Marek Byrtus
|
27.12.201112:37
Petre, nevis jak je to s kvalitou SPDIF vystupu(optickych) na zakladnich deskach? Mam CARAT-RUBYII zatim propojednou pres USB, ktere mi slape i v Linuxu A BSD dobre. Jenze z recenzi vyzniva, ze pripojeni na optiku zvuk posune jeste o rad vys. Je to pripad i onoho integrovaneho optickeho SPDIF na desce? Nebo je to mysleno doplnkovou optikou(at uz soucast kvalitni zvukovky, nebo samostatneho clenu)?Vyzkousel bych to, ale nemam opt. kabel a zatim jsem byl liny se dokopat k jeho koupi :-D Oscilator integrovaneho vystupu nebude asi nic moc.
Odpovědět0 0
bastlir2
|
18.12.20110:21
Predem musim pochvalit opravdu rozumne testovani audio zarizeni, vcetne jejich porovnani. To se u nas casto nevidi, zejmena na webu.
V nekolika recenzich uvadite upsampling jako plus. Mozna potrebuji "nakopnout", ale nejak mi unika smysl upsamplingu pri reprodukci - vzdyt nic noveho nemuze ve zvuky vycarovat.
Napriklad nutny upsampling na 48 kHz kvuli naslednemu DSP zpracovani na hernich zvukovkach firmy creative byl zdrojem tezkych problemu a snad az xFi to nejak unosne poresila.
Odpovědět0 0
wilibald
|
6.1.201219:56
No jestli to dobře chápu, tak upsampling by měl zajistit širší přechodové pásmo pro analogový rekonstrukční filtr za D/A převodníkem a tudíž umožnit menší lineární zkreslení ve slyšitelném pásmu.
Odpovědět0 0
....včetně FLAC je k dispozici v CD kvalitě. A tato "kvalita" na úrovni r. 1982 je jako nějaké "štěstí"??? 8-O
Odpovědět0 0
Pavel Ruzicka
|
18.12.201111:31
Kvalita nahravek CD byla v roce 1982 docela slusna. Da se rict, ze format 16bit/44.1kHz neni vubec spatny. Problem je, ze aktualni "Loudness war", neboli boj o nejhlasitejsi nahravku zpusobil totalni zmrseni nahravek a brutalni snizeni dynamiky
diky neuvazenemu pouzivani kompresoru a limiteru. Popis tohoto fenomenu je zde:
http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Loudness-war-prohrana-bitva-o-decibely~23~cerven~2011/
K cemu je mi nahravka, ktera nevyuziva format CD ani z 50%. Da se rict, ze z me sbirky CD je zhruba 10% kvalitne namasterovanych. Ten zbytek ma mensi ci vetsi vady vznikle
pri masteringu. Vetsinou prilis nizkou dynamiku, nebo prilis mnoho orezanych spicek, pripadne brum, nebo frekvence televiznich rozkladu v nahravce. Format 24bit/96kHz, pripadne 192kHz je fajn, ale kdyz v tom nesezeneme nase oblibene nahravky, tak je to bohuzel k nicemu...
Odpovědět0 0
jr2012
|
18.12.201113:27
A prave preto su najcenejsie disky z 80 rokov, tzv. flat transfer z pasov na CD :). Ku takejto klasike napr. patria WEA Target edicie, Red Polydor edicie, alebo Toshiba Black Triangle edicie.
Odpovědět0 0
"Loudness war?" jsem na mysli neměl, i když bohužel máte pravdu... spíše jsem chtěl říct, že prostě ve formátu CDDA "chybějí data" už z principu vzorkování. Že se to dá při té bídě ještě vyhoršit, je vážně k pláči. Jsou ale naštěstí k dispozici i jiné zdroje signálu, ať už SACD včetně ripů, občas DVD-A nebo i "ripy" kvalitních vinylů renomovaných značek, které přes všechny nedostatky tohoto typu záznamu "Loudness war?" rozhodně netrpí...
Odpovědět0 0
jr2012
|
14.12.201122:35
Data ktore posiela audio prehravac cez USB (kernel streaming) a ktore prima DAC zariadenie su rovnake. Na audio sa pouziva isochronous usb transfer, ktory ma od hardware garantovanu latenciu a sirku prenosu. Isochronous prenos nie je osetreny checksumami a teda data su prenasane aj s chybami, avsak pri normalnej funkcnosti USB zbernice je pravdepodobnost skreslenia dat naozaj minimalana. Problemom pri audio prenosoch je hlavne to ze USB dodava data v trosku inej frekvencii ako pracuje presny DAC.
Odpovědět0 0
Jinými slovy máte asi na mysli synchronizaci s master clockem ... jak říkáte skutečně se nejedná o zkreslení dat. Bohužel USB není na přenos audia ideální, ale některé nové DAC s vlastními hdoinami a slušným USB Analog Devices čipy jsou velmi použitelné.
Odpovědět0 0
jr2012
|
14.12.201122:59
Vela ludi si mysli ze audio data sa cez USB nejako skreslia, mojim prispevkom som chcel vysvetlit ze to nie je pravda, cize pri normalnej prevadzke je chybovost USB zbernice nulova. Problemom je ale rozdielnost HC hodin a DAC hodin.
Ja som rozmyslal ze problem synchronizacie na DAC clock by sa dal vyriesit pouzitim ineho typu USB transferu (bulk), chcelo by to ale silny bufering a viac programovania na strane PC a DAC :).
Odpovědět0 0
jr2012
|
14.12.201123:02
A este dodavam ze nie len programovania ale aj HW bastlenia :).
Odpovědět0 0
dvorak4
|
18.12.20110:10
Problem je s tim, ze prehravaci software za pomoci "casove zakladny pocitace" generuje audio vzorky, tj. snazi se zdrojova data zahrat tak, jak maji v cas jit za sebou. Vzorky putuji pres USB do prevodniku a ten generuje analogovy signal. Dulezity je ale fakt, ze VZDY si casove rozestupy vzorku k D/A prevodu poopravi pomoci svych, presnejsich (aspon doufam :) hodin. Pokud software v PC generuje vzorky pomaleji nez je zapotrebi (staci o fous), ze problem na svete. Jinak by to bylo, kdyby si data "nasaval" samotny USB prevodnik a PC je pouze dodavalo v mnozstvi vice nez dostatecnem (buffer). Bouzel takto prehravace ve Windows konstruovane nejsou.
Odpovědět0 0
Nechtěl jsem to komentovat:) ... kdo ví, co je k tomu vedlo:)
Odpovědět0 0
Jan Sehnálek
|
17.12.201116:00
Tohle "FUBAR" mne trefilo do hlavy hned když jsem viděl ten odkaz na recenzi na Seznamu :]
Odpovědět0 0
Miroslav Holý
|
14.12.201112:32
Dobrý den, mám sluchátka Sennheiser HD 598, vlastním základní desku MSI P67A?-GD65 ?(B3?) ?- Intel P67 na které se nachází Audio
• Chipset integrated by Realtek® ALC892
má optický výstup.
Chtěl bych doporučit co pořídit, abych plně využil potencial sluchátek. (Cena výkon)
Jestli by stačlil DAC, nebo DAC + zvukovka, nebo jiné řešení?
Také bych se zeptal jestli je znát využití DACu i při poslechu MP3, jsou na tom mp3 špatné i při datovém toku (320kb/s) ať už VBR nebo konstantním toku, omlouvám se za neznalost problematiky a případně bych požádal vysvětlení pro lajka jako jsem já?
Odpovědět0 0
Využijete i při poslechu MP3 (datový tok jaký uvádíte již není problém). Samozřejmě asi každý vám doporučí spíše dělat si sbírku ve FLACu. Vaše sluchátka uspokojí maximálně Topaz Signature přes USB. Není potřeba laborovat s optikou a zvukovkou. Dobrým tipem je Fubar IV Plus za 4450 v obchodě, který nám zapůjčil "obyčejný" Fubar IV. Ten za polovinu ceny Topaz Signature odvede velmi dobrou práci a má vyměnitelné operační zesilovače, které jde v případě potřeby nahradit za lepší.
Odpovědět0 0
Miroslav Holý
|
14.12.201115:03
Děkuji
Odpovědět0 0
Tiež by som rád poprosil o radu. Vlastním notebook Asus N55sf, ktorý ma samozrejme integrovaný zvukový codek. Nedávno som si kúpil sluchátka Sennheiser PC 360 a cítim, že zvuková karta na notebooku nie je to pravé orechové a že tie slúchadlá potrebujú lepší zdroj zvuku. Keďže sa jedna o gaming headset obsahujú aj mikrofón. Chcel by som teda poprosiť o radu čo by sa oplatilo ku notebooku kúpiť aby som dokázal vyťažiť viac z potenciálu tých slúchadiel.
Ďakujem
Odpovědět0 0
Gaming headsety nebývají moc audiofilské, ale myslím si, že je řešením nějaký levnější USB DAC jako Fubar IV Plus za 4500. Do notebooku dále Foobar2000 jako přehrávač a budete spokojen. Samozřejmě se pak otevírá cesta k upgradu na slušná hi-fi sluchátka.
Odpovědět0 0
Väcsinou gaming headsety nie si nic moc ale tieto Sennheiser PC 360 hraju pomerne slusne ale dakujem za radu. Predpokladam ze ten DAC staci prepojit klasicky len cez USB.
Odpovědět0 0
Ano stačí USB a nic víc.
Odpovědět0 0
Dakujem velmi pekne. Este by som sa spytal, ze ako potom pripojim mikrofon? Kedze dany headset ma aj mikrofon? Nevsimol som si aby tento DAC mal vstup pre klasicky mikrofon.
Odpovědět0 0
vypadá jako zajímavé řešení k počítači, pokud se nepletu tak se jedná o spojení právě zde testovaného Fubaru IV a zesilovače. Docela by mě zajímalo porovnání s AQ M3, to je také jeden z mála zesilovačů s menšími rozměry a tím vhodný k použití u počítače.
Taky bych se rád zeptal jestli neuvažujete o porovnání AudioEngine A5 proti kombinaci zesilovač BigJoe 3/AQ M3 (nebo prostě nějaký rozměrově nenáročný a cenově dostupný zesilovač) a levných regálovek v ceně cca 3000 Kč. Nevím jak ostatním čtenářům, ale mně by takovéto srovnání přišlo velice zajímavé a užitečné.
Při výběru ozvučení k počítači totiž člověk velice rychle narazí na "rozdílnost světů hi-fi a PC audia" - jinak řečeno v recenzích se dočtete že "reproduktory Logitech jsou skvělé", jinde zase že "tento stereo zesilovač hraje v dané cenové kategorii skvěle", ale nikde už nenajdete jak hrají AudioEngine A5 ve srovnání s levnou stereo sestavou či jestli je při použití levných regálovek slyšitelný rozdíl mezi AQ M3 a stereo zesilovačem v ceně cca. 10000 Kč.
Vy jste pokud vím jediný kdo takováto přímá srovnání provádí. Po pár posledních recenzích napříkald vím, že Sound Blaster X-Fi Titanium HD a Asus Xonar Essence STX jsou srovnatelné, Audiotrak Prodigy HD2 je lepší než tyto dvě karty a Fubar IV je srovnatelný s HD2 a tudíž lepší než Asus a Creative - což je pro mě třeba cenná informace a nebyl jsem se k ní během měsíců "googlení" a hledání na internetu schopen propracovat. Píši tohle všechno i proto, protože si vážím Vaší činnosti v této oblasti a myslím si, že Vaše audio recenze jsou něco co (nejenom) na českém internetu hodně chybělo.
Odpovědět0 0
Děkuji. Já si myslím, že například kombinace BigJoe III nebo ještě lépe samostatných monobloků s předezesilovače dokáže na stůl dostat slušný výkon za zajímavé peníze. Když se to naskládá do racku, tak se to vejde na libovolný stůl. Pokusím se samozřejmě získat další zajímavé věci na testy.
Odpovědět0 0
Zajímalo by mě, z čeho autor získal představu, že z kvalitní zvukovky jde kvalitnější optický signál než z té integrované. Neříkám, že nemůže, ale rád bych to viděl někde zdůvodněné. Z principu věci (podle mě) totiž digitální "řetěz" nemůže být ovlivněn žádným rušením jako analogový a pokud v záznamu (řekněme flac) mám pět nul za sebou, tak ve finále těch pět nul musí jít i tou optikou ven, ať už je to integrovaná nebo dedikovaná zvukovka. Od toho je to digitální technologie - kvalita se nemůže snížit. Teoreticky by neměl být problém tohle proměřit, ne?
Z toho důvodu si taky myslím, že než kvalitní zvukovku do PC je lepší koupit přímo externí zesilovač, který si s převodem poradí daleko lépe.
Odpovědět0 0
Nien
|
14.12.20118:56
Tady se exaktní údaje (stále ještě) neměří. Hodnocení kvality zvuku je plně v područí nálady a osobního vkusu autora.
Odpovědět0 0
Měřit se bude, ale ne pomocí zvukové karty ... konzultuji teď nějakou vhodnou (zaplatielnou a časově únosnou) metodiku.
Odpovědět0 0
Nien
|
14.12.201110:00
Vida, tak to je dobrá zpráva. Držím palce.
Odpovědět0 0
S tím já ale plně souhlasím - je to stejné jako názory na (například) obrazy - každý rád něco jiného. Záleží jen na tom, jestli je recenzent nestraný a má dobrý sluch ;)
Mě ale zajímá důvod, proč by se měl optický výstup na různých kartách lišit, když jde o digitální zpracování a přenos. Je to podobné, jako kdysi lidi tvrdili, že rychle přepálené CD je méně kvalitní než pomalu. Obyčejný test s bitovým porovnáním potvrdil, že kopie médií přepálených různými rychlostmi jsou na bit stejné. Podobné to, podle mě, musí být u to toho digitálního výstupu.
Odpovědět0 0
JanoX
|
14.12.201115:45
To je fakt, vypalování při vyšších rychlostech dřív bývalo problematické, low-cost CD mechaniky ve starší HiFi technice s tím mívaly potíže protože byly zařízené přednostně na čtení lisovaných CD a to přesto že stejné AudioCD na kvalitní mechanice v PC nevykazovalo potíže.
Odpovědět0 0
To ale nebylo způsobené špatným vypálením ale jinou charakteristikou odrazové vrstvy - na vypalovací CD bylo potřeba silnějšího laseru, což první hifi mechaniky neměly.
Odpovědět0 0
A chytraci, ktery tomu houby rozumeli tak vytvorili famu o tom, ze se CD vypalovanim snizuje kvalita aniz by tusili jak to ve skutecnosti funguje.
Je pravda, ze CD jde "ohrat", protoze CD-DA format nema poradny opravny mechanismy. Typickej for pak ovsem je, ze kopie CD vyrobena pomoci kvalitni mechaniky ma pri prehravani ve stolnim prehravaci mensi mnozstvi chyb nez starsi original, protoze vypalovacka vetsinou pri cteni nadela min chyb nez stoji prehravac. Zarukou zachovani kvality je hned po koupi ripnout CDcko, ulozit do FLACu nebo jinyho loseless formatu a je po starostech.
Odpovědět0 0
jr2012
|
15.12.201112:45
Pokial CD nie je vylozene doskrabane, alebo skorodovane tak na beznej CD mechanike ho skopirujes napr. s EAC uplne presne (mozes ho stocit 100x a vysledok bude vzdy na bit rovnaky). Dalej sa to da overit cez accuraterip ci skopiroval dobre.
Odpovědět0 0
bastlir2
|
4.1.20121:43
CD ohrat ... vykon laseru nema na lisovene CD zadny vliv. Ale vliv maji skrabance a spina. Ano - CDDA ma dost malo opravnych info a kdyz selze L1 opravny blok, tak nastupuje numericka aproximace prubehu. Kdyz je poskozeny usek tak velky, ze jej nelze aproximovat, dojde z obou stran ke ztiseni. Takto si to aspon z puvodnich materialu CD pamatuji.
Protoze CDDA prevod pouziva slusnou cache, jsou veskere bachorky o jitter vypalenych kopii totalni blabol - veskery vliv na pripadny jitter ma pouze kvality casove zakladny DA prevodniku.
Kopie a original - krom ID sekci o mediu jde o bitove identicke. Vzorky napeti snimane s frekvenci 44,1 kHz predstavuji pouze DATA a ta se NEMENI. Jak se s nimi popasuje prehravec CD zalezi na kvalite media (mechanicke poskozeni povrchu a mikroskopicke chyby v mediu samotnem, coz meri napriklad chipsety liteon pomoci kprobe). Vypalovane medium ma oproti lisovenamu nizsi kontrast - pamatuji jeste doby, kdy prehravace nektera vypalovana media nezvladala precist. Necekal bych, ze neposkozene lisovane CDDA bude horsi nez vypalovane. Pokud je ale poskrabane, pak "prepaleni" za vyuziti bitove identicke kopie urcite pomuze.
Odpovědět0 0
pleonx
|
14.12.20119:20
Odpovědět0 0
Bylo zde už v diskuzích několikrát rozebíráno, že signál vedený po SPDIF nebo USB je ovliňován mnoha dalšími faktory. V případě SPDIF je důležitým faktem, že většina výstupů postradá reclock, což se dá ale řešit jak softwarově tak hardwarově. P. Vrána (CASEA) třeba řeší u SPDIF náběžnou hranu signálu, která dle něj má vliv na jitter. Digitální řetězec samozřejmě v případě audia může také být ovlivňován ... od výstupu (vysílače) přes kabel po vstup na kterém je příjímač. Proto často lidé s různými zařízeními s SPDIF a jedním DAC komentují po fórech i testech jiné výsledky.
Osobně mám zkušenost s upravenou zvukovou kartou respektive jejím SPDIF velmi dobré zkušenosti. Toto laborování ale má smysl, když máte adekvátní komponenty... u zesilovače do 10 tisíc a levných regálů postačí zapnout DAC do USB a zbytek ponechat tak:).
Odpovědět0 0
Šlo by to nějak změřit a udělat porovnání v nějakém pěkném testu? Včetně toho ovlivnění na kabelu? Já tomu pořád nějak nevěřím ... Je mi jasné, že náběžné hrany můžou být trochu zkreslené, ale v rámci celé komunikace musí být ty hodnoty zase reprodukované 100% přesně. Od toho tam jsou nějaké opravné mechanismy, ne?
Btw. k tomu testovanému kusu - ten výstup vzadu L a R je na co? Daly by se na to pověsit nějaké menší regály? Nebo je potřeba to prohran ještě zesilovačem? V této problematice trochu (dost) plavu, tak se zajímám, protože zrovna doma řeším, jak dostat něco slušného z PC skříně na stůl ;)
Odpovědět0 0
Problém všech těchto testů je, že jsou to rozdíly slyšitelné, ale těžko jdou změřit ...respektive určitě se ted pídit pomocí testů proč a jak některé faktory ovlivňují výsledek. Nicméně, nejsem v tomto natolik erudovaný, abychom to mohl dělat ... lehce by se tak mohlo stát, že budeme mít pěkné grafy, které pro skutečné odborníky v tomto oboru budou pro zasmání, byť je neznalý čtenář bude považovat za přínosné.
Jak říkáte opravné mechanizmy tady jsou, ale většina zařízení je nemá. Optický výstup je ne na vedlejší koleji a téměř všech výrobců spotřebních hifi značek.
L/R je analogový cinch (RCA) výstup z DAC do zesilovače nebo aktivních reproduktorů. Jednoduše levý a pravý kanál.
Odpovědět0 0
Já měl na mysli měření toho optického výstupu na konci optické linky, tedy ještě přes zesilovačem. Nevím jestli je to vůbec realizovatelné, třeba pomocí osciloskopu. Představoval jsem si nějaký krátký vzorek, který by se přes to poslal a pak se porovnalo, jestli na druhé straně vypadl stejný digitální výstup jako na vstupu. Možná něco jako z PC do zesilovače s digitálním vstupem, z toho (zase digitálně) zpět do PC a tam to nahrát bezestrátově a pak porovnat ty soubory. Tady by se ale blbě lovil začátek a konec přehrávání a nahrávání. Spíš ten osciloscop, a pak porovnat výstupní křivky, ale to by je musel umět nějak uložit, aby šel porovnat větší vzorek ...
Odpovědět0 0
JanoX
|
14.12.201115:33
Je to přesně obráceně, rozdíly jsou neslyšitelné, ale jdou exaktně změřit a to jak digitální audio signál, tak USB a podobně. Výsledek vypadá nějak takhle, bohužel potřebná měřící aparatura je nákladná:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_pattern
Odpovědět0 0
Bat-Eared
|
14.12.201112:36
Neměří se to, protože by nic nezměřili. Takhle mohou dál tvrdit, že existuje jitter a podobné nesmysly.
Odpovědět0 0
jitter zčela určitě existuje, byť u zařízení této kategorie je to přeceňovaný problém:)
Odpovědět0 0
JanoX
|
14.12.201115:27
Liší se to především v kvalitě stability oscilátoru a jitteru, avšak při produkci 192/24 rozdíl neuslyší vůbec nikdo. To co výrobci draze zamlčují veřejnosti je, že ve zvuku z integrované zvukovky za bratru 8 USD a našlapané super-hyper zvukovky do PCIe za 500 USD není v konfiguraci optický výstup + externí DAC s optickým vstupem žádný slyšitelný rozdíl, pochopitelně pokud posluchač není srandista a nezapne si ve zvukovce nějaký DSP zkreslovač zvuku, pak tam rozdíly jsou, samozřejmě.
Odpovědět0 0
Absenciu upsamplingu by som nepovazoval za negativum. Upsampling nie vzdy prinasa lepsiu kvalitu zvuku. Zalezi od pouziteho cipu a zvysku zapojenia v DACane.
Odpovědět0 0
V případě těchto malých DAC jsem nesetkal s případem, kdy by up-samling na škodu byl. S tím jsem setkal jedině při u softwarového v PC:).
Odpovědět0 0
Pavel Ruzicka
|
16.12.201111:31
Problem upsamplingu je hlavne v tom, ze se zvysi citlivost na jitter vstupniho signalu. Oversampling se pouziva hlavne proto, ze vyroba D/A prevodniku typu Delta/Sigma je mnohem levnejsi a diky posunuti vzorkovaci frekvence nahoru mnohem dal od audio spektra je mnohem jednodussi konstrukce dolnofrekvencni propusti (LPF) na vystupu. Podle mne ma nejvernejsi zvuk prevodnik typu R-2R zapojeny bez prevzorkovani. Detailni vysvetleni rozdilu popisuje znamy clanek od Ryoheie Kusunokiho:
http://www.sakurasystems.com/articles/Kusunoki.html
Odpovědět0 0