reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
19.9.2007, Petr Popelka, recenze
Dnešní recenze se bude věnovat mATX základní desce z dílen společnosti Biostar, nesoucí označení TA690G AM2. Jedná se o dalšího zástupce s čipovou sadou AMD 690G, tj. i s integrovaným grafickým jádrem Radeon x1250. Deska disponuje celkem 4 grafickými výstupy, 4 SATA porty, 4 sloty pro DDRII paměti, slotem PCI-E x16, PCI-E x1 a dvěma sloty PCI. Orientační prodejní cena je okolo 1 800,- korun včetně DPH.
Hammerhead | 4.9.200812:11
A nevíte přesně kde? Nemohu to najít. Děkuji
Odpovědět0  0
dech | 4.9.200815:21
no ja ted ten pocitac u sebe nemam a nebudu mit dokonce zari...ale mam dojem ze by to mohlo byt pod nabidkou ­"integrated...­" a tam hledat polozku se slovy: audio,sound,AC90 ...az pokud ji najdete tak by tam mela byt moznost bud ­"auto­"nebo ­"disabled­" .dejte ­"auto­". pokud tam bude moznost ­"enable­",tak dejte ­"enable"
Odpovědět0  0
Hammerhead | 4.9.200810:17
DObrý den, již 4 krát jsem reinstaloval Windowsi XP pro a celé PC a stále se mi nedaří zapojit integrovanou zvukovou kartu. v ovládaích panelech mi to ukazuje ­"neexistuje žádné zvukové zařízení.­" Nevíte někdo prosím jak zapnou integrovanou zvukovku? Nemusím něco povolit v biosu? jinak jsem s Ta690G docela spokojen
Odpovědět0  0
dech | 4.9.200811:56
no v biosu je samozřejmě možnost jak zapnout nebo vypnout integrované audio na desce. Nevim ted presne kde to v tom biosu je,ale je to lehce hledatelné.
Jinak já sem takový problém neměl.
Odpovědět0  0
Peetan | 28.2.200821:58
Ahoj nevite nekdo prosim jak deaktivovat dotazovou stranku­(cerna,moznosti F8,F9,F1 a Del­), ktera vyskakuje pri startu PC? Pokazde kdyz zapnu PC, tak musim stisknout F1 pro pokracovani do windows. Je to malej problem, ale docela otravnej. Nevite prosim kde se to v biosu deaktivuje? Prosim poradte
Odpovědět0  0
kaltwind | 25.1.200815:42
Po mesicni zkusenosti si tuto desku nemuzu vynachvalit, naprosta spokojenost... opravdu se jedna o kus kvalitniho hardware, recenze mluvi za vse...
Odpovědět0  0
something | 20.11.200711:43
dobri skorowecar
vcera som si zakupil tuto dosku a k nej mimo ine aj cpu chladic arctic­-cooling 64 pro s pwm regulaciou a 2 pridavne chladice arctic­-cooling 12025 pwm. zapojil som ich podla navodu vyrobcu ­(fan1 do 4pin a 3pin, fan2 do fan1 a cpu do fan2­). neviem vsak donutit dosku aby pouzila pwm regulaciu. v bios­-e, pc health status vidim ine polozky ako su v tejto recenzii alebo v navode. je mozne, ze mam od vyroby iny bios? alebo kde inde by mohol byt problem?
vdaka za radu
Odpovědět0  0
Petrjr | 20.11.200715:37
Flashnout nový bios.

U mne se objevila možnost regulace otáček větráku až po upgrade biosu. Originál ­(z výroby­) byl ten nejstarší, přestože deska byla vyrobena v době kdy už dlouho byl i novější.

Zda se regulace rychlosti provádí pulzně šířkovou modulací či zmenšením absolutní ­(ne efektivní­) hodnoty napájení to netuším, ale větráčky mi reagují.
Odpovědět0  0
Anunnaki_Nibiru | 21.9.200720:48
Ta deska neni moc vhodna, prakticky po osazeni externi grafiky jiz neni moznost tuto dosku rozsirit nejakou PCI­-E kartou. Dale deska nema ani jeden PCI­-Ex4 nebo vyssi pro budouci upgrady. A absence FireWire to jen zhorsuje. Doporucuji jen do kancelarskych pocitacu pro ­"nenarocneho­" uzivatele, rozhodne nedoporucuji tem, ktery budou chtit v budoucnu upgradovat nejakou externi kartu ­(1Gbit eth, SATA radic, nejake nove verze USB a jine­).

Zatim jediny favorit pro i ty nejnarocnejsi uzivatele je jednoznacne tohle: https:­/­/www.svethardware.cz­/art_doc­-E6B6622326754D42C125731D007100B0.html
Odpovědět0  0
dech | 20.9.200714:55
Díky za osvětlení toho s tou ramkou.
No a jen tak pro info...vidím, že tady ten chipset snad všichni chcou na HTPC. Já teda HTPC nehodlám stavět. Chci kompa na hry a pouštění HD videí. No a tak by mě zajímalo, jestli jsem někde nepřehlíd nějakou jinou čipovou sadu, která nutně nemusí být vybavena IGP­(nižší cena,náklady­), ale která by se výkonově vyrovnala aspoň této Biostarce. Předpokládám, že 690 jsou asi nejnovější pro AM2 co? Jo a to že je většina těchto desek ve formátu mATX nějak ubírá na kvalitě oproti ATX? Protože někde sem tam čtu, že si někdo ­"užívá­" ATX oproti mATX...jako kdyby měly být ATX automaticky lepší...? Já myslím, že je to v podstatě jenom o počtu různých PCI patic ne, které může ATX díky své velikosti nabídnout.?
Odpovědět0  0
dech | 20.9.200715:18
tedy já jsem pro čipset 690G­/V rozhodnut prože je to nejnovější čipset pro AM2 a tudíž bych si myslel že je i nejvýkonější se srovnatelnou výbavou­(i lepší­) než ty starší. Předem zavrhuju řešení SLI­/crossfire...protože to nevyužiju
Odpovědět0  0
Petr Popelka (251) | 20.9.200720:11
Záleží čistě na Vás zda desku s čipsetem AMD 690V­/G ­(nebo jiným­) použijete pro HTPC či nikoliv. Jak si můžete ověřit v grafech, rozdíly ve výkonu mezi různými čipovými sadami ve hrách ­(po osazení stejnou grafikou­) jsou naprosto minimální a to samozřejmě i při srovnání mATX a FullATX základních desek. Klidně tedy můžete zvolit mATX desku i pro základ herního PC ­(v kombinaci s výkonnou grafikou­). To, že mají mATX desky integrovanou grafiku Vás zkrátka nemusí zajímat ­- nebudete ji jednoduše používat. MicroATX desky mají navíc tu výhodu, že je i s kvalitnější grafikou vtěsnáte do menšího case. Jinými slovy, pokud předem víte, že nehodláte do desky nacpat krom grafiky další čtyři rozšiřující karty apod., pak nemáte moc důvodů kupovat FullATX desku. Například právě tato Biostarka je důkazem toho, že i mATX desky mohou mít kvalitní BIOS a krom několika chybějících rozšiřujících slotů se mohou plně vyrovnat FullATX kolegyním.
Odpovědět0  0
dech | 20.9.200714:18
Ahojte, mám nejspíš blbý dotaz:
Ta integrovaná grafika používá klasickou paměť RAM že? Takže o tuto hodnotu, kterou si vezme int.g.,se zmenší operační pamět. A můj dotaz je,zda,když si koupím X1950pro a nebudu používat tu integrovanou, jestli mi ta část RAMky zůstane stále rezervovaná pro int.g. nebo zda bude uvolněna a budu kapacitu operační paměti využívat na 100%. Toto je asi jediná deska, kerá vyšla nejlépe z 690G­/V ­(o jiné čipsety se už ani moc nezajímám­)
díky za nějké info.
Odpovědět0  0
Petr Popelka (251) | 20.9.200714:40
Kolik paměti si IGP ­"vezme­" závisí na nastavení BIOSu ­(Advanced Chipset Features ­-­-> IGX Configuration­). Samozřejmě není problém v případě použití jakékoliv jiné grafiky zcela deaktivovat IGP a mít k dispozici RAMku zcela kompletní.
Odpovědět0  0
Petrjr | 20.9.200714:41
Paměť bude uvolněna.

Tedy, nezkoušel jsem konkrétně variantu s jinou graf. kartou, ale paměť užívanou interní grafikou lze zmenšit či zvětšit ­(32MB­-1GB, krok mocniny 2­) a zbylá volná paměť ohlášená BIOSem i operačním systémem se při změně úměrně ­(negativně­) hýbe. A OS reaguje i na mapování ostatních zařízení zabírajících adresované místo ­(a to i nejen těch, které potřebují paměť, stačí zabrat místo pro memory mapped IO ­- mám 4GB paměti na 32bit XP, takže prakticky odzkoušeno­). Takže určitě zareaguje i na vypnutí int. graf. karty.
Odpovědět0  0
yakumo (1) | 19.9.200716:49
Desku provozuji asi 2 měsíce v HTPC a jsem spokojen , ale když jsem chtěl přidat Tv kartu AVer TV Hybrid + FM PCI, RC, DVB­-T+analog TV tak ji systém detekoval , ale ať zkouším jakékoliv ovladače , tak karta je nefunkční , přitom v jiném compu chodí bez problému . Asi není kompatibilní , máte někdo zkušenost s TV kartou na této desce ?
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.200716:53
Přímo na téhle ne, ale mohu zkusit Leadtek DTV2000H kdyby Vám to pomohlo..
Odpovědět0  0
drifter79 (2) | 19.9.200715:34
Diky moc za recenze, jsem rad, ze se nekdo v deskach zameruje i na 690Gcka, a jeste konkretne na ­"lidske­" modely v cene okolo 2000 Kc. Protoze se v testech objevuji stale zajimavejsi modely, zajimalo by me, zda prijde v budoucnu na radu take casto chvaleny Asus M2R32­-MVP ­- zajimal by me pohled kritickeho bobocova oka:­-)
Odpovědět0  0
digit (3) | 19.9.200713:29
Zdravim, neporadite mi nekde kde se tato deska da koupit? Nasel jsem ji pouze u nekolika prodejcu s pobockami v Brne, mne zname prazske HW obchody ji nevedou a nejsem zrovna fanda zasilani HW postou. Netusite nekdo v kterem prazskem obchode bych ji nasel? Mockrat diky
Odpovědět0  0
digit (3) | 19.9.200713:34
Aha, samozrejme jsem se zapomnel podivat kdo desku zapujcil. Agen Computer, slysim o nich prvne. Tak se omlouvam ze spamuju diskuzi :)
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.200713:39
CzechComputer ji také umí, jen není v běžné nabídce. Já ji mám odtud.
Odpovědět0  0
nordicSWEN | 19.9.200713:48
a za kolik?
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.200713:55
Přeptejte se přímo někoho z jejich obchodníků. Objednací kód v jejich systému je 47506. na Faktuře ze 4.7.2007 byla za 2247 s DPH, ale to už dnes rozhodně nebude aktuální.Pokud Vám jde jen o cenu, pak není nic jednoduššího než pustit seznam, nechat si dohledat v záložce zboží a seřadit podle ceny. Momentálně je takhle k vidění i do 1700 Kč.
Odpovědět0  0
anonymous123 | 27.9.200719:06
V CzC ­([odkaz, pro zobrazení se přihlaste]) ji umi sehnat za 1710 bez DPH, v Softcomu ­(www.computershop.cz­) ji umi za 1520 bez DPH. Aspon dle odpovedi na vcerejsi emaily :­-)
Odpovědět0  0
_sustmi | 19.9.200712:57
Dobrý den, nevím jestli tohle nebylo diskutováno již u některé předchozí desky ze seriálu 690G, ale nedá mi to...
Chci se zeptat, jak je možné, že v testech datové propustnosti při čtení a latence pamětí jsou takové rozdíly, když paměťový řadič je integrován v CPU a chipset by na to neměl mít vliv.
Co tedy způsobuje ty ­(nebojím se říct­) obrovské rozdíly ve výsledcích?
Je to snad rozdílné nastavení frekvcecí nebo timingů?
Děkuji za odpověď.
Odpovědět0  0
Petr Popelka (251) | 19.9.200713:27
Bohužel neumím odpovědět. Samotného by mě to zajímalo. Testy u každé desky vždy probíhaly několikrát a výsledky jsou takovéto, jaké jsou. Příčina takto velkých rozdílů se mi vypátrat nepodařila. Apropó, frekvence byla vždy stejná ­(max. rozdíl 1­-2 MHz­), latence byly vždy 5­-5­-5­-15­-23 2T, teprve další hodnoty latencí již byly v rukou samotné desky­/SPD.
Odpovědět0  0
_sustmi | 19.9.200715:48
Podle mně je to v tom jak BIOS ­(potažmo zásladní deska­) nastaví paměťový řadič v CPU, takže podle mě je to pouze špatné automatické nastavení.
Chtělo by to ovšem ověřit nějakými testy. Přece není možné, aby tam byl rozdíl skoro 30%...
Odpovědět0  0
Petr Popelka (251) | 19.9.200719:22
Spousta desek neumožňuje nastavení latencí a nebo pouze čtyři základní hodnoty. Sám jsem zkoumáním tohoto v začátcích strávil docela dost času, bohužel jsem ale na nic konkrétního nepřišel.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.200710:11
V návaznosti na diskusi mě tak napadl námět pro autora článku. Bylo by možné při testování desek v budoucnu zařadit i otestování zarušení TV tuneru? Jistě nejsem jediný kdo má s tímto faktorem dost různé zkušenosti u různých desek.
Odpovědět0  0
Samur | 19.9.200716:01
No nevim... vzhledem k přechodu na digitál to už snad ani nemá význam. To spíš testovat kvalitu TV out. I když i tam se postupně přejde na HDMI, ale bude to chvíli trvat.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.200716:17
A kdo říká, že nebudete mít rušený digitální signál? Princip příjmu je naprosto stejný, liší se jen další zpracování signálu. Pokud Vám se do dekodéru dostane špatný signál, bude to mít na digitálu naopak mnohem větší vliv než na analogu. Kostičkování a záseky jsou mnohem nepříjemnější než zrnění a duchy. Takže to i nadále bude relevantní.
Odpovědět0  0
bzzz | 19.9.20078:57
Používám tuto desku půl roku a paráda.
Brisbane 4000+ 2.1GHz jede na 2.6GHz bez zvyšování napětí.
Kvanta nastavení Biosu ­/ani nevím, co vše znamená a nastavuje.­/
Výborné uspořádání slotů s využitelností obou PCI ­/chladič grafiky na ně nezasahuje­/ ... atd.
Jenom škoda, že marketingová masáž človíčků řadí firmu Biostar do druhé ligy ... za podobné desky ASUS, Gigabyte, MSI ...
Odpovědět0  0
Bezy (66) | 19.9.20079:26
Můžu se optat na nastavení biosu? Mám stejnou sestavu a zajímalo by mě jak ji optimálně nastavit. Třeba s násobičem 10,5 si deska při taktování nerozumí...­(Běžím na 250*10­)

Dík
Odpovědět0  0
bzzz | 19.9.200712:19
Prakticky vše na AUTO, násobič 10.5, HT sníženo na 800, paměti A­-Data 2x 1G­/800MHz na 667, ­"fsb­" na 247. Chladič Alpine 64, bílá pasta, zdroj Fortron 400W.
Odpovědět0  0
Bezy (66) | 19.9.200713:51
To je zvlastni, kdyz ja dam nasobic na auto, tak nenajede ani pri HTT 220MHz. 10,5 nastavit nejde, pri 11 to stejne nastavi 10 a s 10 to jede pekne.
S podobnym postupem jsem se dostal az na HTT 260MHz. Akorat se me zda ze deska dava nizsi napajeci napeti nez pise v biosu, kdyz pridam v biosu +0,150V tak vsechny i firemni utility ukazuji napeti na procesoru 1,350 coz je pouze o 0,05V vice nez standart.
Odpovědět0  0
sabo (67) | 19.9.20077:30
Děkuji za pěkný seriál recenzí desek s 690G. KOnečně je z čeho vybírat při stavbě HTPC.
Odpovědět0  0
Libor A. (17) | 19.9.20077:43
Zrovna na HTPC bych si osobně tuto desku nevybral právě pro chybějící FireWare ­- přeci jen předpokládám využití HTPC i pro zpracování domácího videa a dokupovat kvůli možnosti připojení kamery kartu s řadičem, když je plno desek s integrovaným FireWarem ­- proč?
Odpovědět0  0
sabo (67) | 19.9.20078:18
Protože doma už jeden přebytečný bracket s Fire Wire do PCI mám. U těchto desek mi jde hlavně o nízké teploty a stabilitu.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.20078:37
Jenže vzhledem k pouhým dvěma PCI slotům už na desku třeba nedáte zároveň kartu s FW, WiFi a TV tuner.A to nemluvím o tom, že pro HTPC vůbec není k zahožení mít tunery 2..
Odpovědět0  0
sabo (67) | 19.9.20078:51
Částečně máte pravdu. TV tuner je možno zapojit i do PCIe 1x. A WiFi do druhého PCI slotu. Měl bych na Vás dotaz. Jaká je podle Vás nejvhodnější deska pro HTPC ve formátu mATX?
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.20079:16
Ano, pomalu už tady ta možnost skutečně začíná být.Výběr ještě není bůhvíjaký, ale už skutečně jsou. Jinak žádnou paušální radu asi nelze říct. Sám tuhle věc řeším už nějakou chvíli. Zatím mi rukama prošly dvě desky s AMD690G a poznatky jsou takové, že výhoda tohohle čipsetu je hlavně v nepřekonatelné ceně, zatímco nevýhoda je ve vesměs malé rozšiřitelnosti díky nedostatku slotů.Integrovaná grafika není bůhvíco a podle testů i v tomto testu to dokonce vypadá, že fullHD video nebude schopna za všech okolností dekódovat.Takže přes počáteční nadšení z tohoto řešení se pomalu začínám klonit k nějakému řešení založenému na dobře vybavené fullATX základní desce s dostatkem volných slotů bez integrované grafiky. Jenže i tady trochu narážím na problém s volbou grafické karty. Pokud totiž chci HDMI výstup včetně zvuku, tak jak má být, není k dispozici výběr grafických karet s tímto výstupem a to zejména v kategorii těch co by měly dekódování videa v 1080p zvládnout.Takže babo raď..
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.20079:34
v mATX formátu si co se týče slotů příliš nevyberete, vemte tedy alespoň takovou co bude mít FW na sobě.Z testů které tu proběhly si určitě lze vybrat.Ideální by byla kombinace netopícího čipsetu, integrovaného FW a dostatku slotů. Já osobně bych třeba nebyl tak moc proti MSI K9AG Neo která sice topí, FW nemá, ale s řadičem který už beztak máte a náhradou originálního chladiče čipsetu byto nemuselo být zlé řešení.Pořád zbydou ještě 4 volné sloty. Jenomže to už zase není mATX.
Odpovědět0  0
sabo (67) | 19.9.20079:44
No právě babo raď. Mám takovou představu že na desku mATX dodám grafickou kartu s HDMI výstupem ­(snad bude HD2900Pro mít tento výstup­). Do jednoho PCI slotu WiFi do druhého bracket s FireWire + další USB nebo něco jiného, snad se bude dát sehnat eSATA. A do zbývajícího PCIe TV tuner ­(nejlépe hybridní­). Mám doma bednu Thermaltake Lanbox Lite, která se mi velice líbí. Půjde do obýváku jako HTPC k LCD Tv Samsung, takže i designově tam bude pasovat. Proto musím vybrat desku která bude mATX a nebude moc tolik. Overclocing moc naplánuju, ale požaduji ticho a nízké teploty, proto uvažuji o této desce. V úvahu připadá zde recenzovaná deska Sapphire, ale tam má ještě míň slotů než tento Biostar. Opravdu sestavit dobré a tiché HTPC není zádná sranda. Proto uvítám veškeré návrhy a poznatky od zkoušenějších kolegů.
Odpovědět0  0
sabo (67) | 19.9.20079:45
oprava: .. ,která bude mATX a nebude moc topit.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.200710:02
Preference máme stejné, akorát ten case se liší. Já už mám doma Zalman HD135, takže fullATX není až takový problém. Jinak důležitý postřeh při výběru desky který se občas opomíjí ­- TV tunery jsou z desky docela často více či méně zarušeny, takže vůbec není od věci obědnávat desku po internetu s možností vrácení a mít v záloze variantu.Sám mohu porovnat zmíněnou MSI oproti GB P965DS4 a co se týče rušení je na tom MSI určitě lépe.Zkoušeno s dvěma tunery Leadtek ­(DTV2000H a DTV1800H­). V minulosti jsem například řešil problém kdy na desce Gigabyte s čipsetem VIA KT600 nešel použít tuner v podstatě vůbec a deska se musela vyměnit.Totéž PC pak s deskou Soltek a čipsetem NF2Ultra naprosto v pohodě..
Odpovědět0  0
sabo (67) | 19.9.200711:24
Rušení TV karty se také obávám. Čím si myslíte žeto může ýt nejvíce ovlivněno, resp. jaký čip na desce to má za následky. Nebo žeby WiFi? V tom případě by se muset vybrat nějaký externí TV tuner.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.200712:15
Ve WiFi to nebude. Zmíněné srovnání MSI a GB, kde relativně drahý GB s údajně kvalitními napájecími obvody prohrál s MSI s poměrně jednoduchou konstrukcí napájení, jsem prováděl bez WiFi karty. Ani zdroj v tom asi velkou roli hrát nebude, protože v tom případě by byl GB dokonce zvýhodněn ­(Seasonic S12­-430 oproti EC­). Mohu ještě zkusit Nexus 9003, který mám přichystaný pro HTPC, ale pochybuji že dojde ke změně.Svu roli může možná hrát čipová sada desky, ale jsou to jen dohady.Jediné co jsem zatím zaznamenal je snad jen to, že obě desky, na nichž jsem vyšší tendenci k rušení oproti konkurenci zaznamenal byly od Gigabyte.Ale i to mohla být samozřejmě náhoda.Můj statistický vzorek není dostatečný.Uvítám i zkušenosti ostatních..
Odpovědět0  0
sabo (67) | 19.9.200713:14
Napádá mě, jestli třeba na rušení TV tuneru nemá vliv vzdálenost od onboard audia. Předpokládám, že Vámi zkoušené desky měly chip Realtek.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.200713:19
Opět bych neřekl. GB měla deaktivovanou integrovanou ZK, použita byla PCI Audigy4, u MSI byla použita skutečně onboard Realtek ZK.Umístění tuneru a ZK v různých slotech nemělo vliv.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.200713:22
Nicméně mohu zkusit Audigy vyndat a zapnout Realteka..
Odpovědět0  0
sabo (67) | 19.9.200713:20
Ještě bych měl na Vás otázku ohledně Vámi zmiňovaného zdroje Nexus 9003. Jaké jsou Vaše zkušeností s tímto zdrojem a jak náročnou sestavu pohání? Děkuji za odpovědi.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.200713:23
Zatím ještě žádné, sotva jsem ho přivezl. Leží tam na stole, nožky má nahoře...snad neumře:­) Reference budou později.
Odpovědět0  0
sabo (67) | 19.9.200713:25
Ještě jednou díky za sdělení Vašich zkušeností s výběrem komponent.
P.S.: Doufám, že Vám tam neumře. :­))
Odpovědět0  0
Anunnaki_Nibiru | 21.9.200720:56
https:­/­/www.svethardware.cz­/art_doc­-B3754426D745C7A4C1257333005CCE7D.html

Tohle bych zvolil ja, ma to dost moznosti rozsireni ­(PCIe a PCI­) a take je tam uz toho hodne integrovaneho. Usporne rezimi jako STR ­(suspend to ram­) a STD ­(suspend to disk­) funguji na 100% perfektne, vrele doporucuji !
Odpovědět0  0
sabo (67) | 21.9.200721:33
Deska je to zajisté zajímavá, ale bohužel ne pro mě. Jednak to není formát mATX, a pak její vysoké teploty se mi taky moc nepozdávají.
Odpovědět0  0
Libor A. (17) | 19.9.200721:04
Já jsem HTPC postavil na Gigabytu GA­-MA69G­-S3H. Teď ještě čekám, až bude dostupná tv karta AVerTV Duo Hybrid PCI­-E abych nahradil stávající USB Yakumo Quick Stick :)
Odpovědět0  0
tgfh (69) | 19.9.200717:47
Taky chválím, už mi je jasné proč jsi nebyl vůbec na fóru :­-)
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.20076:58
Tuhle desku mám k dispozici také a mohu potvrdit většinu zjištění z recenze. Co se týče zmíněných nedostatků, souhlasím s nevýhodou v absenci firewire i jistou nevýhodou v nemožnosti použít zároveň DVI a HDMI výstup. Na druhou stranu se toto dá vyřešit vcelku lacino druhou grafickou kartou. Naopak trochu nerozumím výtce ohledně počtu grafických výstupů, když deska nabízí vždy jeden typický počítačový a jeden typický video z analogu i digitálu.Copak bude někdo HTPC používat na tak historických přístrojích, že nemají ani S­-Video konektor? O tom bych si dovolil pochybovat. Kromě výše zmíněného bych ale chtěl upozornit na jednu chybu která se u mé desky vyskytuje a jejíž příčinu jsem neodhalil.Při propojení přes DVI výstup s LCD ­(Benq FP91G+­) dochází k občasným nepravidelně se vyskytujícím blackoutům obrazu, vždy na cca 0,5 s, které nemají žádnou zřetelnou vazbu na nastavení ­(vyzkoušel jsem snad už úplně vše­), ani verzi použitých ovladačů. Dotaz na podpoře Biostaru zůstal bez odpovědi. Jestli máte desku ještě k dispozici, můžete zkusit prověřit zda k něčemu podobnému dochází i u jiného kusu?
Odpovědět0  0
Aven | 19.9.20077:27
Mám ten samý problém s připojením LCD přes DVI přes VGA vše OK,vyzkoušel jsem také vše co se dalo, LCD BENQ FP92E. Po Koupi Sapphire Radeon HD 2600XT vše OK.

Jinak jsem s deskou maximálně spokojen.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.20077:29
Nezkoušel jste náhodou zda tento problém existuje i při připojení přes HDMI? Tím by se totiž stala deska naprosto nepoužitelnou na digitálním výstupu:(
Odpovědět0  0
spectre (1) | 19.9.20079:08
U některých Radeonů bylo toto způsobeno nastavením ­"Střídat provozní režim DVI­" v kartě ­"Možnosti­" Catalyst driverů. Zkuste toto políčko nechat prázdné.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.200710:51
Toto bohužel nepomáhá. Byla to jedna z prvních věcí které jsem zkoušel.Zrovnatak nepomohly různé frekvence DVI, obnovovací frekvence, drivery, tweaky ovladačů atd.
Odpovědět0  0
gersa (7) | 19.9.20077:51
Presne stejny problem jsem mel s deskou ASUS M2A­-VM HDMI a LCD Samsung 205BW. Problem byl jen pri propojeni pres DVI, D­-Sub ani HDMI ­(na LCDTV­) se blackout ­"neobjevoval­". Vymenil jsem DVI kabel a bylo po problemu
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.20078:00
OK, tohle jsem ještě nezkoušel. Monitor mám připojen kabelem který mi zbyl od EIZO monitoru, takže jsem ani nezkoušel jiný, ale určitě vyzkouším a dám vědět. Kupoval jste nějaký konkrétní kabel, nebo prostě to co bylo zrovna k mání?
Odpovědět0  0
gersa (7) | 19.9.20078:06
Kolega z prace si zrvona omylem koupil jeden navic, takze jsem to vyuzil :­)­)
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.200716:27
Takže jsem teď zkoušel jiný DVI kabel.Zjištění je opravdu zajímavé, bohužel ne pozitivní.S no­-name kabelem z Czechcomputeru se na FP91G+ pracovní plocha win v podstatě vůbec nezobrazí, z blackoutů se staly whiteouty. Občas obraz problikne. Zkusil jsem jinou věc ­- připojil jsem k PC před DVI jiný typ LCD Benq ­(FP95G­). Na první pohled vypadá vše OK a to nezávisle na zvoleném DVI kabelu. Nechal jsem tedy připojeno přes ­"ten více osvědčený­" a do zítra uvidíme jestli se blackouty objeví i tam. Můj první dojem z téhle akce je, že by mohlo jít o jakousi vzájemnou nekompatibilitu. Na jiném PC se stejným kabelem totiž FP91G+ blackouty netrpěl, to jsem ověřil již dříve.
Odpovědět0  0
gersa (7) | 20.9.200723:32
Nevim cim to je, ale znovu se mi objevily Blackouty. Po nekolika dnech kdy vse jelo OK se to vratilo k puvodnimu stavu. Pres DVI blackouty, pres D­-Sub je to OK. Dela to jen pri rozliseni 1680x1050
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 19.9.20078:01
Jinak vřelé díky za informaci ohledně HDMI výstupu. Docela jsem si oddechl:)
Odpovědět0  0
Petrjr | 19.9.200720:14
Potvrzuji problém s DVI. LCD LG 1940PQ.
V mém případě se ­"whiteouty­" ­(obraz se objeví na chvíli, zbytek tmy­) projevují na DVI při rozlišení 1280x1024. Při menším rozlišení DVI funguje.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 20.9.20077:37
Stejně to vypadlo i u mě po výměně kabelu jak píšu výše. Dokud nenaběhly win do nativního rozlišení panelu, obraz na LCD byl.
Odpovědět0  0
Petrjr | 20.9.200714:28
A přitom to LCD bere jako že OK. Tedy, když jsem pro dané rozlišení uměle vytvořil problém ­(už si nepamatuji jestli divnou frekvenci či co­), tak LCD zobrazí varování, že nezvládá. A přestože při blackoutech byla některá zatmění opravdu dlouhá, LCD neohlásí ani problém ani power save. Tedy, detekuje vstup jako validní signál.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 20.9.200714:44
Ono to vypadá, že grafická karta integrovaná do čipsetu posílá monitoru nějakým způsobem nekorektní signál a ne každý LCD se s tím umí poprat.Nejvíc mě ale zaráží, že na to má vliv i použitý kabel. Že by problémy s impedancí?Opravdu si to neumím vysvětlit..
Odpovědět0  0
Petrjr | 20.9.200714:59
Jj, ten kabel mne děsí. To by pravděpodobně znamenalo, že jen flash BIOSu s ­(budoucí­) opravou nepomůže, je to HW problém ­(pokud to nevyřeší nějak oklikou­).
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 21.9.20076:14
Skoro to tak vypadá. Na druhou stranu nedávno z AMD­/ATI v nějaké tiskové zprávě vylezlo, že doporučí jakýsi hromadný update BIOSů pro grafické karty integrované v těchto čipsetech, takže se asi ví že něco není v pořádku. Bohužel tamtéž nebylo uvedeno jestli bude řešit oprava zrovna tento typ problémů. Takže se budeme muset nechat překvapit.U mě je definitivně vyřešeno výměnou monitoru. Sice se mi FP91G+ obrazově líbil víc než FP95G, ale to že nebliká je v téhle chvíli prostě důležitější.Dokud tento problém existuje, hodil by se nějaký seznam monitorů které se s tímto problémem vyrovnají a které ne.
Odpovědět0  0
Petrjr | 24.9.20079:22
Mám řešení, či spíše obejití problému. Použil jsem HDMI­-DVI kabel.

Jak už zde v diskusi bylo zmíněno, problém se u HDMI nevyskytuje. Tak mne napadla spásná myšlenka, zda neexistuje redukce HDMI­(male­) na DVI­(female­), že bych ji předřadil kabelu. Takovou redukci jsem nenašel. Zato jsem dohledal rovnou kabel HDMI­(male­)­-DMI­(male­). A protože, naštěstí, můj LCD má jako digitální vstup konektor DVI­(female­), tak jsem prostě jen vyměnil stávající kabel DVI­(m­)­-DVI­(m­) za HDMI­(m­)­-DVI­(m­). A světe div se, funguje to.

Uvidíme za pár dní, zda se blackouty nezačnou objevovat. Ale vzhledem k jejich předchozí intenzitě ­(stále tma jen občas obraz­) si myslím, že by se alespoň cukáním projevily hned.

Použitý kabel: http:­/­/www.abacus.cz­/?cls=stoitem&stiid=1015652
Driver: Aktuální, catalyst 9­/07 ­(7­-9_xp32_dd_52443­)
LCD: LG L1940PQ, rozlišeni 1280x1024x32 ­(resp. otestoval jsem i menší i nestandardní typu 1280x768 a podobně a vše funguje­)
OS: XP PRO CZ SP2, 32bit
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 24.9.20079:39
Výborně aplikované.Určitě pomůže mnoha dalším.Díky.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 27.9.200711:00
Jen dotaz ­- jak to vypadá se zkušenostmi po pár dnech? Oprvdu se Vám podařilo blackoutům zcela zamezit? Mnou avizovaná výměna monitoru sice pomohla, ale přesto to ještě stále není úplně čisté.S nižší četností se výpadky projevují i tam.
Odpovědět0  0
Petrjr | 27.9.200719:01
Potvrzuji, že problémy s blackouty se během posledních čtyř dní nevyskytly. Žádné. Ani náznaky cukání.


Zaznamenal jsem jedinou nesrovnalost: Při jednom z restartů se stalo, že XPčka naběhla v menším rozlišení ­(800x600­). Jako by nedokázala 100% zjistit možnosti monitoru a tak zvolila restriktivní chování. Ovšem hloubka barev zůstala zachována, 32bit, tak kdo ví co to bylo. Dělal jsem i jiné pokusy ­(i s drivery­) a ­(re­)startů PC jako celku bylo celkově málo ­(max. 3­-4 za celou tu dobu­), takže nemohu s jistotou určit že původcem problému je výstup via HDMI či zda se to stává častěji.
Odpovědět0  0
Petrjr | 13.10.20078:19
Opět potvrzuji, že i při dlouhodobém používání výstupu HDMI s kabelem HDMI­-DVI vše funguje. Žádné blackouty.


Navíc, předchozí podezření na špatné rozpoznání monitoru padlo, rozpoznává se bez problémů. Chyba, a mnohé další, měly jinou příčinu ­(problém jednoho paměťového modulu­). Po nalezení a odstranění příčiny, při následném testu stability, jsem provedl i testování systému při overclockované CPU frekvenci i overclockované GPU ­(i obojího najednou­). A ani během testů se blackouty neprojevily ­- pochopitelně, naběhl­-li vůbec systém jako takový, do funkčního stavu ­(memtest i OS­).
Odpovědět0  0
Petrjr | 28.9.200722:47
Na stránkách biostar http:­/­/www.biostar.com.tw se objevil nový bios ­(Upload Date 2007­-09­-26­) s poznámkou ­"Update VGA BIOS­". Drivery pro MS win zůstávají staré ­(resp. žádné nové­/jiné se na stránkách neobjevily a catalyst mám stále 9­/07­). Po přeflashování jsem otestoval kabel DVI­-DVI a stále nefunguje, stále se objevují blackouty. Při použití kabelu HDMI­-DVI je i s novým biosem vše ok a výpadky žádné.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 1.10.20076:23
Díky za obě informace..
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.