Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Dva procesory v jednom?

4.12.2002, Igor Viduna, recenze
Dva procesory v jednom?
Před nedávnem firma Intel uvedla na trh v současnosti nejrychlejší procesor světa, který tiká na dříve nepředstavitelných 3,06Hz. To však není jediné prvenství, kterým se tento procesor chlubí. Mnohem zajímavější je technologie Hyper-Threading...
Kapitoly článku:
  1. Dva procesory v jednom?
  2. Výsledky testů a závěr

Testovací sestava

    • Intel Pentium 4 3,06GHz
    • Základní deska Intel D850EM (i850E) s 512MB RDRAM PC1066
    • Základní deska AOpen AX4PE Max s 512MB SDRAM DDR333 (PC2700)
    • Grafická karta GeForce 4 Ti 4600 128MB AGP 4x
    • Western Digital 120 GB 7200ot./ATA100 8MB Cache
    • Windows XP Professional (Ovladače grafické karty verze 30.81.)
Prvním testem, na který jsme se zaměřili je pochopitelně syntetický test SiSoft Sandra 2003, který by měl být již pro Hyper-Threading optimalizován. A výsledky nezklamaly, nárůst výkonu je zde opravdu velký. Je však také nutné říci, že s vypnutým Hyper-Threadingem byl procesor méně výkonný než Intel Pentium 4 2,8GHz (tedy alespoň dle výsledků, které jsou v programu nahrány pro srovnání již od výrobce), které tuto technologii neumí. Po zapnutí ho však náš kousek strčí s přehledem do kapsy.


Při práci s pamětmi nehraje zapnutí či vypnutí Hyper-Threadingu žádnou roli. Mnohem více zde rozhodují použité paměti – RDRAM či DDR. Avšak výkonový rozdíl není už zdaleka tak propastný jako tomu bývalo dříve…


U reálného testu PC Mark 2002 už také rozdíl prakticky nepoznáte… (Jak by to asi vypadalo při použití i neoptimalizovaného operačního systému?)



Proto porovnání jsme použili i klasické herní benchmarky: 3D Mark 2001, QuakeIII, Unreal Tournament 2003 a Commanche 4. Ty kromě grafické karty zatěžují také procesor. Abychom docílili co nejobjektivnějšího výsledku, použili jsme pouze rozlišení 640x480. Je zda ale vidět, že opět chybí softwarová podpora technologie a u Quaka III a Unreal Tournamentu 2003 je výsledek vyšší dokonce při vypnutí technologie Hyper-Threading v BIOSu. Proč? O tom jsme mluvili výše…




Závěr

Jak je vidět, snaží se Intel i nadále těžit výkon svých procesorů nejen z hrubé síly, kde je na tom jistě lépe AMD, ale také implementací nových technologií, které do budoucna zaručují nárůst výkonu – jako tomu bylo např. kdysi s technologií MMX. To však bohužel závisí do značné míry na výrobcích softwaru, kteří musejí své produkty šít Intelu „na míru“. To jsme viděli při porovnání testů SiSoft Sandry 2003 a reálných 3D her. Na druhou stranu však není nutné se obávat, že by tak programátoři nečinili (jako kdysi s technologií MMX, která dlouho zůstávala pouhým marketingovým lákadlem), protože již dnes existuje kompatibilní software – např. Windows XP. Také je nutné mít na paměti, že u reálných programů nebude nárůst výkonu tak markantní jako u syntetických benchmarků.

Jedinou nevýhodou procesoru tak zůstává nutná podpora ze strany čipové sady i výrobce desek a jejich BIOSů. Také poměrně vysoká spotřeba patří spíše k záporům.

Klady

    • vysoký výkon
    • první procesor, který taktem přesáhl hranici 3GHz
    • rychlá FSB – 533MHz
    • 512kB L2 Cache
    • technologie Hyper-Threading do budoucna zajistí vyšší výkon procesoru v nových programech          

Nevýhody

    • vysoká cena
    • technologie Hyper-Threading zatím není podporována softwarem
    • nárůst výkonu je jen nepatrný nebo žádný
    • nutnost podpory BIOSem a čipsetem
    • vysoká spotřeba energie


Za zapůjčení sestavy k recenzi děkujeme společnosti: Intel

Za zapůjčení základní desky AOpen AX4PE Max děkujeme společnosti: LEVI Internetional

Za zapůjčení paměťových modulů OCZ děkujeme společnosti: ProCA