Průvodce: Grafické benchmarky
9.2.2004, Martin Štěpánek, článek

Mnoho z vás, čtenářů se často dotazuje jak spustit některý z grafických testů nebo jak dosáhnout dobrých výsledků. Proto jsme dnes, jako reakci na časté dotazy, připravili popis nejčastěji používaných benchmarků. Článek má za úkol ukázat nejen jak benchmark spustit, ale také jak jej správně nastavit.
Kapitoly článku:
- Průvodce: Grafické benchmarky
- Benchmark - 3D Mark03
- Benchmark - ShaderMark 2.0
- Benchmark - X2: The Threat
- Benchmark - GunMetal 1.20S
- Benchmark - Final Fantasy XI Oficial Benchmark 2
- Benchmark - HALO: Combat Evolved
- Benchmark - Comanche 4
- Benchmark - CodeCreatures Pro
- Benchmark - Quake III
- Benchmark - Unreal Tournament 2003
- Benchmark - Aquamark 2.1
- Benchmark - Aquamark 3
- Utilita Bench´emAll
- Závěr
Unreal Tournament 2003 patří mezi velmi oblíbené střílečky, především pak jeho on-line mody jako Tactical Operations. Engine této hry dokáže využít i nejmodernější akcelerátory, především pak je dobrou zkouškou multitexturingu, jelikož jsou aplikovány až 4 vrstvy.
Varianta 1) Benchmark.exe
Dobrou a především jednoduchou možností k testování je využít souboru benchmark.xe, jenž lze najít v adresáři hry system. Při testování se využívá defaultního nastavení (32-bitová barevná hloubka a nejvyšší detaily).

Obr. 02 - Start testu pomocí Benchmark.exe
Po spuštění souboru benchmark.exe na nás vyskočí okno s nabídkou rozlišení. Následně se začne testovat. To probíhá pomocí dvou režimů - FlyBy a Botmatch. Flyby dokáže více zobrazit výkon grafické karty protože CPU nemusí počítat žádné fyzikální modely a AI, ale nemá reálnou vypovídací hodnotu. Botmatch pak slouží dobře jako měřítko celkového výkonu počítače (je zatěžována nejen grafická karta, ale i CPU, které musí počítat fyzikální modely 12 bojovníků) a lze si na něm dobře ukázat jak bude hra na dané sestavě fungovat. Botmatch i FlyBy se opakuje na dvou mapách - Antalus a Asbestos s čehož se následně udělá průměr pro FlyBy a Botmatch.

Obr. 03 - Výsledky
Výsledky si můžeme prohlédnout buď přímo v okně po dokončení benchmarku nebo na adrese Benchmark esult.txt. Nevíhodou výsledků z windowsovského okna je zobrazení pouze průměrného framerate.
Varianta 2) Pomocí dávkových souborů
Pokud se rozhodnete pro trochu detailnější měření, lze tak učinit manuálním spuštěním dávkových souborů *.bat, které jsou umístěny v adresáři Benchmark. Tyto soubory obsahují cestu a příkaz, který spustí danou mapu. Název mapy musí být shodný s tím, který je zapsán v adresáři Maps. Po dokončení se výsledek již nevypíše v okně podobném jako u spuštění pomocí benchmark.exe, ale uloží se do Benchmark esult.txt (i soubor do kterého jsou výsledky zapsány se dá změnit úpravou dávkového souboru). Při běhu hry si lze vyvolat konzolu podobně jako ve hře Quake pomocí klávesy ~ a následného napsání stat fps.
Nastavení:
Pro testování pomocí dávkových souborů se používá nastavení, které je uloženo v souboru UT2003.ini. Toto nastavení tak můžete měnit buď v textovém okně nebo přímo z prostředí hry z nabídky options. Pro testování se ale samozřejmě používá všechno nastavení na maximální kvalitu.
Nastavení bych prováděl ve dvou krocích, nejdříve přímo ze hry za pomocí Setupu.

Obr. 06 - UT2003.ini
klikněte pro zvětšení
Pro další doladění nastavení se přímo edituje UT2003.ini.
Obrázky z Benchmarku
Stahovat demo lze ZDE a ZDE.
Výsledky - Test Botmatch:

Zatím co výsledky s procesory Intel Pentium 4 jsou podobné, Celerony zde jasně propadly. Jen o 100MHz pomalejší Intel Celeron ztrácí na Pentium téměř 30 snímků za sekundu. Také je dobře vidět, že výsledky se i se vzrůstajícím rozlišením příliš nemění. A s tímto grafem také přichází jedno varování, s výkonnou grafickou kartou musí být použit i výkonný procesor.
Test FlyBy

I v testu FlyBy platí téměř to stejné jako u Botmatch. V rozlišení 1600x1200 je rozdíl mezi Celerony a Pentii menší, protože zde se úzkým hrdlem stává grafická karta a na procesoru už nezáleží tolik.
Varianta 1) Benchmark.exe
Dobrou a především jednoduchou možností k testování je využít souboru benchmark.xe, jenž lze najít v adresáři hry system. Při testování se využívá defaultního nastavení (32-bitová barevná hloubka a nejvyšší detaily).

Obr. 02 - Start testu pomocí Benchmark.exe
Po spuštění souboru benchmark.exe na nás vyskočí okno s nabídkou rozlišení. Následně se začne testovat. To probíhá pomocí dvou režimů - FlyBy a Botmatch. Flyby dokáže více zobrazit výkon grafické karty protože CPU nemusí počítat žádné fyzikální modely a AI, ale nemá reálnou vypovídací hodnotu. Botmatch pak slouží dobře jako měřítko celkového výkonu počítače (je zatěžována nejen grafická karta, ale i CPU, které musí počítat fyzikální modely 12 bojovníků) a lze si na něm dobře ukázat jak bude hra na dané sestavě fungovat. Botmatch i FlyBy se opakuje na dvou mapách - Antalus a Asbestos s čehož se následně udělá průměr pro FlyBy a Botmatch.

Obr. 03 - Výsledky
Výsledky si můžeme prohlédnout buď přímo v okně po dokončení benchmarku nebo na adrese Benchmark esult.txt. Nevíhodou výsledků z windowsovského okna je zobrazení pouze průměrného framerate.
Varianta 2) Pomocí dávkových souborů
Pokud se rozhodnete pro trochu detailnější měření, lze tak učinit manuálním spuštěním dávkových souborů *.bat, které jsou umístěny v adresáři Benchmark. Tyto soubory obsahují cestu a příkaz, který spustí danou mapu. Název mapy musí být shodný s tím, který je zapsán v adresáři Maps. Po dokončení se výsledek již nevypíše v okně podobném jako u spuštění pomocí benchmark.exe, ale uloží se do Benchmark esult.txt (i soubor do kterého jsou výsledky zapsány se dá změnit úpravou dávkového souboru). Při běhu hry si lze vyvolat konzolu podobně jako ve hře Quake pomocí klávesy ~ a následného napsání stat fps.
Nastavení:
Pro testování pomocí dávkových souborů se používá nastavení, které je uloženo v souboru UT2003.ini. Toto nastavení tak můžete měnit buď v textovém okně nebo přímo z prostředí hry z nabídky options. Pro testování se ale samozřejmě používá všechno nastavení na maximální kvalitu.
Nastavení bych prováděl ve dvou krocích, nejdříve přímo ze hry za pomocí Setupu.
- V záložce Details, kterou lze nalézt v Setupu hry je nutné vše nastavit na max, včetně trilineárního filtrování.

Obr. 06 - UT2003.ini
klikněte pro zvětšení
Pro další doladění nastavení se přímo edituje UT2003.ini.
- Hned na začátku samotného *.ini sourobu lze najít volbu mezi OpenGL a DirectX.
- Díky tomu lze zapnout Truform (v ini souboru to lze najít pod UseNPatches=True)
- Dále level anisotropního filtrování (LevelOfAnisotropy=2 a vyšší)
- Posledním důležitým detailem je řádek MinDesiredFrameRate, přiřazené číslo musí mít hodnotu 0, jinak dochází k samovolnému snižování detailů
Obrázky z Benchmarku
Stahovat demo lze ZDE a ZDE.
Výsledky - Test Botmatch:

Zatím co výsledky s procesory Intel Pentium 4 jsou podobné, Celerony zde jasně propadly. Jen o 100MHz pomalejší Intel Celeron ztrácí na Pentium téměř 30 snímků za sekundu. Také je dobře vidět, že výsledky se i se vzrůstajícím rozlišením příliš nemění. A s tímto grafem také přichází jedno varování, s výkonnou grafickou kartou musí být použit i výkonný procesor.
Test FlyBy

I v testu FlyBy platí téměř to stejné jako u Botmatch. V rozlišení 1600x1200 je rozdíl mezi Celerony a Pentii menší, protože zde se úzkým hrdlem stává grafická karta a na procesoru už nezáleží tolik.