ASUS eXtreme AX800 - vyplatí se odlehčená R430?
21.2.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Po recenzi Radeonu X800XL se podíváme ještě na jeho pomalejšího bratříčka, který by měl oslovit hlavně cenou. Přestože to není případ grafických karet ASUS obecně, můžeme se podívat alespoň na výkon. Oproti "XL" verzi má Radeon X800 jen 12 pipeline a nižší frekvenci pamětí, ale zato jde skvěle přetaktovat! Chcete vědět více?
Kapitoly článku:
- ASUS eXtreme AX800 - vyplatí se odlehčená R430?
- ASUS eXtreme AX800/2DTV detailně
- Syntetické testy - 3DMarky
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004 a Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Call of Duty, Wolfenstein ET, Serious Sam SE
- Tváří v tvář - Radeon X800 vs. GeForce 6600GT/6800
- Hluk a přetaktování
- Závěr
V recenzi Radeonu X800XL jsem okrajově zmínil i pomalejšího bratříčka založeného na totožném jádře R430, jehož paměti ho posunují o výkonnostní kategorii níže, ale zato zde existuje možnost slušného přetaktování. ATi chce tento čip pozicovat hlavně jako soupeře GeForce 6600GT, která si zatím poradila s konkurencí ve formě Radeonů série X700 na jedničku.
Je to o pipelines...
A opět tu máme problematiku renderovacích pipeline, oblíbená to metoda, jak prodat i "zmetkové" čipy. Protože se nedalo předpokládat, že bude výroba hi-endového čipu s mnoha desítkami milionů tranzistorů probíhat bezchybně, je celkem logické, že se objevily i kusy s nějakou tou jednotkou chybnou. Jako tomu bylo už u Radeonu 9700, i zde se rozhodlo ATi tyto čipy prodávat, ale jako Radeon X800 s dvanácti pixel pipeline.
Obr. 1 - Kompletní 3D pipeline Radeonu X800
Otevírá se tedy otázka, zda se podaří objevit metoda, jak čtveřici vypnutých pipeline opět aktivovat a vyrobit si z jádra prakticky plnohodnotnou XL verzi. Nepochybuji o tom, že to půjde nějakým fyzickým zásahem na čip a dříve nebo později i softwarově, konkrétně autoři RivaTuneru by se mohli přičinit velkou měrou. U GeForce 6800 už je aktivace vypnuté quad-pipeline možná, tak bych se ani nedivil.
Jednou z cest může být nahrání BIOSu verze X800XL, ovšem k tomu by byl potřeba za prvé nástroj k přeflashování včetně daného BIOSu a za druhé, aspoň nějaká jistota, že se flash podaří a funkce bude taková, jaká má být. Problém bych viděl hlavně ve frekvenci pamětí, které by to nemusely zvládat.
Radeon X800 - čekáme na pády cen
Radeon X800 je tedy postaven na 0,11mikronovém jádře R430 a obsahuje celkem 160 milionů tranzistorů. Většinu jádra tvoří 16 renderovacích pipeline, z čehož jich je tedy aktivních 12. Vertex pipeline, jak tomu bývá u ATi zvykem, jsou aktivní všechny, tedy 6. Paměťová sběrnice je 256-bitová a na jejím konci se nacházejí paměti GDDR3.
Obr. 2 - Horizontální logo Radeonu X800
Další podstatné rozdíly oproti plnohodnotné R430 naleznete ve frekvencích. Takt jádra je snížen o 10MHz na finálních 390MHz a frekvence pamětí je nižší výrazněji - jen 350MHz. Na druhou stranu, nejpomalejší GDDR3, které se vyrábějí, jsou Samsung 2.0ns, jejichž nominální frekvence je 500MHz. To dává velký prostor pro přetaktování karty.
Podporované technologie jsou stále stejné. Radeon X800 umí DirectX 9 Shader Model 2.0, což lze dnes s ohledem na rozšiřující se podporu Pixel a Vertex shaderů 3.0 brát jako zápor. Dále umí karta 6x FSAA včetně Temporal AA a Sparse AA a 16x anizotropní filtrování. Podporována je technologie pro HW akceleraci videa a další, které jsou všechny zmíněny v tomto preview.
Cenově by měl Radeon X800 soupeřit hlavně s GeForce 6600GT, kterou by měl ale výrazně předčit výkonem (viz grafy v recenzi). Na druhou stranu, ceny jsou stále velmi vysoké, takže nezbývá než počkat na jejich výraznější pád. Nejlevnější ze značkových bude asi klasicky Sapphire.
Je to o pipelines...
A opět tu máme problematiku renderovacích pipeline, oblíbená to metoda, jak prodat i "zmetkové" čipy. Protože se nedalo předpokládat, že bude výroba hi-endového čipu s mnoha desítkami milionů tranzistorů probíhat bezchybně, je celkem logické, že se objevily i kusy s nějakou tou jednotkou chybnou. Jako tomu bylo už u Radeonu 9700, i zde se rozhodlo ATi tyto čipy prodávat, ale jako Radeon X800 s dvanácti pixel pipeline.
Obr. 1 - Kompletní 3D pipeline Radeonu X800
Otevírá se tedy otázka, zda se podaří objevit metoda, jak čtveřici vypnutých pipeline opět aktivovat a vyrobit si z jádra prakticky plnohodnotnou XL verzi. Nepochybuji o tom, že to půjde nějakým fyzickým zásahem na čip a dříve nebo později i softwarově, konkrétně autoři RivaTuneru by se mohli přičinit velkou měrou. U GeForce 6800 už je aktivace vypnuté quad-pipeline možná, tak bych se ani nedivil.
Jednou z cest může být nahrání BIOSu verze X800XL, ovšem k tomu by byl potřeba za prvé nástroj k přeflashování včetně daného BIOSu a za druhé, aspoň nějaká jistota, že se flash podaří a funkce bude taková, jaká má být. Problém bych viděl hlavně ve frekvenci pamětí, které by to nemusely zvládat.
Radeon X800 - čekáme na pády cen
Radeon X800 je tedy postaven na 0,11mikronovém jádře R430 a obsahuje celkem 160 milionů tranzistorů. Většinu jádra tvoří 16 renderovacích pipeline, z čehož jich je tedy aktivních 12. Vertex pipeline, jak tomu bývá u ATi zvykem, jsou aktivní všechny, tedy 6. Paměťová sběrnice je 256-bitová a na jejím konci se nacházejí paměti GDDR3.
Obr. 2 - Horizontální logo Radeonu X800
Další podstatné rozdíly oproti plnohodnotné R430 naleznete ve frekvencích. Takt jádra je snížen o 10MHz na finálních 390MHz a frekvence pamětí je nižší výrazněji - jen 350MHz. Na druhou stranu, nejpomalejší GDDR3, které se vyrábějí, jsou Samsung 2.0ns, jejichž nominální frekvence je 500MHz. To dává velký prostor pro přetaktování karty.
Podporované technologie jsou stále stejné. Radeon X800 umí DirectX 9 Shader Model 2.0, což lze dnes s ohledem na rozšiřující se podporu Pixel a Vertex shaderů 3.0 brát jako zápor. Dále umí karta 6x FSAA včetně Temporal AA a Sparse AA a 16x anizotropní filtrování. Podporována je technologie pro HW akceleraci videa a další, které jsou všechny zmíněny v tomto preview.
ATi Radeon X800 | ATi Radeon X800XL | nVidia GeForce 6600GT | nVidia GeForce 6800 | |
Grafické jádro | R430 | R430 | NV43 | NV41 |
Výrobní proces | 110nm | 110nm | 110nm | 130nm |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 160 milionů | 146 milionů | ? |
Frekvence jádra | 390MHz | 400MHz | 500MHz | 325MHz |
Frekvence paměti | 350MHz (700MHz DDR) | 490MHz (980MHz DDR) | 500MHz (1GHz DDR) | 300MHz (600MHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 128-bit GDDR3 | 256-bit DDR |
Propustnost pamětí | 22,4 GB/s | 31,4 GB/s | 16,0 GB/s | 19,2 GB/s |
Pixel fillrate | 4,7 Gpixel/s | 6,4 Gpixel/s | 4,0 Gpixel/s | 3,9 Gpixel/s |
Pixel pipeline | 12 | 16 | 8 | 12 |
Vertex shadery | 6 | 6 | 3 | 5 |
Podpora DirectX | 9.0b SM2 | 9.0c SM3 | ||
Způsob FSAA | 6x RGMS | 4xRGMS+2xSS | ||
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | ||
Barevná komprese | 6:1 | ? | ||
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ||
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 |
Tab. 1 - Srovnání specifikací konkurenčních čipů
Cenově by měl Radeon X800 soupeřit hlavně s GeForce 6600GT, kterou by měl ale výrazně předčit výkonem (viz grafy v recenzi). Na druhou stranu, ceny jsou stále velmi vysoké, takže nezbývá než počkat na jejich výraznější pád. Nejlevnější ze značkových bude asi klasicky Sapphire.