HP LP2065 - levný profesionál?
3.7.2006, Pavel Kovač, recenze
Hledáte klasický monitor s poměrem stran 4:3 pro poloprofesionální až profesionální úpravu fotek či videa? Možná právě pro Vás je zde dnes testovaný kousek od společnosti HP. Hlavním lákadlem je vyspělá technologie S-IPS a dobrá ergonomie.
Kapitoly článku:
- HP LP2065 - levný profesionál?
- Pohled do útrob a OSD menu
- Testy - odezva, hry, video a stabilita kontrastu
- Testy - pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy - interpolace a regulace jasu
- Celkové hodnocení a závěr
Odezva
Jak jsme u S-IPS panelů zvyklí, tak odezva bývá opravdu více než dobrá. HP však vsadilo na výrazný OverDrive, a tak je dost často měřená odezva delší, než by se čekalo (pokud OverDrive přesáhne 10%, je nutné měřit jinak - více v článku o nové metodice měření LCD). Pokud si vzpomeneme na minulý S-IPS panel NEC 20WGX2, který měl udávanou odezvu 6ms, tedy jen o 2ms nižší, tak toto HP dosahuje pouze podprůměrných výsledků.
Odezva v závislosti na změně
Statistika grafu je taková: průměrná odezva 22,6ms, maximální 27ms a minimální 12,4ms. Průměr 22,6 je opravdu nečekaný a monitor by si zasloužil označení 10ms a ne 8ms. Pro běžnou kancelářskou práci, úpravu fotek atd. odezva dostačuje. V případě CAD aplikací může nastat problém s nitkovým křížem, který při pomalé odezvě mizí, nebo výrazně šedne.
Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)
Na bedlivěji sledované odezvě 0-175-0 je pěkně vidět onen velký OverDrive při rozsvicování pixelu. Právě tímto překmitem se odezva o něco prodlouží a v obraze vzniká viditelný světlý stín za pohybujícím se objektem. Odezva rise=19,2ms a fall=6,8ms.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)
Při odezvě typu šedá-šedá je průběh prakticky stejný jako u 0-175-0, Pouze se obě odezvy ještě o něco prodloužily, konkrétně na rise=20,4ms a fall=8,8ms. Je to opravdu škoda, že takovýto panel je degradován méně povedenou elektronikou.
Sledování videa
Protože má panel poměr stran 4:3, tak si jej jen těžko někdo pořídí primárně na sledování filmů. Monitor to naštěstí vynahrazuje kvalitním barevným podáním a co je hlavní, perfektní hloubkou obrazu. Sice není až taková jako u lesklých obrazovek, ale na matnou obrazovku to je perfektní výkon. Filmy tak dostávají jiný rozměr, aniž by se v obrazovce cokoli zrcadlilo. Malinko horší je podání tmavých oblastí, je to však typická vlastnost IPS resp. S-IPS panelů. Odezva je pouze dostatečná s lehce znatelným šumem v obraze (video noise), způsobený technologií OverDrive.
Hraní her
U her je naopak poměr stran stále ještě výhodou. Nebudete mít problémy s úhlem pohledu či deformací obrazu. Odezva je sice pouze průměrná, ale výrazněji pozorovatelná až u rychlých pohybů. Věřím, že se na takovou odezvu dá zvyknout a vadit bude pouze v případě, že jste opravdu nároční. U hry Half-Life 2 je odezva již tradičně vidět nejvíce. Velké šedé plochy jsou smrt prakticky pro každý LCD monitor. K rozdvojení hran dochází celkem často. Naopak ostatní hry (Need for Speed MW, Unreal Tournament 2004 a Earth 2160) jsou natolik barevné, že odezva je prakticky neznatelná. U závodů aut (NFS MW) sice vzniká trochu "motion blur", ale nejde o nic vážného. Navíc výchozí nastavení hry je takové, že rozmazávání obrazu je zapnuté, a tak odezva není vůbec znatelná.
Stabilita kontrastu
Velkým překvapením byla stabilita kontrastu při regulaci jasu. I přes fakt, že lze jas regulovat ve velkém rozsahu, je kontrast perfektní i při těch nejnižších hodnotách jasu. Nejnižší kontrast dosahuje perfektních 92% maximálního kontrastu. Když si v noci snížíte jas, tak není obraz degradován a stále máte perfektní hloubku obrazu.