Že různé projekty nabírají dlouhá zpoždění, není nic překvapivého. Často se to přišívá zejména ukecanosti Elona Muska, nicméně problémy posledních dvou let (čipová krize, koronavirová pandemie) i přílišný optimismus se zasadily o zpoždění takřka u všech. Podobně tak se to má s prvním polským elektromobilem od společnosti ElectroMobility Poland SA (EMP). Ta před několika lety vybírala mezi 30 lokalitami v Polsku, kde chtěla takový vůz vyrábět od roku 2023. Koncem roku 2020 lokalitu vybrala a oznámila, že by se mělo v Jaworznu na jihu země vyrábět její nové elektrické auto, crossover Izera. Už tehdy se ale záměr posunul o jeden rok na 2024.

Nicméně ani to se nestihne a nyní bylo oznámeno posunutí zahájení výroby až na konec roku 2025 (takže bychom asi měli spíše počítat s rokem 2026, když vše půjde hladce). I když byl totiž koncept vozu ukázán už před více než dvěma lety, teprve v listopadu 2022, což jsou dva měsíce zpátky, se rozhodlo o tom, že vůz bude využívat čínskou platformu Geely SEA. Existují sice už i prototypy, ale stihnout dovyvinout celý vůz, otestovat ho a zahájit velkosériovou výrobu do konce roku 2025 (tedy za necelé 3 roky), to zní jako hodně ambiciózní plán, a to i přesto, že už bude stavět na vyvinuté platformě.

EMP chce využívat především lokální dodavatele a podpořit tak polský průmysl. Polsko bylo kdysi zemí s nemalou výrobou aut (např. osobní auta Opel, dnes dodávky Stellantis), v poslední době se zde ale především vyrábí součástky pro auta, které se pak dováží do jiných zemí (např. motory na Slovensko).
Pokud jde o Izeru, o ní v podstatě nic moc nevíme. Společnost uvádí, že na 100 km/h zrychlí za méně 7 sekund a má nabídnout více než 400km dojezd dle WLTP. Mají tu být systémy ADAS jako nouzové brzdění nebo rozpoznávání dopravních značek. Tím ale v podstatě končíme.
Zdroj: izera.com, electrive.com