reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

PS4 a Xbox One versus ti ostatní

8.11.2013, Pavel Kovač, preview
PS4 a Xbox One versus ti ostatní
Nástup nových konzolí se blíží. Jaké budou? Internetem se šíří spekulace o tom, že nepřinesou nic nového a jen vlastně doženou PC. Je to však to jediné, co nás má zajímat? Pojďme se podívat na nové konzole z trochu jiného hlediska.

Xbox 360 a PlayStation 3


Shrňme si, co se událo od dob stávajících konzolí. S příchodem Xbox 360 a PlayStation 3 (PS3) se všichni radovali, že konzole předběhnou počítače. A skutečně. Na veletrhu E3 se při představení PlayStation 3 odehrála taková menší revoluce. Grafika her poskočila o znatelný kus dopředu a některé hry (jako například GOW) znamenaly pro tehdejší počítače docela velký problém. Nacházeli jsme se však v roce 2006, kdy rozkvět počítačů byl stále ještě v plném proudu. Zpomalení přišlo až o něco později. Připomeňme si, že průměrný počítač v roce 2006 měl pouze jedno jádro a ten, kdo měl Core 2 Duo, byl uctíván v širokém okolí. V této době přišel PS3 s procesorem Cell o 8+1 jádrech (ne sice zcela ve smyslu jádra, jak je známe dnes, ale to není podstatné). Lidé na konzole shlíželi jako na hardwarový zázrak. Navíc uměl přehrávat Blu-ray, čímž svůj náskok ještě zvýšil.





Postupně se však počítače zlepšovaly a zrychlovaly. Zhruba za rok byl už Core 2 Duo zcela běžný a za rok a půl až dva i Core 2 Quad. Tedy procesory, co směle konkurovaly ve hrách konzolím. Grafické karty také dohnaly výkon, a tak se postupně rozdíl mezi konzolemi a PC vyrovnal. Výrobci si samozřejmě uvědomili, že v hardwaru náskok dělat moc nemohou. Alespoň ne v budoucnu. Nákladný vývoj znamenal totiž nemalé problémy. Zcela odlišná architektura znamenala další problémy při vývoji samotných her. Pro samotné vývojáře to znamenalo se učit něco zcela nového. Museli se potýkat s problémy, či vlastnostmi konzolí, které pro ně byly ze začátku hodně náročné. Proto některé hry vypadaly v porovnáním s dnešním Xbox 360 či PS3 standardem dost hrůzostrašně. Suma sumárum: za ten chvilkový náskok ve výkonu to moc nestálo.


Xbox One a PlayStation 4: chvilky před nástupem


Nyní však nastupují nové konzole a situace je zcela odlišná. Jejich výkon není v porovnání s dnešním průměrným PC nijak závratný a na internetu se válí doslova tuny nadávek na to, že nepřinesou nic nového. Co když je to úplně jinak? Konzole přináší jednu zásadní novinku, kterou lidí považují za vadu. Jde o téměř tradiční x86 počítače "pouze" sestavené na míru dané konzole a lehce poupravené. Lidé v tom vidí zradu na zákazníky a myslí si, že konzole nepřinese nic, co by je nalákalo. Hlavním lákadlem však může být právě to, že jde o x86. Vývojáři totiž začnou vytvářet hry jak pro konzole, tak pro PC prakticky současně. Portování nebude takový problém a zbyde daleko více času na to podstatné, na obsah hry. A ruku na srdce, každý vývojář, i ten zaměřený pouze na konzole, zná architekturu x86. Minimálně protože na ní začínal. Přechod z PS3 na PS4 či Xbox 360 na Xbox One tedy nebude takové peklo jako z PS2 na PS3.





Možná již samotný Microsoft i Sony cítilo jistý tlak designérů her ohledně složitého vývoje her. Nezbývalo tolik času na samotný příběh a možná právě proto vznikaly a stále ještě vznikají hry tak trochu bez duše. Ona duše je často nahrazena grafikou, která má něco do sebe, ale je to pouze jeden aspekt. Grafika se s novými konzolemi samozřejmě posune kupředu, ale skok to nebude tak velký a daleko více času zbyde na příběhy, scénáře a případné betatestování. A není to právě to, co všichni chtějí? Nejspíš ano. Jak často je v diskuzích slyšet, že hra má špatný konec, či je zcela nelogická. To jsou aspekty, které výrobci jistě také cítí a chtějí se jim prostě a jednoduše vyhnout.

Navíc díky sjednocení architektury se prakticky přestanou objevovat videa, kde se porovnává kvalita obou konzolí. Sice se zrovna nedávno objevilo porovnání Battlefield 4 na Xbox One vs PS4 vs. PC, ale... rozeberme si jej trochu pozorněji.




Xbox One renderuje celou hru v 720p, kdežto PS4 v 900p (1600×900). Rozdíl je tedy viditelný hlavně na hranách, kde u PS4 není tolik vidět antialiasing. U PC můžete samozřejmě zapnout libovolné rozlišení dle výkonu vašeho PC. Jiných rozdílů si však moc všimnout nelze. Rozlišení textur je stejné (tedy alespoň co lze vypozorovat z videí). Mění se trochu gama křivka, ale to není vada na kráse, zkrátka se každý výrobce rozhodl pro jinou.

Na stránkách EuroGameru si můžete také detailně porovnávat konkrétní screenshoty. Ať však budete hledat sebelíp, rozdíl je hlavně v rozlišení a sem tam je u PS4 snížená ostrost textur, ale to může být také způsobeno doostřením u Xbox One. Nejdůležitější však je, že hledat rozdíly musíte téměř lupou. Při hraní si toho téměř nevšimnete. Takže k čemu ve výsledku takové porovnání? Ano, je důležité, protože víme, že téměř Xbox One = PS4 = PC v grafice. Nejsou zde již tak velké rozdíly jako u předchozí generace. Vítejte v globalizovaném světě.

Battlefield je navíc považován za hru, která dokáže vyždímat z hardwaru co to jen jde. Stejně jako tomu dříve bylo u CryEngine. Dá se tedy předpokládat, že i ostatní hry budou vesměs vypadat na PC i konzolích stejně. Nastává tedy doba, kdy se PC rovná konzoli? Takto zjednodušeně to vidí hodně lidí na fórech. Realita je ovšem trochu složitější.

Konzole mají stále svá specifika a svůj ekosystém. Díky tomu jsou hry na ně vyvíjeny s jistou předností (viz např. Rockstar a jeho GTA). Také ovládání a celá koncepce konzolí zůstává trochu odlišná. Hru na konzoli budou všichni ovládat stejně, všichni využijí gamepadu, popřípadě Kinectu. Vývojáři zkrátka přesně vědí, na co danou hru připravují. To se s příchodem nových konzolí nijak nemění. Nehledě na to, že stále mají své výhody i v hardwaru, které sice nejsou v samotné architektuře, ale spíše v drobnostech. Ale tyto drobnosti mohou znamenat opět velkou výhodu.


Nastupuje SteamOS


Do celé hry se však nečekaně vložil Gabe Newell s vypuštěním, resp. očekávaným vypuštěním SteamOS. Na jednu stranu se totiž může zdát, že je to jen pokus o ukrojení trhu s konzolemi. Připomeňme si však stručně, co Steam jako platforma představuje. V prvé řadě to je elektronický obchod s hrami. V druhé řadě platforma, která zajistí to, že daná hra bude stále aktualizovaná. Steam je také komunikační prostředek, diskuzní fórum a prostředí pro začínající vývojáře. To samo o sobě by stačilo kdekomu pro vytvoření vlastní konzole. Hráčskou základnu máte zajištěnou, víte, co si nejvíce kupují, protože máte svůj obchod a dokonce vám hráči sdělují, co přesně chtějí pomocí GreenLight.

Steam má však ještě jedno eso v rukávu, bez kterého by vytvoření konzole znamenalo dost velký problém. Má svůj Hardware & Software Survey. S příchodem SteamOS si můžete klidně odmyslet slůvko "Software". Už při prvním pohledu na přehled musí být všem jasné, v čem tkví jeho výhoda. Steam totiž přesně ví, jaký hardware je nejběžnější pro hraní. A vzhledem k tomu, že je Steam největší herní platforma u PC, má zcela vyhráno. Stačí mu vlastně sestavit jen o kousek lepší počítač. Navíc ví přesně jaký, protože ve statistikách hned vidí, co je na vzestupu.





Takže optimální hardware pro hraní zajištěn. Komunita a pravidelné příjmy zajištěny. Stačí jen vytvořit něco, aby se stal celý SteamOS atraktivní pro širší skupinu uživatelů. Aby v něm neviděli jen nepřítele, co z běžného PC vytvoří "hloupou konzoli". To zatím bohužel není jasné, jak chce Gabe navnadit. Může zvolit hodně riskantní tah, kdy pro SteamOS začne vydávat hry přednostně, nebo s určitým časovým předstihem. Dokáži si představit, že i takových cca 14 dní by dokázalo nalákat nejednoho fanouška pro instalaci SteamOS a koupi jejich gamepadu. Mimochodem by se splnila morální povinnost "Half-Life 3. V názvu je trojka. To znamená, že je Half-Life 3 potvrzen!". A možná právě s příchodem tohoto nového operačního systému chystají ve Valve něco velkého. Dále se však tímto tématem nebudeme zaobírat, protože bychom již řešili něco, co se snad ani řešit nemá.





Takže na trhu budou v příštím roce 3 velcí hráči s konzolemi. Všichni budou postavení na platformě x86, ale s odlišným přístupem k zákazníkům. Jedni stále doufají, že hry budou primárně vyvíjeny pro ně, případně budou upřednostněny ve vydání. To platí pro konzole od Sony a Microsoftu. Obě tyto společnosti mají však jedno velké "Ale" již nepřinášejí nic extra nového. Jejich konzole mají prakticky stejný ovladač jako ty předchozí. Nové hry často (jak se ukazuje) neběží ani v 1080p, a tak jim zůstává v rukávu hlavně ona atraktivnost ve hrách. S příchodem SteamOS a SteamMachines se však může v Microsoftu a Sony zapotit vedení. Za sice lehce vyšší cenu si pořídíte počítač, který dokáže víc a současně nabízí stejné, ne-li větší množství her. Navíc s největší pravděpodobností budou hry často ve vyšším rozlišení a s lepším (tedy možná) ovladačem.

Situace je to podobná jako v době příchodu PS3 a Xbox 360. Nintendo tehdy předvedlo jednoduchý koncept levné konzole s pohybovým ovladačem. Stal se hitem. Jediná věc udělala z konzole něco zcela jiného a přilákala hodně lidí. Nové konzole se zdá, že dělají stejnou chybu jako v roce 2006. Nepřinášejí nic nového, co by změnilo herní zážitek. Lepší grafika? Super. Novější hry? Super. Ale to se tak od konzolí očekává, že splní v základu. V podstatě by se dalo říci, že nové konzole splňují jen to nejnutnější pro to, aby mohly být vůbec vydány. Jakmile by byť jediná věc vypadla, šlo by o update a ne o novinku. A to je trochu málo. Pokud se tedy Microsoft a Sony z této situace nepoučí, může to pro ně znamenat konec konzolí. Možná je PS4 a Xbox One poslední konzolí svého druhu. Navíc do hry vstupují tablety a obecně platforma ARM. Ale to už je zcela jiná pohádka na jinou dobrou noc.
Jakou konzoli si pořídíte?
V anketě šlo hlasovat od 8.11.2013 do 29.10.2014. Počet hlasujících: 115
Xbox One5 %
PlayStation 410 %
Steam OS/Steam Machnines11 %
Zůstanu u PC74 %
reklama