reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

1 GHz, 2 GHz, ... 2.8 GHz

26.8.2002, Pavel Švéda, recenze
1 GHz, 2 GHz, ... 2.8 GHz
2.8 GHz – právě tato frekvence je poslední v řadě, na které Intel s Pentiem 4 zastavil před prolomením hranice tří gigahertz. Ačkoli je procesor na tomto kmitočtu už pár dnů dostupný na trhu za speciální cenu, jeho oficiální uvedení bylo naplánováno právě na dnešek. Jaký je?

3DMark 2001SE (build 300)



Nová verze asi nejpopulárnějšího a jednoho z nejnáročnějších současných benchmarků grafického subsystému počítače. Oproti předešlé verzi 2001 přibyl test Advanced Pixel Shader (má číslo 16) a program doznal další drobná vylepšení. Zhruba v šesti minutách proběhne celkem 17 testů pro dané rozlišení a barevnou hloubku, přičemž každý z nich je zaměřen na určitou dílčí část 3D renderingu. Měří se počet FPS jednotlivých testů, které jsou na závěr ohodnoceny příslušnými koeficienty podle náročnosti a zkompilovány do výsledného Overall Score. Benchmark pracuje pod rozhraním DirectX.

Nastavení:
  • Resolution and color - 640 x 480, 800 x 600, 1024 x 768, 1280 x 1024, 32 bit
  • Antialiasing - None
  • Frame Buffer - Double
  • Texture - 32 bit
  • Z-Buffer Depth - 24 bit
  • Rendering Pipeline - D3D Hardware T&L


Sisoft Sandra 2002



Zřejmě nejuznávanější test CPU, pamětí a koneckonců celého systému vůbec. Poskytuje velmi podrobné informace o jednotlivých komponentách počítače, o jejich ovladačích a další informace týkající se spojení HW a Windows. Použili jsme tři testy:
  • CPU Benchmark - Dhrystone udává počet milionů celočíselných operací za sekundu, Whetstone neceločíselných.
  • CPU Multi-Media Benchmark - výpočtem fraktálových obrazců zkouší multimediální výkon procesoru a to jak v celočíselných výpočtech (MMX), tak i v operacích s plovoucí řádovou čárkou (SSE, SSE2, 3DNow,…). Výsledky se udávají v počtech iterací za sekudnu.
  • Memory - testuje rychlost paměťové sběrnice. Výsledné hodnoty jsou objemy přenesených dat v megabytech za sekundu.


PCMark 2002



Firma MadOnion, známá již třetí generací úspěšného grafického testu 3DMark, v roce 2002 přinesla vlastní alternativu produktu pro komplexní testy celého systému. Vývojem tohoto produktu vytvořila konkurenci dnes světoznámé SiSoft Sandra a snaží se zasáhnout oblast "domácího benchmarkování" (pro profesionální oblast nadále ponechává SYSmark).

Program je rozdělen do dvou oblastí - Standard a Pro Version. Standard obsahuje testy procesoru, paměti a disku, Pro Version se zabývá výkonem a kvalitou zobrazení 2D grafiky. Hlavním výsledkem jsou tři hodnoty: CPU score, Memory score a HDD score. Zároveň je možné si prohlédnout detailní výsledky jednotlivých subtestů dílčích oblastí.


Quake III Arena (v1.09)



Tato oblíbená hra nám velmi dobře posloužila k otestování výkonu pod rozhraním OpenGL. Jako benchmark bylo použito standardně dodávané Demo001. Po aktivaci benchmarkového modu v konzoli příkazem timedemo 1a následném spuštění vlastního měření příkazem demo demo001 proběhne demo nejvyšší možnou rychlostí, jakou daná konfigurace umožňuje a podle výsledného času testu je pak spočítán průměrný počet FPS.

Nastavení:
  • GL Driver - Default
  • GL Extension - On
  • Video Mode - 640 x 480, 800 x 600, 1024 x 768, 1280 x 1024
  • Color Depth - 32 bit
  • Fullscreen - On
  • Lighting - Lightmap
  • Geometric Detail - High
  • Texture Detail - Maximum
  • Texture Quality - 32 bit
  • Texture Filter - Trilinear


Return to Castle Wolfenstein (v1.0)



Hra založená na vylepšeném grafickém enginu Quake, testování probíhá obdobným způsobem jako v předešlém případě. Nejprve je nutné si nahrát testovací demo a uložit ho do následujícího adresáře Return to Castle WolfensteinMaindemos. Poté ve hře v konzoli zadat timedemo 1 a následně demo checkpoint. Po ukončení dema se v konzoli zobrazí průměrný počet FPS. Test pracuje pod rozhraním OpenGL.

Nastavení:

Menu System – Graphics
  • GL Driver – opengl32
  • GL Extensions – Yes
  • Video Mode – 640 x 480, 1024 x 768, 1600 x 1200
  • Color Depth – 32 bit
  • Fullscreen – Yes
  • Lighting – Light Map (High)
  • Geometric Detail – High
  • General Textures – High
  • Texture Filter – Trilinear
  • Anisotropic Filter – No
  • Compress Textures – Yes
  • Texture Duality – 32 bit
  • Screen Size – Maximum

Menu Options – Performance
  • Wall Mark Lifetime – Long
  • Ejecting Brass – High
  • Dynamic Lights – Yes
  • Low Quality Sky – No
  • Draw Portal Skies – Yes
  • Sync Every Frame – No
  • Corona Dist – Extreme
  • Particles – Yes
  • In Game Videos – Yes



Unreal Tournament (v436)



Opět testování pomocí dema. K testu je použito demo UTBench, které můžete stáhnout zde (je nutné jej rozpakovat do adresáře hry System). Testovací mód je spuštěn buď příkazem timedemo 1 v konzoli, nebo zaškrtnutím položky TimeDemo Statistic v menu Tools. Test se spustí příkazem demoplay UTBench a po jeho dokončení se v konzoli zobrazí výsledky (maximální, minimální a průměrný počet FPS).

Konfigurační soubor hry jsme upravili tak, aby Unreal Tournament běžel pod rozhraním OpenGL. Úprava spočívá v tom, že se v souboru Unreal Tournament.ini změní v sekci [Engine.Engine] hodnota položky GameRenderDevice z D3DDrv.D3DRenderDevice (DirectX) na OpenGLDrv.OpenGLRenderDevice (OpenGL).

Nastavení:
  • Screen resolution – 640 x 480, 1024 x 768, 1600 x 1200
  • Texture depth – 32 bit


Lame (v3.92)



Tento program jsme použili k enkódování audio souborů do formátu mp3. Jako zdroj wavů posloužilo nagrabované CD Madonny - The Immaculate Collection s celkovou délkou 73:34. Pro zjednodušení obsluhy Lame jsme navíc využili grafické nástavby RazorLame 1.1.5. Parametry komprese můžete stánout zde (konfigurační soubor pak nahrajete skrze menu Edit - LAME Options - Load options…). Nemáte-li k dispozici grafickou nástavbu RazorLame, výpis parametrů je následující: -b 128 -m s -V 0 -B 320 --nspsytune --vbr-mtrh --lowpass 19.5 --athtype 3 --ns-sfb21 2 -Z --scale 0.98 -X0.

Měří se celková doba od začátku komprese, při použití RazorLame je čas komprimace uveden v závěru souboru RazorLame.log.


Cinema 4D XL (v7.303)



Tento velmi kvalitní raytracingový program si v posledních letech získává mezi uživateli stále více příznivců, my jsme jej použili na testování výpočetního výkonu při renderingu resp. raytracingu. Test si můžete udělat i Vy doma, stačí pokud si stáhnete volně šiřitelné demo z www.cinema4d.cz a k němu benchmarkovací scénu.

Scénu nahrajete přes menu File - Open…, dále je ještě nutné upravit parametry výpočtu:
menu Render - Render Settings (Ctrl+B) - záložka Options:
  • Ray Depth - 10
  • Reflection Depth - 5
  • Shadow Depth - 5

záložka Output:
  • Resolution - 2048 x 1536

Výpočet spustíme skrze menu Render - Render to Picture Viewer (Shift+R), výsledný čas výpočtu se zobrazí po jeho ukončení v levé spodní části prohlížeče.

Comanche 4 Benchmark



Tento test je speciální verzí plné hry Comanche 4. Jedná se o nepříliš realistický simulátor vrtulníku (co se týká letových vlastností) avšak o co je ochuzena věrnost chování helikoptéry, o to je propracovanější grafika a ta je vskutku nadprůměrná.

Po prvním spuštění benchmarku program otestuje naši grafickou kartu na různých rozlišeních a zdetekuje její HW grafické možnosti. Dále nastaví parametry testu na optimální hodnoty pro dosažení nejvyššího výkonu na dané grafické kartě.

Uživatelské nastavení programu se provádí v Benchmark Settings a je následující:
  • Screen Resolution – 640 x 480, 1024 x 768
  • Bit Depth – 32
  • Texture Compression – On
  • Disable Audio – On
  • Disable v-sync – On
  • Hardware Shaders – On
  • Anti Aliasing – 0
  • chceme-li výsledek testu uložit do souboru vyplníme v kolonce Output Filename jméno souboru a zaškrtneme volbu Append output to file
reklama