reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

3DMark: testujeme výkon DirectX 12

8.6.2015, Pavel Šantrůček, recenze
3DMark: testujeme výkon DirectX 12
3DMark je jedním z prvních nástrojů pro testování režie 3D API a ačkoliv se objevilo hned několik více či méně povedených článků o měření DirectX 12 pomocí 3DMarku, my si dnes provedeme měření svá vlastní a samozřejmě nezůstane pouze u nich. Aktualizováno.

3DMark: API Overhead Feature Test


3DMark je po Star Swarm Demo od společnosti Oxide Games druhým, tentokráte ale veřejným „benchmarkem“, v kterém si můžeme změřit, jak to bude s našimi herními počítači vypadat, až na trh dorazí nové Windows 10 s podporou DirectX 12.

Předně bych chtěl ale uvést na pravou míru některé věci, které jsou s tímto „benchmarkem“ někdy chybně spojeny a na internetu jsou tak jeho výsledky častokrát také mylně interpretovány.

Jde zejména o to, že API Overhead Feature Test, který je součástí 3DMark, není klasickým benchmarkem výkonu grafických karet, ale jedná se o test (nikoli benchmark), který je úzce zaměřen na výkon 3D API a ovladačů grafických karet, které se na tomto výkonu podílejí. V neposlední řadě by výsledek tohoto testu mohl ovlivňovat také výkon samotného „frontendu“ grafické karty, tedy schopnost Command Processoru zpracovat velké množství zaslaných příkazů na vykreslení.

Celý test je tomu také podřízen, a proto na straně procesoru je dbáno na to, aby režie DirectX (tedy vytváření Draw Calls a Command Bufferů) byla vždy vyšší, než režie samotné aplikace. Žádné výpočty fyziky, umělé inteligence nebo jiné složitější kalkulace, které jsou běžnou součástí her, se zde nekonají.

Stejně tak na straně grafické karty není v testu záměrně použito nic, co by grafickou kartu mohlo při renderování snímku nějak bolet a přibrzdit ji. Žádný post-processing nebo anti-aliasing. Jediným, výkonnostně „laciným“, efektem je zde vytváření stínů pomocí Shadow Map.

 
API Overhead Test probíhá tak, že postupně po krocích 20 snímků přidává na obrazovku jednoduché geometrické tvary, čímž se počet Draw Calls potřebných pro vykreslení snímku zvyšuje a následně měří dosaženou snímkovou frekvenci. Pokud snímková frekvence klesne pod 30 fps, aplikace měří další 3 sekundy průměrnou snímkovou frekvenci, která je následně vynásobena počtem dosažených Draw Calls. Výsledek tak ukazuje, kolik je konkrétní 3D API schopno vykreslit Draw Calls za sekundu (při cca 30 fps).

Výsledek je to jistě zajímavý, ale pro reálný svět, kdy se hráči snaží v počítačových hrách dosahovat daleko vyšších snímkových frekvencí, není až tak podstatný. My tedy budeme v našich testech měřit kromě dosaženého skóre také počet Draw Calls, které je schopno API vykreslit při různé snímkové frekvenci. Konkrétně pak u 30, 60, 90, 120 a 200 snímků za sekundu.

Další, co budeme při tomto testu sledovat, bude vytížení procesoru, jednotlivých procesorových jader a pro jistotu si také budeme v průběhu testu zaznamenávat samotné vytížení a frekvenci grafické karty. To vše dohromady by nám následně mohlo pomoci při odhalování příčin různých propadů výkonu.

Úplně nakonec je nutné poznamenat, že jak samotné Windows 10, tak i ovladače grafických karet všech výrobců mají k nějaké stabilitě a vypilovanému výkonu ještě daleko. To lze říci také a o samotném testu, který jeví mnoho známek spíše rané beta verze, než finálního produktu. Nicméně funguje a to poměrně dobře.

Pravidla jsou nastavena, zbývá tedy uvést, na čem dnes budeme testovat.


Testovací systém


Testovací sestava
Procesor Intel Core I7-4790k 4400 MHz
Základní deska Asus Maximus VII RANGER, Intel Z97
RAM Kingston HyperX Fury, 16GB (2x8GB) DDR3 1866
SSD Kingston SSDNow V300 - 120GB
Operační systém Windows 10 (64-bit Build 10049)
Grafický ovladač AMD 15.2
Grafický ovladač Nvidia 349.90


Sapphire R9 290X TRI-X 4GB GDDR5 (UEFI)

Sapphire R9 290X TRI-X 4GB GDDR5 (UEFI)


Gigabyte GV-N980D5-4GD-B (GeForce GTX 980)

Gigabyte GV-N980D5-4GD-B
reklama