Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Průvodce: Grafické benchmarky

9.2.2004, Martin Štěpánek, článek
Průvodce: Grafické benchmarky
Mnoho z vás, čtenářů se často dotazuje jak spustit některý z grafických testů nebo jak dosáhnout dobrých výsledků. Proto jsme dnes, jako reakci na časté dotazy, připravili popis nejčastěji používaných benchmarků. Článek má za úkol ukázat nejen jak benchmark spustit, ale také jak jej správně nastavit.
Aquamark patří spolu s 3DMarkem mezi nejvýznamnější syntetické benchmarky, i když slovo syntetické platí u Aquamarku jen z části. Je totiž založen na Krass enginu, který je také základem pro hru AquaNOX. Nejnovější verzí je Aquamark 3, ale to ještě neznamená, že by starší Aquamark 2 měl být zapomenut. Především pro testování starších karet bez podpory DirectX 9 se stále hodí.


Obr. 01 - Logo AquaNOX
klikněte pro zvětšení

Aquamark 2 se objevil ve třech vývojových verzích. Počáteční byla 2.0, kterou ale velmi brzy nahradila vylepšená verze 2.1, s kterou také testujeme. Poslední verzí pak byla 2.3, která bohužel byla dostupná pro vývojáře a nebylo možné ji volně stáhnout (dokonce se mi ji nepodařilo vyhledat ani za pomoci programů jako KaZaA nebo přes Google).

Specifikace Aquamarku 2.1

Jak již název napovídá, celý benchmark se odehrává pod vodou. Díky tomu je také potřeba zobrazit některé velmi náročné detaily jako na příklad plankton, vodní rostliny nebo sluneční paprsky prořezávající vodu. To vše je doplněno již tradičními explozemi.

Plná podpora DirectX 8 z čehož také vyplývá:
      • Vertex shader 1.1
      • Pixel shader 1.0
      • Radiosity lighting, reflections, rt-shadows
      • Layered, multicolored, volumetric fog

Testování


Obr. 02 - Úvodní menu
klikněte pro zvětšení

Na úvodní obrazovce není z čeho vybírat, lze zvolit setup (nastavení) nebo Aquamark. V nastavení se nastavuje rozlišení s barevnou hloubkou, použití FSAA (Full Screen Anti-Aliasing), velikost textur a lze zapnout/vypnout pixel shadery. Pixel shadery by však měly zůstat zapnuté, jinak poměrně drasticky klesá výkon a výsledné skóre.


Obr. 03 - Nastavení
klikněte pro zvětšení

Po dokončení celého testu je zobrazeno okno s výsledky.


Obr. 04 - Výsledky
klikněte pro zvětšení

Pro dokonalé zhodnocení grafické karty je zobrazen nejen průměrný framerate a průměrný počet polygonů na snímek, ale také jejich maximální a minimální hodnoty.

Obrázky z benchmarku



Bohužel, v době psaní tohoto článku se mi nepodařilo najít žádný aktivní odkaz na download. Aquamark 2.1 se mi podařilo najít pouze pomocí stahovacích programů DC++ a KaZaA.

Čtenář Ňuf byl velmi laskav a zaslal adresu na download Aquamarku verze 2.3. Link je ZDE. Děkuji