Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Boj o PCIe: Radeon X850XT PE vs. GeForce 6800 Ultra

28.1.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Boj o PCIe: Radeon X850XT PE vs. GeForce 6800 Ultra
Od ATi Technologies nám v lednu přišel nejsilnější zástupce portfolia této kanadské společnosti, Radeon X850 XT PE. Tato bestie je první dvouslotovou grafickou kartou ATi a je určena pro novou sběrnici PCI Express. Neváhali jsme a postavili proti nejsilnějšímu Radeonu kartu GeForce 6800 Ultra. Jak souboj dopadl?
Jistě neuniklo Vaší pozornosti, jak se ATi a nVidia v poslední době předhánějí v tom, kdo přijde dříve s co nejvýkonnější kartou, která samozřejmě zamete veškerou konkurencí. Proto se na trhu objevují grafické karty jako Radeon X800 XT Platinum Edition, GeForce 6800 Ultra, GeForce 6800 pro SLI apod. Ovšem skutečnost je trochu jinde, protože hlavně první dvě zmiňované karty se ke koncovým zákazníkům dostaly jen ve velmi omezeném množství. Jde tedy spíše o souboj virtuální.

Víc hlav víc ví - SLI a AMR

Uvedením technologie SLI, která dovoluje zapojení dvou PCI Express karet zároveň, udělal nVidia svému kanadskému konkurentovi čáru přes rozpočet. Sice se stále pohybujeme ve světě virtuálním, ale přeci jen výtažky z recenzí a jiné protežování hi-endu udělá každé firmě dobrý obrázek mezi lidmi. Díky SLI můžete zapojit v deskách s potřebným čipsetem (v současnosti jen nForce4 SLI) dvě karty GeForce 6600GT nebo 6800 (GT, Ultra) tak, že se obě podílejí na výsledném renderovaném obrazu.




Obr. 1 - Dvě grafiky nVidia v SLI módu

Úkolem pro ATi tedy bylo, jak se s takovou konkurencí vypořádat. Uvádění nových a nových, dražších a topících karet by samozřejmě nefungovalo věčně, a tak je následující krok jasný – společnost použije podobnou technologii jako nVidia, tentokrát nazvanou ATi Multi Rendering (AMR). Podle dostupných informací by na tom mělo být AMR o něco lépe než SLI, např. v podpoře asymetrického multiprocesingu (dvě různé grafické karty) a bez nutnosti propojovat karty zvlášť (postačí PCI Express). Kdy se ale Multi Rendering objeví, zatím nevíme.

Radeon X850 - nadopovaná R423

"Nový" Radeon X850 je postaven na jádře R480, ale změn oproti předchozímu Radeonu X800 XT (R423) příliš nenajdeme. Jádro vyšlo v nové revizi, další úpravy se týkají správy napájení a také v průběžných úpravách frekvence podle zatížení GPU. To vše by nasvědčovalo spíše tomu, že je celkové teplo omezeno, ale skutečnost je taková, že ATi muselo navrhnout nové, dokonce dvouslotové chlazení (viz popis na další straně).

Zbytek architektury Radeonu X850 vychází ze staré známé R420. Čip je tedy vyráběn 0,13mikronovým procesem a obsahuje kolem 160 milionů tranzistorů, v jádře se skrývá 6 vertex pipeline a 16 pixel pipeline, paměti jsou připojeny přes 256-bitovou sběrnici. Radeon X850 dále podporuje DirectX 9.0b Shader Model 2.0 a díky technologii HyperZ HD zvládá komprese barev 6:1 a Z-kompresi až 48:1. SmoothVision HD pak zajišťuje správu anti-aliasingu (až 6x RGMS) a anizotropního filtrování (16x, 128-tap).


Obr. 2 - Radeon X850 se 160 miliony tranzistory

Největším rozdílem oproti předchozím modelům jsou ale taktovací frekvence. Jádro Radeonu X850 XT Platinum Edition je taktováno na smrtících 540MHz, zatímco paměti GDDR3 dosahují frekvence 590MHz, tedy 1,18GHz efektivně. Hlavně frekvence jádra je již podle mého názoru těsně na hranici schopností 130nm procesu, a tak není divu, že se Radeony PE do obchodů příliš nedostanou a získaly si přezdívku Press Edition.

GeForce 6800 Ultra - stará známá pro PCI-E

Druhou kartou v dnešním testu je GeForce 6800 Ultra pro PCI Express, která se v podstatě od svého vypuštění před mnoha měsíci téměř nezměnila. Původní AGP verze byla vybavena jádrem NV40 a stejné jádro najdeme i v srdci GeForce 6800 Ultra pro novou sběrnici. Rozdíl je jen v tom, že nVidia přidala na čip můstek s označením BR2, který zprostředkovává komunikaci s PCI-E sběrnicí, a celé jádro přejmenovala na NV45.

Jádro NV45 je vyráběno stejně jako Radeon 0,13mikronovou technologií, ale obsahuje podstatně více tranzistorů - 222 milionů. Tento "přebytek" je u GF6800 spotřebován na logiku zpracovávající Shader Model 3.0, protože tato pokročilá verze DirectX 9.0 si žádá větší počet a větší kapacitu registrů apod. Nicméně i GeForce 6800 Ultra obsahuje 16 pixel pipeline a 6 vertex pipeline, paměťová sběrnice je 256-bitová a jsou na ní usazeny paměti GDDR3.


Obr. 3 - A do páru i logo GeForce 6800 Ultra

Taktovací frekvence GeForce 6800 Ultra pro PCI-E jsou 425MHz pro jádro a 550MHz pro paměti, což u obojího méně než Radeon X800XT Platinum Edition. Použité technologie jsou např. IntelliSample 3.0 (anti-aliasing až 8x RGMS+RGSS, anizotropní filtrování 16x 128-tap), CineFX 3.0 pro podporu DX9 SM3, UltraShadow II, ale třeba i PureVideo, které se stále nepodařilo stoprocentně rozchodit.

Zde je ještě tabulka se specifikacemi jednotlivých GPU:

Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon X800XT
ATi Radeon X850XT PE
nVidia GeForce 6800 Ultra
Grafické jádro
R420
R480
NV40
Výrobní proces
130nm
130nm
130nm
Počet tranzistorů
160 milionů
160 milionů
222 milionů
Frekvence jádra
500MHz
540MHz
425MHz
Frekvence paměti
500MHz (1GHz DDR)
590MHz (1,18GHz DDR)
550MHz (1,1GHz DDR)
Velikost paměti
256MB
256MB
256MB
Paměťová sběrnice
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
Propustnost pamětí
32,0 GB/s
37,8 GB/s
35,2 GB/s
Pixel fillrate
8,0 Gpixel/s
8,6 Gpixel/s
6,8 Gpixel/s
Pixel pipeline
16
16
16
Vertex shadery
6
6
6
Podpora DirectX
9.0b SM2
9.0c SM3
Způsob FSAA
6x RGMS
4xRGMS+2xSS
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
?
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD
IntelliSample 3.0
Rozhraní
AGP/PCI-E
PCI-E
AGP/PCI-E
Cena
$500-600
~$549
$500-600
Tab. 1 - Srovnání hi-endových GPU

Na další straně se již podíváme na referenční vzorek Radeonu X850 XT PE, který dorazil přímo od ATi.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.