Asus Radeon HD 5770 CuCore: černý průměr?
8.7.2010, Petr Štefek, recenze
Radeonů řady HD 5700 jsme v testu již měli nespočet, ale vždy se objeví na trhu něco nového, co stojí za pozornost recenzentů. Tentokráte přispěchal Asus se svou verzí Radeonu HD 5770 s přídomkem CuCore. Jak si tedy povede v porovnání s ostatními?
Kapitoly článku:
- Asus Radeon HD 5770 CuCore: černý průměr?
- Asus Radeon HD 5770 CuCore - bližší pohled
- Testovací sestava a testy
- Battlefield: Bad Company 2
- Battleforge
- Call of Duty: Modern Warfare 2
- Crysis Warhead
- Bioshock 2
- S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
- Mass Effect 2
- World in Conflict: Soviet Assault
- Teplota a spotřeba
- Závěr
Jak jsme si již v předešlých testech několikrát ukázali, Radeon HD 5770 je vděčnou grafickou kartou pro českého hráče. Asus tentokráte přispěchal s poněkud zvláštní edicí Radeonu HD 5770. Zvláštní na ní je především vzhled, který bych se nerozpakoval označit za levný.
Zhýčkaný recenzent, který již měl v ruce speciální edice společností MSI, Gigabyte nebo Sapphire, se tentokráte diví, co že tímto výrobkem chce vlastně Asus hráčům říci. Berme ale věci popořadě a nejprve si zrekapitulujme známé vlastnosti řady Radeon HD 5700.
Asus Radeon HD 5770 CuCore
Grafické jádro Juniper alias RV840 je odvozeninou od dražšího a většího jádra RV870, které je přítomno v řadě Radeonů HD 5800. Juniper je v podstatě rovnou polovinou zmiňovaného jádra (nebrat doslova). V segmentu levných karet by bylo zbytečné využívat drahého a výkonného jádra, a tak bylo jako obvykle vytvořeno jádro podstatně levnější, s menším počtem výpočetních jednotek a stejnými vlastnostmi.
RV 840 ale není rozhodně žádné ořezávátko. Jeho cena se ale stále pohybuje i za nejlevnější edice okolo 3500 Kč a výše. Stlačovat ceny AMD není nuceno, neboť Nvidia má v tomto segmentu "pouze" starý DirectX 10 hardware, který je sice dostatečně silný, ale také stále poměrně drahý (GeForce GTX 260).
DirectX 11 je sice poměrně velkým lákadlem, ale pravdou je, že po počátečním nadšení a prohlášeních mnoha výrobců o okamžité podpoře a vydání speciálních patchů jsme se toho dočkali pouze u několika málo her. To samozřejmě neznamená, že by DirectX 11 neměl budoucnost, ale jeho čas přijde velmi pravděpodobně až koncem tohoto roku nebo na počátku následujícího, kdy má na trh dorazit několik "áčkových" titulů.
Grafická karta |
Asus Radeon HD 5770 CuCore
|
Radeon HD 5830
|
Radeon HD 5770
|
GPU |
Juniper
|
Cypress
|
Juniper
|
Počet tranzistorů |
1.04 mld.
|
2.15 mld.
|
1.04 mld.
|
Výrobní technologie |
40 nm
|
40 nm
|
40 nm
|
Frekvence jádra |
850 MHz
|
800 MHz
|
850 MHz
|
Frekvence shaderů |
850 MHz
|
800 MHz
|
850 MHz
|
Počet shaderů |
160 (5D)
|
224 (5D)
|
160 (5D)
|
Pixel fillrate |
13 600 Mpix/s
|
12 800 Mpix/s
|
13 600 Mpix/s
|
Texel fillrate |
34 000 Mtex/s
|
44 800 Mtex/s
|
34 000 Mtex/s
|
Počet RBE |
16
|
16
|
16
|
Počet TMU |
40
|
56
|
40
|
Velikost paměti |
až 1024 MB GDDR5
|
až 1024 MB GDDR5
|
až 1024 MB GDDR5
|
Frekvence paměti |
4 800 MHz
|
4000 MHz
|
4 800 MHz
|
Šířka sběrnice |
128-bit
|
256-bit
|
128-bit
|
Propustnost sběrnice |
76 800 MB/s
|
128 000 MB/s
|
76 800 MB/s
|
Verze DirectX |
DirectX 11
|
DirectX 11
|
DirectX 11
|