3DMark 11 - návrat pana náročného
17.12.2010, Petr Štefek, recenze
![3DMark 11 - návrat pana náročného](navstevnost-a-redakce/1/img/website-800.jpg)
3DMark 11 je zbrusu novým počinem Futuremarku v oblasti testování grafických karet a jejich výkonu, a tak nám nezbývá nic jiného, než si všechny DirectX 11 grafické karty otestovat a seřadit dle dosažených výsledků.
Kapitoly článku:
- 3DMark 11 - návrat pana náročného
- Testovací sestava
- 1024x600 - Entry
- 1280x720 - Performance
- 1920x1080 - Extreme
- Závěr
3DMark 11 je zbrusu novým "stresovadlem" pro nejnovější grafické karty společnosti Futuremark. 3DMarky v různých podobách nás provázejí již přes deset let a většinou věrně kopírovaly vydání nové verze DirectX společnosti Microsoft.
![](recenze-3dmark-11-navrat-pana-narocneho/31394/img/body-0.1F6.jpg)
Na novou verzi podporující DirectX 11 jsme čekali poměrně dlouho, ale ostatně nebylo ani kam spěchat, neboť hry využívající DirectX 11, tak jak by se slušelo a patřilo, nejsou na trhu ani dnes. Jak už jsem naznačil výše, nový 3DMark 11 je určen pouze pro hardware kompatibilní s DirectX 11, což jinými slovy znamená, že musí být vybaven hardwarovým teselátorem a dalšími drobnostmi. Pro testování DirectX 10/9 kompatibilního hardware zde máme stále starší verze 3DMark Vantage a 3DMark 06.
V nových testovacích scénách dostane mnoho prostoru pokročilý světelný model, který má navodit maximální možnou realitu při zobrazení hry světla a stínů. Druhým, neméně důležitým jevem, je využití teselace, která má zase dodat patřičnou dávku reality různým povrchům a objektům (je založena na vytváření dodatečné geometrie ze stávajícího polygonálního modelu). Třetím testem, který nás bude provázet, je fyzika, která se stává pro nové hry alfou a omegou. Z výsledků všech testů se jako obvykle vypočítává celkové skóre. Pro základní rozdělení a standardizování výsledků Futuremark zvolil trojici přednastavených sad testů pod názvem Entry, Performance a Extreme.
![](recenze-3dmark-11-navrat-pana-narocneho/31394/img/body-0.598A.jpg)
První jmenovaná sada je určena velmi slabým počítačů s DirectX 11 hardware, což budou převážně notebooky a sestavy se slabšími low-endovými kartami. Performance nastavení je určeno všem mainstreamovým a high-endovým kartám současnosti. Extreme je pak určeno spíše SLI a CrossFire systémům, které se dokáží s trochou štěstí podívat někde k 15 snímkům za sekundu a neztratit tvář. V případě, že si zakoupíte verzi Advanced za 20 dolarů, si můžete s nastavením hrát a určovat levely teselace, vyhlazování nebo osvětlení a mnoho dalších věcí. Verze Professional je určena zřejmě profesionálním testerům, kteří dokáží obětovat v přepočtu 20 tisíc korun za maximální služby 3DMarku 11 s integrovaným testem kvality zobrazení.
V našem článku se dozvíte, jak si vedou různé grafické karty ze stájí AMD a Nvidia. Najdeme zde výkony nejnovější GeForce GTX 580 nebo Radeonů HD 6800. Jak už jsem naznačil výše, starší karty jako Radeony HD 4000 nebo GeForce GTX 200 byste v testu hledali marně, protože podporují pouze DirectX verze 10. Na výsledný výkon má vliv kromě samotného grafického hardware i procesor, takže se vám může stát, že s jiným procesorem (zvlášť AMD) naměříte podstatně odlišné výsledky.
![](recenze-3dmark-11-navrat-pana-narocneho/31394/img/body-0.1F6.jpg)
Na novou verzi podporující DirectX 11 jsme čekali poměrně dlouho, ale ostatně nebylo ani kam spěchat, neboť hry využívající DirectX 11, tak jak by se slušelo a patřilo, nejsou na trhu ani dnes. Jak už jsem naznačil výše, nový 3DMark 11 je určen pouze pro hardware kompatibilní s DirectX 11, což jinými slovy znamená, že musí být vybaven hardwarovým teselátorem a dalšími drobnostmi. Pro testování DirectX 10/9 kompatibilního hardware zde máme stále starší verze 3DMark Vantage a 3DMark 06.
V nových testovacích scénách dostane mnoho prostoru pokročilý světelný model, který má navodit maximální možnou realitu při zobrazení hry světla a stínů. Druhým, neméně důležitým jevem, je využití teselace, která má zase dodat patřičnou dávku reality různým povrchům a objektům (je založena na vytváření dodatečné geometrie ze stávajícího polygonálního modelu). Třetím testem, který nás bude provázet, je fyzika, která se stává pro nové hry alfou a omegou. Z výsledků všech testů se jako obvykle vypočítává celkové skóre. Pro základní rozdělení a standardizování výsledků Futuremark zvolil trojici přednastavených sad testů pod názvem Entry, Performance a Extreme.
![](recenze-3dmark-11-navrat-pana-narocneho/31394/img/body-0.598A.jpg)
První jmenovaná sada je určena velmi slabým počítačů s DirectX 11 hardware, což budou převážně notebooky a sestavy se slabšími low-endovými kartami. Performance nastavení je určeno všem mainstreamovým a high-endovým kartám současnosti. Extreme je pak určeno spíše SLI a CrossFire systémům, které se dokáží s trochou štěstí podívat někde k 15 snímkům za sekundu a neztratit tvář. V případě, že si zakoupíte verzi Advanced za 20 dolarů, si můžete s nastavením hrát a určovat levely teselace, vyhlazování nebo osvětlení a mnoho dalších věcí. Verze Professional je určena zřejmě profesionálním testerům, kteří dokáží obětovat v přepočtu 20 tisíc korun za maximální služby 3DMarku 11 s integrovaným testem kvality zobrazení.