reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Progaming ve víru času

29.6.2010, Jiří Černý, článek
Progaming ve víru času
Někteří lidé vydělali své milióny intezivním podnikáním, jíní je zdědili a další vyhráli v loterii. Následující článek mj. ukazuje, že milionářem se dnes můžete stát i díky hraní počítačových her - které jsou už dávno něčím víc než jen pouhou dětskou zábavou.
Kapitoly článku:
  1. Progaming ve víru času
  2. Turnaje, ligy, výhry
  3. GameZone, GamePark a PlayZone

GameZone, GamePark a PlayZone


Progamingová komunita v České republice se odjakživa (respektive od roku 2000) koncentrovala na slavném portálu GameZone, jehož vlastníkem byl Český Telecom. Vlastní provoz však outsourcoval tzv. technický správce – nejprve společnost Allstar Group, později (únor 2006) ProGamers. O celé kauze kolem "palácového převratu" na GameZone bylo napsáno už mnohé. Neoddiskutovatelným faktem je, že zatímco dříve se jednalo o jeden z nejúspěšnějších projektů svého druhu (a to dokonce i v evropském měřítku), právě změna technického provozovatele zapříčinila jeho konec. Jak k tomu vlastně došlo?


Poslední neúspěšný pokus o znovuoživení GameZone: 21. červen 2010

Jedním z důvodů, proč Český Telecom vůbec začal přemýšlet o změně, byla jeho přísná bezpečnostní politika. Administrátoři Allstar Group měli např. umožněný přístup na servery, zatímco ProGamers byli ochotni zavázat se k tomu, že v případě převzetí GameZone bude mít odpovídající FTP přístupy jen velmi úzký okruh lidí. Navíc Českému Telecomu nabídli výhodnější podmínky i v jiných směrech. Bohužel ani jedna ze zainteresovaných stran si nějak neuvědomila, že za podobných okolností vlastně nebude dost dobře možné portál, jako je GameZone, rozumně provozovat.

ProGamers ke všemu nebyli na převzetí tak kolosálního projektu dostatečně připraveni po technické stránce a ihned začalo docházet k prvním velkým komplikacím – GameZone po nějakou dobu vůbec nefungovala.


Začátky GameParku

Této situace ovšem využila společnost Allstar Group, která s pomocí sponzorů a partnerů bleskově zprovozňuje konkurenční GamePark (de facto plagiát GameZone). Hráči jsou vzniklou situací silně rozčarováni a ProGamers nesmyslně obviňují z "krádeže" GameZone (olej do ohně přilévá zvláště bývalé vedení, které dle svého vyjádření o plánované změně údajně vůbec nebylo informováno). Pod petici za návrat Allstar Group se podepisuje několik tisíc lidí. Jejich přechod na fungující GamePark je tak dílem okamžiku, zatímco GameZone se neustále potýká s technickými problémy (vysoce problematický klient, zbytečně postavený kolem .NET Framework , špatně nastavené servery, do jejichž správy ovšem nemohou administrátoři jednotlivých her zasahovat atd.).

Nic přitom nepomáhá - ani vyhlášení velklepých a štědře dotovaných on-line turnajů typu Call of Money – a návštěvnost prudce klesá. Byť se tento trend nakonec podařilo úspěšně zvrátit, GameZone je v obrovské ztrátě. ProGamers se proto rozhodují pro radikální řešení a "nečekaně" vypovídají smlouvu.

Ačkoliv podle Telefonicy O2 byla tato výpověď protiprávní, na smutném osudu GameZone to už nemohlo příliš mnoho změnit. V březnu 2007 tak GameZone definitivně končí a nic zatím bohužel nenasvědčuje tomu, že by se kdy měla na český internet vrátit. Zájem o její znovuzprovoznění měl (kromě mě) i tým United Games soustředěný kolem stejnojmenného (druhého největšího) herního serveru. Jednání s O2 však uvázla na mrtvém bodě. Společnost ProGamers posléze alespoň navazuje úzkou spolupráci s PlayZone.cz (pokračovatel United Games), na které se momentálně odehrává i první část kvalifikací na WCG.


Soumrak progamingu v ČR?


Zatímco v roce 2003 prakticky všechno nasvědčovalo tomu, že progaming je u nás na prudkém vzestupu, aktuální stav vypadá o poznání smutněji. Pokud de facto jedinou aktivní organizací zůstávají ProGamers, pak i oni se začínají potýkat s problémy. Po fiasku s převzetím GameZone se v červenci 2008 objevují na Internetu zprávy o zavírání heren a internetových kaváren PG Cyber Café z důvodu nezájmu hráčů.

Z celé sítě zůstávají v provozu jen herny v Brně (Velký Špalíček), Liberci (Babylon) a Praze (Nový Smíchov). Tím ovšem došlo i k narušení nosné myšlenky série mezihernových turnajů PG Cyber Tour (v kterých se kromě peněžních výher daly získat i body do hodnocení Mistrovství České republiky) a tyto byly následně pozastaveny.


Většina heren AMD PG Cyber Cafe už neexistuje

V roce 2009 se nakonec nenašly finanční prostředky ani na vyslání našich nejlepších reprezentantů na WCG, čímž ovšem celá kvalifikace poněkud ztratila na významu. Pořadatelé totiž dospěli k závěru, že (pravda ne zrovna levnou) cestu do Číny zkrátka vítězům neproplatí. Minimálně finále v Counter-Strike (mezi nEophyte a eSubou) však bylo nepochybně kvalitní a oba týmy se snažily navzdory okolnostem podat maximální výkon. Závěrem toho stejného roku dochází po cca 3,5 letech provozu k definitivnímu zrušení e-sports sekce na GamePark.cz, kterou dle vyjádření driveraX (jednoho z hlavních redaktorů) prakticky nikdo nesledoval a čtenost článků byla enormně nízká.

Nezanedbatelnou roli samozřejmě sehrává i počínající ekonomická krize. Ostatně už v roce 2008 kvůli značným finančním problémům končí liga Championship Gaming Series (CGS), v které dříve šlo o milionové částky. Po plném úderu krize se pochopitelně vše ještě zhoršuje, neboť progaming je plně závislý na sponzorech a jak se čím dal tím víc společností dostává do potíží, rychle pozastavují přísun financí.

Např. ESWC přichází o hlavního partnera (nVidia) a do problémů se dostává i firma Game Services, která dokonce hovoří o možnosti prodeje celého konceptu ESWC. AMD dává červenou kartu všem větším sponzorským aktivitám v oblasti progamingu, což kromě několika světoznámých klanů (SK Gaming aj.) dvakrát netěší ani organizátory WCG. Podle jistých názorů ovšem krize rozhodně není jediným důvodem a progaming prý začíná doplácet i na obrovské mrhání finančními prostředky z minulých let (které by šlo bez nadsázky jistě označit za "období hojnosti").


InvexCup 2007 - fotografie připomínající tehdejší slávu Progamers

Velkým problémem může být i fakt, že nevycházejí hry schopné oslovit širokou veřejnost a dostatečně zaujmout progamery ( = prosadit se v této oblasti). Letmým pohledem zjistíme, že se progaming vlastně vždy soustřeďoval jen na několik málo vybraných titulů s největším potenciálem (např. nesmrtelný Counter-Strike, modifikaci známého Half-Life). A možná byste byli sami překvapeni zjištěním, jak dlouho se některé z nich aktivně hrály - jednoduše proto, že neexistovala lepší alternativa. Navíc si troufám tvrdit, že minimálně pár konkrétních pokračování spíš celé sérii ublížilo, než aby bylo ku prospěchu (např. Age of Empires III)

Pokud jde o ProGamers, ti se pod tlakem okolností stahují do ústraní (většina projektů se de facto přesouvá pod PlayZone) a nově se soustřeďují spíš na hausing, tedy poskytování konektivity (s tímto vlastně začali už v roce 2003), správu sítí a hw etc. Letos přibývá rozšíření služeb i o servis IP technologií, plánování a výstavba rádiových sítí ve všech frekvenčních pásmech včetně pásem licencovaných a řadu dalších věcí, které už nicméně s progamingem příliš nesouvisí. Jde o velký posun - zvláště s přihlednutím k tomu, že při svém založení (roku 2001) byla tato společnost vysloveně pyšná na to, že její specializací je výhradně pořádání herních akcí. Stará se o rozvoj naší progamingové scény tedy ještě vůbec někdo?

Alespoň výše zmiňované mezihernové turnaje (PG Cyber Tour) nakonec byly oživeny, byť se neodehrávají výhradně v hernách PGCC. Nedávno (21. 3.) se dohrál třetí z nich, kterého se zúčastnilo skoro 60 týmů a organizaci zajišťovalo cca 14 heren. Na prize money se rozdalo celkem 60 000 Kč. Svítá snad na lepší časy? Jedno je jisté – megalomanských a štědře dotovaných akcí, jakými kdysi byly např. hojně navštěvované InvexCupy, se už asi jen tak nedočkáme. A jaká budoucnost čeká progaming celkově, to si nyní opravdu netroufám odhadnout.
reklama