Rozhovor: Marcel Divín z Epsonu
7.2.2012, Karel Polívka, rozhovor

Máme tu vyhodnocení dalšího rozhovoru série Ptáme se za vás, kde pokládáte otázky osobnostem ze světa IT. Tentokrát se týkaly společnosti Epson - odpovídal Marcel Divín, Business Account Manager.
Další rozhovor série Ptáme se za vás, v němž jste mohli pokládat otázky přímo vy - čtenáři Světa hardware, se týkal společnosti Epson. A kdo vlastně odpovídal?
Marcel Divín se představuje
V IT segmentu se pohybuji od roku 1993. Během této doby jsem si vyzkoušel práci u koncového uživatele, lokálního dodavatele, distributora/dovozce i výrobce, což mi dává maximální přehled na trhu ve hlavních směrech a tento přehled pak účinně aplikovat na rozvojové aktivity v rámci společnosti Epson.
Tisková řešení mě vždy fascinovala svou přidanou hodnotou a možnostmi živě odprezentovat výhody jednotlivých řešení a tím i nabídnout uživateli správné řešení speciálně pro něj. Ve společnosti Epson se o toto snažím od svého nástupu už více než 6 let a věřím, že i do budoucna budeme přinášet inovace se zaměřením na úspory spojené s používáním jednotlivých produktů a tím dosáhneme maximální spokojenosti zákazníku. Volný čas věnuji primárně své skvělé rodině a ve zbytku času se snažím udržet si kondici různými silovými sporty.

Marcel Divín, Business Account Manager společnosti Epson
O společnosti Epson
Společnost Epson je předním světovým výrobcem inovativních zobrazovacích produktů. Prostřednictvím kompaktních, energeticky úsporných a vysoce přesných technologií použitých v řadě výrobků, od tiskáren a projektorů 3LCD pro firmy i domácnosti až po elektronická a krystalová zařízení, se snaží překonávat představy zákazníků po celém světě. Skupina Epson vedená společností Seiko Epson Corporation se sídlem v Japonsku zaměstnává více než 80 000 zaměstnanců ve 102 společnostech po celém světě a je hrdá na svůj neustálý přínos k ochraně životního prostředí a komunit, ve kterých působí. Více informací na webu global.epson.com.
Společnost Epson Europe B.V. se sídlem v Amsterdamu představuje strategické řídící centrum pro Evropu, Blízký východ, Rusko a Afriku. Společnost Epson Europe zaměstnává 2 400 lidí a ve fiskálním roce 2009 zaznamenala obrat 1.875 milionů eur. Více informací na webu www.epson-europe.com.
1. otázka od Milan Šurkala: Co si myslíte o možnosti o kombinaci dye-based a pigmentových inkoustů v jedné tiskárně? Byla by příjemná kombinace technologií DuraBrite a Claria, která by zajistila kvalitní a voděodolné tisky fotografií (dye-based inkousty Claria) i textu (DuraBrite). Plánuje se něco takového jako např. čtyř nebo šestiinkoustové řešení + černá pigmentová cartridge?
Kombinace inkoustových systémů Claria a DURABrite je velmi zajímavým řešením. V rámci vývoje nových technologii pracujeme na několika variantách řešení s různým zaměřením produktů. O nových technologiích budeme zákazníky informovat v průběhu 2. pololetí tohoto roku.
2. otázka od Milan Šurkala: Jak je možné dosáhnout ve specifikacích udávaných rychlostí tisku? U některých tiskáren se dá v praxi dosáhnout sotva polovina a dosažení maxima vyžaduje patrně aktivaci některých „zakopaných“ voleb v ovladači tiskárny. Nebylo by lepší udávat skutečnou rychlost při běžném tisku (např. typu koncept), nebo nechat rovnou aktivované ony „zakopané“ volby, které zrychlují tisk?
Testování rychlostí probíhá ve dvou úrovních – interní testování maximální rychlosti výstupu v draft modu (primárně tisk textu) a interní / externí testování v rámci ISO normy ISO/IEC 24734 (průměrná rychlost tisku z kancelářských aplikací). V případě potřeby skutečně rychlého výstupu je potřeba přepnout na kvalitu tisku Úsporný (Koncept) a zapnout volbu „Vysoká rychlost“. Pak do celkové doby tisku vstupují další faktory (velikost souboru, rychlost zpracování na PC, úroveň stavu náplní, použitý typ papíru, pravidelnost používání v rámci průchodnosti trysek), které výrazně upravují finální rychlost tisku. V rámci osobního testování jsem byl schopen dosáhnou od 85 – 90 % rychlosti výstupu u tiskáren řady Business Inkjet a Workforce Pro. Měření jako taková probíhají vy výrobním závodu na 200 tiskárnách a finální hodnota je průměrem po tomto testovaní.
Pokud jde o testování podle ISO normy, zde jde o průměrnou hodnotu rychlosti výstupu z kancelářských aplikací = tedy se liší podle typu výstupu (posuzuje se výstup z aplikací Excel, Word, tisk PDF souboru). Kompletní data jsou uvedena na zde i s komplexním popisem (v anglickém jazyce). Jsou zde uvedeny všechny typy tiskáren a multifunkčních zařízení, které jsme za poslední 2 roky uvedli na trh. I zde výslednou rychlost tisku ovlivňují další vlivy jako u tisku z „úsporného modu“.
3. otázka od Milan Šurkala: Co Vy osobně považujete za lepší řešení do kanceláří, laserový nebo inkoustový tisk? A proč?
Primárně vždy záleží na potřebách koncového zákazníka. Inkoustová technologie je výhodnější pro menší objemy tisku, kde je prioritou rychlý výstup, výrazně nižší provozní i tiskové náklady, výrazně vyšší výbava ve srovnání s cenově podobnými laserovými zařízeními (síťové připojení, oboustranný tisk, případně i skenování a kopírování, až 3 podavače atd.).
Zásadní výhodou je také univerzálnost tisku na široké množství typů papíru (od recyklovaného po specializovaný fotopapír), vyšší gramáž papíru a v neposlední řadě i plná podpora síťových funkcí (síťový tisk, skenování). Tato technologie je tedy nejvhodnější pro malé a střední kanceláře. Své uplatnění ovšem najde i ve velkých kancelářích jako tiskové řešení pro menší pracovní skupiny (doplňkový tisk k velkokapacitním laserovým řešením).
4. otázka od Milan Šurkala: V čem si myslíte, že máte v oblasti tisku navrch proti konkurenci, zejména co se týče Canonu a HP?
V inkoustovém tisku stavíme zejména na unikátní technologii pigmentových inkoustů DURABrite Ultra, která garantuje 100% voděodolný a nerozmazatelný tisk na jakémkoliv papíru, který přináší zásadní výhodu při tisku na běžný papír (nepropíjí se, nerozpíjí se, umožňuje i tisk grafiky ...).
U specializovaného tisku fotografií a grafiky nabízíme různé technologie 6 (Claria) a vícebarevných systémů (UlraChrome xxx) pro dosažení maximální kvality jak barevných, tak i černobílých výtisků. Vzhledem k pokročilému stupni vývoje inkoustů a nejdelší praxi v segmentu tisku fotografií jsme vyřešili drtivou většinu problémů a nyní nabízíme nejkomplexnější systémy na trhu. Ocenění TIPA a Eisa Awards jasně potvrzují náš technologický náskok.
5. otázka od Milan Šurkala: Instalace tiskáren Epson podle dodaných manuálů není příliš snadná, manuály jsou mnohojazyčné a najít v 15 řádcích textu zrovna češtinu je poměrně těžké. Neuvažuje se o jednojazyčných přehlednějších mutacích, nebo je to příliš složité (uznávám, že je jednodušší vyrobit tiskárnu a stejné balení prodávat téměř kdekoli na světě)?
U tištěných manuálů je situace velmi složitá - všechna zařízení v Evropě jsou přes drobné rozdíly stejná a dodáváme je do vícero zemí najednou - proto přikládáme vícejazyčné manuály. Ty obsahují pouze základní pokyny, jak tiskárnu připravit k instalaci a po instalaci je zákazník založí a s velkou pravděpodobností už nikdy nepoužije. Proto nám tisk jednotlivých jazykových mutací připadá jako jasné plýtvání papírem a tím i přírodními zdroji, a proto společnost Epson neplánuje žádnou změnu. Plnohodnotné ovládací manuály k zařízením připravujeme už pouze v elektronické formě (instalují se přímo při instalaci nebo se dají stáhnou z webu www.epson.cz).
6. otázka od Milan Šurkala: Všiml jsem si, že máte velmi rozsáhlou nabídku jehličkových tiskáren. Jak moc jsou v dnešní době populární a proč?
Ano, stále jsou velmi populární a existují aplikace, kde z důvodu robustnosti (včetně použití v extrémních prostředích), možnosti průklepu (více kopií na jeden tisk) a velmi nízkých provozních a tiskových nákladů budeme jehličkové tiskárny vídat i nadále (pošty, banky, automobilový průmysl, logistika atd.)
7. otázka od Milan Šurkala: Jsou mezi tří, čtyř a pětihvězdičkovými fotografickými papíry rozdíly jen v gramáži papíru, nebo třeba i v potiskové vrstvě?
Rozdíly jsou v gramáží i ve složení vrstvách papíru, které dokáží např. výrazně prodloužit životnost a odolnost výtisku. úpravou prochází také horní potiskovatelná vrstva. Vše je podřízeno kombinaci kvality a odolnosti výtisku.
8. otázka od Milan Šurkala: Víte, jaké máte zastoupení na trhu jednotlivých segmentů tiskáren a na kolik procent byste se chtěli dostat?
Tržní podíl společnosti Epson na českém trhu přes všechny technologie tisku (mimo pokladních systémů) dosahuje úrovně 16 %, což nás v rámci EU řadí k nadprůměrným zemím. V našem stěžejním segmentu inkoustových technologií dosahujeme průměrného podílu 24 %, a to i přes zásadní ovlivnění tohoto výsledku výpadkem dostupnosti zařízení vzhledem k živelné katastrofě v Japonsku v březnu roku 2011.
Cílem pro tento rok je zvýšit podíl v inkoustovém tisku na úroveň 30 % primárně v segmentu zařízení pro kanceláře a také výrazně zvýšit podíl v laserovém tisku, kterému se Epson věnoval pouze minimálně, a to na úroveň 6 % tržního podílu. Cílem je být výrazně blíže koncovým zákazníkům a nabízet jim úsporná odolná zařízení pro dlouhodobé použití.
9. otázka od Vítězslav Daněk: Plánuje se v brzké době nástupce skenerů V700, V750?
Toto řada skenerů, která stále patří mezi naprostou špičku skenerů pro zpracování fotografií, diapozitivů a filmů, technologicky splňuje veškerá kritéria, které uživatele žádají po těchto zařízeních. I proto společnost Epson neplánuje v roce 2012 uvedení nástupců těchto skenerů.
10. otázka od Potenciální zákazník:
Kde si lze prohlédnout a vyzkoušet výrobky Epson? Vím jen o předváděcím místě v Alze v Praze a tam nemají zdaleka vše. Např. mne zajímá scanner V600. To vyzkoušení považuji za důležité, protože např. u fototiskáren jsem zvolil Epson oproti Canonu právě díky reálným výsledkům. U scanneru jsem zatím zvolil Canon možná i díky tomu, že jsem ho neměl možnost reálně porovnat s EPSONem, a to jsem se o to docela snažil. Bylo by mi klidně jedno, kdyby ten showroom byl pouze na jednom místě v republice - třeba na zastoupení Epsonu.
Snahou společnosti Epson je vybavit partnery, kteří mají zájem s námi úzce spolupracovat, demo produkty, které jsou vystaveny na jednotlivých prodejních místech. Těchto míst máme po ČR více než 100, kde zákazník dostane plnohodnotnou informaci k zařízení a v případě potřeby lze i zařízení na místě vyzkoušet. V případě zájmu stačí kontaktovat přímo zastoupení společnosti Epson v Brně, kde Vám rádi dáme kontakt na vybraného partnera. Další možností je zařízení vyzkoušet přímo u Vás v kanceláři nebo u vybraného partnera ve Vašem městě (formou zápůjčky zařízení od Epsonu partnerovi).
Tímto děkujeme panu Divínovi za zodpovězení všech otázek.
Redakce Světa hardware
Snahou společnosti Epson je vybavit partnery, kteří mají zájem s námi úzce spolupracovat, demo produkty, které jsou vystaveny na jednotlivých prodejních místech. Těchto míst máme po ČR více než 100, kde zákazník dostane plnohodnotnou informaci k zařízení a v případě potřeby lze i zařízení na místě vyzkoušet. V případě zájmu stačí kontaktovat přímo zastoupení společnosti Epson v Brně, kde Vám rádi dáme kontakt na vybraného partnera. Další možností je zařízení vyzkoušet přímo u Vás v kanceláři nebo u vybraného partnera ve Vašem městě (formou zápůjčky zařízení od Epsonu partnerovi).
Tímto děkujeme panu Divínovi za zodpovězení všech otázek.
Redakce Světa hardware