Gigabyte Radeon HD 7870 OC: správně kořeněný Pitcairn
, Petr Štefek, recenze

Poslední příchozí karta z řady nových Radeonů s architekturou Graphics Core Next společnosti AMD má označení HD 7800 a bude bojovat především s postarší GeForce GTX 570 či GeForce GTX560Ti. Jak se jí to daří, se dozvíme v dnešním testu.

Kapitoly článku:
- Gigabyte Radeon HD 7870 OC: správně kořeněný Pitcairn
- Gigabyte Radeon HD 7870 OC - bližší pohled
- Testovací sestava a testy
- Anno 2070
- Batman: Arkham City
- Battlefield 3
- Crysis 2
- Civilization 5
- Metro 2033 The Last Refuge
- StarCraft 2
- Spotřeba a teploty
- Závěr
Před pár týdny jsme vám přinesli recenzi referenčního Radeonu HD 7870, který patří do rodiny GPU Southern Islands a disponuje prostředním z těchto grafických jader s názvem Pitcairn. Toto kódové označení pro GPU je využité u všech Radeonů HD 7800 a kdybych měl GPU Pitcairn shrnout jednou větou, řekl bych, že se jedná o zdvojené GPU Cape Verde využité v Radeonech HD 7700. Pitcairn má 1280 stream procesorů a jeho takt je 860 MHz u Radeonu HD 7850, resp. 1000 MHz u Radeonu HD 7870. Do testu jsme už ale dostali kartu společnosti Gigabyte, která se honosí rovnou 1100 MHz na GPU a možnostmi dalšího taktování. Na rozdíl od referenčních verzí disponuje také odlišným chladičem, na který se blíže podíváme v další kapitole.
Gigabyte Radeon HD 7870 OC
Ve srovnání s high-endovým GPU Tahiti má Pitcairn k dispozici o 12 CU (Compute Units) méně, což ve výsledku znamená o 768 stream procesorů méně. K dispozici má stejný počet ROPS (32) a také 80 texturovacích jednotek. Při taktu na 1 GHz je zřejmé, že např. pixel fillrate bude vyšší než v případě dražšího Tahiti, ale na druhou stranu texel fillrate je logicky nižší díky menšímu počtu texturovacích jednotek. Zajímavé bude sledovat maximální výsledky v případě přetaktování, kdy se teoretické hodnoty téměř srovnají s dražším Radeonem HD 7950.
Pitcairn stejně jako Tahiti podporuje PowerTune nebo SSAA (DirectX 10+) a v neposlední řadě také DirectX 11.1, jehož přínos si ani nemůžeme vyzkoušet na reálných aplikacích. V případě tohoto levnějšího GPU možná někoho může nepatrně zamrzet stejné výkonnostní omezení, jako má Cape Verde v případě FP64, kdy dojde ke snížení 1/16 výkonu při FP32. Jako u celé rodiny Southern Islands se můžeme těšit na podporu akcelerace videa a VCE (Video Codec Engine). Radeon HD 7870 pro svůj typický odběr 175 W potřebuje obvyklou dvojici napájecích 6pinových konektorů, a tak je třeba v praxi počítat se slušným 500W zdrojem.

AMD Radeon HD 7870 (reference)
V případě pamětí AMD vsadilo na obvyklé GDDR5 s 256bitovou sběrnicí, což je pro takto výkonné GPU nutnost. V případě Radeonu HD 7870 byl zvolen takt pro GDDR5 na 4800 MHz (efektivně). Zajímavostí u 28nm Pitcairnu zůstává, že GPU při ploše okolo 212 mm2 má více tranzistorů než odcházející GPU Cayman Radeonů HD 6900 a bude zajímavé sledovat, zda si se starším GPU poradí i přes nižší počet stream procesorů. V tabulce níže vidíte shrnuty základní specifikace relevantních karet.
Grafická karta | Radeon HD 7850 | Radeon HD 7950 | Radeon HD 7870 |
GPU | Pitcairn | Tahiti Pro | Pitcairn |
Počet tranzistorů | 2.8 mld. | 4.31 mld. | 2.8 mld. |
Výrobní technologie | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Frekvence jádra | 860 MHz | 800 MHz | 1000 MHz |
Frekvence shaderů | 860 MHz | 800 MHz | 1000 MHz |
Počet shaderů | 1024 | 1792 | 1280 |
Pixel fillrate | 27 520 Mpix/s | 25 600 Mpix/s | 32 000 Mpix/s |
Texel fillrate | 55 040 Mtex/s | 89 600 Mtex/s | 80 000 Mtex/s |
Počet RBE | 32 | 32 | 32 |
Počet TMU | 64 | 112 | 80 |
Velikost paměti | 2048 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 |
Frekvence paměti | 4 800 MHz | 5 000 MHz | 4 800 MHz |
Šířka sběrnice | 256-bit | 384-bit | 256-bit |
Propustnost sběrnice | 153 600 MB/s | 240 000 MB/s | 153 600 MB/s |
Verze DirectX | DirectX 11.1 | DirectX 11.1 | DirectX 11.1 |