reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Cyberpunk 2077 na CPU Ryzen: pomůže záplata pro využití SMT?

14.12.2020, Jan Vítek, recenze
Cyberpunk 2077 na CPU Ryzen: pomůže záplata pro využití SMT?
Cyberpunk 2077 přišel se svou náloží problémů a chyb, přičemž mezi ně patří také údajná neschopnost využít SMT na procesorech AMD Ryzen. Jde tak o logická jádra, na něž se v dnešním malém testu zaměříme. 
Kapitoly článku:

Nastavení testů

 
Cílem bylo zjistit především to, zda nám daný SMT patch přinese reálný nárůst výkonu, přičemž v takovém případě je pochopitelně potřeba zajistit především to, aby úzké hrdlo nebylo někde jinde. Proto jsem se rozhodl, že nejdříve bude odlehčena práce grafické kartě, a to snížením rozlišení na Full HD (1920×1080) a celkovou deaktivací ray tracingu a zapnutím DLSS na nejnižší kvalitu. Tím bude Cyberpunk 2077 renderován dokonce v ještě nižším rozlišení a pokud měla provedená změna vliv na výkon spojený s procesorem, rozhodně by se zde měla projevit. 
 
GeForce RTX 3080 Eagle OC 10G 
 
Použitý monitor má však rozlišení 3440×1440 a přeci jen máme k dispozici sestavu, která takové rozlišení zvládne nakrmit právě i s využitím ray tracingu a obecně vysokých detailů. V praxi tak asi nebudeme na sestavě s RTX 3080 snižovat rozlišení jen proto, aby se projevil nárůst FPS díky lepšímu využití procesoru. Další testy tak zjistí, zda v našem případě měl SMT patch nějaký reálný přínos v takovém nastavení, v němž se nebudeme nijak omezovat. Zde tak mohou nastat především dvě věci, buď už nebude stíhat karta a efektivnější využití procesoru tak bude zcela irelevantní, anebo se přesto projeví, byť třeba "jen" na nižších propadech snímkovací frekvence. 
 
 
Nakonec jsem se po zhlédnutí prvních výsledků rozhodl ještě pro jedno nastavení, a to 1600×900 s nízkými detaily. Obecně bychom totiž očekávali, že i moderní hra s nízkými detaily na takovém rozlišení bude na sestavě s Ryzenem 3 3600X a GeForce RTX 3080 běžně dosahovat trojčíselných hodnot FPS, ale toto je Cyberpunk 2077 a ten se chová jinak. 

 

Testy

 
K testování byl použit MSI Afterburners RivaTunerem a vzhledem k tomu, že hra nemá vlastní benchmark, pro každý jednotlivý test opakovaný zde pro jistotu pětkrát se nahrála vždy identická pozice a postava pak prošla vždy stejnou trasu v rušné ulici. V ní jsou ale ostatní chodci vždy náhodně generovaní a ani nelze jít zcela stejnou cestou, což přispívá k tomu, že výsledky se mohou značně lišit, a to hlavně s ohledem na 0,1% propady. Průměry z pěti testů ale už dokázaly zajistit výsledky použitelné pro naše grafy. 
 
Nejdříve se podíváme na to, jak se změní běh hry v nejnižším zvoleném rozlišení na nízkých detailech, což je pochopitelně vzhledem k použitému hardwaru naprosto nesmyslné nastavení, které tu máme hlavně kvůli tomu, aby co nejvíce vynikly rozdíly. I v rámci hry se totiž dalo ověřit, že bez záplaty aktivující správné využití SMT byla zátěž CPU asi poloviční a po aplikování záplaty se zvedla o cca 30 procent. 
 
 
To se jednoznačně nejvíce projevilo právě při rozlišení 1600×900 a bylo by velice podivné, kdyby tomu tak nebylo. V tomto případě můžeme získat v průměru přes 10 FPS navíc. Jenomže co když si zvolíme Full HD s vysokými detaily bez RT, což stále není hodno kalibru grafické karty RTX 3080? 
 
 
Průměrná snímkovací frekvence v tomto případě naroste jen asi o 5 FPS a i rozdíl mezi jejími propady se výrazně sníží. Nicméně stále je znát, že záplata měla svůj smysl. 
 
 
Rozlišení 3440×1440 s vysokými detaily (high až ultra) včetně ray tracingu nám vrátí hodnoty, které se mezi sebou liší už jen minimálně. Je tak zcela jasné, že zde už je úzké hrdlo především někde jinde, ovšem vzhledem k celkově nízké snímkovací frekvenci, která se pohybuje pod cílovými 60 FPS, se zde bude především s ohledem na propady hodit každý snímek navíc. 
 
 

Závěrem

 
Je nezpochybnitelné, že Cyberpunk 2077 ve své aktuální verzi neodkáže řádně zatěžovat procesory AMD Ryzen s ohledem na jejich SMT. V našem případě to bylo ve výchozím stavu o něco málo přes 50 % celkové zátěže CPU a po úpravě spustitelného souboru se ta zvedla na 80 %. 
 
Cyberpunk 2077 je ale celkově velice náročná hra, a tak nám tato úprava pomohla především tam, kde výkon brzdil především procesor a po nastavení takového rozlišení a úrovní detailů, které byly hodny testovací sestavy, se zisk výkonu smrskl na minimum. Přesto má svůj malý smysl, zvláště když nás daná úprava nic nestojí (možná až na vyšší spotřebu CPU). 
 
My se spíše můžeme ještě krátce zamyslet nad tím, na co dalšího ještě tvůrci mohli zapomenout, když v tomto případě šlo o tak zásadní věc. Ostatně rozdíl mezi 3440×1400 s vysokými detaily včetně RT a 1600×900 s nízkými detaily zcela bez RT je velice malý. Uvidíme, co přinesou další záplaty, neboť optimalizace, to je jeden z nejpalčivějších problémů této herní novinky. 
 
Server techPowerUp se podíval na tento problém ještě podrobněji a shledal, že jde jednoduše o využití příliš starého kódu GPUOpen pro identifikaci procesorů AMD. Ten hledá jednak značku "AuthenticAMD" a pak rodinu 0x15, čili AMD K15 a pouze v takovém případě využije logické procesory. Jde tak ještě o Bulldozery, jež má plánovač procesů ve Windows identifikovat právě jako procesory s SMT, i když technicky jde o dvoujádra s některými sdílenými prostředky. Čili Cyberpunk 2077 v tomto ohledu prostě a jednoduše nezná procesory Ryzen, a tak na nich nevyužívá SMT. Lze tak očekávat, že tento problém tak bude napraven už v nejbližším novém patchi. 
 
 
Za poskytnutí GeForce RTX 3080 Eagle OC 10G a testovací platformy děkujeme Gigabyte.

 



Vývoj ceny testovaného produktu:




reklama