Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD Raven Ridge: konečně APU nové generace

12.2.2018, Jan Vítek, recenze
AMD Raven Ridge: konečně APU nové generace
Velice dlouho jsme čekali na desktopová APU, která by znamenala výrazný architekturní i výkonnostní pokrok. Toto čekání je u konce, protože tu máme Raven Ridge založené na CPU Zen a GPU Vega. Dnes si vyzkoušíme Ryzen 3 2200G a Ryzen 5 2400G.

Herní testy


Pro otestování výkonu APU Ryzen ve hrách jsme si vybrali následující tituly:
  • Shadow Warrior 2
  • Doom (2016)
  • The Elder Scrolls: Skyrim
  • The Witcher 3
  • Wolfenstein II: The New Colossus
  • Final Fantasy XV Benchmark
  • Resident Evil 6 Benchmark
 
Hry byly nastaveny stejně jako předtím na takovou kvalitu, aby to daná APU měla šanci zvládnout. Našim cílem je totiž se podívat především na to, jak dokáží Ryzen 3 2200G a Ryzen 5 2400G rozhýbat moderní i starší hry.
 
Pochopitelně nebudeme výsledky srovnávat s tím, co jsme naměřili v předchozích testech samotných procesorů a jako první můžeme zmínit Doom z roku 2016. V tom totiž obě APU měla velké problémy. Pod OpenGL byl totiž výkon doslova tragický, a to pouze v jednotkách FPS, takže je jasné, že v tomto případě šlo spíše o ovladače. Poté, co jsem z OpenGL přepnul na Vulkan, se hra už ani nespustila, čili otestovat ji nešlo. Máme tu ale šest dalších testů. 
 
 
 
 
 
 
 
Pro začátek je třeba říci, že obě APU jsou pozoruhodně pomalá ve Skyrimu, což půjde zase na vrub ovladačům, neboť v této staré hře by rozhodně měla poskytnout mnohem vyšší snímkovací frekvenci, však je zarážející už jen velice podobný výkon Vegy 8 a 10. Je otázka, zda se AMD v příštích ovladačích zaměří na optimalizaci pro starší hry, což bylo ostatně i téma nových ovladačů Adrenalin
 
Pokud jde ale o novější hry, dopadlo to přesně podle očekávání. Ryzen 5 2400G je dokáže vykreslovat ve slušné kvalitě při snímkovacích frekvencích nad 30 FPS, pokud se občas uskrovníme s ohledem na post-processing, antialiasing a jiné vymoženosti. Ostatně někdy stačí třeba jen vypnout motion blur, který stejně není jako efekt zrovna oblíbený, a hra je rázem bez problémů hratelná. V případě Zaklínače 3 je takovým nutným efektem pro vypnutí NVIDIA HairWorks. 
 
Důležité však je, že střední nebo i nízká kvalita v případě moderních her neznamená, že by se nám rázem na obrazovce proháněl čtvereček s obdélníkem. Často není rozdíl mezi ní a vysokou kvalitou na první pohled ani postřehnutelný a je třeba detailnějšího srovnání. Střední kvalita tak není vůbec nic tragického, a tak nám Ryzen 5 2400G slibuje, že si na něm dobře zahrajeme ve Full HD i moderní 3D hry. V případě Ryzen 3 2200G už to bude často na hraně a poklesy pod 30 FPS budou mnohem častější. 
 
V dalších kapitolách se zaměříme i na to, jak si můžeme výkon zlepšit pomocí přetaktování a také na to, jak jej ovlivňuje nastavení pamětí. Ale ještě dříve se mrkneme na spotřebu.