reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Prodeje smartphonů padají dolů, meziročně si pohoršily o 18 %

31.1.2023, Milan Šurkala, aktualita
Prodeje smartphonů padají dolů, meziročně si pohoršily o 18 %
Prodeje smartphonů už nějakou dobu nerostou, už dokonce ani nestagnují, ale padají. A rozhodně ne nějak málo. Podle společnosti IDC se prodeje v posledním čtvrtletí meziročně propadly o více než 18 %, což je opravdu velký rozdíl.
Většina zařízení zažívá své vzestupy a pády. Týká se to dokonce i takového celodenního společníka, jakým je chytrý telefon. Podle společnosti IDC bylo totiž ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku prodáno 300,3 milionu kusů, což je ale proti stejnému období roku 2021 pokles o nemalých 18,3 % (ze 367,6 mil. kusů). Klesaly všechny firmy v Top 5 a pochopitelně i celá skupina všech ostatních. Ne u všech to ale znamenalo pokles tržního podílu, což mohla být alespoň trochu pozitivní zpráva.
 
Smartphony
ilustrační foto, autor: Maurizio Pesce from Milan, Italia, CC BY 2.0, přes Wikimedia Commons
 
První místo si celosvětově udržel Apple se 72,3 mil. kusů, což je meziroční pokles o 14,9 %. To rozhodně není málo, nicméně si polepšil v tržním podílu o jeden procentní bod z 23,1 na 24,1 %. Také Samsung měl částečně pozitivní zprávy. Sice spadl o výraznějších 15,6 % na 58,2 mil. kusů, nicméně i jeho tržní podíl se mírně zvýšil z 18,8 na 19,4 %. Málo důvodů k oslavám mělo jistě třetí Xiaomi. To se totiž propadlo v obou metrikách. Jeho prodeje počtem kusů spadly o více než čtvrtinu. Konkrétně to bylo o 26,3 % na 33,2 mil. kusů a významně klesl i jeho tržní podíl ze 12,2 % na 11 %. Další společnosti najdete v přiložené tabulce, kde vidíme, že Oppo a vivo si své tržní podíly docela drží, byť obě dvě zaznamenaly téměř 20% prodej v počtech prodejů.
 
Značka
Q4/22 počet (v milionech)
Q4/22 tržní podíl
Q4/21 počet (v milionech)
Q4/21 tržní podíl
Meziroční změna
Apple
72,3
24,1 %
85,0
23,1 %
-14,9 %
Samsung
58,2
19,4 %
69,0
18,8 %
-15,6 %
Xiaomi
33,2
11,0 %
45,0
12,2 %
-26,3 %
Oppo
25,3
8,4 %
30,1
8,2 %
-15,9 %
Vivo
22,9
7,6 %
28,3
7,7 %
-18,9 %
Další
88,3
29,4 %
110,2
30,0 %
-19,8 %
Celkem
300,3
100,0 %
367,6
100,0 %
-18,3 %
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama