3DMark03 je nástupcem staršího 3DMarku 2001SE, který již na nové technologie nestačil. Stojí za nim i stejná firma, jen s mírně pozměněným jménem z původního MadOnion na FutureMark.

3DMarku je populární díky své instantní podobě, kdy není potřeba nic nastavovat a stačí jen spustit. Tím rychle dostanete hodnoty, které lze porovnat s ostatními.
3DMark 03 se skládá ze čtyř hlavních částí, jedná se o:
Test 1 - Wings of Fury
Jedná se o leteckou bitvu z druhé světové války.

Wings of Fury je čistě DirectX 7 benchmark, který nepoužívá pixel shadery. Vyžaduje pouze Cube mapping a T&L. Proto je také tento test jediný, který spustíte na starých kartách jako je Radeon 7500 nebo GeForce 2 MX. Dokonce ale i novější GeForce 4 MX pojedou pouze v tomto benchmarku.
Test používá Cube mapy, které obstarávají odrazy a osvícení - jedná se o funkci per-pixel lighting neboli počítání osvětlení každého pixelu (to je to "L" v Transform & Lighting). Dále jsou použity Gloss mapy, aby objekty vypadaly přesvědčivěji a odrazy byly zajímavější. I přes použití těch nejsložitějších DirectX 7 texturových efektů nenajdete v tomto testu objekt s více než 4 texturami na sobě. To značně snižuje nároky na starší grafické karty.
Specifikace: test je založen na Vertex shaderech 1.1. Povrch letadel dokáží vyrenderovat všechny DirectX 7 karty. Průměrný snímek tohoto testu obsahuje 32 tisíc polygonů a pro jeho úspěšné dokončení stačí karta s 16 MB paměti, 6 MB pro vertexové buffery a 1 MB pro indexové buffery. K lepšímu výsledku se doporučuje 32 MB grafická karta, jinak dochází ke značnému poklesu výkonu.
Test 2 - Battle of Proxycon
Bitva o Proxycon je benchmark plně využívající DirectX 8. V Battle of Proxycon je hodně využíváno Normal Mappingu a dynamický stínů.

Nedílnou součástí tohoto testu jsou post-processingové efekty. Jedná se o Depth of field, což je známy filmový efekt, kdy je kamera zaostřena na jeden objekt a ostatní v pozadí jsou rozostřené. Dále se používá Bloom efekt, který přesvětluje a rozmlžuje nasvícené objekty.

Specifikace: test je založen na možnostech rozhraní DirectX 8.1 a hodně využívá Pixel Shadery 1.4 (Radeon 8500 a vyšší), pokud nejsou k dispozici, tak dokáže pracovat i s Pixel Shadery 1.1 (GeForce 3). Snímek obsahuje průměrně 250 tisíc polygonů při použití Pixel Shaderů 1.1 a 150 tisíc polygonů při použití Pixel Shaderů 1.4. Pro úspěšné dokončení testu se doporučuje grafická karta se 128MB grafické paměti. 80 MB video paměti je použito na textury, 6 MB na vertex buffer (stencilový buffer či Z-buffer) a 1 MB index buffer.
Test 3 - Troll´s Lair
V této části se setkáme s dívkou procházející knihovnou a následně nachází tajné dveře, kde se nacházejí trollové, s nimiž se pak utká.
Specialitou tohoto testu jsou hrdinčiny vlasy, na které je aplikováno anisotropické osvětlení. Tato technika se používá u lesklých povrchů jako jsou desky, vlasy či kovy.

Stejně jako v předchozích testech, jsou i zde zvýhodněni majitelé karet s Pixel Shadery v 1.4.

Po vstupu do lůna Trollů se setkáme s efekty podobnými jako v případě Battle of Proxycon.
Specifikace: stejně jako předchozí test, je i tento založen na DirectX 8.1. Použité jsou Vertex shadery 1.1 a Pixel Shadery 1.4. Průměrný snímek má 280 tisíc. I tento test požaduje 128MB video paměti, ta je z 64 MB zaplněna texturami, 19 MB vertex buffery a 2 MB index bufferem.
Test 4 - Mother Nature
Jedná se o nástupce testu Nature z 3DMarku 2001SE. Rozdíl spočívá v pohybu listů, nyní je každý lísteček, každý stonek samostatný efekt, který se také samostatně chová, samostatně hýbá. DirectX 9 dokonce obsahuje speciální "SinCos" vertex instrukci, která se používá při simulaci pohybu listů či stonků.

Celá scéna používá fotorealistickou možnost DirectX 9 - High Color Range.

Specifikace: test spustíte pouze s DirectX 9 akcelerátorem. Jsou použity Vertex a Pixel shadery 2.0. Průměrný snímek obsahuje 780 miliónů polygonů. Na test stačí 128MB paměti, ale test využije i kartu s 256MB. 50 MB je použito na textury a 54 MB na vertex buffer.
Pokud vás zajímá, jak se vypočítává výsledné skóre, zde je vzorec, který se k tomu používá:
Skóre = Frame-rate Test 1 (Wings of Fury) x 7.3 +
Součástí 3DMarku03 jsou ještě další součásti, jako Fill-rate, Pixel Shadery 1.1, Pixel Shadery 2.0, Ragroll, Audio a CPU test, ale ty nejsou použity pro výpočet skóre proto se jim zde nebudu věnovat.
K testování používám defaultní nastavení a rozlišení 1024x768, 1280x1024 a 1600x1200. Jako samostatný test zařazuji i test Mother Nature při zapnutém Full Screen AntiAliasingu (FSAA) 4x a Anisotrpním Filtrování (AF) 8x. Toto dokáže dostatečně zapotit i nejnovější grafické karty.
Stahovat lze ZDE.
Výsledky
V následujícím grafu je vidět závislost výsledku na použitém procesoru.

Zde se jasně potvrzuje, že se jedná o syntetický benchmark, který je zaměřen čistě na testování výkonu grafické karty. Proto jsou i rozdíly mezi jednotlivými výsledky s různým procesorem velmi podobné. Proto také (jak je vidět z následujícího grafu) se k testu procesorů pomocí grafických benchmarků používá hlavně starší 3D Mark 2001SE.


3DMarku je populární díky své instantní podobě, kdy není potřeba nic nastavovat a stačí jen spustit. Tím rychle dostanete hodnoty, které lze porovnat s ostatními.
3DMark 03 se skládá ze čtyř hlavních částí, jedná se o:
- Test 1 - Wings of Fury (používá DirectX 7.0)
Test 2 - Battle of Proxycon (používá DirectX 8.0)
Test 3 - Troll´s Lair (používá DirectX 8.0)
Test 4 - Mother Nature (používá DireczX 9.0)
Test 1 - Wings of Fury
Jedná se o leteckou bitvu z druhé světové války.

Wings of Fury je čistě DirectX 7 benchmark, který nepoužívá pixel shadery. Vyžaduje pouze Cube mapping a T&L. Proto je také tento test jediný, který spustíte na starých kartách jako je Radeon 7500 nebo GeForce 2 MX. Dokonce ale i novější GeForce 4 MX pojedou pouze v tomto benchmarku.
Test používá Cube mapy, které obstarávají odrazy a osvícení - jedná se o funkci per-pixel lighting neboli počítání osvětlení každého pixelu (to je to "L" v Transform & Lighting). Dále jsou použity Gloss mapy, aby objekty vypadaly přesvědčivěji a odrazy byly zajímavější. I přes použití těch nejsložitějších DirectX 7 texturových efektů nenajdete v tomto testu objekt s více než 4 texturami na sobě. To značně snižuje nároky na starší grafické karty.
Specifikace: test je založen na Vertex shaderech 1.1. Povrch letadel dokáží vyrenderovat všechny DirectX 7 karty. Průměrný snímek tohoto testu obsahuje 32 tisíc polygonů a pro jeho úspěšné dokončení stačí karta s 16 MB paměti, 6 MB pro vertexové buffery a 1 MB pro indexové buffery. K lepšímu výsledku se doporučuje 32 MB grafická karta, jinak dochází ke značnému poklesu výkonu.
Test 2 - Battle of Proxycon
Bitva o Proxycon je benchmark plně využívající DirectX 8. V Battle of Proxycon je hodně využíváno Normal Mappingu a dynamický stínů.

Nedílnou součástí tohoto testu jsou post-processingové efekty. Jedná se o Depth of field, což je známy filmový efekt, kdy je kamera zaostřena na jeden objekt a ostatní v pozadí jsou rozostřené. Dále se používá Bloom efekt, který přesvětluje a rozmlžuje nasvícené objekty.

Specifikace: test je založen na možnostech rozhraní DirectX 8.1 a hodně využívá Pixel Shadery 1.4 (Radeon 8500 a vyšší), pokud nejsou k dispozici, tak dokáže pracovat i s Pixel Shadery 1.1 (GeForce 3). Snímek obsahuje průměrně 250 tisíc polygonů při použití Pixel Shaderů 1.1 a 150 tisíc polygonů při použití Pixel Shaderů 1.4. Pro úspěšné dokončení testu se doporučuje grafická karta se 128MB grafické paměti. 80 MB video paměti je použito na textury, 6 MB na vertex buffer (stencilový buffer či Z-buffer) a 1 MB index buffer.
Test 3 - Troll´s Lair
V této části se setkáme s dívkou procházející knihovnou a následně nachází tajné dveře, kde se nacházejí trollové, s nimiž se pak utká.
Specialitou tohoto testu jsou hrdinčiny vlasy, na které je aplikováno anisotropické osvětlení. Tato technika se používá u lesklých povrchů jako jsou desky, vlasy či kovy.

Stejně jako v předchozích testech, jsou i zde zvýhodněni majitelé karet s Pixel Shadery v 1.4.

Po vstupu do lůna Trollů se setkáme s efekty podobnými jako v případě Battle of Proxycon.
Specifikace: stejně jako předchozí test, je i tento založen na DirectX 8.1. Použité jsou Vertex shadery 1.1 a Pixel Shadery 1.4. Průměrný snímek má 280 tisíc. I tento test požaduje 128MB video paměti, ta je z 64 MB zaplněna texturami, 19 MB vertex buffery a 2 MB index bufferem.
Test 4 - Mother Nature
Jedná se o nástupce testu Nature z 3DMarku 2001SE. Rozdíl spočívá v pohybu listů, nyní je každý lísteček, každý stonek samostatný efekt, který se také samostatně chová, samostatně hýbá. DirectX 9 dokonce obsahuje speciální "SinCos" vertex instrukci, která se používá při simulaci pohybu listů či stonků.

Celá scéna používá fotorealistickou možnost DirectX 9 - High Color Range.

Specifikace: test spustíte pouze s DirectX 9 akcelerátorem. Jsou použity Vertex a Pixel shadery 2.0. Průměrný snímek obsahuje 780 miliónů polygonů. Na test stačí 128MB paměti, ale test využije i kartu s 256MB. 50 MB je použito na textury a 54 MB na vertex buffer.
Pokud vás zajímá, jak se vypočítává výsledné skóre, zde je vzorec, který se k tomu používá:
Skóre = Frame-rate Test 1 (Wings of Fury) x 7.3 +
- Frame-rate Test 2 (Battle of ProxyCon) x 37 +
Frame-rate Test 3 (Troll´s Lair) x 47,1 +
Frame-rate Test 4 (Mother Nature) x 38,7
Součástí 3DMarku03 jsou ještě další součásti, jako Fill-rate, Pixel Shadery 1.1, Pixel Shadery 2.0, Ragroll, Audio a CPU test, ale ty nejsou použity pro výpočet skóre proto se jim zde nebudu věnovat.
K testování používám defaultní nastavení a rozlišení 1024x768, 1280x1024 a 1600x1200. Jako samostatný test zařazuji i test Mother Nature při zapnutém Full Screen AntiAliasingu (FSAA) 4x a Anisotrpním Filtrování (AF) 8x. Toto dokáže dostatečně zapotit i nejnovější grafické karty.
Stahovat lze ZDE.
Výsledky
V následujícím grafu je vidět závislost výsledku na použitém procesoru.

Zde se jasně potvrzuje, že se jedná o syntetický benchmark, který je zaměřen čistě na testování výkonu grafické karty. Proto jsou i rozdíly mezi jednotlivými výsledky s různým procesorem velmi podobné. Proto také (jak je vidět z následujícího grafu) se k testu procesorů pomocí grafických benchmarků používá hlavně starší 3D Mark 2001SE.
