reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Ratchet & Clank: Rift Apart pro PC: první hra s DirectStorage 1.2, SSD není nutné

18.7.2023, Karel Polívka, článek
Ratchet & Clank: Rift Apart pro PC: první hra s DirectStorage 1.2, SSD není nutné
Za pár dní přijde PC port hry Ratchet & Clank: Rift Apart, u které je zajímavé, že v době představení konzole PS5 byla zmiňována v kontextu potřeby rychlého SSD a teď se objevily HW požadavky pro PC, kde je u minimální konfigurace uvedena možnost využití HDD.
PC port hry Ratchet & Clank, což je stále ještě titul dostupný jen na PS5, bude na Steamu a v Epic Games Store pro PC uživatele od 26. července 2023. Pokud hru neznáte, doporučuji zhlédnout níže uvedené video, v kterém je vidět, o jaké scény se jedná, jež měly být údajně možné jen s využitím rychlého SSD u PS5. Ve hře lze procházet mezi různými světy pomocí trhlin (rifts; obdoba portálů známých z jiných her), které způsobují okamžitou změnu herního světa, což znamená potřebu rychle načíst množství dat pro jiné herní prostředí bez načítacích obrazovek nebo pasáží, kterými by bylo nutné projít, aby se mohla nová data načítat na pozadí.
 
 
 
Teď došlo k tomu, že se u něj na Steamu objevil tento obrázek s požadavky na hardware (než byl záhy znepřístupněn), kde upoutala pozornost hlavně minimální konfigurace pro nejnižší kvalitu v režimu 720p při 30 FPS, jelikož tam byl coby úložné zařízení uvedený HDD s tím, že je doporučeno SSD. U dalších konfigurací pro vyšší detaily už bylo jen SSD. Pro lepší čitelnost následuje přepis obsahu obrázku do tabulky
 
  Minimální Doporučené Vysoké Úžasný ray tracing Ultimátní ray tracing
Průměrný výkon 720p @ 30FPS 1080p @ 60 FPS
1440p @ 60 FPS
(4K @ 30 FPS)
1440p @ 60 FPS
(4K @ 30 FPS)
4K @ 60 FPS
Grafické nastavení Velmi nízké Střední Vysoké Vysoké
Ray Tracing (vysoké)
Vysoké
Ray Tracing (velmi vysoké)
GPU GeForce GTX 960
Radeon RX 470
GeForce RTX 2060
Radeon RX 5700
GeForce RTX 3060 Ti
Radeon RX 6800
GeForce RTX 3070
Radeon RX 6800 XT
GeForce RTX 4080
Radeon RX 7900 XTX
CPU
Core i3-8100
Ryzen 3 3100
Core i5-8400
Ryzen 5 3600
Core i5-11400
Ryzen 5 5600
Core 5-11600K
Ryzen 5 5600X
Core i7-12700K
Ryzen 9 5900X
RAM 8 GB 16 GB 16 GB 16 GB 32 GB
OS Windows 10 64-bit (v1909 nebo vyšší) Windows 10 64-bit (v1909 nebo vyšší) Windows 10 64-bit (v1909 nebo vyšší) Windows 10 64-bit (v1909 nebo vyšší) Windows 10 64-bit (v1909 nebo vyšší)
Storage 75 GB místa na HDD (doporučeno SSD) 75 GB místa na SSD 75 GB místa na SSD 75 GB místa na SSD 75 GB místa na SSD
 
Zajímavé je to proto, že jde o exkluzivní titul pro konzolí PS5, který byl v marketingu Sony využíván pro demonstraci, jak budou moci hry na PS5 vypadat, a to i díky rychlému SSD, které tato konzole obsahuje. Hru vytvořilo vývojářské studio Insomniac, které od roku 2019 patří Sony a jehož kreativní ředitel Marcus Smith ji tehdy 20. 6. 2020 doprovázel tímto komentářem (viz video z té doby na oficiálním YT kanálu PS):
 
  

Marcus Smith / Insomniac
"This is what we're trying to do is build worlds that feel real and are bringing you in. You're exploring these brand new space. And this is something that we never could have done on previous generations. Ratchet & Clank: Rift Apart is a game that utilizes dimensions and dimensional rifts, and that would not have been possible without the solid-state drive of the PlayStation 5. The SSD is screamingly fast. It allows us to build worlds and project players from one place to another in near instantaneous speeds. It is an unbelievable game changer in terms of we can now do gameplay where you're in one world, and the next moment you're in another. We're loading up levels that happen so quickly and in the action that you don't even imagine that this is something we couldn't do before becouse it feels so natural. Long gone are loading screens."
 
Marcus Smith / Insomniac | CZ překlad:
"To, o co se snažíme, je budovat světy, které působí jako skutečné a vtahují vás dovnitř. Prozkoumáváte tato zcela nová prostředí. A tohle je něco, co bychom u předchozích generací nikdy nemohli udělat. Ratchet & Clank: Rift Apart je hra, která využívá dimenze a dimenzionální trhliny, což by nebylo možné bez solid-state drive PlayStation 5. SSD je neuvěřitelně rychlé. Umožňuje nám budovat světy a promítat hráče z jednoho místa na druhé téměř okamžitou rychlostí. Je to neuvěřitelný "game changer", pokud jde o to, že nyní můžeme udělat gameplay, kde jste v jednom světě a v následujícím okamžiku jste v jiném. Načítáme úrovně tak rychle a přímo během akce, že si ani neumíte představit, že je to něco, co jsme dříve nemohli dělat, protože nám to připadá tak přirozené. Načítací obrazovky jsou dávno pryč." 

 
 
Interní SSD v PS5 má rychlost přenosu dat kolem 5.500 MB/s (v případě zájmu doporučuji tehdejší prezentaci, kde Mark Cerny představoval nové technologie u PS5). V kontextu minimálních požadavků na HW, kde je uvedeno HDD, se může zdát, že Marcus Smith potřebu rychlého SSD hodně zveličoval, aby nová konzole vypadala co nejlépe. Nicméně mluvil o přínosu PS5 v porovnání s předchozími generacemi a v PS4 byl pevný disk (HDD) s rychlostí přenosu dat kolem 100 MB/s. Máme tu teď dva faktory, jež je třeba brát v potaz:
 
 

HDD v režimu 720p při 30 FPS

 
Coby minimální úroveň detailů, kde se objevila možnost využití HDD, je režim 720p při 30 FPS. Pokud se povedlo tento PC port udělat tak dobře škálovatelný, že půjde i přes to všechno, co se ve hře děje, využívat o tolik pomalejší datové úložiště (jedna věc jsou velké rozdíly v přenosové rychlosti, druhá věc je propastný rozdíl v přístupové době), nevidím to teď jako důvod pro nějakou kritiku dřívějších prohlášení ze strany Sony, resp. vývojářů této hry. 720p@30 FPS opravdu není něco, s čím by mohl být PC hráč spokojený, takže pokud půjde využívat HDD s podmínkou, že hra poběží v tak zoufalém režimu, spíše než cokoli jiného to ukazuje možný přínos SSD. A jak moc je v rámci škálovatelnosti potřeba osekávat, pokud se hra vyvíjí pro systém využívající SSD a pak vznikne požadavek umožnit, pokud možno co nejvíce efektivní úpravou, její běh i na HDD. 
 
 
Pamatujme, že to je o celkovém datovém objemu a množství jednotlivých požadavků, jež je potřeba ve velmi krátké době načíst do paměti. Pokud se úroveň grafiky a komplexnosti herního světa a tím pádem i požadavky na data dostatečně hodně sníží, můžeme se dopracovat k tomu, že na to pak i případně s využitím nějaké další optimalizace (viz dále DirectStorage 1.2) stačí i výrazně pomalejší HDD.
 
 

DirectStorage 1.2 i pro pevné disky (HDD)

 
První hrou pro PC s podporou DirectStorage v jeho dřívější verzi 1.1 byl Forspoken uvedený 24. ledna 2023. Ale PC port hry Ratchet & Clank: Rift Apart bude jako první podporovat technologii DirectStorage 1.2 teprve z dubna tohoto roku, která až v této nejnovější verzi přidává podporu pro pevné disky (HDD). Delší přístupová doba je zde kompenzována využíváním vyrovnávací paměti (buffered mode), zatímco u SSD jsou načítána bez vyrovnávací paměti (ubuffered mode). Předtím šlo o technologii určenou jen pro NVMe SSD (s doporučením PCIe 4.0), jež byla původně vyvinuta pro konzole Xbox Series X/S. Její přínos je v tom, že v procesu dekomprese textur umožňuje vynechat CPU a provádět ji výrazně rychleji grafickou kartou:
 

 
Ve výsledku tak lze snížit zatížení CPU a docílit výrazného zkrácení načítacích dob. Zatím je k dispozici jen pro Windows 11, ale časem by měla být i pro Windows 10. Dále vyžaduje DirectX 12 a musí ji podporovat samotná hra (nelze tak automaticky očekávat podporu u starších titulů). A že právě tato technologie umožnila u PC portu běh hry i z HDD, to měli přímo na Steamu naznačit vývojáři Richard Van Der Laan (Senior Lead Programmer) a Alex Bartholomeus (Principal Programmer) ze studia Nixxes, které PC port připravuje a jež má s portováním PlayStation her pro PC už dost zkušeností (tyto jejich zprávy ale už na Steamu taky nejsou k dispozici, mezitím se ale stihly zkopírovat a zveřejnit jinde). 
 
Zde je třeba upozornit, že pro DirectStorage je potřeba DirectX12 a momentálně i Windows 11, nicméně v HW požadavcích je ve všech režimech kvality coby OS uveden Windows 10 64-bit (v1909 nebo vyšší). Přijde mi tak zvláštní, že na jedné straně mluví o DirectStorage 1.2 jako o něčem, co umožnilo běh hry i na HDD, a na straně druhé v HW požadavcích explicitně uvedou režim, kdy bude možný provoz na HDD, ale zapomenou u něj na podmínku Windows 11. Důvodem může být buď prosté opomenutí při tvorbě těch HW požadavků, nebo že pro běh na HDD ta podpora DirectStorage 1.2 není nezbytná a půjde to i bez ní (otázkou je, jak dobře).
 

Richard van der Laan / Nixxes:
"To enable quick loading and instant transition between dimensions, the game needs to be able to load assets quickly. DirectStorage ensures quick loading times and GPU decompression is used at high graphics settings to stream assets in the background while playing. Traditionally, this decompression is handled by the CPU, but at a certain point there is an advantage to letting the GPU handle this, as this enables a higher bandwidth for streaming assets from storage to the graphics card. We use this to quickly load high-quality textures and environments with a high level of detail."
 
Richard van der Laan / Nixxes | CZ překlad:
"Aby bylo umožněno rychlé načítání a okamžitý přechod mezi dimenzemi, musí být hra schopna rychle načítat potřebná data. DirectStorage zajišťuje rychlé načítání a dekomprese GPU se používá při vysokých grafických nastaveních ke streamování dat na pozadí během hraní. Tradičně se o tuto dekompresi stará CPU, ale v určitém okamžiku je výhodné to přenechat GPU, protože to umožňuje větší šířku pásma pro streamování dat z datového úložiště na grafickou kartu. Používáme to k rychlému načítání vysoce kvalitních textur a prostředí s vysokou úrovní detailů."
 
 
Alex Bartholomeus / Nixxes:
"For Ratchet & Clank: Rift Apart on PC we added adaptive streaming based on live measurement of the available hardware bandwidth. This allows us to tailor the texture streaming strategy for the best possible texture streaming on any configuration. With DirectStorage, the use of a fast NVMe SSD and GPU decompression, this results in very responsive texture streaming even at the highest settings.
DirectStorage is developed to fully utilize the speed of fast PCIe NVMe SSDs, but the technology is also compatible with SATA SSDs and even traditional hard disk drives. This means Ratchet & Clank: Rift Apart on PC can use the same technology for loading data, regardless of the storage device in your system."
 
Alex Bartholomeus / Nixxes | CZ překlad:
"Pro Ratchet & Clank: Rift Apart na PC jsme přidali adaptivní streamování založené na realtime měření dostupné hardwarové šířky pásma. To nám umožňuje přizpůsobit strategii streamování textur pro nejlepší možné streamování textur v jakékoli konfiguraci. Díky DirectStorage, použití rychlého NVMe SSD a dekomprese pomocí GPU, to vede k velmi rychlému streamování textur i při nejvyšším nastavení.
DirectStorage je vyvinuto tak, aby plně využilo rychlost rychlých PCIe NVMe SSD, ale tato technologie je také kompatibilní se SATA SSD a dokonce i s tradičními pevnými disky. To znamená, že Ratchet & Clank: Rift Apart na PC může používat stejnou technologii pro načítání dat, bez ohledu na úložné zařízení ve vašem systému."

 
 
 

Slíbené vlastnosti PC verze

  • Podpora pro ultra-wide monitory s poměrem stran 21:9, 32:9, 48:9
  • Podpora pro 3 monitory (triple)
  • Snímková frekvence bez omezení
  • Ray-tracing pro odrazy a nově na PC i ray-tracing pro stíny v exteriérech
  • Podpora pro Nvidia DLSS 3, AMD FSR 2, Intel XeSS
  • Podpora pro Nvidia Reflex a Nvidia DLAA
  • Podpora pro ovladač DualSense s haptickou odezvou
 
 

Jak rychlé SSD je u této hry vlastně potřeba?

 
Už před rokem se na otázku potřeby rychlého SSD u této hry podívali v redakci Digital Foundry, kde srovnávali výkon a načítací doby při využití interního SSD v PS5 s dvěma SSD pro rozšiřující slot M.2, pro což zvolili rychlejší WD SN850 1TB (7000/5300 MB/s) a pomalejší WD SN750 SE 250GB (3200/1000 MB/s).
 
 
Výsledkem bylo, že i při využití papírově pomalejšího modelu běžela hra naprosto bez problémů i v těch scénách, kde by se dalo očekávat, že by se pomalejší SSD mohlo projevit. Jen velmi malé rozdíly byly v načítacích dobách při startu hry a uložených pozic. Velké rozdíly byly až při přesouvání souborů celých her (objem dat v řádu desítek GB). Hlavním zaměřením testu ale bylo zjistit, zda se různě rychlá M.2 NVMe SSD mohou projevit na plynulosti hry právě během těch nejvíce náročných scén a výsledkem bylo, že minimálně u SSD s rychlostmi nad 3200/1000 MB/s nikoli.
 
 
PC port bude k dispozici už za pár dní 26. července a předpokládám, že se brzy objeví i testy s využitím klasického pevného disku. Tak uvidíme, jak to z něj poběží a při jakém nastavení detailů to bude v jeho případě ještě hratelné, aneb jak ta hra bude v takovém případě vlastně vypadat.
 


Máte v plánu si na PC zahrát Ratchet & Clank: Rift Apart?
V anketě šlo hlasovat od 18.7.2023 do 18.8.2023. Počet hlasujících: 20
Ano, hned po vydání, koupil jsem si ji už v předobjednávce10 %
Ano, brzy po vydání, chci si ji koupit za plnou cenu10 %
Ano, ale někdy později, až bude hra ve slevě45 %
Ne, konkrétně tato hra mě celkově nezaujala15 %
Ne, tento typ her mě nebaví20 %
Ne, hry nehraji, nezajímají mě0 %
reklama