Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Průvodce: Grafické benchmarky

9.2.2004, Martin Štěpánek, článek
Průvodce: Grafické benchmarky
Mnoho z vás, čtenářů se často dotazuje jak spustit některý z grafických testů nebo jak dosáhnout dobrých výsledků. Proto jsme dnes, jako reakci na časté dotazy, připravili popis nejčastěji používaných benchmarků. Článek má za úkol ukázat nejen jak benchmark spustit, ale také jak jej správně nastavit.
ShaderMark 2.0 je benchmark založený na testování pomocí DirectX 9.0. Všechny kódy pixel a vertex shaderů jsou napsány pomocí High Level Shading Language, programovacího jazyka od firmy Microsoft. Za celým projektem stojí velmi známá skupina lidí z TOMMI SYSTEMS, kteří již mají za sebou takové programy jako 3D analyze, FSAA tester nebo N-patch.



Momentálně se na trhu nenachází žádný benchmark založený na DirectX 9.0 HLSL. Futuremark (3D Mark03) i Massive (Aquamark 3) používají vlastní, ručně napsané assemblery. Mezi hlavní devizy tohoto benchmarku je snaha zamezit "optimalizacím" (každý tomu říká jinak).

Samotný benchmark se skládá z 23 testů, každý je zaměřen na něco jiného. Testy jsou následující:
          test shader 1 - test preciznosti pixel shaderů (dál jen ps) 1.1, ps1.4 a ps2.0
          test shader 2 - directional diffuse lightning
          test shader 3 - directional phong lightning
          test shader 4 - point phong lightning
          test shader 5 - spot phong lightning
          test shader 6 - directional anisotropic lighting
          test shader 7 - fresnel reflections
          test shader 8 - BRDF-phong/anisotropic lighting
          test shader 9 - car paint shader (multiple layers)
          test shader 10 - environment mapping
          test shader 11 - bump environment mapping
          test shader 12 - bump mapping with phong lighting
          test shader 13 - self shadowing bump mapping with phong lighting
          test shader 14 - procedural stone shader
          test shader 15 - procedural wood shader
          test shader 16 - procedural tile shader
          test shader 17 - fur shader (shells+fins)
          test shader 18 - refraction and reflection shader with phong lighting
          test shader 19 - dual layer shadow map with 3x3 bilinear percentage closer filter
          test shader 20 - glare types: cross and
          test shader 21 - gaussian non photorealistic rendering (NPR) – 2 different shaders
          test shader 22 - outline rendering + hatching
          test shader 23 - water colour like rendering

Obrázky z benchmarku:






Jak jsme se již mohli přesvědčit v některých předchozích recenzích, značně navrch má v tomto testu ATi, jejíž grafické karty dokážou lépe profitovat z technologického náskoku, který mají díky plné implementaci DirectX 9.

Poslední verzí je 1c (publikováno 19.10.2003), která odstraňuje problémy, které se vyskytovaly u systémů Win 98 a WinME a také problémy s DirectInput. Stahovat ji můžete ZDE