Dell U2913WM: král na poli 21:9
13.12.2012, Pavel Kovač, recenze

Nemáte rádi éru 16:9 monitorů? Co teprve 21:9! Tento ultraširokoúhlý monitor však umí překvapit pohodlnou prací v operačním systému. Jaký tedy je u nás historicky první test monitoru s tímto poměrem stran? Navíc rovnou v podání Dellu.
Kapitoly článku:
Odezva
Sice nelze v OSD menu měnit technologii Overdrive, ale i tak poskytuje monitor docela slušné výsledky. Ani jednou nedocházelo k překmitu a odezva měla prakticky ideální průběh. Bohužel nebyla nijak extrémně krátká. Jsou tu rozhodně rychlejší IPS panely, ale i tak se jedná o lehký nadprůměr. Pokud tedy nehodláte využívat monitor výhradně pro hry, tak jej mohu s klidným svědomím doporučit.

Hodnoty se pohybují kolem 14,8 ms pro rise a 11 ms pro fall. U některých IPS monitorů se setkáváme s hodnotami kolem 9-10 ms.

Samotný průběh odezvy je však téměř ideální. Náběžná hrana je strmá, bez schodů a bez překmitu. To vidíme velmi rádi.

0-175-0 (20 ms na dílek)
Stejně se chová i odezva 50-200-50. Dalšího vysvětlování asi netřeba.

50-200-50 (20 ms na dílek)
Inputlag
Pokud si necháte zapnutý výchozí režim, tak se inputlag pohybuje mezi 23-27 ms. Pokud však zapnete režim game, tak se inputlag sníží na 12 ms, což je docela slušný výsledek. Barvy ovšem nejsou až tak dobré jako u sRGB režimu.

Inputlag Standard/sRGB (10 ms na dílek)

Inputlag Game (10 ms na dílek)
Sledování videa
Při sledování videa je velmi dobré si zapnout vyrovnání podsvícení. To totiž opravdu funguje a podsvícení je o poznání rovnoměrnější. Co je však daleko důležitější je poměr stran. Ten u spousty filmů zapůsobí velmi dobře. Bohužel stále existuje velký počet filmů, který jsou natáčeny v 16:9. No, slůvko bohužel možná není to pravé, ale pro tento monitor se hodí. Pokud si pustíte film s poměrem 21:9 (anamorphic format), tak jste odměněni velmi příjemným obrazem. Má to však jedno ale. Pokud jste zvyklí na titulky umístěné v černém pruhu pod obrazem, tak na to můžete rovnou zapomenout.


Fotografie podsvícení
Podání černé barvy patří k takovému průměru IPS. Pokud však vypnete vyrovnání podsvícení, tak se podání černé o něco zlepší, ale za to podsvícení to nestojí.


A nyní se podíváme na to, jak si monitor poradil s černou barvou v případě, kdy je v OSD zapnutá kompenzace homogenity podsvícení.


Je vidět, že podání černé barvy se o něco zhoršilo, ale jste na druhou stranu odměněni daleko kvalitnějším podsvícením. Bohužel průsvit vykompenzovat nelze, resp. šel by, ale jistě bychom nechtěli mít všude jas černé barvy kolem 0,3 cd/m2.
Hraní her
Při hraní her se připravte na opravdu nevšední zážitek. Ten, kdo někdy provozoval více monitorů, ví, o čem mluvím. Samozřejmě není to jako si pořídit tři monitory, ale zase zde nemáte žádný předěl. O to je zážitek intenzivnější a musím říci, že hry mě daleko více pohltí než v případě multimonitorového řešení.

Problém může nastat pouze u her, které nezvládají tento poměr stran. Typicky to jsou adventury nebo strategie. Sice to dnes již nebývá takový problém jako dřív, ale stále se setkáte s hrami, které využijí jen malou část monitoru.
Celkově jsou hry na tomto monitoru velmi příjemné. Odezva je dostatečná, a pokud aktivujete režim Game, který urychlí inputlag, tak mohu monitor opravdu doporučit.