Gigabyte Radeon HD 7870 OC: správně kořeněný Pitcairn
26.4.2012, Petr Štefek, recenze
Poslední příchozí karta z řady nových Radeonů s architekturou Graphics Core Next společnosti AMD má označení HD 7800 a bude bojovat především s postarší GeForce GTX 570 či GeForce GTX560Ti. Jak se jí to daří, se dozvíme v dnešním testu.
Kapitoly článku:
- Gigabyte Radeon HD 7870 OC: správně kořeněný Pitcairn
- Gigabyte Radeon HD 7870 OC - bližší pohled
- Testovací sestava a testy
- Anno 2070
- Batman: Arkham City
- Battlefield 3
- Crysis 2
- Civilization 5
- Metro 2033 The Last Refuge
- StarCraft 2
- Spotřeba a teploty
- Závěr
Před pár týdny jsme vám přinesli recenzi referenčního Radeonu HD 7870, který patří do rodiny GPU Southern Islands a disponuje prostředním z těchto grafických jader s názvem Pitcairn. Toto kódové označení pro GPU je využité u všech Radeonů HD 7800 a kdybych měl GPU Pitcairn shrnout jednou větou, řekl bych, že se jedná o zdvojené GPU Cape Verde využité v Radeonech HD 7700. Pitcairn má 1280 stream procesorů a jeho takt je 860 MHz u Radeonu HD 7850, resp. 1000 MHz u Radeonu HD 7870. Do testu jsme už ale dostali kartu společnosti Gigabyte, která se honosí rovnou 1100 MHz na GPU a možnostmi dalšího taktování. Na rozdíl od referenčních verzí disponuje také odlišným chladičem, na který se blíže podíváme v další kapitole.
Gigabyte Radeon HD 7870 OC
Ve srovnání s high-endovým GPU Tahiti má Pitcairn k dispozici o 12 CU (Compute Units) méně, což ve výsledku znamená o 768 stream procesorů méně. K dispozici má stejný počet ROPS (32) a také 80 texturovacích jednotek. Při taktu na 1 GHz je zřejmé, že např. pixel fillrate bude vyšší než v případě dražšího Tahiti, ale na druhou stranu texel fillrate je logicky nižší díky menšímu počtu texturovacích jednotek. Zajímavé bude sledovat maximální výsledky v případě přetaktování, kdy se teoretické hodnoty téměř srovnají s dražším Radeonem HD 7950.
Pitcairn stejně jako Tahiti podporuje PowerTune nebo SSAA (DirectX 10+) a v neposlední řadě také DirectX 11.1, jehož přínos si ani nemůžeme vyzkoušet na reálných aplikacích. V případě tohoto levnějšího GPU možná někoho může nepatrně zamrzet stejné výkonnostní omezení, jako má Cape Verde v případě FP64, kdy dojde ke snížení 1/16 výkonu při FP32. Jako u celé rodiny Southern Islands se můžeme těšit na podporu akcelerace videa a VCE (Video Codec Engine). Radeon HD 7870 pro svůj typický odběr 175 W potřebuje obvyklou dvojici napájecích 6pinových konektorů, a tak je třeba v praxi počítat se slušným 500W zdrojem.
AMD Radeon HD 7870 (reference)
V případě pamětí AMD vsadilo na obvyklé GDDR5 s 256bitovou sběrnicí, což je pro takto výkonné GPU nutnost. V případě Radeonu HD 7870 byl zvolen takt pro GDDR5 na 4800 MHz (efektivně). Zajímavostí u 28nm Pitcairnu zůstává, že GPU při ploše okolo 212 mm2 má více tranzistorů než odcházející GPU Cayman Radeonů HD 6900 a bude zajímavé sledovat, zda si se starším GPU poradí i přes nižší počet stream procesorů. V tabulce níže vidíte shrnuty základní specifikace relevantních karet.
Grafická karta |
Radeon HD 7850
|
Radeon HD 7950
|
Radeon HD 7870
|
GPU |
Pitcairn
|
Tahiti Pro
|
Pitcairn
|
Počet tranzistorů |
2.8 mld.
|
4.31 mld.
|
2.8 mld.
|
Výrobní technologie |
28 nm
|
28 nm
|
28 nm
|
Frekvence jádra |
860 MHz
|
800 MHz
|
1000 MHz
|
Frekvence shaderů |
860 MHz
|
800 MHz
|
1000 MHz
|
Počet shaderů |
1024
|
1792
|
1280
|
Pixel fillrate |
27 520 Mpix/s
|
25 600 Mpix/s
|
32 000 Mpix/s
|
Texel fillrate |
55 040 Mtex/s
|
89 600 Mtex/s
|
80 000 Mtex/s
|
Počet RBE |
32
|
32
|
32
|
Počet TMU |
64
|
112
|
80
|
Velikost paměti |
2048 MB GDDR5
|
3072 MB GDDR5
|
2048 MB GDDR5
|
Frekvence paměti |
4 800 MHz
|
5 000 MHz
|
4 800 MHz
|
Šířka sběrnice |
256-bit
|
384-bit
|
256-bit
|
Propustnost sběrnice |
153 600 MB/s
|
240 000 MB/s
|
153 600 MB/s
|
Verze DirectX |
DirectX 11.1
|
DirectX 11.1
|
DirectX 11.1
|