reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Cyberpunk 2077 na RTX 3080: výkon a kvalita ray tracingu

16.12.2020, Jan Vítek, recenze
Cyberpunk 2077 na RTX 3080: výkon a kvalita ray tracingu
Titul Cyberpunk 2077 si z hlediska technického zpracování zaslouží označení next-gen hry, což s sebou ale nese i vysoké nároky na hardware. My se dnes zaměříme právě na technické zpracování a na to, co můžeme vidět díky moderní kartě.

Ray tracing v Cyberpunku 2077

 
Cyberpunk 2077 je pro NVIDII jedna ze stěžejních her, které mají zpopularizovat ray tracing mezi hráči. Jako obvykle jde především o odrazy, což je nejviditelnější efekt ray tracingu, ovšem pak to jsou rovněž stíny, celkové osvícení scén a také ambient occlusion. 
  
  
 

Odrazy

 
Stejně jako třeba ve Watch Dogs: Legion jsou i v Cyberpunku 2077 odrazy velice mocný efekt, neboť se pohybujeme v prostředí velkoměsta, kde máme velké a hladké odrazové plochy, což mohou být výlohy, kaluže, automobily či řada různých lesklých objektů. Kdyby CDPR udělal namísto této hry pokračování Zaklínače, těžko by mohl odrazy vykreslované ray tracingem tak dobře využít, neboť v tomto případě jde především o prostředí. 
 
nahoře s RT odrazy, dole bez RT odrazů - klikněte pro zvětšení - 
 
Odrazy tak asi nejvíce přispívají k dokreslení světa Cyberpunku 2077 a pokud má cenu si některý efekt vybrat s ohledem na omezený výkon sestavy, jsou to právě ony. Někdo by mohl namítnout, že odrazy jsou pěkně zpracovány už bez ray tracingu, což je na jednu stranu pravda. To však platí až na opravdu zrcadlové odrazy a také jde o to, že samotné odrážené objekty musí být rovněž v záběru, což pro ray tracing neplatí. Čili bez RT se budeme koukat na to, jak nám odrazy ze záběru najednou mizí a to zrovna zde působí velice rušivě.
 
- klikněte pro zvětšení -  
 
Nutno říci, že i přes řadu možností, jak se vyřádit, to CDPR s odrazy opravdu nepřehání. Jen vzácně tu najdeme zrcadlově lesklé povrchy, které by působily až nepřirozeně dokonale. Spíše pak jde o tlumené odrazy na lesklých podlahách, nebo takové, kde jde o kombinaci odrazu velice světlých objektů s tím, co vidíme skrz sklo. Svět této hry tak je sice plný barevných světel a lesklých povrchů, ale také je řádně ušmudlaný a zanedbaný, což je na grafice vidět. 
 
- klikněte pro zvětšení - 
 
V okolních dvojicích snímků je vždy stejná scéna s jedním jediným rozdílem. Nahoře jsou zapnuty všechny ray tracingové efekty a dole jsou vypnuty pouze odrazy. Dá se říci, že ten, kdo tento efekt v Cyberpunku 2077 neviděl a neměl šanci se s ním sžít, tomu asi chybět nebude. Naopak to ovšem nefunguje a bez RT odrazů je hra celkově chudší a jak už bylo uvedeno, mizející odrazy předmětů, které vypadly ze záběru, už rovnou působí rušivě. 
 
A co dopad na výkon? V našem případě přineslo vypnutí ray tracovaných odrazů asi 7 FPS navíc (56 vs. 63 FPS).
 
 

Stíny

 
Stínů celkově si v této hře moc neužijeme, respektive ne v jejím obvyklém prostředí, kde je tolik různých zdrojů světla, že výrazné stíny téměř nikde nejsou. Ale i nad Night City vychází slunce a měsíc a právě stínům od nich by ray tracing měl dopomoci k realističnosti. Mělo by tak jít o obvyklou věc, a sice o to, aby krátké stíny byly ostré a dlouhé zase měly měkké přechody, jako je tomu i v reálném světě, zatímco stínové mapy bývají spíše nepřirozeně ostré. 
 
Stejně jako v předchozím případě si tak pohrajeme jen s jedním nastavením, čili zde to bude Ray-traced Shadows. 
 
RT stíny nahoře, dole bez RT stínů - klikněte pro zvětšení - 
 
Konec světa se blíží, ale my si ještě zkusíme užít trochu toho ray tracingu, který nám zařídí krásně měkké přechody ve stínech objektů, které jsou dále od povrchu, na nějž svůj stín vrhají. Na stínech postav tak rozdíl téměř nepoznáme, ale třeba stíny od stromů, lamp nebo dokonce střech jsou bez ray tracingu nepřirozeně tvrdé
 
- klikněte pro zvětšení - 
 
Dopad na výkon při vypnutí RT stínů byl v našem případě mizivý a činil jen kolem 2 FPS.  

reklama