Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Duel: GeForce GTX 680 vs. Radeon HD 7970 s OC

12.4.2012, Petr Štefek, recenze
Duel: GeForce GTX 680 vs. Radeon HD 7970 s OC
GeForce GTX 680 je podle mnoha novinářů nejvýkonnější kartou současnosti, ale její náskok oproti staršímu Radeonu HD 7970 není tak drtivý, jak by si Nvidia mohla přát. Srovnali jsme si obě tyto karty včetně přetaktování v nejnovějších hrách.
V testu se nám sešly dvě nejvýkonnější jednojádrové karty dneška od AMD a Nvidie. Řeč je samozřejmě o GeForce GTX 680 a Radeonu HD 7970. První testovaná karta patří pod vlajku Gigabyte a jedná se rovnou o nereferenční OC verzi s nadstandardním chlazením. Radeon HD 7970 naopak bojuje pod zástavou Sapphire a také je vybaven nadstandardními takty a lepším chladičem. V našem testu si srovnáme karty jak na standardních frekvencích, tak i po přetaktování na jejich maximální (při rozumné voltáži) hodnoty.



Sapphire Radeon HD 7970 je vybaven dobře známým GPU Tahiti, které v době svého příchodu (konec roku 2011) bylo vůbec prvním 28nm grafickým jádrem na světě. Výkonnostní korunu tehdy uzmula postarší GeForce GTX 580, která kralovala už půl druhého roku. Radeon HD 7970 kraloval jen slabé 3 měsíce, když na trh dorazila překvapivá GeForce GTX 680. Ta excelovala svým výkonem v herních aplikacích a byť nedisponuje tak sofistikovanou architekturou jako konkurenční Radeon, tak ukázala, že v jednoduchém řešení se může skrývat nečekaná síla.

GeForce GTX 680 se v mnoha testech ukázala jako výkonnostní král a skutečně ve většině her mírně vyhrává. Zajímavé je ovšem srovnání přetaktovaných karet, kde často dojde k nemalému překvapení. Více ale už v samotných testovaných hrách.

Grafická karta
Radeon HD 7970
GeForce GTX 680
GeForce GTX 580
GPU
Tahiti
GK104
GF110
Počet tranzistorů
4,31 mld.
3,54 mld.
3 mld.
Výrobní technologie
28 nm
28 nm
40 nm
Frekvence jádra
925 MHz
1006 MHz
772 MHz
Frekvence shaderů
925 MHz
1006 MHz
772 MHz
Počet shaderů
2048
1536
512
Pixel fillrate
29 600 Mpix/s
32 192 Mpix/s
24 704 Mpix/s
Texel fillrate
118 400 Mtex/s
128 768 Mtex/s
49 408 Mtex/s
Počet RBE
32
32
48
Počet TMU
128
128
64
Velikost paměti
3072 MB GDDR5
2048 MB GDDR5
1536 MB GDDR5
Frekvence paměti
5500 MHz
6008 MHz
4 008 MHz
Šířka sběrnice
384-bit
320-bit
384-bit
Propustnost sběrnice
264 000 MB/s
192 256 MB/s
192 384 MB/s
Verze DirectX
DirectX 11.1
DirectX 11.1
DirectX 11