První VR headsety netáhnou, lidem chybí hry a vývojářům důvěra
14.9.2016, Jan Vítek, aktualita
Ihned po vypuštění prvních headsetů na trh existovalo dost natěšených zákazníků, kteří vytvořili poptávku, na niž nedokázali výrobci zcela reagovat. Nyní ale už je headsetů na trhu dost, ovšem zájem už není takový. Proč?
Důvod číslo jedna je pochopitelně cena, a to jak cena samotného počítače schopného rozběhnout hry ve virtuální realitě, tak cena samotného headsetu. Výrobci headsetů přitom dříve uváděli, že ceny budou příznivé, ovšem realita je jiná. Na trhu jsou sice desítky VR headsetů, ale mezi ty, které jsou opravdu vhodné pro hraní na PC, můžeme řadit jen dva: HTC Vive a Oculus Rift (HD). Pak ještě níže zmíníme konzolové Sony PlayStation VR. Oculus Rift HD jsou dnes k dispozici většinou za 19 tisíc korun a prodejci je ani nemají naskladněny, ale za to může především to, že v Evropě bude tento headset oficiálně od 20. září. HTC Vive jsou kvůli přibaleným ovladačům ještě dražší (přinejlepším 24 tisíc) a s dostupností to je podobné.
Cena samotného počítače také není zanedbatelná. Potřebujeme grafickou kartu alespoň na úrovni GeForce GTX 970 ze starší generace, která byla dříve označena za nejslabší vhodnou. Z dnešní generace to je GeForce GTX 1060 a z konkurenčního tábora AMD Radeon RX 480, a to nejlépe v 6GB a 8 GB verzi, což je výdaj kolem 7500 Kč. Takovou kartu by si ale řada uživatelů pořídila, ať už stojí, nebo nestojí o VR a jako problém můžeme vidět spíše to, co pro VR nabízí celý softwarový trh.
Ve zkratce se dá říci, že VR živoří kvůli nedostatku vhodných her, ale je to pouze o nich? V posledních letech se vzedmula velká vlna zájmu o VR headsety, která s sebou přinesla také velká očekávání. Uživatelé se už viděli, jak hrají graficky vyspělé hry jako Crysis a všechno bude úžasné, ačkoliv si většina z nich žádný headset do té doby ani nevyzkoušela. Nevěděli, jaké to je sedět u počítače kompletně odříznutí od okolního světa. Je to zcela jiný zážitek a zkušenost, která nemusí být každému po chuti. Jednak tu jsou možné zdravotní obtíže a pak samotné odstřihnutí od reality, které nemusí být příjemné a ani bezpečné. Mysleli jsme si, že si nasadíme VR headset a budeme se krčit, uhýbat před střelami, vlastníma rukama mířit, dobíjet a zkrátka budeme do hry zcela vtaženi. Jenomže to jednak zatím zdaleka nefunguje dle takových představ a potom není příjemné a ani bezpečné pohybovat se naslepo v místnosti připojeni "pupeční šňůrou" k počítači. I proto je dalším krokem výrobců headsetů zajistit zcela bezdrátové spojení.
Virtuální realita je tak dnes nejúspěšnější spíše ve hrách, v jejichž případě je přímo vhodné, abychom byli pohodlně usazeni v židli, což je oproti jiným také daleko snadnější implementovat. To jsou především simulátory a závodní hry, jako je vesmírný Elite: Dangerous, EVE: Valkyrie, DiRT Rally, War Thunder a jiné. Právě do této skupiny patří nejvíce známých her. To vše se odráží také v údajích Steamu, dle nichž jen 0,18 % uživatelů vlastní HTC Vive a 0,1 % má Oculus Rift. A to mluvíme vyloženě o podílu mezi PC hráči. Co se týče prodejů HTC Vive, ty v červenci rostly o 0,3 % a v srpnu zcela stagnovaly. Oculus Rift byl na tom v červenci stejně a v srpnu rostl o celé jedno promile.
Uvidíme, jak se ukáže PlayStation VR, který by mohl pomoci celý trh rozpohybovat, ale zde bude záležet na tom, jak se budou prodávat konzole PlayStation 4 Pro, které mají pro VR dostatek výkonu. Výhoda je i ta, že tento headset je s cenou kolem 11 tisíc výrazně levnější a hráči by měli mít jistotu, že prodávané hry budou pro něj opravdu vyladěny. Je ale jisté, že se něco musí stát, neboť dle nedávného průzkumu jsou vývojáři her opatrní s podporou VR headsetů a takto to vypadá na klasickou situaci Hlava XXII. Lidé nekupují headsety kvůli nedostatku kvalitních her a jejich vývojáři takové hry nedělají kvůli chabé popularitě mezi lidmi. Že by tuto technologii stejně jako jiné přeci dokázalo zachránit porno?
Zdroj: Steam
Cena samotného počítače také není zanedbatelná. Potřebujeme grafickou kartu alespoň na úrovni GeForce GTX 970 ze starší generace, která byla dříve označena za nejslabší vhodnou. Z dnešní generace to je GeForce GTX 1060 a z konkurenčního tábora AMD Radeon RX 480, a to nejlépe v 6GB a 8 GB verzi, což je výdaj kolem 7500 Kč. Takovou kartu by si ale řada uživatelů pořídila, ať už stojí, nebo nestojí o VR a jako problém můžeme vidět spíše to, co pro VR nabízí celý softwarový trh.
Ve zkratce se dá říci, že VR živoří kvůli nedostatku vhodných her, ale je to pouze o nich? V posledních letech se vzedmula velká vlna zájmu o VR headsety, která s sebou přinesla také velká očekávání. Uživatelé se už viděli, jak hrají graficky vyspělé hry jako Crysis a všechno bude úžasné, ačkoliv si většina z nich žádný headset do té doby ani nevyzkoušela. Nevěděli, jaké to je sedět u počítače kompletně odříznutí od okolního světa. Je to zcela jiný zážitek a zkušenost, která nemusí být každému po chuti. Jednak tu jsou možné zdravotní obtíže a pak samotné odstřihnutí od reality, které nemusí být příjemné a ani bezpečné. Mysleli jsme si, že si nasadíme VR headset a budeme se krčit, uhýbat před střelami, vlastníma rukama mířit, dobíjet a zkrátka budeme do hry zcela vtaženi. Jenomže to jednak zatím zdaleka nefunguje dle takových představ a potom není příjemné a ani bezpečné pohybovat se naslepo v místnosti připojeni "pupeční šňůrou" k počítači. I proto je dalším krokem výrobců headsetů zajistit zcela bezdrátové spojení.
Virtuální realita je tak dnes nejúspěšnější spíše ve hrách, v jejichž případě je přímo vhodné, abychom byli pohodlně usazeni v židli, což je oproti jiným také daleko snadnější implementovat. To jsou především simulátory a závodní hry, jako je vesmírný Elite: Dangerous, EVE: Valkyrie, DiRT Rally, War Thunder a jiné. Právě do této skupiny patří nejvíce známých her. To vše se odráží také v údajích Steamu, dle nichž jen 0,18 % uživatelů vlastní HTC Vive a 0,1 % má Oculus Rift. A to mluvíme vyloženě o podílu mezi PC hráči. Co se týče prodejů HTC Vive, ty v červenci rostly o 0,3 % a v srpnu zcela stagnovaly. Oculus Rift byl na tom v červenci stejně a v srpnu rostl o celé jedno promile.
Uvidíme, jak se ukáže PlayStation VR, který by mohl pomoci celý trh rozpohybovat, ale zde bude záležet na tom, jak se budou prodávat konzole PlayStation 4 Pro, které mají pro VR dostatek výkonu. Výhoda je i ta, že tento headset je s cenou kolem 11 tisíc výrazně levnější a hráči by měli mít jistotu, že prodávané hry budou pro něj opravdu vyladěny. Je ale jisté, že se něco musí stát, neboť dle nedávného průzkumu jsou vývojáři her opatrní s podporou VR headsetů a takto to vypadá na klasickou situaci Hlava XXII. Lidé nekupují headsety kvůli nedostatku kvalitních her a jejich vývojáři takové hry nedělají kvůli chabé popularitě mezi lidmi. Že by tuto technologii stejně jako jiné přeci dokázalo zachránit porno?
Zdroj: Steam