GeForce GTX660: nové mainstreamové GPU Nvidie
13.9.2012, Petr Štefek, recenze
S uvedením GeForce GTX 660 nás tentokráte Nvidia nezklamala a připravila si pro nás zbrusu nové GPU GK106, které je tak už druhým zástupcem z řad nové architektury Kepler. GeForce GTX 660 bude konkurovat především Radeonům HD 7800.
Kapitoly článku:
- GeForce GTX 660 - nové GPU v mainstreamu
- Gigabyte GeForce GTX 660 OC - bližší pohled
- Testovací sestava a testy
- Anno 2070
- Batman: Arkham City
- Battlefield 3
- Crysis 2
- Civilization 5
- Metro 2033 The Last Refuge
- StarCraft 2
- Spotřeba a teploty
- Závěr
GeForce GTX 660 přichází jen několik málo týdnů po uvedení silnější verze GeForce GTX 660Ti, kterou jsme si již u nás otestovali. Zklamáním pro nás tehdy bylo, že Nvidia pro tuto mainstreamovou řadu nevymyslela žádné vlastní jádro a využila "uškrcené" GPU GK104, které známe z vyšších řad GeForce GTX 670/680. Tentokráte je tomu konečně jinak a spolu s GeForce GTX 660 přichází také jádro GK106, které také reprezentuje architekturu Kepler a její 28nm výrobní proces. GeForce GTX 660 je pozicována jako konkurence pro Radeony HD 7800 a Nvidia se v materiálech porovnává přímo s nižším Radeon HD 7850, který bude ovšem dle mého názoru cenově podstatně níže.
Nové GPU GK106 je vyráběno 28nm procesem a jedná se v podstatě o 2/3 jádra GK104. Nvidia pro GeForce GTX 660 uvádí, že jádro disponuje 960 CUDA Cores (stream procesory), 80 texturovacími jednotkami a 24 ROPs. S největší pravděpodobností to bude také maximum fyzických jednotek, které má toto GPU k dispozici. Když porovnáme velikosti GK104 (294 mm2) a GK106 (240 mm2) a také vezmeme v úvahu deklarovaný počet, tak zde prostor k diskuzím o jednom M.I.A. SMX bloku přeci jen je. Podle schématu vidíme, že jádro má 5 SMX bloků po 192 stream procesorech, což celkově dává deklarovaných 960 jednotek.
Takt tohoto jádra byl stanoven na 980 MHz pro referenční modely a samozřejmě takt je v tomto případě pevný pro všechny části čipu. Stejně jako v ostatních případech je k dispozici 192bitová paměťová sběrnice a paměťové čipy GDDR5 na taktu 1502 MHz (6008 MHz efektivně). Podobně jako u dražších kolegů je k dispozici 2 GB paměti. Nvidia našla tedy celkem rozumný kompromis, který by mohl ve všech rozlišeních fungovat, ale sama společnost tuto kartu pozicuje jako partnera k běžných monitorům s rozlišením do 1920x1200 (1080). Je známo, že díky poměrně úzké sběrnici v nejvyšších rozlišeních jako je 2560x1600 konkurenční Radeony mají poněkud výhodu díky podstatně vyšší propustnosti, ale v reálném světě, kde 30" monitory vlastní minimum hráčů, je toto skutečně marginální.
V našem testu nás bude zajímat, jak si povede GeForce GTX 660 proti Radeonu HD 7870, a také bude zajímavé srovnat si výkony s dražší GeForce GTX 660Ti, která disponuje podstatně větším počet stream procesorů. Radeon HD 7850, který je podle Nvidie a jejích materiálů podstatně slabší, ale v současné době stojí v případě levnějších modelů okolo 4 tisíc korun. To je cena, za kterou se ovšem nová GeForce GTX 660 určitě v našich končinách prodávat nebude.
Grafická karta |
Radeon HD 7850
|
Radeon HD 7950
|
Radeon HD 7870
|
GPU |
Pitcairn
|
Tahiti Pro
|
Pitcairn
|
Počet tranzistorů |
2.8 mld.
|
4.31 mld.
|
2.8 mld.
|
Výrobní technologie |
28 nm
|
28 nm
|
28 nm
|
Frekvence jádra |
860 MHz
|
800 MHz
|
1000 MHz
|
Frekvence shaderů |
860 MHz
|
800 MHz
|
1000 MHz
|
Počet shaderů |
1024
|
1792
|
1280
|
Pixel fillrate |
27 520 Mpix/s
|
25 600 Mpix/s
|
32 000 Mpix/s
|
Texel fillrate |
55 040 Mtex/s
|
89 600 Mtex/s
|
80 000 Mtex/s
|
Počet RBE |
32
|
32
|
32
|
Počet TMU |
64
|
112
|
80
|
Velikost paměti |
2048 MB GDDR5
|
3072 MB GDDR5
|
2048 MB GDDR5
|
Frekvence paměti |
4 800 MHz
|
5 000 MHz
|
4 800 MHz
|
Šířka sběrnice |
256-bit
|
384-bit
|
256-bit
|
Propustnost sběrnice |
153 600 MB/s
|
240 000 MB/s
|
153 600 MB/s
|
Verze DirectX |
DirectX 11.1
|
DirectX 11.1
|
DirectX 11.1
|
Grafická karta |
Radeon HD 7970
|
GeForce GTX 660
|
GeForce GTX660Ti
|
GPU |
Tahiti
|
GK106
|
GK104
|
Počet tranzistorů |
4,31 mld.
|
2,54 mld.
|
3,54 mld.
|
Výrobní technologie |
28 nm
|
28 nm
|
28 nm
|
Frekvence jádra |
925 MHz
|
980 MHz
|
915 MHz
|
Frekvence shaderů |
925 MHz
|
980 MHz
|
915 MHz
|
Počet shaderů |
2048
|
960
|
1344
|
Pixel fillrate |
29 600 Mpix/s
|
23 520 Mpix/s
|
21 960 Mpix/s
|
Texel fillrate |
118 400 Mtex/s
|
78 400 Mtex/s
|
102 480Mtex/s
|
Počet RBE |
32
|
24
|
24
|
Počet TMU |
128
|
80
|
112
|
Velikost paměti |
3072 MB GDDR5
|
2048 MB GDDR5
|
2048 MB GDDR5
|
Frekvence paměti |
5500 MHz
|
6008 MHz
|
6008 MHz
|
Šířka sběrnice |
384-bit
|
192-bit
|
192 -bit
|
Propustnost sběrnice |
264 000 MB/s
|
144 200 MB/s
|
144 200 MB/s
|
Verze DirectX |
DirectX 11.1
|
DirectX 11.1
|
DirectX 11.1
|