reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Gigabyte GeForce GTX660Ti: potřebuje hráč více?

29.8.2012, Petr Štefek, recenze
Gigabyte GeForce GTX660Ti: potřebuje hráč více?
Dnes si představíme GeForce GTX 660Ti, která velmi pravděpodobně zamíchá žebříčkem nejžádanějších hráčských grafických karet. O své místo na slunci se musí třást i mnohem výkonnější karty, jako je Radeon HD 7970 nebo GeForce GTX 680.

V dnešním článku bude řeč o zbrusu nové kartě Nvidie s názvem GeForce GTX 660Ti. Jak už napovídá označení, tak pozice této karty je určena pod GeForce GTX 670/680. Dražší karty využívají grafického jádra GK104 architektury Kepler. Jestli nyní čekáte, že uvedu nové mainstreamové jádro Nvidie, tak budete zklamaní (a možná také ne). GeForce GTX 660Ti totiž využívá zcela stejného jádra jako dražší karty Nvidie. Velmi pravděpodobně je to způsobeno tím, že nové jádro je poměrně levné a Nvidii se nevyplatí "ztrácet" čas vývojem jádra pro levnější karty jako je GeForce GTX 660Ti. Samozřejmě, pro podstatně levnější produkty nahrazující GeForce GTX 550Ti a další již nové jádro, potřeba bude.

Nvidia potřebovala silnou konkurenci pro Radeon HD 7950, který se AMD mimořádně povedl a dražší model horko těžko ospravedlňoval příplatek pro někoho, kdo vlastní obyčejný monitor s rozlišením 1920x1080. GeForce GTX 660Ti tedy disponuje stejným jádrem GK104 vyráběným 28nm procesem. Nvidia poněkud výkon této varianty usměrnila tím, že ubrala na počtu renderovacím jednotkám, kterých je k dispozici 24 (GeForce GTX 670 jich má aktivních 32). Počet stream procesorů zůstal poněkud překvapivě stejný, což znamená 1344 aktivních jednotek. Nezměněn zůstal také počet texturovacích jednotek (112). Změny jsou ale v případě paměťové sběrnice, která má nyní šířku 192 bitů, což znamená, že propustnost klesla zhruba o jednu čtvrtinu.

Papírově má GeForce GTX 660Ti na to, aby bez problému konkurovala Radeonu HD 7950 a možná také dražším kartám. V našem testu se tradičně podíváme na to, jak si karty vedou v několika přetaktovaných variantách. GeForce GTX 660Ti nepřináší nějaké zásadní změny, ale má šanci to natřít své konkurenci ve spotřebě a také v poměru ceny ku výkonu. Profitovat můžete z podpory CUDA, DirectX 11 nebo také PhysX. Protože je karta založena na stejném jádru jako dražší souputníci, tak počítejte s omezeným výkonem v double precision (FP64) výpočtech, což ale obyčejného smrtelníka trápit rozhodně nemusí.


Grafická karta
Radeon HD 7850
Radeon HD 7950
Radeon HD 7870
GPU
Pitcairn
Tahiti Pro
Pitcairn
Počet tranzistorů
2.8 mld.
4.31 mld.
2.8 mld.
Výrobní technologie
28 nm
28 nm
28 nm
Frekvence jádra
860 MHz
800 MHz
1000 MHz
Frekvence shaderů
860 MHz
800 MHz
1000 MHz
Počet shaderů
1024
1792
1280
Pixel fillrate
27 520 Mpix/s
25 600 Mpix/s
32 000 Mpix/s
Texel fillrate
55 040 Mtex/s
89 600 Mtex/s
80 000 Mtex/s
Počet RBE
32
32
32
Počet TMU
64
112
80
Velikost paměti
2048 MB GDDR5
3072 MB GDDR5
2048 MB GDDR5
Frekvence paměti
4 800 MHz
5 000 MHz
4 800 MHz
Šířka sběrnice
256-bit
384-bit
256-bit
Propustnost sběrnice
153 600 MB/s
240 000 MB/s
153 600 MB/s
Verze DirectX
DirectX 11.1
DirectX 11.1
DirectX 11.1
 
Grafická karta
Radeon HD 7970
GeForce GTX 680
GeForce GTX660Ti
GPU
Tahiti
GK104
GK104
Počet tranzistorů
4,31 mld.
3,54 mld.
3,54 mld.
Výrobní technologie
28 nm
28 nm
28 nm
Frekvence jádra
925 MHz
1006 MHz
915 MHz
Frekvence shaderů
925 MHz
1006 MHz
915 MHz
Počet shaderů
2048
1536
1344
Pixel fillrate
29 600 Mpix/s
32 192 Mpix/s
21 960 Mpix/s
Texel fillrate
118 400 Mtex/s
128 768 Mtex/s
102 480Mtex/s
Počet RBE
32
32
24
Počet TMU
128
128
112
Velikost paměti
3072 MB GDDR5
2048 MB GDDR5
2048 MB GDDR5
Frekvence paměti
5500 MHz
6008 MHz
6008 MHz
Šířka sběrnice
384-bit
320-bit
192 -bit
Propustnost sběrnice
264 000 MB/s
192 256 MB/s
144 200 MB/s
Verze DirectX
DirectX 11.1
DirectX 11.1
DirectX 11.1



reklama