Gigabyte GeForce GTX660Ti: potřebuje hráč více?
V dnešním článku bude řeč o zbrusu nové kartě Nvidie s názvem GeForce GTX 660Ti. Jak už napovídá označení, tak pozice této karty je určena pod GeForce GTX 670/680. Dražší karty využívají grafického jádra GK104 architektury Kepler. Jestli nyní čekáte, že uvedu nové mainstreamové jádro Nvidie, tak budete zklamaní (a možná také ne). GeForce GTX 660Ti totiž využívá zcela stejného jádra jako dražší karty Nvidie. Velmi pravděpodobně je to způsobeno tím, že nové jádro je poměrně levné a Nvidii se nevyplatí "ztrácet" čas vývojem jádra pro levnější karty jako je GeForce GTX 660Ti. Samozřejmě, pro podstatně levnější produkty nahrazující GeForce GTX 550Ti a další již nové jádro, potřeba bude.
Nvidia potřebovala silnou konkurenci pro Radeon HD 7950, který se AMD mimořádně povedl a dražší model horko těžko ospravedlňoval příplatek pro někoho, kdo vlastní obyčejný monitor s rozlišením 1920x1080. GeForce GTX 660Ti tedy disponuje stejným jádrem GK104 vyráběným 28nm procesem. Nvidia poněkud výkon této varianty usměrnila tím, že ubrala na počtu renderovacím jednotkám, kterých je k dispozici 24 (GeForce GTX 670 jich má aktivních 32). Počet stream procesorů zůstal poněkud překvapivě stejný, což znamená 1344 aktivních jednotek. Nezměněn zůstal také počet texturovacích jednotek (112). Změny jsou ale v případě paměťové sběrnice, která má nyní šířku 192 bitů, což znamená, že propustnost klesla zhruba o jednu čtvrtinu.
Grafická karta |
Radeon HD 7850
|
Radeon HD 7950
|
Radeon HD 7870
|
GPU |
Pitcairn
|
Tahiti Pro
|
Pitcairn
|
Počet tranzistorů |
2.8 mld.
|
4.31 mld.
|
2.8 mld.
|
Výrobní technologie |
28 nm
|
28 nm
|
28 nm
|
Frekvence jádra |
860 MHz
|
800 MHz
|
1000 MHz
|
Frekvence shaderů |
860 MHz
|
800 MHz
|
1000 MHz
|
Počet shaderů |
1024
|
1792
|
1280
|
Pixel fillrate |
27 520 Mpix/s
|
25 600 Mpix/s
|
32 000 Mpix/s
|
Texel fillrate |
55 040 Mtex/s
|
89 600 Mtex/s
|
80 000 Mtex/s
|
Počet RBE |
32
|
32
|
32
|
Počet TMU |
64
|
112
|
80
|
Velikost paměti |
2048 MB GDDR5
|
3072 MB GDDR5
|
2048 MB GDDR5
|
Frekvence paměti |
4 800 MHz
|
5 000 MHz
|
4 800 MHz
|
Šířka sběrnice |
256-bit
|
384-bit
|
256-bit
|
Propustnost sběrnice |
153 600 MB/s
|
240 000 MB/s
|
153 600 MB/s
|
Verze DirectX |
DirectX 11.1
|
DirectX 11.1
|
DirectX 11.1
|
Grafická karta |
Radeon HD 7970
|
GeForce GTX 680
|
GeForce GTX660Ti
|
GPU |
Tahiti
|
GK104
|
GK104
|
Počet tranzistorů |
4,31 mld.
|
3,54 mld.
|
3,54 mld.
|
Výrobní technologie |
28 nm
|
28 nm
|
28 nm
|
Frekvence jádra |
925 MHz
|
1006 MHz
|
915 MHz
|
Frekvence shaderů |
925 MHz
|
1006 MHz
|
915 MHz
|
Počet shaderů |
2048
|
1536
|
1344
|
Pixel fillrate |
29 600 Mpix/s
|
32 192 Mpix/s
|
21 960 Mpix/s
|
Texel fillrate |
118 400 Mtex/s
|
128 768 Mtex/s
|
102 480Mtex/s
|
Počet RBE |
32
|
32
|
24
|
Počet TMU |
128
|
128
|
112
|
Velikost paměti |
3072 MB GDDR5
|
2048 MB GDDR5
|
2048 MB GDDR5
|
Frekvence paměti |
5500 MHz
|
6008 MHz
|
6008 MHz
|
Šířka sběrnice |
384-bit
|
320-bit
|
192 -bit
|
Propustnost sběrnice |
264 000 MB/s
|
192 256 MB/s
|
144 200 MB/s
|
Verze DirectX |
DirectX 11.1
|
DirectX 11.1
|
DirectX 11.1
|