reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Přichází (opět) post-PC éra?

31.10.2015, Michal Hala, aktualita
Přichází (opět) post-PC éra?
Mary Jo Foleyová ze ZDNetu konstatuje, že začala post-PC éra. Soustředí se hlavně na roli Microsoftu a její postřehy rozhodně za stojí povšimnutí. Redmond je teď zřejmě tím klíčovým hráčem, který může oživit zájem o nové počítače. Ale jsou to ještě PC?
PC se už delší dobu neprodávají jako dřív. Znamená to ale, že je koncept PC mrtvý? A co je dnes vlastně PC? Pokud máme na mysli klasické IBM PC kompatibilní zařízení, je definice poměrně jasná. Ale co když je v současnosti osobním počítačem nějaké mobilní řešení? Třeba mobil, phablet, nebo tablet? Nebo možná 2-in-1? Nebo by to mohl být spíš notebook? Nebo nositelná elektronika?

Možná je to nějaká kombinace uvedených zařízení propojených pomocí cloudu. Každopádně je dnes na světě prý kolem 600 miliónů PC starých 3-4 roky, takže existuje obrovský potenciál pro upgrade, ale je třeba ho nějak probudit. Řešením nejsou, jak uvádí Foleyová, dosavadní levná řešení plná crapware, která nikdo moc nechce. Takže se neprodávají ani nové verze Windows, která lidé typicky kupovali vždy až s novým hardwarem.


Microsoft Surface Pro


Teď Microsoft tohle vyřešil tak, že dal Windows 10 zadarmo, což snad zabírá. Ale Microsoft ví, že je třeba nepolevit a zkouší pomocí vlastních zařízení inspirovat tradiční výrobce PC. Takže Redmond teď vymýšlí nové kategorie zařízení, která jsou flexibilnější a která plně využívají možnosti nových Windows. Třeba 2-in-1 jsou podle Foleyové někde na pomezí mezi telefony a klasickými PC (desktopy, notebooky).

Režim Continuum tuhle hranici nyní maže úplně. A Microsoft už neobviňuje výrobce PC z kopírování zařízení typu Surface Pro, naopak je rád za každé konkurenční řešení. Dokonce je nabízí na svém webu i v kamenných obchodech – kvůli přijetí jeho Windows 10. Foleyová uvažuje, že příkladem post-PC je Surface Book, zase tak trochu nová třída zařízení, kterému Microsoft říká the ultimate laptop.

Zatímco dříve byl největším tvůrcem inovací Apple a Steve Jobs, teď to vypadá, že nejvíc inovací hardwaru chrlí Microsoft. Jeho klíčovou postavou je Panos Panay a jeho tým. Ti stáli za tabletem Surface Pro, za laptopem Surface Book a nyní prý pracují na telefonu Surface Phone, který má zase vytvořit novou třídu zařízení. Mobil má být proveden v kovu a má mít x86 kompatibilní procesor Intel řady Atom.

A to není všechno. Nemohou pro někoho být novým osobním počítačem třeba brýle HoloLens? Nebo nositelná elektronika? Nebo různé kombinace všemožných zařízení propojené pomocí služeb cloudu? Myslím, že poslední varianta asi nejlépe postihuje současnou situaci kolem osobních počítačů (ne tradičních PC).


Mobilní zařízení s Androidem


Navíc nemusí jít o řešení v rámci jedné platformy (typicky Android, iOS, OS X a Windows), ale dílky do skládanky se už pomalu dají poměrně snadno kombinovat od různých dodavatelů. Třeba Microsoft dodává své klíčové aplikace pro všechny platformy a vypadá to, že své ekosystémy dnes začínají otvírat i Apple a Google. Možná bude budoucnost multiplatformní.

Domnívám se, že ani tradiční PC není mrtvé. Ani v desktopové variantě, ani v mobilní. Jen je třeba najít smysluplné využití pro nový hardware. Na běžnou kancelářskou práci a běžné domácí využití dnes v pohodě stačí několik let starý počítač. Co na tom, že dnešní CPU mají více jader a jsou (trochu) rychlejší? Co na tom, že RAM je stále dostupnější, stejně jako SSD?

Výrobci softwaru teď musí pro tenhle potenciál najít rozumné využití. Podle mého názoru je jedním (nikoli jediným!) z řešení umělá inteligence. A nebude stačit něco jako Cortana nebo Siri. Bude to chtít něco ještě komplexnějšího a užitečnějšího. Prostě něco chytřejšího. Na druhou stranu dnes spoustu běžných činností zvládnete s tabletem a mobilem.

Takže věřím v růst ve všech segmentech, ale pod jednou podmínkou – potřebujeme inovace.

Zdroj: Redmond Magazine
reklama