jiného­). Člověk tam stráví dvě hodiny, to stačí nabíjet třeba 10 kW. Důležité je to, že si zase o trochu pomůže. Nejde o to vyřešit 100% solárem, 100% v obchoďáku, ale rozložit to. Rozložit. Když si během nákupu nabije energii na 100 km, tak pojede na rychlonabíječku o 100 km později nebo mu to postačí až domů a nabije doma... Takže ano, třeba u toho tiráku to vystačí sotva na chlazení zboží, ale i to je ušetřeno pár procent energie. Znova, nejde o to solárem tam naprat 100 %, ale různými způsoby přihodit pár procent tam, pár procent sem a snižovat tu závislost na rychlonabíječkách a rozložit to. Pokud jde o to nabíjení aut, nejde jen o to, nabíjet za jízdy, ale také nabíjet, když stojí. Je jasné, že solár při jízdě udělá totální prd, ten by nerozjel ani klimu v autě. Ale auto stojící celý den na parkovišti si už pár kilometrů nasbírá. A o to jde. Když na tu rychlonabíječku nebudete jezdit každých 14 dní, ale třeba každý 15 nebo 16, i to je pomoc a není to tak hrozné jako vypočetný ­"worst case scenario­".

4, Dnes ne. Ale v roce 2050? Elektromobily se za posledních pár let posunuly enormně. Proč se neposunuly za 100 let? Protože se nikdo nesnažil udělat pořádný elektromobil. Rozjela to až Tesla, která pochopila, že nejprve musí začít u luxusního zboží a nepřinést jen auto, ale také infrastrukturu okolo. Od té doby se na vývoj dost tlačí a úroveň elektromobilů před 10 lety a dnes je o dost jiná.
Odpovědět0  0
asip80 (1163) | 9.8.201820:47
narazovky to nevyresi vubec ...jen proto ze nekdy za 30 let a to jen mozna budou natolik efektivni solarni panely a mozna pokryji 10% spotreby :­) takze smysl to dava i u aut se spalovacim motorem protoze to zvysi komfort akorat se to prodrazi a nevyresi to palcivy problem s EV .... to je hodne optimisticka predstava . ze teoretickych 10% vyresi problem u stovek milionu aut :­) btw omezeni spalovacich motoru probiha uz v soucasnosti uplna stopka je ofiko 2030­-2040 ­(kazdy stat si to ma jinak­) >> nekdo uvazuje dokonce o roku 2025 coz je porad o nekolik dekad pozadu s moznym prichodem lepsich technologii ktere stejne problem nevyresi :­)

na solary se neupina ale porad je bude zminovat jako spasu ...jak tedy vyresit problem s rychlodobijenim ? ­(imho jedina cesta je hybrid nebo univerzalni rychle vymenitelne clanky ....a i tak by to bylo hodne problematicke ­)

az v roce 2030 nebude jina moznost nez nakup EV jak se vyresi dany problem kdy na silnici budo desitky milionu EV ? nejdriv tu ma futuristicke vize a pak ze je to vhodne pro par prdolu na dojizdeni ..tak to uz fakt nevim a ja pry nevidim do budoucnosti :D :D

co kdyz obdobne jako dieslum zakazou v vjezd do mest vsem vozidlum se spalovacim motorem ? a vzhledem k vyhodnym pobidkam jake jsou na nakup EV neverim ze lide budou cekat do roku 2040 a doufat ze se vyresi vsechny soucasne i budouci neduhy .... nemluvim ani o tom ze z drive v podstate z nesmrtelnych aut se stava diky ekoteroristum spotrebni zbozi :­)
problem se nikam neudsouva ...typicky pristup vsichni vime ze je problem ale zacneme ho resit az kdyz je pozde ­(to je to alibisticke odsouvani do budoucnosti ­)

dnes a denne i mimo spicky kolem dovolenych atd. vidim na benzinkach fronty ano presne tak kdyz 50 tisic. lidi v jedne lokalite skonci v praci +­- ve stejny cas s nedobitym vozidlem a nahrnou se ke stanicim dojde ke skokove zatezi :­) a ze to budou resit firmy a obchodaky na svych parkovistich aby dokazali plnohodnotne nabijet stovky aut najednou je opravdu velmi optimisticky vyhled do budoucna :­) my se ale uz nebavime o nejakem prditku na dojizdeni par km do prace ale o nasazeni v masivnim meritku kdy lide dnes a denne jezdi stovky km ;­)
takze budeme dobijet baterie pak budeme dobijet auta z baterie to je tak neefektivni zpusob az to boli takze v cela evropa bude poseta obrimi akumulacnimi stanicemi s omezenou zivostnosti tolik tisice tun propalenych zdroju v elektrarnach navic jen kvuli tomu aby to trochu fungovalo :D a aby to >> castecne<< pomohlo vykryt narazovou zatez ...ale ani to neresi problem s moznymi blackouty :­)

ehm dejme tomu v lepsim pripade trebas 500x10 kW coz je vyvesledku jedno mega navic na kazdy vetsi obchodak + patricna nutna rezerva :­) to je proste napor na infrastrukturu rozvodne site i samotnych budov :­)

rozlozit rozlozit rozlozit to je nejaka nova mantra ci zaklinadlo :D ....bohuzel zijeme v realnem svete a bud se plne podridime EV a nebo se bude system pravidelne hroutit :­) ­(a to resime stale jen osobni vozidla ale nakladni dopravu apod. uz ne ­)

s nejhorsim scenarem se musi pocitat :­) i ted se vsechno dela s rezervou cca 30%+ a i tak to nestaci :­)­)

znovu opakuji ze tech par procent bude mit minimalni ba primo nulovy vliv na ­"krizove­" situace :­) to je asi jako kdyz si par lidi zajede natankovat mimo spicku i kdyz nepotrebuji a stejne u tech pump kolikrat narvano k prasknuti :­) proste ted potrebuji ted tankuji budouci ... model bude naprosto prevraceny ted potrebuji musim to odlozit a cekat

donekonecna se odvolavat na rok dostatecny posun v roce 2050 ktery neni zarucen kdyz uz tu budou jezdit desitky milionu EV je jen alibismus uplne mimo realitu baterie muze slouzit pouze jako doplnek ale ne jako ted kdy je hlavnim zdrojem !

ano nelibi se mi ze se do toho cpou desitky miliard euro formou dotaci a dalsi stovky tam zahuci v pristich par letech ....doplacime na to vsichni i ­"priroda­"




Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4353) | 9.8.201822:36
Ještě jednou. Pokud máte možnost nabíjet jindy a jinde ­(parkoviště u práce, v obchoďáku, doma, solárem na střeše, těch možností je mnoho­), tak dnešní stav u benzinek pak v případě EV může být značně odlišný, protože nebude třeba ládovat tolik ­"paliva­" ­(když jste ho získal jinde a jindy­). Je jen otázkou, jak velké zastoupení nabíjení mimo benzinky to bude. Navíc ty nabíjecí stojany jsou dnes rozesety všude možně po městech, takže idea toho, že všichni budou za pár let ignorovat ty stovky nabíjecích míst po městě a pojedou jen a pouze k těm třeba třem rychlonabíječkám ve městě, mi přijde trochu.... divná.
Odpovědět0  0
asip80 (1163) | 10.8.20181:01
Jeste jednou kdyz tu moznost nemate ? I kdyby ty stojany byly vsude tak porad potrebuji napajet atd. atd. Nejake to procento tam procento sem s pokusy rozmelnit zatez v dusledku nic neznamenaji....potrebuji jet potrebuji snadno a rychle dobijet ... nepotrebuji jezdit mohu dobijet ... ja si ani nechci predstavit predratovany svet a mesta narvana nabijecimi kabely :­) jestli pristoupime na koncept vsudypritomneho pomaleho kontinualniho dobijeni kdykoliv je to mozne :­)­)­) jima me az hruza co vsechno jsou nekteri vymyslet jen aby si ospravedlnili spravnost EV konceptu v masovem meritku ...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4353) | 14.8.20188:51
Pokud tu možnost nemám, tak si nekupuju EV. Problem solved. Já nevím, kolikrát to mám ještě říkat. V budoucnu, kdy jiná možnost, než si pořídit EV nebude, tak především budou zase jiné technologie, které celý ten koncept posunou jinam a pokud se zakážou v roce 2030, tak ještě v roce 2045 budou většinovým dopravním prostředkem. Dívejte se na to optikou roku 2050 a ne roku 2018. Jak už jsem říkal, napájení jednoho EV je v průměru 350W zátěž, a to není zas až tak obrovské množství, abyste musel předrátovat celá města. Hovoříme tu o desítkách let, kdy by se ta elektrická infrastruktura měnila i bez EV. Vzhledem k tomu, že EV zas až tak velkou zátěží nejsou ­(jen tak pro zajímavost, těžba kryptoměn je dnes řádově větší zátěž než všechna EV­), tak to nemusí být tak velký problém. Jediné, co je potřeba, aby se do toho nemíchal stát a budovalo se to přirozeně. Jinak jasně, jsme někde. V tom naprosto souhlasím.

Rozmělnění zátěže nejsou žádná malá procenta. V mém případě by např. rozmělnění zátěže na domácí nabíjení znamenalo asi 97­-98 % nabíjení doma a 2­-3 % na rychlonabíječkách tak jednou za dva tři roky­). Někdo to může mít opačně ­(na rychlonabíjení skoro všechno­), ale průměr mohou být desítky procent externího napájení mimo rychlonabíječky. Pár procent se nabije v obchodech, pár procent v práci ­(zejména pokud se jedná o užitkovou dopravu ­- autobusy, dodávky, lehčí nákladní vozy, kde si to depa opět mohou částečně dělat i sama­), nějaké to procento na jiných místech jinými metodami a rychlonabíjení může tvořit klidně třeba jen... já nevím, méně než polovinu, třeba jen třetinu veškerého nabíjení a ne skoro všechno jak dnes benzinky.
Odpovědět0  1
Muffin (17) | 9.8.201818:58
ad 5. Baterie elektroautomobilů může naopak sloužit jako úložiště energie pro vykrývání špičky. Některé vozy to myslím umí už dnes.

Jinak vývoj spalovacích vozů a vybudování infrastruktury pro spalovací motory taky trvalo nějakou dobu. Před 35 lety jsme měli Trabanta ­(dojezd na plnou cca 300km­) a v okresním městě byla jediná benzinka, stála se fronta na benzín. Dnes jich tam je podle mapy deset a nikde nemusíte čekat. A dojezd dnešních aut je kolem 1000km.

Podobně to bude i s EV...
Odpovědět0  0
asip80 (1163) | 10.8.20181:07
Mam pocit ze plno lidi vubec nema pojem o tom jak funguje energetika a co vsechno by bylo potreba udelat aby to fungovalo v masovem meritku jak si nekteri jedinci vysnili ... nemluvne o silene plytvani zdroji i penezi :­)
Odpovědět0  0
LukyCZK (83) | 7.8.201817:54
Zmínil si že by se něco takového mohlo stát za 15 let. Za 15 let budeme z hlediska výroby elektřiny zase na úplně jiné úrovni, budou efektivnější solární panely, časem i fůzní reaktory...
Odpovědět0  2
wrah666 (6205) | 7.8.201817:59
Bez urážky, ale jak jsme se posunuli za posledních 50 let? Pokud pominu širokou podporu solárního nesmyslu, tak naprosto nikam. Vodní elektrárny, uhelné, jaderné. Účinnsot se lepší, ale o jednotky procent za deset let!
Odpovědět2  0
kuban (123) | 8.8.201816:47
i kdyby měla fotovoltaika 100% účinnost, tak to bude jaxi málo .......... protože tolik prostě nesvítí ........
fůzní reaktory ­- v běžném provozu do 50ti let nebudou naprosto jistě, což je zjevná realita ­(možná budou jeden­-dva prototypy ve zkušebním provozu­)
dál to nemá cenu rozebírat, jsou tady tací, co věří, že automobilu stačí dva solární panely na střeše domu a je vystaráno
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4353) | 8.8.201817:53
Běžnému osobnímu elektromobilu by na průměrný provoz měl stačit instalovaný výkon 3 kW. Takže dva solární panely to skutečně nebudou. Dva panely ­(230Wp­) by stačily tak na 15 % potřeby, a to hovoříme o průměru ­(v létě by zvládl více, v zimě mnohem méně­). Každopádně případné přebytky ze solárních panelů na střeše mohou pomoci tomu elektromobilu trochu doplnit baterii a snížit frekvenci ježdění na rychlonabíječku. Pokud třeba člověk najede ročně 14 tisíc km, tak ty dva zmíněné panely by mu nabily energii tak na necelé 2000 km.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4353) | 7.8.201822:49
No však právě o to jde. Elektromobil si většinově nebudou kupovat lidé, kteří to nemohou někde pohodlně průběžně a pomalu dobíjet ­(doma, v práci,...­). Při dnešním tempu tu můžeme mít milion osobních aut ­(pětina vozového parku­) zhruba v roce 2040, přičemž stále půjde většinou o ty lidi, kteří si to budou dobíjet svépomocí. Pokud jde o firmy, opět musíš počítat s tím, že do EV půjdou teprve tehdy, když se jim to vyplatí a bude infrastruktura a ne naopak. Pokud tedy nebude dostatečně dimenzovaná infrastruktura, nemusíš vůbec řešit to, zda to položí nebo nepoloží síť, protože nebude co by ji pokládalo. To platí za předpokladu, že se do toho nebude míchat stát a nebude EV nesmyslně dotovat.

Tedy idea toho, že se bude jezdit častěji k ­"benzince­", protože si tam nikdo nenechá 30­-40%, nemusí být pravdivá, když to spousta majitelů EV bude mít trvale nabito každý den na 100 %. Vezmu to teď na svém příkladě, který sice rozhodně nebude platit pro většinu, ale pro mnoho lidí ano. Mít nabíječku doma pro EV, tak jsem na rychlonabíječce naposledy v roce 2015. Proč? Protože bych měl možnost si to každý den pomalu nabíjet doma a málokdy najedu více, abych tu celou baterku vybil ­(naposledy před těmi třemi lety­). Naopak, benzinovou nádrž mám na 100% jen výjimečně, u EV bych ji měl na 100 % každý den. Proč bych tedy měl jezdit na rychlonabíječku, když mám nabito?

Ano, šňůra pro nabíjení bude pořádná trubka. Se sítí to nemusí dělat žádnou paseku. Potřeba rychlého nabíjení nebude tak častá, důvody viz výše. Pokud už to bude potřeba, tak jak již bylo řečeno, odběr by měl být do značné míry vykrýván bateriemi v rychlonabíječkách.

A pokud se budeme bavit o 100% elektromobilitě, tak opět musíme počítat s tím, že tento stav v ČR nastane patrně někdy tak kolem let 2065­-2070. V té době už budou novostavby s elektrickými přípojkami na každém parkovacím místě standardem, bude to běžné u nákupních a zábavních center, v průmyslových zónách, některých rekonstruovaných sídlištích,... Kdo by jezdil na ty rychlonabíječky, když si to bude nabíjet každým dnem? Ano, v létě na dovolenou to bude záhul, ale jindy?

Pokud jde o cenu elektřiny, tam se toho obávám také.
Odpovědět1  1
kuban (123) | 8.8.201816:39
pokud vím, tak prodej nových osobních vozidel se spalovacím motorem bude v Německu zakázaný od roku 2030, v EU od roku 2040

potom jaxi nebude na vybranou, jestli spalovací motor nebo elektrický ­(prakticky už po roce 2030­)

kolik lidí bydlí v bytech, ne v domech? i kdyby to bylo 50:50, tak pouliční nabíjení v případě bydlení v bytě = scifi ­(minimálně za 20let­) ­- nebo nevíte, co to znamená parkovat před domem ­(to v lepším případě, horším půl kilometru daleko­) už teď?

pochopitelně pokud zelená víra rovnou nezakáže cokoli kromě kočárků, koloběžek, kol a kolečkových bruslí ­(doufám, že zakáže i to, protože mikrometrický prach z pneumatik je těžké a nebezpečné znečištění, bicykly nevyjímaje­) ...... potom nebude co řešit, včetně nedostatku parkovacích míst
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4353) | 8.8.201817:09
Pokud se v roce 2040 zakážou elektromobily ­(tj. za více než 20 let­), tak ale stále přeci jezdí auta se spalovacím motorem koupená v roce 2039. Průměrné stáří auta u nás je kolem 14 let, v Evropě cca 11 let. To je průměrné stáří, takže průměrně vydrží auto v provozu okolo 20­-30 let. Tzn. pokud to zakážou v roce 2040, poslední auta se spalovacím motorem ­(v masovějším měřítku­) dojezdí tak cca 2065.

Co se týče paneláků, však to také říkám, že na sídliště si moc lidí EV kupovat nebude, protože tam zatím ta infrastruktura není. To by při dnešním stavu nebylo moc moudré rozhodnutí. Až se situace změní za těch pár desítek let ­(dojezdy budou větší, ta sídliště nebo alespoň novostavby budou mít ty přípojky­), pak si lidi začnou ta EV kupovat. Dříve to udělá jen málokdo.

Nevím, co pořád řešíte. Elektromobil bude, až bude infrastruktura, nikoli infrastruktura bude, až budou elektromobily. Pokud se do toho nezačne montovat stát, bude to v opačném pořadí. Lidé si to začnou kupovat, až to bude mít smysl. Ne naopak. Tzn. pokud má někdo s prakováním na sídlišti problém a měl by ho i s nabíjením, tak si určitě do obchodu nepůjde pro EV. Problém tak v podstatě neexistuje.
Odpovědět0  0
asip80 (1163) | 8.8.201821:03
Nemecko to planuje 2030 pokud se nemylim coz je sakra velky trh takze v roce 2031 jen v nemecku bude jezdit minimalne vic jak 15 milionu silne dotovanych EV ­( to je odhadem vic jak 50 mld. euro jen v nemecku nepocitam vystavbu infrastruktury apod.­)...to je proste humus ...a kdo to zaplati

U kazdeho panelaku budou obri rozvodny a zmet kabelu ...to bude parada ..zase dalsi hnus ..zlate benzinky :­)a ien udrzba a provoz takovych stanic bude opravdu trhak ;­)

Elektromobily jsou a infrastruktura pokulhava a v masovem meritku to bude ekonomicka, esteticka, ekologicka sebevrazda :­)­)
Kdyz nebude ke koupi nic jineho nez EV bude mit takovy clovek na vyber ? Hadam ze ne ;­) btw staty se do toho uz ve velkem montuji ..
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4353) | 9.8.20189:20
Jen tak pro info, jeden osobní elektromobil je ekvivalent zhruba trvalé 350­-400W zátěže. Je jen otázkou, jak se to nabíjení rozloží v průběhu dne.

Když nebude ke koupi nic jiného než EV a nebude to pro člověka dávat smysl ­(to tedy závisí na zvýhodnění EV, resp. znevýhodnění ostatních­), bude se snažit podržet si svoje klasické auto co nejdéle.
Odpovědět0  0
kuban (123) | 9.8.201816:26
pokud auto najede 2 hodiny denně při průměrném odběru 30kW, tak mi to vychází na 1,25kW nonstop zátěže, ale možná počítám nedobře
jestli mi to vyšlo, někdo jezdí denně po delší dobu a víc na to šlape ... tak to asi bude kompenzovat někdo, kdo skoro vůbec nejezdí ....no dobře, tak uvidíme za 20let, jak to bude

co se týče infrastruktury a vládních nařízeních ­- bohužel tady nejdřív masivně zasáhnou vlády ­(viz 2040­), bez potřebné existující infra ­(jelikož ta bude tuze drahá­)

kdyby to mělo přirozený vývoj ­- bez dotací, bez politických rozhodnutí, bez zásahů v legislativě ­- tak ani nepípnu a budu tomu držet palce a sledovat
leč skutečnost je přesně opačná :­(
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4353) | 9.8.201822:17
To si ale přeci nemůžete takto cucat čísla z prstu a argumentovat nějakými 30 kW po dobu 2 hodin denně. To se můžete dopočítat k čemukoli. Musíte brát jasná a ověřená čísla. A ta matematika je velmi jednoduchá.

Průměrný nájezd osobního auta je zhruba 14 tisíc km ročně. Průměrná spotřeba elektromobilu ­(takové nižší střední nebo střední třídy­) je někde kolem 16 kWh na 100 km, nicméně bychom měli započítat i ztráty při přenosu, nabíjení a stání elektromobilu ­(samovybíjení­), které jsou dohromady něco přes 20 %. Takže řekněme, že potřebujeme vyrobit tak 20 kWh na to, aby EV ujelo 100 km. No a poněvadž najede 14 tisíc km, tak tu máme 20 × 14000 ­/ 100 = 2800 kWh za rok. Buďme k EV pesimističtí a zaokrouhleme to na 3000 kWh ­(3 MWh­) za rok.

Takže 3 MWh za rok, který má 365 dní, znamená 3000 kWh ­/ 365 = 8,2 kWh na den. Den má 24 hodin, takže 8200 Wh ­/ 24 = 342 Wh za hodinu, tedy zátěž 342 W. Buďme ale opět k EV nepříjemní a řekněme, že to bude alespoň 350 W. Docela překvapení, nemyslíte? Opravdu to není tak mnoho.

Pokud to tedy někdo bude nabíjet třeba výkonem 350 kW, tak to sice znamená, že to bude brutální zátěž, ale to také znamená, že 1­/1000 z roku se bude to auto nabíjet a 999­/1000 z roku nabíjeno nebude. To také znamená, že když nabíjí toto jedno auto, pravděpodobně dalších 999 aut z tisíce se nabíjet nebude. Těžko totiž předpokládat, že 1000 aut se rozhodne nabíjet v jeden okamžik se po 999 časových úseků z tisíce rozhodne nenabíjet. Ta zátěž se rozloží. Neznamená to pochopitelně, že to pořád bude naprosto vyrovnané ­(špičky budou­), ale i při dvojnásobné spotřebě jsme pořád na nějakých 700 W na auto.
Odpovědět1  0
kuban (123) | 10.8.201812:49
dobrá, uznávám, že 20kWh na 100km zní rozumně .... že je tak nízký průměrný roční nájezd jsem nikde nehledal ­(čekal bych alespoň dvojnásobek­)

takže beru, 350Wx3600x24x365 ­- děkuji za upřesnění

s nabíjením to je pochopitelně pravda, rychlejší bude kratší ­- o to se nikdo nepře
znamená to ale vysokou proudovou zátěž ­- a to všude, od začátku do konce veškeré infrastruktury ­(na tom se všichni shodneme­) ­- co to všechno bude konkrétně znamenat ..... moje fantazie je bujná a pesimistcká ­- stejně myslím si, že ani tak nepokryje ani 20% toho, co bude třeba udělat a kolik to bude stát

jak moc v té zátěži pomohou baterie uložené všude možně ­- to se uvidí
nemyslím si, že nám v tom jakkoli pomohou baterie v jiných automobilech ­- osobně bych tedy opravdu nechtěl, aby se z mojí nabité baterie nabíjelo jiné auto a moje se tím vybíjelo ­(ve chvíli, kdy budu chtít vyjet, tak budu mít třeba 80% ? opravdu? to ho raději okamžitě po nabití odpojím, ať už kdekoli a kdykoli­)

tak dobře, 3MWh ročně na auto ­- to by klidně mohlo být 10MWh a byl by to únosný stav ­(o výrobu elektrické energie strach nemám)
Odpovědět0  0
asip80 (1163) | 9.8.201816:38
docela humus ze se pocita i doba kdy auto nejezdi :D samy prumer ci rozlozeni zateze atd. aby se klickovanim vyhnuli realnym problemuv s masivnim nasazenim EV ....
vsak na tu otazku stale dokola odpovidam :­) jak pak se asi rozlozi kdyz se sejde tisice aut v jeden okamzik aby tu trvalou zatez nacpali do nekolika minut ;­) taky mam trvalou zatez domacnosti max. par stovek wattu ale kupodivu jsem schopen pretizit jistic ktery zvladne 15x­-20x vetsi zatez nez je trvala :D ­(a to nemam EV ;­) ­)

vzhledem k soucasnym dotacim a tlaku na EV neni cesty to uz je snad kazdemu jasne ...jestli nekdo dostane rozum je otazne ­(pokud uz neni pozde­)

a kdyz uz to auto nepujde dale ­"podrzet­" pripadne to bude diky zakonum tak obtizne a nakladne ...tak co potom ...porad jenom hloupe okecavani a pritom uz dneska jsou restrikce i pobidky docela jasne ;­) uz to jak se postavili k dieslum redukce CO2 navyseni NOx a pak rovnou zakaz uzivani v konkretnich lokalitach a takhle to pujde dal a dal :­) a ve vysledku jsem s udrzovanym starsim dieslem­/benzinakem skoro na polovicni spotrebe oproti ­"modernimu­" benzinaku ktery navic umre mnohem driv = dalsi eko zatez navic...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4353) | 9.8.201822:27
Jenže to je právě ten nesmysl ve vašem uvažování. Vy si to auto můžete nabíjet i jindy, než tehdy, když jste na rychlonabíječce. To máte podobně, jako byste nepekl kuře v neděli v 11 s výkonem 3 kW po dobu třeba hodiny, ale ­"předpekl­" byste si jej přes noc třeba při 150 W a pak byste ho jen před obědem dopekl po kratší dobu ­(ponecháme stranou to, zda by to kuře bylo dobře zpracováno nebo nikoli­).

Tedy byste netvořil tak dlouho tak velkou špičku v neděli v 11. Co je na tom k nepochopení? Když tu zátěž rozložíte do jiné doby ­(třeba noc, jiná místa v jinou dobu­), tak ta nárazová zátěž nevznikne v tak velké míře, jakou tu prezentujete, protože za a­) buď není třeba nabíjet tak dlouho nebo za b­) není třeba nabíjet tak rychle, neboť část toho, co je třeba nabíjet, bylo už nabito jindy a jinde. Pokud si to kuře předpečete přes noc, pak nepotřebujete v neděli v 11 3kW po dobu hodiny, ale bude vám stačit třeba 3 kW po dobu půl hodiny ­(a nebudete tak kolidovat třeba s tím, kdo začne péct s 3 kW v 11:30 ­- tedy společně nevytvoříte špičku­), nebo budete péct hodinu a bude vám stačit 1,5 kW, abyste dodal tutéž energii.
Odpovědět0  0
asip80 (1163) | 10.8.20181:21
Kde si sakra nabiju auto kdyz se budu muset otocit treba praha brno praha nebo pojedu do kosic na jeden zatah ? Dokonce i ridicu kteri najezdi mesicne nula nula nic se muze v jeden okamzik sejit tisice na delsi trase ..a to nepocitam ty jedince kteri jezdi opravdu casto...pripadne vozidlo sdileji

Uz musim byt sprosty ale s temi prumery a pomalym dobijenim bezte nekam protoze je to uplne mimo mozne realne scenare ...tady nepujde o par EV v rukou jednotlivcu a firem kdy se uzivatele musi podrizovat omezeni dane technologie ...

Kdyz jsem na cestach nemam moznost si to kure predpect ..
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4353) | 14.8.20189:00
Takže ještě jednou? Bavíme se zde o situaci za desítky let. To už elektromobily budou mít dojezdy na úrovni dnešních aut. Pokud si to velká část lidí bude moct přednabít doma­/v práci, někde mimo rychlonabíjčeky, tak se tím přece posune stav, kdy si to budou muset nabíjet na dálnici.

Takže pokud bych si mohl nabít baterii doma, tak jsem při poslední cestě do Poznaně nemusel tankovat ještě na Severní Moravě, protože bych to už měl nabité, a zůstalo by jen to jedno tankování v Polsku na cestě zpět. Jak sám vidíte, tím rozmělněním zátěže bych i na dlouhé 920km trase ušetřil jedno rychlonabíjení, protože bych to ­"tankování­" rozložil na domácí pomalé nabíjení ­(to by mi dennodenně udržovalo baterii na hodnotách blízkých 100% a ne jak dnes, že tankuju, když jsem někde u 10­-15%­) a rychlé nabíjení po dálnici.

Bavíme se zde o letech 2050+, ne o roce 2018. Jasně, v roce 2018 i 2025 je takový stav elektromobility, o kterém tu mluvíte, naprosto nereálný. Jenže takový stav tu bude nejdříve tak za 30 let... To prostě nemáte jak urychlit.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.