>
>
>
>
>
>
>
G92 alias NVIDIA GeForce 8800 GT: nový grafický polobůh?
29.10.2007, Petr Papež, recenze
Karta s božským výkonem a lidskou cenou? Právě takovou se snaží být NVIDIA GeForce 8800 GT. Nadupaný nižší highend s téměř plným počtem SP jako GTX verze. V testu se mu do cesty postaví NVIDIA GeForce 8800 GTX i GTS 320MB a ATI Radeon HD 2900 XT.
Kapitoly článku:
- G92 alias NVIDIA GeForce 8800 GT: nový grafický polobůh?
- ZOTAC GeForce GF8800GT 512MB DDR3 Dual DVI/HDTV AMP!
- Gigabyte GeForce 8800 GTX GV-NX88X768H-RH 768 MB
- Testovací sestava, testovací metodika
- Bioshock (DX9), TC's R6: Vegas (DX9), World in Conflict (DX9 a DX10)
- Prey (OGL), Supreme Commander (DX9), MoHA (DX10), CoH (DX10)
- CB's Jericho demo (DX10), CoD 4 demo (DX10), Timeshift demo (DX10)
- Hellgate London demo (DX9), Crysis SP demo (DX10), LightsMark (DX9)
- Kvalita FSAA a AF, nový TRMS
- Přehrávání HD obsahu, výkon, poměr cena/výkon
- Hlučnost, spotřeba, přetaktování
- Závěr
Přehrávání HD obsahu
Podíváme se na další novou vlastnost highendu NVIDIA, tentokrát v materiálech velmi protěžovanou - přehrávání HD videa s nízkým zatížením procesoru. NVIDIA GeForce 8800 GT si polepšila a upgradovala jednotku VP1 na VP2 z jader G84/G86 spojenou s její integrací do jádra. Odpadnul tak "topící" čip NVIO na plošném spoji a zcela jistě klesla o něco málo spotřeba. Zopakujeme si hlavní výhody/vlastnosti:
VP2 je programovatelné SIMD jádro pro urychlování kodeků H.264, VC-1 a MPEG-2. Dle specifikací zvládá přehrávat až 40 Mbps videa kódované právě v těchto kodecích. Při dekódvání kodeků H.264 (používá jej např. BluRay) potřebujeme spočítat čtyři hlavní části: Motion Compensation, Deblocking, Inverse Transform a akcelerace CAVLC a CABAC. Právě první dvě jmenované činnosti až doposud zvládal i čip G80/G70 a G92 není výjimkou. Další částí je Bitstream Procesor (ve zkratce BSP). Ten je zodpovědný za poslední dvě činnosti, akceleraci CABAC/CAVLC a inverzní transformaci. AES128 má ve zkratce na práci kódování při přehrávání BluRay/HD DVD ve Windows Vista.
Hovíte-li videu, můžete si alespoň ve zkratce přečíst, co o jednotlivých částech říká NVIDIA (zdroj: downsamplovaný obrázek z materiálů NVIDIA)
Dnes tu najdeme jen jeden, zato dostatečně výmluvný graf. Zaměřili jsme se pouze na zdaleka nejpoužívanější přehrávač Cyberlink PowerDVD. Akceleraci H.264 jsme vyzkoušeli na traileru Harry Potter a fénixův řád. Akceleraci MPEG2 jsme také vyzkoušeli a je funkční. Nemá však smysl se jí zabývat, video s bitrate 40 Mbps (!) zvládne procesor Core 2 Duo s jedním aktivovaným jádrem na 1,6 GHz levou zadní a akcelerace už mu příliš nepomůže (řádově 20 - 30% odlehčení při takto vysokém bitrate a takto nízké frekvenci CPU). WMV HD jsme také vyzkoušeli opět se stejným výsledkem, žádný rozdíl v akceleraci.
Testováno na Core 2 Duo, jedno jádro deaktivované, frekvence jádra 1,6 GHz.
Harry Potter | |
Video kodek | H.264 |
Bitrate | 10 Mbps |
Šířka | 1920 |
Výška | 816 |
Audio | ano |
Audio kodek | AAC |
Bitrate [kbps] | 211 |
Výborně, vše funkční. NVIDIA GeForce 8800 GT se posouvá blíže k multimediálně zaměřeným uživatelům. Nyní si už stejně jako s ostatními kartami G84/G86 či kartami podporujícími ATI AVIVO HD můžete přehrávat BluRay či HD DVD s malou spotřebou, bez sekání a i s nižším hlukem na highendové kartě.
Výkon
Výkon této karty je vzhledem k ceně fenomenální, to už si jistě všimnul každý. Pojďme si to celé projít a spočítat si poměr cena/výkon. To je veličina, která rozhodne o osudu nejen této karty, ale také nasadí laťku pro další příchozí čipy, především pro RV670. Laťka určitě nebude nijak nízko...
Update 1.11.2007 21:45: byl odstraněn Bioshock s aktivovaným FSAA. Chybí podpora na kartě ATI Radeon HD 2900 XT.
Všechny testy | Převážně 1280x960/1024 | Převážně 1600x1200 | Převážně HR | Bez demoverzí | DX9 | DX10 | |
8800 GTX 169.01 | 110,0% | 108,5% | 109,2% | 112,5% | 111,3% | 108,4% | 109,4% |
8800 GT | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
8800 GTS 320MB 169.01 | 72,5% | 77,5% | 71,0% | 69,0% | 76,0% | 73,9% | 67,9% |
2900 XT 512MB | 89,2% | 90,2% | 89,1% | 90,9% | 91,2% | 96,5% | 83,0% |
Rozepsání jednotlivých výkonnostních "módů":
Převážně 1280x960 | Převážně 1600x1200 | Převážně HR | Bez demoverzí | DX9 | DX10 | |
World in Conflict (DX9) | 1280x960 | 1600x1200 | 2048x1536 | 1600x1200 | 1600x1200 | - |
1280x960 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | 2048x1536 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | - | |
World in Conflict (DX10) | 1280x1024 | 1280x1024 (FSAA) | 1280x1024 (FSAA) | 1280x1024 (FSAA) | - | 1280x1024 (FSAA) |
1280x1024 (FSAA) | 1600x1200 | 1600x1200 | 1600x1200 | - | 1600x1200 | |
Company of heroes | 1280x1024 | 1600x1200 | 1800x1440 | 1600x1200 | - | 1600x1200 |
1280x1024 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | - | 1600x1200 (FSAA) | |
TC's R6: Vegas | 1280x960 | 1280x960 | 1280x960 | 1280x960 | 1280x960 | - |
1600x1200 | 1600x1200 | 1600x1200 | 1600x1200 | 1600x1200 | - | |
Prey | 1280x960 | 1600x1200 | 2048x1536 | 1600x1200 | - | - |
1280x960 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | 2048x1536 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | - | - | |
Supreme Commander | 1280x960 | 1600x1200 | 2048x1536 | 1600x1200 | 1600x1200 | - |
1280x960 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | 2048x1536 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | - | |
Medal of Honor: Airborne | 1280x960 | 1280x960 | 1280x960 | 1280x960 | - | 1280x960 |
1600x1200 | 1600x1200 | 1600x1200 | 1600x1200 | - | 1600x1200 | |
Bioshock | 1280x960 | 1600x1200 | 1600x1200 | 1600x1200 | 1600x1200 | - |
1600x1200 | 2048x1536 | 2048x1536 | 2048x1536 | 2048x1536 | - | |
Call of Duty 4 | 1280x1024 | 1600x1200 | 1800x1440 | - | - | 1600x1200 |
1280x1024 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | 1800x1440 (FSAA) | - | - | 1600x1200 (FSAA) | |
Hellgate London | 1280x1024 | 1600x1200 | 1800x1440 | - | 1800x1440 | - |
1280x1024 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | 1800x1440 (FSAA) | - | 1800x1440 (FSAA) | - | |
TimeShift | 1280x1024 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | - | - | 1280x1024 (FSAA) |
1600x1200 (FSAA) | 1800x1440 (FSAA) | 1800x1440 (FSAA) | - | - | 1600x1200 (FSAA) | |
Jericho | 1280x1024 | 1600x1200 | 1800x1440 | - | - | 1600x1200 |
1280x1024 (FSAA) | 1600x1200 (FSAA) | 1800x1440 (FSAA) | - | - | 1600x1200 (FSAA) | |
Crysis | 1280x1024 H | 1600x1200 H | 1600x1200 H | - | - | 1024x768 VH |
1024x768 H (FSAA) | 1024x768 VH (FSAA) | 1600x1200 VH | - | - | 1024x768 VH (FSAA) |
Poměr cena / výkon
Cena karet:
Grafická karta | Nejlevnější přibližné internetové ceny |
ATI Radeon HD 2900 XT 512 MB | 8 950 Kč |
NVIDIA GeForce 8800 GTS 320 MB | 6 650 Kč |
NVIDIA GeForce 8800 GT 512 MB | 5 500 Kč (?) |
NVIDIA GeForce 8800 GTX 768 MB | 12 250 Kč |
Cena za NVIDIA GeForce 8800 GT se dá těžko odhadnout. Předprodejní cena nastavená eshopy začíná někde pod 5500,- Kč vč. DPH.
Cena za 1% výkonu v Kč s daní:
Grafická karta | Internetové ceny | Všechny testy | Převážně 1280x960 | Převážně 1600x1200 | Převážně HR | Bez demoverzí | DX9 | DX10 |
ATI Radeon HD 2900 XT 512 MB | 8 950 Kč | 100,4 | 99,3 | 100,5 | 98,4 | 98,2 | 92,7 | 107,9 |
NVIDIA GeForce 8800 GTS 320 MB | 6 650 Kč | 91,7 | 85,8 | 93,7 | 96,4 | 87,5 | 90 | 97,9 |
NVIDIA GeForce 8800 GT 512 MB | 5 500 Kč | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 |
NVIDIA GeForce 8800 GTX 768 MB | 12 250 Kč | 111,3 | 112,9 | 112,1 | 108,9 | 110 | 113 | 111,9 |
Bude-li se cena za kartu nakonec lišit, není nic jednodušího než si doplnit cenu za 1% sám. Díky tomu, že výkon a poměr cena/výkon je brán právě z NVIDIA GeForce 8800 GT, stačí cenu snadno dopočítat. Např. bude-li koncová cena 6 500,- Kč, cena za za 1% výkonu bude "6500 / 100", tedy 65 Kč za 1% výkonu. Poměr cena / výkon u ostatních karet zůstává.
Z grafu je vidět, že reálná cena karty by se vzhledem ke konkurenci měla pohybovat spíše přes 9 000,- Kč než 5 000,- Kč vč. DPH.