Leadtek WinFast PX6800TDH - PCI-E rychleji
25.1.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Když jsme před několika týdny vyhlašovali PCI-E hitparádu, snesla se na naši hlavu celá řada nadávek za to, že jsme nezařadili žádnou GeForce 6800. Důvod je ten, že prostě nebyly. Proto nyní tento deficit částečně doženeme, protože v následující recenzi Vám bude představena GeForce 6800 pro PCI-E od Leadteku.
Kapitoly článku:
- Leadtek WinFast PX6800TDH - PCI-E rychleji
- Bližší pohled na Leadtek
- Syntetické testy
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004, Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Wolfenstein ET, Call of Duty, Serious Sam SE
- Přetaktování
- Závěr
PCI Express - nejistý nástup
PCI Express je platforma, která od svého uvedení zažívá různé věci. Paradoxně na ni spoléhala spíše společnost ATi, která stála v novátorství vždy o krok vzadu, a před rokem přesunula prakticky celou výrobu na nové linky pro PCI-E. Ovšem to se kanadské firmě vymstilo, nejen, že brzy narazila na nedostatek do té doby dobře prodávaných Radeonů 9800 Pro, ale navíc dopadl Radeon X700 v souboji s GeForce 6600 jako sedláci u Chlumce. Proto mělo ATi ve skladech mnoho přebytečných GPU a muselo s velkými náklady opět předělávat některé linky na AGP.
Naproti tomu nVidia se do nové sběrnice příliš nehrnula a představení jádra NV45 bylo spíše papírové. GeForce 6800 pro PCI Express nebyla ve své době prakticky vůbec k mání, ale zato výborně rozmáhal její pomalejší derivát - GeForce 6600(GT). Tato mainstreamová karta je dnes dostupná za velmi přijatelnou cenu a její výkon, zejména v Doom 3 enginu, ale i v dalších hrách pro DirectX 9.0, překonal všechna očekávání.
Obr. 1 - Víla Dawn propagující novou sběrnici
Vraťme se ale k hi-endu pro PCI Express. Přestože ještě nedávno byla jediná platforma s touto sběrnicí Intel 915 a 925, což jsou de facto nejvýkonnější čipsety na trhu, nedostávalo se pro ni hi-endových karet a k dispozici byl jen Radeon X800XT. Teprve nyní se začínají prodávat GeForce 6800 pro PCI-E, ačkoliv s dostupností GT verzí je to také na vahách. My jsme se v dnešní recenzi podívali na GeForce 6800 v podání společnosti Leadtek.
GeForce 6800 "NV41" na scéně
GeForce 6800, která byla v dubnu loňského roku uvedena na trh, byla původně vyvíjena jako NV45, ale protože byl původní projekt NV40 zrušen, posunulo se označení o stupeň níže. Jako NV45 nakonec představila nVidia čip, který na svém povrchu obsahoval jádro NV40 s můstkem BR2 pro převedení sběrnice AGP na PCI-E. To bylo samozřejmě poměrně neekonomické, a tak se velmi tiše dostalo na trh další jádro.
Obr. 2 - Původní NV45 s můstkem BR2
Mluvíme zde o NV41, což je GeForce 6 s nativní podporou sběrnice PCI Express, který ale navíc obsahuje jen 12 pixel pipeline, tedy o čtyři méně než jeho starší bráška. Prodávat NV45 jako GeForce 6800 (non-Ultra) bylo pro nVidii nevýhodné, protože vyrobit 222 milionů tranzistorů přeci jen něco stojí. Současná GeForce 6800GT je stále kombinací čipů NV40 a BR2.
Ostatní specifikace zůstávají stejné, jádro obsahuje 5 vertex pipeline a paměťová sběrnice je 256-bit DDR (tedy nikoliv GDDR3 jako u hi-endových karet nVidia). Technologicky GeForce 6800 zvládá DirectX 9.0c Shader Model 3 a obsahuje technologii IntelliSample 3.0, která se stará o anti-aliasing (max. 8xFSAA = 4xRGMS+2xRGSS) a anizotropní filtrování, dále např. LMA III s kompresními algoritmy apod.
Frekvence GeForce 6800 s jádrem NV41 jsou 325MHz pro jádro, resp. 300MHz paměti (600MHz efektivně). To pro grafickou kartu znamená teoretický pixel fillrate 3,9 Gpixel/s a paměťovou propustnost 19,2 GB/s. Srovnání s ostatními kartami vidíte v následující tabulce:
To by bylo k teoretickému úvodu, nyní se již půjdeme podívat na grafickou kartu Leadtek WinFast PX6800TDH.
PCI Express je platforma, která od svého uvedení zažívá různé věci. Paradoxně na ni spoléhala spíše společnost ATi, která stála v novátorství vždy o krok vzadu, a před rokem přesunula prakticky celou výrobu na nové linky pro PCI-E. Ovšem to se kanadské firmě vymstilo, nejen, že brzy narazila na nedostatek do té doby dobře prodávaných Radeonů 9800 Pro, ale navíc dopadl Radeon X700 v souboji s GeForce 6600 jako sedláci u Chlumce. Proto mělo ATi ve skladech mnoho přebytečných GPU a muselo s velkými náklady opět předělávat některé linky na AGP.
Naproti tomu nVidia se do nové sběrnice příliš nehrnula a představení jádra NV45 bylo spíše papírové. GeForce 6800 pro PCI Express nebyla ve své době prakticky vůbec k mání, ale zato výborně rozmáhal její pomalejší derivát - GeForce 6600(GT). Tato mainstreamová karta je dnes dostupná za velmi přijatelnou cenu a její výkon, zejména v Doom 3 enginu, ale i v dalších hrách pro DirectX 9.0, překonal všechna očekávání.
Obr. 1 - Víla Dawn propagující novou sběrnici
Vraťme se ale k hi-endu pro PCI Express. Přestože ještě nedávno byla jediná platforma s touto sběrnicí Intel 915 a 925, což jsou de facto nejvýkonnější čipsety na trhu, nedostávalo se pro ni hi-endových karet a k dispozici byl jen Radeon X800XT. Teprve nyní se začínají prodávat GeForce 6800 pro PCI-E, ačkoliv s dostupností GT verzí je to také na vahách. My jsme se v dnešní recenzi podívali na GeForce 6800 v podání společnosti Leadtek.
GeForce 6800 "NV41" na scéně
GeForce 6800, která byla v dubnu loňského roku uvedena na trh, byla původně vyvíjena jako NV45, ale protože byl původní projekt NV40 zrušen, posunulo se označení o stupeň níže. Jako NV45 nakonec představila nVidia čip, který na svém povrchu obsahoval jádro NV40 s můstkem BR2 pro převedení sběrnice AGP na PCI-E. To bylo samozřejmě poměrně neekonomické, a tak se velmi tiše dostalo na trh další jádro.
Obr. 2 - Původní NV45 s můstkem BR2
Mluvíme zde o NV41, což je GeForce 6 s nativní podporou sběrnice PCI Express, který ale navíc obsahuje jen 12 pixel pipeline, tedy o čtyři méně než jeho starší bráška. Prodávat NV45 jako GeForce 6800 (non-Ultra) bylo pro nVidii nevýhodné, protože vyrobit 222 milionů tranzistorů přeci jen něco stojí. Současná GeForce 6800GT je stále kombinací čipů NV40 a BR2.
Ostatní specifikace zůstávají stejné, jádro obsahuje 5 vertex pipeline a paměťová sběrnice je 256-bit DDR (tedy nikoliv GDDR3 jako u hi-endových karet nVidia). Technologicky GeForce 6800 zvládá DirectX 9.0c Shader Model 3 a obsahuje technologii IntelliSample 3.0, která se stará o anti-aliasing (max. 8xFSAA = 4xRGMS+2xRGSS) a anizotropní filtrování, dále např. LMA III s kompresními algoritmy apod.
Frekvence GeForce 6800 s jádrem NV41 jsou 325MHz pro jádro, resp. 300MHz paměti (600MHz efektivně). To pro grafickou kartu znamená teoretický pixel fillrate 3,9 Gpixel/s a paměťovou propustnost 19,2 GB/s. Srovnání s ostatními kartami vidíte v následující tabulce:
ATi Radeon X800 Pro | ATi Radeon X800 | nVidia GeForce 6800 | nVidia GeForce 6800GT | |
Grafické jádro | R420 | R430 | NV41 | NV43 |
Výrobní proces | 130nm | 110nm | 130nm | 130nm |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 160 milionů | ? | 222 milionů |
Frekvence jádra | 475MHz | 400MHz | 325MHz | 350MHz |
Frekvence paměti | 450MHz (900MHz DDR) | 350MHz (700MHz DDR) | 300MHz (600MHz DDR) | 500MHz (1GHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit DDR | 256-bit DDR | 256-bit GDDR3 |
Propustnost pamětí | 28,8 GB/s | 22,4 GB/s | 19,2 GB/s | 32,0 Gpixel/s |
Pixel fillrate | 5,7 Gpixel/s | 4,8 Gpixel/s | 3,9 Gpixel/s | 5,6 Gpixel/s |
Počet pixel pipeline | 12 | 12 | 12 | 16 |
Počet vertex pipeline | 6 | 6 | 5 | 6 |
Podpora DirectX | 9.0b SM2 | 9.0c SM3 | ||
Způsob FSAA | 6x RGMS | 4xRGMS+2xSS | ||
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | ||
Barevná komprese | 6:1 | ? | ||
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ||
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 |
Tab. 1 – Srovnání GeForce 6800 s konkurencí
To by bylo k teoretickému úvodu, nyní se již půjdeme podívat na grafickou kartu Leadtek WinFast PX6800TDH.