reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
18.7.2006, Jan Vítek, recenze
Chlazení pevných disků je jedna z neproblémovějších oblastí chlazení PC jako takového, a to především, pokud chceme zároveň chladit a tlumit hluk. Dnes si představíme prvních pět výrobků, které se pokusí zlepšit chlazení, nebo snížit hluk.
pescu | 17.3.200719:39
nasiel som test co porovnava silenmaxx a innovatek

http:­/­/www.netzwelt.de­/news­/71973­-endlich­-leise­-festplatten­-innovatek­-hdm.html

dufam ze viete po nemecky... nemyslim si ze to bude problem...
Odpovědět0  0
pescu | 17.3.200720:14
http:­/­/www.dirkvader.de­/frame.php?site=http%3A%2F%2Fwww.dirkvader.de%2Fpage%2Fhdd­-roundup%2F

a mame to vsetko + znacka ktoru este nikto nespomenul...

mCubed ponuka tiez zaujimave riesenie...
Odpovědět0  0
r.i.p.cz | 30.8.200614:40
Jak je napsane na konci clanku ze se hlinikove bloky mirne rozchazely a vlozeni disku bylo snadne...
chci rict, ze tento chladic sem si koupil a ty bloky se rozchazely tak moc, ze jednu starnu sem prisrouboval a na druhe strane bylo asi 3mm mista, tudiz neni mozne prisroubovat obe strany na disk. mozna to byla vada toho kusu, ale takhle ty heatpipe maji nejaky vyznam ­(a navic strany dosedajici na disk jsou docela hrbate, ani teplovodiva pasta nepomohla­)
A popravde receno stacily by tak 4 trubice na nejakou tu pevnost a diky tomu by mohli udelat podstatne lepsi zebrovani a tim padem lepsi chlazeni.
Zaver? Snizeni teploty na disku priblizne o 2°C a minimalni ztiseni. Lepe chlazeny disk jsem mel zasroubovany primo v kejsu, od chladice za 650Kc sem ocekaval trochu vic
Odpovědět0  0
r.i.p.cz | 30.8.200614:50
jeste sem zapomel, ze zvrchu ani zespoda uz jine zarizeni nebylo, oddelal sem obe dvd mechaniky a zkousel chlazeni takhle. Mit v pc nejakou mechaniku, tak teplota na disku vubec nepoklesla :(
Odpovědět0  0
Ondrej Zajicek | 21.7.200615:21
Nevite, z jakeho materialu je teplovodici tlumiva pena u Silentmaxx harddisku?
Odpovědět0  0
vitevk | 25.7.20060:29
Z ceho je nevim, ale tipnul bych si, ze to nebude zadny skvely vodic tepla. Nenasel jsem odvahu v teto hmote elektroniku udusit a namontoval jsem disk do Silentmaxxe bez ni.
Zkousel nekdo merit teplotu elektroniky s hmotou a bez hmoty? Nemam zadne merici zarizeni, tak by me vysledek hodne zajimal.
Odpovědět0  0
Ondrej Zajicek | 25.7.20069:15
Nefunguje ti mereni teploty pres S.M.A.R.T.?

Shanim nejakou pruznou hmotu, ktera je dobry vodic tepla. Tak me zaujalo, ze tady neco takoveha asi maji.
Odpovědět0  0
vitekv | 25.7.200623:50
Pres SMART mi samozrejme mereni funguje, ale nevim, kde ma ten disk cidlo ­(zajimava je teplota na elektronice­).
Odpovědět0  0
Surgical (30) | 18.7.200619:00
Po pravde jsem na vysledky testu zvedav, neb vsechna zde uvadena reseni uz jsou otestovana jine...s tim vysledkem, ze pokud nejsou harddisky naprimo ofukovany pred nimi ulozenym vetrakem s adekvatnim odsavanim ze skrine, jsou vsechna tato zde uvadena reseni nanejvyse pro kocku. Stejne pofiderni je i ­"odhlucneni­" pomoci silentbloku, protoze pokud sama skrin neni dostatecne tuha ­(typicky pripad levnych hlinikovych kejsu­), vibracim nezabrani, naopak, v pripade ­"stesti­" muze vibrace harmonizovat s kejsem a naopak zesilit. A boxy, do kterych se strkaji disky, v podstate se odizoluji od okoli a chlazeni maji dohnat pidivetrackem pres malou zbyvajici sterbinku, jsou pouze pastickami na vase data....
Odpovědět0  0
Pe Ell (20) | 18.7.200617:33
nechapu proc se vynechali dva z nejlepsich tisicich boxu:
Scythe SBX­-1000 Silent Box
Innovatek HDM E­-Box
je to z duvodu ze by pak silentmax nebyl nejlepsi ?? :­)­)­)­)­)

mrzi me zejmena ten innovatek ktery jako jediny ze stisujicich boxu podporuje i scsi disky i 15000otacek. na nekolika diskuzich knemu byly velice kladne ohlasy. skoda skoda
Odpovědět0  0
eraser (344) | 18.7.200615:39
...v podaní Thermaltake Dream Tsunami ­(HDD box s antivibračnými gumičkami­), intake 120 mm ventilátora s automaticky regulovanými otáčkami na základe teploty HDD.

Hold, stačí vlastniť správnu bedňu a s chladením disku, resp. diskov nie je sebamenší problém.

http:­/­/eraser.wz.cz­/gfx­/articles­/silent­-pc­-hdd­-from­-behind.jpg
Odpovědět0  0
honza22 | 18.7.200616:37
Nechci se s Vami prit, je mozne ze mate povedenejsi kousek, ale moje zkusenosti s touto skrini byly prave v oblasti uchyceni disku extremne spatne. Pokud je tam pouze jeden disk tak je to jeste celkem v klidu, staci ale mit v te kleci 2­-3 disky a dokaze to to kompletne rozvibrovat cely case. Ty disky se tam jednak opiraji zespodu primo o kovove pacicky toho boxu a za druhe je pouzity pryzovy material naprosto neefektivni, je zkratka moc tvrdy a malo pruzny. Narozdil treba od vyborneho silikonoveho materialu ve skrinich antec, na coz se zde nekdo ptal, ktery ja tak akorat, Pouzival jsem tuto skrin tri mesice a za tu dobu jsem vyzkousel nespocet ruznych upravicek tohoto systemu, bohuzel s minimalnim uspechem. Az pote jsem narazil na nasledujici fotografii kde to jeji majitel vyresil velice elegantne.
http:­/­/img116.imageshack.us­/my.php?image=cageclose8xj.jpg
pozn. jedna se prakticky o stejnou skrin jen od jine znacky.
Odpovědět0  0
eraser (344) | 18.7.200617:14
Viacej diskov som neskúšal, takže nemôžem potvrdiť, ani vyvrátiť. Vibrácie som nezaznamenal a to som pozorovaním úrovne hluku strávil dlhý čas počúvanim tesne pri bedni, vypínaním a nastavovaním rýchlosti ventilátorov, atď. Antivibračné podložky sa mi po používaní nezdali poškodené, ani zostarnuté.

Osobne mám v bedni šuplík, takže v prípade druhého disku by som ho zapojil do neho ­- iné by mi, ani neostávalo, lebo ostatné IDE kanále sú obsadené ­(HDD, DVD, DVDRW­). Ako storage mi slúži tichý 300 GB Samsung v USB boxe.
Odpovědět0  0
Jano | 18.7.200614:02
Ako to je s prietokom vzduchu v 5.25 sachte? lebo ked disk prehodim do 5.25 sachty tak okolo neho nebude prudit studeny vzduch ako ked bude v klasickej diskovej sachte ­(lebo vacsina skriniek ma chladenie ktore nasava vpravo dole a vyfukuje vlavo hore­)

Bola by sice moznost otvorit pred diskom v 5.25 sachte prepazku ale tym by sa asi narusilo chladenie grafickej karty, resp. nizsie polozeneho pasivneho chladicu chipsetu.
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 18.7.200614:48
jo, tak to se ptam sam sebe taky :­-D
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 18.7.200614:49
ale imho na to odpovi ten test :)
Odpovědět0  0
amoondre (88) | 18.7.200613:16
Tie parodie na chladenie disku ako Nexus Disktwin a im podobne ­"srandy­" nemaju sancu. Proste za kvalitu sa plati a v tomto pripade sa kvalita = Silentmaxx HD­-Silencer. Ventilator tam nema co hladat cize Thermaltake bohuzial az druhe miesto :­-)
Odpovědět0  0
dan.straka@post.cz | 18.7.200611:13
Hezký den, díky moc za test, zejména se těším na kompletní­/komplexní zhodnocení toho Silentmaxxu. Ale řekl bych že logičtější řešení by bylo rozdělit to na ­"pouhé­" chladiče disku ­- a do toho zahrnout všechny vrtulkové udělátory a heat­-pipy obepínající HDD, a pak na ­"tišiče­" ­(s chladící funkcí­" a tam by bylo zajímavé porovnání třeba s Scythe SQD­-1000 Quiet Drive ­(http:­/­/www.czechcomputer.cz­/product.jsp?artno=37540­) a Scythe SBX­-1000 Silent Box ­(http:­/­/www.czechcomputer.cz­/product.jsp?artno=36909­) což jsou přímí konkurenti zmiňovaného Silentmaxxu. No a pak je spousta tišících boxů s aktivními chladiči... ­(ale ty mně nezajímají­).
Resumeé: námět na test dobrej, sytstematika a ­"obsazení­" slabší.
Odpovědět0  0
Squish (13) | 18.7.200611:18
Mě by docela zajímalo jestli vyzkoušíte i ten nový Scythe Quiet Drive http:­/­/www.czechcomputer.cz­/product.jsp?artno=37540
Odpovědět0  0
aktoda (1) | 18.7.200616:17
Souhlasím, též se přimlouvám o zařazení silencerů od Scythe do testu.
Odpovědět0  0
kynioo | 18.7.200610:55
Je to fakt nutny spojit dratkem kostru HDD a kostru cele skrine?Ja ten disk mam povesenej na gumickach tagze se kostry nedotyka.Musi tam teda bejt umenenujici dratek??
Odpovědět0  0
pleva (67) | 18.7.200610:30
Chladič Revoltec je identický, jako Nexus disk Twin. Nevím, kdo je původcem, ale to je asi jedno.
Sám ho mám ­(Nexus demontovaný­) a spokojený jsem nebyl, protože vibrace netlumil a hluk nesnížil.
Zajímalo by mě srovnání třeba s odhlučňovacím šuplíkem, který mají lepší Casy ­(třeba Antec­). Mám pocit, že vibrace tlumí řádově lépe, díky měkčí gumě.
Jinak tradičně obsáhlá recenze ­(víc se k ní dodat ani vytknout nedá :­-­)­)
Odpovědět0  0
JnZ | 18.7.200610:18
Ja si odtlumil disky jednoduse. Uplne dole v kejsu,jak je takova ta odmontovatelna sachta na disky, tak tu jsem vyhodil a misto ni jsem prisruboval dva siroke pasy gumy ­(thx traktor guma :­)­), ktere vlastne visi po stranach dolu. Do nich jsem vyvrtal diry, aby se tam daly montovat disky ­(tak jak v klasicke sachte­). Mam tam ted dva disky a je to parada. Akorat je potreba, aby pres tento prostor prochazel vzduch,coz sem vyresil tak,ze jsem jeste vyvrtal dirky do okrasneh plastu vepredu v kejsu ­(klasicky eurocase­) a vzadu mam AC TC3 vetrak, ktery to protahuje. Pokud bude mit nekdo zajem, uverejnim navod a foto nekde na webu. J.
Odpovědět0  0
stepanl (57) | 18.7.200619:28
Neda mi to reagovat...delal sem to samy­(4 prouzky gumy s dirama­). Rekl bych ze si to delal z dusi ;­) a vrtat do gumy se mi zda jako blbost...na to se pouzivaj lochajzny­(tu diru tim vyrazis a je to i vzhlednejsi­).Sry ze rejpu,ale nedalo mi to ;­).Toto reseni je super na odhlucneni.
Odpovědět0  0
Brad Pitbull (15) | 18.7.200623:13
Taky jsem se rozhodl přispěchat se svou troškou do mlýna. Nuže, z pevný kobercoviny jsem spích širokej vzduchovod co sosá vzdoušek z čela skříně ­(nejdřív jsem z něj vrtačkou nadělal cedník­) a dvanáctka ventilátor na opačném konci prská svěžest šikmo na grafiku, ba až na procesor. Přímo do windtunelu jsem integroval disky, takže se nacházejí v bezprostředním proudu vzduchu ­(maj v průměru cca. 308,15 K­) a volně objímající kobercovina funguje stejně jako roubík na rukojmí. Efektivně a tiše chladím, ale hlavně, hlavně zadarmo!!!
Odpovědět0  0
ondrej_ | 24.7.200616:13
asi tak nejak, mam to uplne stejne, akorat jsem pouzil kozenku
mam takhle pod sebou dva disky a je ticho, akorat jsem je jeste uzemnil ke skrini dratkem
to uchyceni ma sice jednu nevyhodu ­- skrin se neda polozit na bok ­- ale nastesti to mco casto nedelam
Odpovědět0  0
djWilly (32) | 18.7.200610:04
Ja mam 2x Raptora 36GB v Raidu, mam je nacpane v Silentmax silencerch a chladim je 2x 80mm nizkootackovyma ventakama s kluznym loziskem ­- je to neslysitelne a navic to pomaha i v chlazeni vnitrku bedny, disky maji max 35­-38 stupnu.
Odpovědět0  0
mishenko | 18.7.20069:44
Nejake chladenie do 3.5­" by sa nenaslo ? Ja sice ofukujem v serveri disky zboku, ale premyslal som este nad dakymi pasivmi. Nevidel dakto dostat aj dake chladice na HDD bez toho, aby ich bolo nutne hodit do 5.25­" pozicii ? D~
Odpovědět0  0
JirkaH (93) | 18.7.20069:17
Díky za pěkný test, moc se těším na výsledky. A možná by stálo za úvahu se zabývat i Scythe SCKB­-1000BK Kama Bay, mám ho doma v bedně, chladí skutečně velmi dobře, jediná nevýhoda ­- je určen pro 3 HDD, v mém případě je to výhoda, mám tam 3HDD. Odkaz na produkt např. www.czechcomputer.cz­/product.jsp?artno=37538 , dělá se ve třech variantách ­- počítačová šeď, černý a stříbrný.
Odpovědět0  0
snapcase (70) | 18.7.200614:32
cize obycajny ventilator? myslim, ze to do testov chladicov nepatri...
Odpovědět0  0
JirkaH (93) | 18.7.200614:41
Já si myslím, že ano. V jednoduchosti je spolehlivost.
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 18.7.200614:46
cim vic vetraku, tim vic prachu... cim vic prachu, tim potencialne klesa spolehlivot :)
Odpovědět0  0
Mr.Nigga (14) | 19.7.200614:54
Když to Kama Bay namontuješ to těch 3x 5,25­" pozic, jde tam namontovat ještě například ten Revoltec nebo něco podobnýho? Mně se totiž zdá, že by to tam pak nešlo, tak se ptám jak jsi tam ty 3 disky dal?
Odpovědět0  0
Smajchlik2 (7) | 18.7.20068:35
taky se těším
Odpovědět0  0
Limoto (6) | 18.7.20066:20
dobrej test, už se nemůžu dočkat teplotních testů
Odpovědět0  0
Sleepy.664 | 18.7.20063:45
Mám takovej pocit, že heatpipe u Zalmanu fungujou tak, že pára vystoupá do místa nad disk, tam zkondenzuje a kondenzát putuje zpátky na boky, takže tam IMHO nejsou jen na parádu.
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3360) | 18.7.20068:33
Pro paradu tam nejsou, ale taky zde neni zadna nutnost uziti 11 heatpipe, ta technologie je proste urcena k necemu jinemu a kdo vi, jestli jsou ty heatpipe vubec necim napusteny a nejsou to jen prazdne medene trubicky ­- ty by imho pro tento ucel stacily bohate.
Odpovědět0  0
Max Casper | 18.7.20068:59
Možná by stálo za to vzít štípačky a celé záhadě přijít na kloub.
Čtenáři by to jistě ocenili.
Odpovědět0  0
Honny (13) | 18.7.20069:17
Distributor by to taky ocenil... :D
Odpovědět0  0
Honny (13) | 18.7.20069:17
imho není nic jednoduššího než to vyzkoušet...
Odpovědět0  0
Michal Mitrega (56) | 18.7.200610:22
tyto řešení ­(chlazení disku zboku­) mají minimální účinnost ­(cca pár stupňů­)

účinnost má pasiv nahoře

jinak ty heatpipe prakticky nic nedělají, protože se v blocích, na který jsou napojeny prakticky nezvyšuje teplota
Odpovědět0  0
snapcase (70) | 18.7.200614:28
no neviem...vsade sa pise, ze disk sa zahrieva najviac po stranach...mozno mate pravdu vy, to neviem, ale u mna je tiez teply na stranach viac ako hore, dole, vzadu ci v predu...
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 18.7.200614:45
kdyz si sahnes na rozhavenej disk, tak byva obvykle nejteplejsi po bocich a dole. proto se taky delaji ty spodni chladice s vetrackem, ktere se davaji na disk zespodu. co jsem zkousel, tak vetracek 60*60*10­/3000 foukajici na disk zespoda mi srazil teplotu vic nez obrovsky pasiv od primecooleru nahore. Navic ne vsechny disky maji idealne rovni horni plech, aby se to dalo pouzit. Nektery starsi disky taky maji jeste dirku na vyrovnavani tlaku, kterou bys pasivem zaplacnout nemel.

Pasivy na disku maji taky par vyhod a ­"nevyhod­". Pokud nejsou v pruvanu vzduchu, tak pri zatezi tvori akorat jakousi narazovou oblast mezi prudkym zahratim a chladnutim. Treba vyse zmineny pasivni primecooler se proste pri zatezi zahral, ale protoze disk byl v neoptimalni pozici, tak ty rozdily max teplot nebyly prilis vyrazne ­- alespon u me.
Odpovědět0  0
Michal Mitrega (56) | 18.7.200615:38
po bocích se teplota šíří až sekundárně, kdežto nahoře a uprostřed dole je nejtepleji

jinak doporučuju koupit disk, který netopí ­- třeba můj Samsung SP2504C ­(netopí skoro vůbec a je prakticky neslyšitelný)
Odpovědět0  0
Fikus-Kukis | 18.7.200618:08
Tak neviem, tento disk mám tiež, je tichý a relatívne chladný, ale určite má boky teplejšie ako vrch. Je to iba plechový kryt, ale spodok a boky sú z jedného kusu a hrejú sa hlavne od motora.
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 18.7.200614:37
tech 11 heatpipe imho jednak zvetsuje chladici plochu a jedna se staraji o optimalni rozlozeni teploty na tech bocnich pasivech.
Odpovědět0  0
stnly | 18.7.200612:22
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 18.7.20062:09
ahoj, bezva test, uz se tesim na vysledky. jenom bych chtel podotknout, ze by nebylo spatny do testu taky zahrnout nexus twin disk a WD80JB mi nepripada jako typicky zastupce trvale vibrujicich disku... to si spis mozna nejaky to hitachi t7k250.
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3360) | 18.7.20068:31
Zdravim, WD byl akorat model pri foceni, konecny testy byly delany na Seagate 7200.8 250GB a ten dokaze pekne vibrovat.
Odpovědět0  0
Bezy (66) | 18.7.200617:16
Podivej se na ­"Revoltec Hard Drive Silencer­" je to Nexus s jinou značkou.
btw: Nexus mám a v mé­(dobře větrané­) skříni klesla teplota mého Seagatu z 51 na 40 stupňů­(v zátěži­), což je pěkné, guma je poměrně tvrdá ale vibrace mého disku pohltila.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.