reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

GeForce 6800Ultra vs. Radeon X800 vs Radeon X800XT

17.6.2004, Martin Štěpánek, recenze
GeForce 6800Ultra vs. Radeon X800 vs Radeon X800XT
Dnes se podíváme na výkon nové GeForce 6800Ultra a postavíme ji proti dosavadnímu, byť krátkodobému vůdci, Radeonu X800Pro. Když jsem dostal Radeon X800Pro do rukou jako horkou novinku, neměl jsem dostatek času na všechny testy. Toto se nyní pokusím napravit a proto jsem připravil celkem 15 různých testů (nově Tomb Raider, UT2004, Lock On, F1 Challenge a Serious Sam) a jako perličku jsem naměřil výkon i s odemčenými 4 pipelines, tedy s Radeonem X800XT.
Full-Screen Antialiasing

Zde jsem použil prográmek FSAA tester, který mají na starosti lidé ze serveru TOMMI Systems.


Ikona Odkaz na databázi
R420 - Vzorek
ATI R420
NV40 - Vzorek
NV40
2x FSAA
4x FSAA
6x FSAA
Ikona Odkaz na databázi
8x FSAA
Ikona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
klikněte pro zvětšení

Hned v úvodu je nutné zdůraznit, že technika FSAA se u nového R420 vůbec nezměnila, je tedy stejná jako u předcházejícího R350 (alias Radeon 9800), ale technika u NV40 doznala značných změn.

U Radeonu X800Pro je situace poměrně jednoduchá, jelikož čip podporuje Rotated Grid MultiSampling a to 2x a 4x. K vykreslení 6x FSAA je použit tzv. rozptýlený vzorek. U nVidie je nově použit Rotated Grid MultiSampling a to 2x a 4x. Při FSAA 8x je použita kombinace Multi/SuperSamplingem (podobně jako 8xS u GeForceFX 5950Ultra). Dále pak ještě přibyl nový režim 8xM, také značený reg18.
    • 2x FSAA
      Při srovnání 2xFSAA u ATi a nVidie dostaneme stejnou kvalitu, jen s rozdílem, že vzorek je opačně orientován.
    • 4x FSAA
      To stejné jako u 2x
    • 6x/8x FSAA
      Kvalitativně je na tom lépe nVidia s její kombinací Multi/SuperSamplingu. Bohužel ale v praxi se lepší ukazuje 6xFSAA u ATi, jelikož je optimální z pohledu kvalita/výkon.

Rozdíl mezi SuperSampling AA a MultiSampling AA:
    • SuperSampling (SSAA) - rendering s vyšším rozlišením a následný downsampling
    • MultiSampling (MSAA) - zde se počítá s více subpixely/pixely, ale všechny mají stejnou texturu, liší se tedy pouze na hranách


Pro ty, kterým se nechtějí všechny obrázky FSAA otevírat, jsem zde udělal pár detailů:


Ikona Odkaz na databázi
ATI R420
NV40
NV35
2x FSAA
4x FSAA
6x FSAA
Ikona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
8x FSAA
Ikona Odkaz na databázi


Zde si můžeme prohlédnout rozdíly mezi různými stupni FSAA, i když drobnější rozdíly mezi 6x a 8xS již tak patrné nejsou. I když je dobře patrné, že 2xFSAA a 4xFSAA u ATi a NV40 jsou lepší než u NV35.

PS: obrázky vzorků (samplů) jsou použity ze serveru 3D Center. Především doporučuji článek ATi & nVidia anti- Aliasing performance.

Anisotropní Filtrování

Pro dobré zobrazení jak grafický čip filtruje asi nejlépe slouží D3D-AF Tester.


Ikona Odkaz na databázi
ATI R420
NV40
NV35
No AF
2x AF
4x AF
8x AF
16x AF
Ikona Odkaz na databázi

Stejně jako se změnila technika FSAA u nového NV40 ve srovnání s NV35, změnila se i u AF. Především si inženýří nVidie vzali k srdci velkou úhlovou závislost.
    • No AF
      Na rozdíl od NV35, používá NV40 již plně trilineární filtrování. Ba co víc, má jej lepší než ATi, což je z obrázků patrně jednoznačné.
    • 2x AF
      Zde ještě stále vede nVidia NV40, která má AF "čistší".
    • 8x AF a 16x AF
      Při pohledu na obrazce se jen velmi těžko hledají rozdíly. Jen u velkého obrázku to vypadá, jako by trilineární filtrování u ATi R420 sahalo dále.

U NV40 je v ovladačích novějších jak 61.32 možnost zapnout lepšího AF v ovladačích - tak jak to popisuji v kapitole ovladače a přetaktování.
reklama