reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Hi-end procesory AMD a Intel v testu

1.6.2010, Jan Vítek, recenze
Hi-end procesory AMD a Intel v testu
Minulý test procesorů se týkal levnějších kousků, a tak jsme se rozhodli nyní přinést naopak test těch nejlepších, ale tím pádem i nejdražších modelů od společnosti AMD i Intel. Představí se tak rovněž nejnovější šestijádrové procesory po boku starších verzí.

Herní výkon - Radeon HD 5850


Nyní následují testy, které započneme výsledkem 3DMark Vantage, kde byla využita grafická karta Sapphire Radeon HD 5850 s 1 GB paměti GDDR5 stejně jako u ostatních herních testů. Představí se demo ArmA2, pak Bioshock 2, Company of Heroes, Operation Flashpoint: Dragon Rising, Starcraft 2 a Need for Speed: Shift. A zvláště od her Arma2, Starcraft 2 a NFS: Shift můžeme očekávat velmi znatelné škálování.

Hry dnes již konečně ve větší míře dokáží využít vícejádrové procesory, a to především ty, které využívají komplexní umělou inteligenci, nebo jsou zkrátka naprogramované tak, aby více jader pro ně bylo přínosem. Na druhou stranu jsou zde i limitující faktory, a to především grafická karta, která nám dokáže položit strop, s nímž už sebevýkonnější procesor nehne.



Nejprve si tedy ukážeme spíše umělý test benchmarku 3DMark Vantage, dle nějž mezi jednotlivými platformami až takové rozdíly nejsou. Z průměru se vymykají v podstatě jen dva modely - AMD Phenom II X4 965 BE v negativním smyslu a Intel Core i7-980X v pozitivním smyslu. Za tím bezpochyby stojí především počet jader, neboť Intel jich v tomto případě nabízí 3x více, když započítáme Hyper-threading.



A nyní již první praktický herní test z prostředí Arma2. Zde byly procesory AMD a Intel nebývale vyrovnané a každý z nich měl svého protivníka maximálně o 2 FPS lepšího či horšího. Škálování lepších a vícejádrových modelů je také velmi patrné.



Hře Bioshock 2 postavené na enginu Unreal 2.5 byl počet procesorových jader víceméně jedno a pokud můžeme dle jemných rozdílů soudit, spíše dala přednost frekvenci. Jako vhodné se ale ukázaly všechny procesory, takže nečekejme, že nám nejnovější šestijádro nějak výrazně pomůže.



Již starší titul Company of Heroes, který dokáží slušně rozhýbat už i dnešní průměrné notebooky, přesto ukázal jasn rozdíly s použitými procesory. Přesto ale jasně benefitoval spíše z vyšší frekvence než z počtu jader, což je vidět z výsledků procesorů AMD. Nejlépe se ukázaly modely Intel, avšak celkově na tuto hru s přehledem stačí i ten nejslabší testovaný model, i kdyby se jeho výsledek vydělil 4x.



Operation Flashpoint: Dragon Rising je hrou, u níž se nám výsledky lišily viditelně jen v rámci chyby měření. Vícejádrový a výše taktovaný procesor v tomto případě neměl vůbec žádný smysl, a tak raději pojďme na další výsledky.



Starcraft 2 je to pravé ořechové, kde se mohou ukázat procesory Intel. Měřili jsme tříminutový úsek záznamu zápasu 4 hráčů pomocí FRAPS (stejně jako u řady dalších her kromě Arma2 a Company of Heroes) a dle zaznamenaných výsledků jsme již u Core i7-960 narazili na strop, který Core i7-980X nepřekonal. Procesory AMD ale ještě rozhodně měly co dohánět.



A nakonec se ukázala hra Need for Speed: Shift, kde byly zaznamenány podobné výsledky jako u Starcraftu 2, ovšem s tím rozdílem, že využití Core i7-980X mělo svůj smysl. Phenomy naopak zamrzly na svých maximálních 45 FPS, což hravě překonal i Core i7-920.
reklama